A KARD a Facebook-on

Őket ajánljuk

Hírfolyam

Friss topikok

Elérhetőség

A KARD blog

e-mail: kard.blog@gmail.com

Facebook: A KARD

Twitter: @KARD_blog

Fagy a magyar

2012.12.02. 06:21 Carnivore

Külföldre menekül a magyar. Az új „nemtandíj”-rendszer miatt egyre kevesebb a felsőoktatásba készülő magyar. A kedvezőtlen hazai gazdasági és politikai környezet és kudarcos népesedéspolitika miatt fogy a magyar. És most már fagy is a magyar. Mert bizony december-január tájékán kikapcsolják a fűtést a legtöbb hazai állami egyetemen. Figyelem, ez nem gyakorlat.

Az előbb felsorolt gondok közös nevezője, hogy a jövő „középosztályának” lehetőségeit sújtó intézkedések csúnya következményeiről beszélünk. Azon rétegek összességéről van szó, amelyeket a Kormány – saját bevallása szerint – politikája alappillérének/motorjának szán; amelyekben a Nemzet felemelkedését látja. Mert ehhez az üdvösséghez ugyebár "sok jó mérnök, kutató-fejlesztő, kitűnő egyetemek, az újat befogadó közösségek és családok kellenek" - tanítja nekünk Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter a Heti Válaszban. Mese habbal.

Abba most nem mennék bele, hogy a fűtés ideiglenes kikapcsolása mennyire értelmes, energetikailag és pénzügyileg hatékony - mondhatni takarékoskodó – intézkedés, hiszen itt a kétségbeesés kifejezése a lényeg. A rektorok radikális döntése azonban a kormányt körülbelül annyira hatja meg, mint úgy általában a Magyar Rektori Konferencia véleménye (például az új felsőoktatási törvény kapcsán). Az egyetemi vezetők érdekérvényesítő képességének gyengeségét az is mutatja, hogy a látszat ellenére itt nem egy összehangolt, tüntetéslavinát elindító polgári engedetlenségről van szó, hanem csupán egy mély agóniát, kétségbeesést és szolgai könyörgést követő, csendes kényszercselekvésről – ami viszont innentől fogva sem a médiát, sem a hallgatókat, sem a közvéleményt, sem a kormányt nem hatja meg igazán. A rektorok magukra maradtak: „hőstettük” mostantól maximum egy mínuszos hírre lesz elegendő - és persze a saját lelkiismeretük megnyugtatására („én mindent megtettem”).

alma mater winter640.jpg

Pedig nagyon fontos lélektani pillanatról van szó: a huszonegyedik század szabad, polgári Magyarországán; az Európai Felsőoktatási Térségben; a „nemmegszorítások” kormányának időszakában az állam képtelen fenntartani saját Alma matereit. És mindeközben cinikusan vigyorog. És az oktatási államtitkár csak azért sem mond le. És a köz- és felsőoktatási dolgozók és hallgatói érdekképviseletek nem tüntetnek. És az intézmények segítség nélkül maradnak. És a médiamunkások tovább ballagnak, új témák után kutatva. És a nép körében beáll a közöny. A rektorok megtartják állásukat, készülnek tavaszköszöntő beszédükre.

A levegő pedig egyre hűl. Kint és bent. Lassan néma hószállingózás kezdődik.

Tetszett a cikk? Csatlakozz hozzánk a Facebook-on:

Tegyük a KARD blogot a könyvjelzők közé

RSS hírfolyam a blog bejegyzéseiről

Tegyük a KARD blogot a könyvjelzők közé

RSS hírfolyam a blog bejegyzéseiről

97 komment · 4 trackback

Címkék: állam magyar felsőoktatás hoffmann rózsa következmények nélküli ország intézményfenntartás

A bejegyzés trackback címe:

https://kard.blog.hu/api/trackback/id/tr784939744

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2012.12.03. 10:30:01

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Trackback: Hol tűnik el a pénzed? 2012.12.02. 13:26:30

Hol tűnik el a köz pénze? Milyen feltételek mellett és pályázati rendszerben használják fel adóforintjainkat? Számos önkormányzat él vissza az informatikai lehetőségeivel és a jogszabályokban rögzített kötelező adatokat oly módon teszi közzé, hogy az...

Trackback: Orbán megint utcára vinné a randalírozó fideszes kemény magot 2012.12.02. 11:44:26

Remegnek az idegtől, ő meg a Habony, hogy a végsőkig hergeljék, és törni-zúzni vigyék a fanatizált híveket. Csak hát milyen lenne egy saját maguk szervezte kormánypárti tüntetés, amin a Kedves Vezető egészségére Molotov-koktéllal koccintanak? Abszurd l...

Trackback: Novák Előd, kamu-e vagy? 2012.12.02. 11:41:50

Nováknak nincs szakmája. Egy sima érettségivel veszi hülyére a választókat, terrorizálja a képviselőket, hivatkozik a nem létező jogaira és a képviselők ugyancsak nem létező kötelességeire. Novák Előd a Jobbik alelnöke minden parlamenti képviselőnek kü...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Member · http://lehetvelem.blog.hu 2012.12.02. 08:10:35

El lehet kezdeni feltüzelni az Audius Maximus-ok parkettáit. Bezzeg a Parlamentben, amikor látogatáson voltunk november elején már kellemesen meleg volt!

Vidéki 2012.12.02. 09:16:34

Carnivore ájtatos albérleti szövege a populista demagógia iskolapéldája:

„Mert bizony december-január tájékán kikapcsolják a fűtést a legtöbb hazai állami egyetemen. Figyelem, ez nem gyakorlat.”

Nem tudhatjuk, mikor, hol és mennyi időre?

Ha csak egy napra egyetlen helyen, akkor a szerző úgy érezheti, hogy „már megint nekem lett igazam!”

„A rektorok radikális döntése azonban a kormányt körülbelül annyira hatja meg, mint úgy általában a Magyar Rektori Konferencia véleménye (például az új felsőoktatási törvény kapcsán).”

Carnivore a valóság égi mását úgy festi le, hogy minden bölcsességet és jóságot a Gondviselés a rektoroknak juttatott, míg minden elképzelhető gonoszsággal a választók által képviseletükkel megbízott képviselőket és a kormányt ruházta fel.

Carnivore propagandájában egyszerűen munkamegosztás van: Minden ami jó, a rektor uraknak tulajdonítható, minden rosszért a törvényhozókat kell hibáztatni.

Carnivore megfeledkezik arról, hogy a rektorok is emberanyagból készültek.

Amikor az ország eladósításából finanszírozták a rektor urak jólétét is, természetesnek tartották sokmilliós havi fizetéseiket. Eszük ágában sem volt tiltakozni ezen gyakorlat ellen.

A rektor urak helyzetükből adódóan zsarolási potenciállal rendelkeznek:

fenyegetőzhetnek azzal, hogy ha nem teszitek ezt, vagy azt, télen leállítjuk a fűtést, és rátok uszítjuk a szabad sajtót, amelyik elharsogja kelettől-nyugatig, hogy milyen gazemberek vagytok.

HavocS · http://www.obsidianshell.com 2012.12.02. 10:33:51

@Vidéki: akárhogy cicomázod, felsőoktatásra nincs pénz, kibaszott stadionokra, lejáratókampányokra meg van. Ez védhetetlen.

titantoma 2012.12.02. 10:40:21

Meg EON felvásárlásra is lesz valahonnan 100-200 MFt. Egyébként meg kedves vidéki, tudhatjuk, hogy hol és mennyi időre: nol.hu/belfold/az_elvonasok_miatt_ket_hetre_bezar_a_debreceni_egyetem

InversioN 2012.12.02. 10:49:34

BCE 12.22.-től 01.06-ig zárva lesz.
Csak halkan megjegyzem, a Nemzeti Káderképzőre jut pénz, 30 milliárd. Olyan luxus lesz ott amit Cambridge vagy a Harvard is megirigyelhetne. Amíg Fidesz ül a trónon, szépen ki lesz stafírungozva közpénzzel. Ja hogy kb. ennyit vontak ki összesen a teljes felsőoktatásból? Persze, a NKE hazánk legjobb egyeteme, az ELTE, BCE, BME, SOTE meg mehet a levesbe kérem.
NKE-n nemzetközi szintű kutatási tevékenység folyik majd közszolgálatból, katonaságból és rendőrködsésből... na ja. Röhögnöm kell.

hower 2012.12.02. 10:50:32

"És az oktatási államtitkár csak azért sem mond le"

Melyik elvtárs/elvtársnő mondott le pl. Kádár alatt? Ne legyünk már naivak.

"Mert ehhez az üdvösséghez ugyebár "sok jó mérnök, kutató-fejlesztő, kitűnő egyetemek, az újat befogadó közösségek és családok kellenek"

:-) Mért kell már mindent elhinni?! A piros pöttyöknél nagy volt a felháborodás, de amikor legalább ugyanolyan vicceskedőt mond a Jobbkéz úr, ld. fent, akkor azt meg komolyan vesszük? Ő mindkettőt poénnak szánja. :-)

vacsad · http://indafoto.hu/vacsad/collections 2012.12.02. 10:51:23

@Vidéki: Nálunk (ME) vizsgaidőszak kellős közepén HÁROM HÉT szünet lesz ( összesen hat hét lenne!), aminek következtében lerövidül a vizsgaidőszak (hú de nagy öröm mindenkinek...), illetve a következő időszak szorgalmi időszaka IS, ami főleg a legrövidebb szorgalmit teljesítő végzősöknek nem kis hátrány.
Ergo elmehetsz a picsába a demagógiáddal.

Mindfield 2012.12.02. 10:59:30

@HavocS [www.obsidianshell.com - sunametál]: Jó, csak az a baj, hogy a felsőoktatás is mára vízfejű gyerek lett, amibe egyszerűen ömlik az ember, mert kell a fejkvóta. Ezt az állam nem bírhatta végestelen végig, a rendszer összeomlásra volt ítélve. A megoldás: normalizálni a felvettek mennyiségét (és talán ezzel megszüntetni a bolognai rendszert), és normalizálni a felsőoktatásra költött pénz mennyiségét is. Kell egy jó felvételi, ne vegyenek fel mindenkit, mert ez mindenkinek káros. A hallgatónak, mert csak elb@ssza az idejét, és az intézmények is, mivel csökken a színvonal.

EGYIKRESEM 2012.12.02. 10:59:45

@Vidéki:
Nagyon remélem, hogy ha kormányváltás lesz, az ügynöklistákkal együtt nyilvánosságra kerülnek a te és hozzád hasonló bérencek névsorai is.
Aztán nyomathatod a hülyeségedet, miközben sorban köpnek le az emberek. (ahogy most is teszik itt a virtuális térben)

HavocS · http://www.obsidianshell.com 2012.12.02. 11:03:21

@Mindfield: át kell alakítani. Ha a választási rendszert, a nyugdíjrendszert meg az alkotmányt is két tollvonással feje tetejére lehetett állítani, akkor ezt is. Csak ahhoz dolgozni kéne a kedves képviselőknek, meg gondolkodni, így egyszerűbb elszarni a pénzt a vezér hobbijára.

nemsirunk 2012.12.02. 11:07:58

"az állam képtelen fenntartani saját Alma matereit."

De más állam iskoláinak fenntartására azért jut pénz bőven: a romániai Sapientia Egyetem 5 milliárdos támogatást kap. Kell a pénz a határon túliak szavazatainak megvásárlására. Megszavaznak ők bárkit, csak fizessen, nem számít, hogy honnan lesz elvéve az a pénz.

pöcögtető 2012.12.02. 11:09:22

HOL KELL REGISZTRÁLNI ???!!!!!
MUTASSÁTOK AZ IRÁNYT!!!!!!!
MÁR NAGYON EL AKAROM KÜLDENI A FASZBA EZEKET A SZARHÁZIAKAT!!!!!!!

Pajtás 2012.12.02. 11:10:19

de nem csak az egyetemek zárnak be, hanem az ovik is, hetekre. a szülő meg oldja meg, ha tudja, ha meg kibasszák. aggodalomra semmi ok, hisz tárt karokkal várja a versenyszféra.

roka 2012.12.02. 11:12:26

Nincs szükség az okos emberekre, mert aki okos az okoskodik is. Azokra meg nincsen igény! Én az egész fűtési időszakra bezárnám a teljes oktatási rendszert! Mindenki járjon misékre (kötelező) ott nem kell fűteni! Mi pénzt megspórolnánk. Betiltanám az angolnyelv oktatást meg mindent kivéve a latint mert az világnyelv volt 300 éve.
10 év múlva senki nem menne külföldre dolgozni!!!
Na?! Csak gondolkodni kéne, már csak 10 évetek van!! :)

Mária 2012.12.02. 11:13:44

1. Egyetért-e Ön azzal, hogy a fekvőbeteg-gyógyintézeti ellátásért a jelen kérdésben megtartott népszavazást követő év január 1-jétől ne kelljen kórházi napidíjat fizetni?

2. Egyetért-e Ön azzal, hogy a háziorvosi ellátásért, fogászati ellátásért és a járóbeteg-szakellátásért a jelen kérdésben megtartott népszavazást követő év január 1-jétől ne kelljen vizitdíjat fizetni?

3. Egyetért-e Ön azzal, hogy az államilag támogatott felsőfokú tanulmányokat folytató hallgatóknak ne kelljen képzési hozzájárulást fizetni?

http://hu.wikipedia.org/wiki/2008-as_magyarországi_népszavazás

2012.12.02. 11:21:28

Óbudai Egyetem: 1 hét szénszünet a vizsgaidőszak közepén.

ppppalika 2012.12.02. 11:26:30

@Mindfield: " A megoldás: normalizálni a felvettek mennyiségét (és talán ezzel megszüntetni a bolognai rendszert), és normalizálni a felsőoktatásra költött pénz mennyiségét is."

Kijelentették néhányszor, hogy ez jövőbeli célként 0 Ft lesz. Ennyit fognak majd kapni, mint felsőoktatási intézmény. A finanszírozás a diákhitel2-n keresztül fogják biztosítani - lényegében a bankok. Ennek a kamattámogatását az állam fizeti, amivel összességében nem jár jól az egyetem, nem jár jól a diák és az állam, csak a bank...

ppppalika 2012.12.02. 11:27:59

@Mindfield: A közgáz fizetőssé tételével a pesti rektor szerint annyit értek el, hogy a legjobbak nem magyar egyetemen kezdték meg tanulmányaikat...

ppppalika 2012.12.02. 11:31:01

A Pécsi Tudományegyetem vezetése úgy döntött, hogy a 2012. december 22. (szombat) és 2013. január 4. (péntek) közötti időszakban az üzemeltetési kiadások megtakarítása céljából az egyetem épületei - az egészségügyi szolgáltatást nyújtó, betegellátásban érintett létesítmények és a kollégiumok kivételével - zárva tartanak - adta hírül a PTE keddi kommünikéjében.

De ugyanez 21-től 06-ig az SZTE-n is.

Vidéki 2012.12.02. 11:32:02

@InversioN:

Így érvel a közvélemény deformáló „haladó értelmiségi:

„az ELTE, BCE, BME, SOTE meg mehet a levesbe?”

Már miért kellene levesbe menniük?
Talán nem kapnak egy fillért se az adófizetők forintjaiból?

A közvélemény deformáló „haladó értelmiségi” csak szélsőségekben képes gondolkodni?

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.12.02. 11:33:52

Heh! Ezután senki nem mondhatja, hogy csak melegedni járnak oda a hallgatók :S

Különbe az addig oké, hogy mesterségesen felduzzasztott a felsőoktatás, de az már magában gáz, hogy gyak. az állam ennyire nem ad pénzt a saját szervezeteinek.

@ppppalika: Azt azért tudni kell, hogy ilyenkor csak mazochisták mennek be maguktól :)

InversioN 2012.12.02. 11:35:19

@Vidéki:
Jól megragadtad a lényeget, ülj le, olvasás-szövegértés egyes.

Vidéki 2012.12.02. 11:39:28

@vacsad:

A közvélemény deformáló „haladó értelmiségi” mostani érvelését és stílusát

régen nem értelmiséginek,

hanem kocsmainak vélték.

De azóta volt „haladás”! A „haladó értelmiség ma így érvel:

„Ergo elmehetsz a picsába”

Vidéki 2012.12.02. 11:46:26

@EGYIKRESEM:

Írod: „ha kormányváltás lesz, az ügynöklistákkal együtt nyilvánosságra kerülnek a te és hozzád hasonló bérencek névsorai is.
Aztán nyomathatod a hülyeségedet, miközben sorban köpnek le az emberek. „

Akkor lesz majd jó világ, ha égig nő a szarkaláb.

Ez az, ami tetszene a hozzád hasonló perverz állatoknak.

És ilyen szadista őrültek, mint Te, szaladgálnak a demokrácia védelmezőinek fehér tógájában, valójában álruhájában.

Ilyen, hozzád hasonló perverz ragadozó állatoktól várhatjuk-e azt, hogy ők majd mindent tökéletesen csinálnak?

Haladó értelmiséginek képzelik magukat, pedig a bunkó stílusukból árad a sötétség és a gyűlölet.

timargabor · http://kard.blog.hu 2012.12.02. 11:50:07

ne egymást minősítgessétek, hanem egymás mondanivalóját vitassátok.

hower 2012.12.02. 11:50:32

@Vidéki: "Haladó értelmiséginek képzelik magukat, pedig a bunkó stílusukból árad a sötétség és a gyűlölet."

No de ez alá a jellemzés alá most már be lehet sorolni a te hozzászólásodat is, ha jól látom.

vacsad · http://indafoto.hu/vacsad/collections 2012.12.02. 11:51:13

@Vidéki: A mellébeszélés 2012-es világbajnokságának első helyezettje: Vidéki. (taps, majd köpködés)

EGYIKRESEM 2012.12.02. 11:53:44

@Vidéki:
Te és a társaid a Fidesz MINDEN intézkedését véditek körömszakadtáig, még Skicc Pali mögé is beálltatok.
Ebből látszik, hogy fizetett bérenc vagy te is.

Én rühellem a Fideszt, de van olyan intézkedése amivel egyetértek, és elküldöm a halál facára azt a pártot, amelyik ezt visszacsinálja.

Ez a különbség kettőnk között. Te mindenben véded őket, és minden amit az ellenzék csinál az szar. Én pedig aszerint birálok, hogy mi a jó (szerintem). És nem átallok "ballibsi" létemre egyetérteni az "ellenséggel" bizonyos dolgokban.

hower 2012.12.02. 11:53:55

@timargabor: Egymás minősítgetésének nincs értelme, amit meg erről el lehet mondani, összeszedted a posztban. 2014-ig felesleges ezeken dühöngeni, úgyse változik semmi. Ez a kormány tényleg cinikusan röhög, akármit mondanak rá, és megy tovább, mintha mi se történt volna.

Tzio 2012.12.02. 11:56:47

Megmondtam már régebben is és elmondom most is. Szerintem a fidesz zrt. egyszerűen megsértődött azon, hogy 2 cikluson keresztül senki nem volt rájuk kíváncsi, és most hogy hatalomra kerültek, egyszerűen haragszanak ránk a magyar népre, hogy milyen jogon mertük azt megtenni, hogy nem őket választottuk meg 2 cikluson keresztül.
Ebből kiindulva, most egyszerűen bosszút állnak az egész országon oly módon, hogy kizsigerelik a magyar népet, tönkreteszik az országot, lejáratják hazánk hírnevét a nagyvilág előtt, végérvényesen tönkretesznek mindent, még azt is ami hasznot hozhatna mondjuk a jövő generációjának. A fidesz zrt. az erőszakos rombolás és az egész pályás letámadás híve, ezt már sokszor bebizonyították.
A fidesz zrt. úgy gondolkodik, hogyha ők nem kerülhetnek a hatalomba, akkor senki más se kerülhessen oda.
Ők a mintapéldája a vég nélküli, ostoba, önző, korrupt alakoknak.
Mocskos, tolvaj, szar emberek gyüjtőpártja, természetesen azokkal együtt akik még mindig hisznek bennük.

dr. Balta$ár 2012.12.02. 12:03:10

ok ok a magyar fogy...
de a fides bűnözők aránya így egyre nő...
nemsoká lehet Fidesországnak átkeresztelni...

amugy a fűtést nemcsak jan-dec ben kapcsojják ki...
nyáron-tavasszal-ősszel sem fűtenek...
ha jól számolom, pusztán FEBRUÁRBAN fűtenek...

fides ország törvénye: munkanap= amikor a levegő hőmérséklete 10 fok felett van... kivéve ha a földesúr kivezényli a rabsz uppsz közmunkásokat a fölgyeire, persze nemzeti érdekből...

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.12.02. 12:03:37

@EGYIKRESEM: Nem fog ez nyilvánosságra kerülni... Amíg az ügynöklistában mindenki sáros, addig nem :S
Pedig ideje lenne már! A 80 évre titkosított simlikkel együtt!

vallatas 2012.12.02. 12:11:26

"És mindeközben cinikusan vigyorog. És az oktatási államtitkár csak azért sem mond le. És a köz- és felsőoktatási dolgozók és hallgatói érdekképviseletek nem tüntetnek."

Ilyenkor mindig felmerül bennem, hogy azért nem tüntetnek ezek mert nem olyan régen azt akarták, hogy ezek legyenek, és még valahogy próbálják igazolni, hogy amire szavaztak az jó?
Képtelenek maguknak beismerni, hogy ez sajnos nem lett jobb, sőt... egyszóval elkúrták?
ergo most éjjel nappal hazudnak maguknak? csak, hogy meggyőzzék saját magukat.

Steppenwolf 2012.12.02. 12:12:14

@ppppalika: Nem tudom, milyen okból, de azt kihagytad, hogy a vizsgák ettől még meg lesznek tartva a FEEK-en és a Tudásközpont épületében.
Tehát senkinek nem rövidül le semmi. Egyébként ha jártál a PTE akármelyik nem betegellátással foglalkozó épületegységében is valaha a két ünnep között, hasonló a létszám, mint most lesz, amikor zárva fognak tartani.

Steppenwolf 2012.12.02. 12:14:04

@EGYIKRESEM: Ahogy a te neved sem került nyilvánosságra most, úgy más hozzád hasonló fizetett trollok nevét sem fogjuk soha megtudni. :)

dr. Balta$ár 2012.12.02. 12:14:13

@vacsad: @hower: a f@sznak áltok szóba egy hitvány rohat fides banditával... ne etessétek a trollt dögöjjön meg... fagygon meg otthon... vagy a NKE -ben ha onnan ír... biztos ebből fog doktorálni is ott... ott jo meleg van neki... (a kormányváltásig)

rohat büdös fides csicskája

EGYIKRESEM 2012.12.02. 12:17:37

@Steppenwolf: olvasd el lejjebb is a kommentemet, te nyomorék...

Ha egyetértek NÉHÁNY fideszes intézkedéssel, akkor fizetett troll vagyok?
Te mindegyikkel egyetértesz, és minden kritikát támadásnak veszel a Szeretett Vezér ellen.
Ki is a fizetett bérenc?

ppppalika 2012.12.02. 12:40:08

@Steppenwolf: Szegeden tavaly is volt egy majdnem olyan hosszú fűtési szünet. Akkor nem voltak vizsgák. Most is úgy írták először, hogy nincsenek. Aztán meg azt, hogy lesznek. Az oktatókat - ha minden igaz - még mindig csak úgy értesítették, hogy kényszerszabadság...

Steppenwolf 2012.12.02. 12:42:01

@EGYIKRESEM: Ne légy ideges, én sem aggattam rád nyomorék és egyéb hasonló kedves jelzőket, ha kérhetem, te se tedd.

Rengeteg intézkedésükkel nem értek egyet, de ezt nyilván te jobban tudod. :)
Amúgy mindentől függetlenül ez a poszt egy demagóg hangulatkeltő faszság. Aki járt egyetemen karácsony és újév között, az tudja, miről beszélek.

Steppenwolf 2012.12.02. 12:43:18

@ppppalika: Ne terelj, én most nem Szegedről beszélek, hanem Pécsről.

dr. Bértollnok 2012.12.02. 12:44:39

@Vidéki:
Látszik, hogy nem értesz semmit a dologból. Igyekszem kicsit segíteni, de van némi fenntartásom ennek eredményével kapcsolatban.
Nos, én az egyik érintett egyetemen dolgozom. Beosztásom alapján rálátásom és érintettségem is elég erős.
Nézzük először a "Talán nem kapnak egy fillért se az adófizetők forintjaiból?" kérdést.

Igen kapnak. Az egyetemek jelenleg három alapvető forrásból finanszírozottak. Először is az állami forrás, ami az államilag finanszírozott képzés állami hozzájárulását jelenti. Igen, jól fogalmaztam, nem teljesen, az állam pl. nálunk ezt is csak részben finanszírozza.
Második forrás a saját bevétel, ami a megbízás alapján végzett kutatási projektekből, a szakképzési hozzájárulásokból, az alapítványi támogatásokból stb. áll össze.
A harmadik bevételi forrás a pályázatok.

A mi intézményünk az ország egyik legismertebb régi, nem összekalapált egyeteme. 2010-ig a saját bevételeink MEGHALADTÁK az állami támogatás összegét úgy, hogy a központilag meghirdetett pályázatokon minimális eséllyel indultunk, mert fővárosi intézményként hátrányban voltunk a legutolsó vidéki főiskolával szemben is. Ez hosszú történet lenne miért, de mert matematikailag és politikailag is ez volt a cél.

Nézzük ezt az évet (2012.)!
Az állami forrásokat hagyom a végére. A saját bevételek a gazdasági helyzettel arányosan felére estek vissza. Nincsenek külső megbízások, zuhant a szakképzési hozzájárulások összege. A pályázatok esetében meg nem javult a megítélésünk. Energiaracionalizálásra nyertünk valamennyit még korábban, de ezek kifutottak.
Az állami forrásokat meg... nem mondom meg mennyivel vágták meg ebben az évben, mert ezzel elárulom melyik intézményről van szó és nem akarok ártani magunknak, ilyen világban élünk.
Elég annyi, hogy októberben kiderült, hogy gyakorlatilag a november-decemberi állami támogatás összege zárolva lett 2012-ben.
Tőlünk felelősségteljes gazdálkodást várnak el. Szerinted, hogy lehet ezt ilyen körülmények között megtenni? Add össze azzal, hogy az egyetem a zárolásoktól függetlenül is kemény megszorításokat vezetett be, hiszen a saját bevételei jelentősen csökkentek!
Még nem tudom hogy gondolja a kormányzat, de jövőre az idei elvonások és zárolások háromszorosát szándékoznak elkövetni. Persze lehet azt is mondani, hogy kihátrál az állam a felsőoktatási képzésből, de akkor mi van a közszolgálati egyetemmel?

dr. Bértollnok 2012.12.02. 12:58:20

A poszthoz annyit szeretnék hozzátenni, hogy némileg pontosítanom kell.
A téli bezárás 70%-ban demonstratív jellegű, 30%-ban költségmegtakarítás célú.
Az épületeket ez alatt az idő alatt is fűteni kell. Nyilván csökkentett módon, de akkor is. A megtakarítás egy része a felfűtéskor el fog veszni.
A béreket ez alatt az idő alatt is fizetni kell.
Az téli ünnepek közötti időszakban a mostani kormányzati intézkedésektől függetlenül is több intézményben szünet szokott lenni, fűtéscsökkentéssel.
Én úgy gondolom, hogy a kemény dolgok, amikor sztrájkok és esetleg diáktüntetések várhatók, az a jövő év lesz. Az idei év végi és a jövő évi háromszoros elvonás közvetlen eredménye elsősorban akkor fog beérni. A közvetett pedig 5-10 év múlva, hiszen nálunk pl. jövőre beruházásra remény sincs. A közszolgálati egyetemen lehet, hogy másképpen lesz, de a műszaki, orvosi felsőoktatásban az eszközpark minősége, állapota döntő körülmény, amit most nem lehet pótolni.

dean23 2012.12.02. 13:02:53

Csodálkoznak, hogy mindenki lenézi a tanári szakmát! Nem sztrájkolnak a fizetés emelésért se a hulladék színvonalú oktatáspolitika miatt, se az elbaltázott államosítás miatt és az elvonások miatt se! Birkán tűrik az egészet!

dr. Balta$ár 2012.12.02. 13:08:37

fel kell égetni az egyetemeket...
drorbán, drsimicska már kapott diplomát...
a puják meg focizni szeretnek és egyébként is fizetős külföldin vannak...

égjenek az egyetemek ! nem fognak (po)fázni !

Kovács Terpentin 2012.12.02. 13:17:32

Éltem Indiában egy rövid ideig.
Itt is az lesz, mint ott:
ha van pénzed, okos és művelt leszel, jó fizetéssel.
Ha nem, mehetsz éhbérért dolgozni.
És akinek itthon van pénze, azok a kedvezmények miatt, a jelenlegi kormány támogatói. Így nekik még többet kedveznek.
Ma már miden napos dolog a nettó 40000 és 70000 forint közötti fizetés.
És még ebből fizessük a "nem tandíjat"...

kzoltana 2012.12.02. 13:25:21

Melengető hír:
Ezért perli Kósa Lajost Torgyán József – VIDEÓK
www.vagy.hu/tartalom/cikk/3427_kosa_lajos_lepaprikajancsizta_torgyant

Dr. Gy. Dr. Fűegér 2012.12.02. 13:32:59

@Vidéki:

Bezzeg Bokros kőkemény havi 2000 forintos tandíja ellen ugatott a szátok, kutya.

Bicepsz Elek 2012.12.02. 13:39:58

Nos par melegedovel kevesebb. Majd lesz teli szunet is oszt jonapot!!!

tankaranka 2012.12.02. 13:40:03

@Vidéki: Azért nem tudta leirni, hogy egyetemenként mennyi időre, mert változó a tól-ig. A legnagyobb gond, hogy az egyetemi könyvtár is zárva lesz a szénszünet alatt.

Nekem vidéki egyetem nehéz karán tanulnaka gyerekeim, a vizsgáik többsége nem 1-2 nap alatt összecsapható .

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.12.02. 13:40:39

Az Alkotmány utcában az BGF-en is gondolkoznak azon, csak 7-én kezdik a 2013-as évet.
Anyagi okokból.

Tzio 2012.12.02. 13:43:32

Szóval a közbiztonság és az egészségügy tönkretétele után, jelenleg a felsőoktatást akarják tönkretenni, mert aki tanult ember és hozzá tudna szólni a dolgokhoz, esetleg kritikát merne megfogalmazni, az inkább ne akarjon semmit és csak kussoljon.
Szépen fokozatosan építik ki a saját kis diktatúrájukat, és hamarosan kenyeret meg tejet sem fogsz kapni a boltban, ha nem mondod ki legalább háromszor, miközben térden csúszva araszolsz a nagy vezér képe előtt, hogy "csak a fidesz".
A zongorista és a V for Vendetta című filmek aktuálisabbak mint valaha.

Vidéki 2012.12.02. 14:07:00

@dr. Bértollnok:

Hozzászólásod alapján egyáltalán nem „bértollnoknak” képzellek, amit nickneved sugallana, hanem egy valódi értelmiséginek, aki racionálisan gondolkodik és segít megvilágítani az érem második és harmadik oldalát, és nem helyettesíted az érvelést mocskolódással, mint azt sok közvélemény deformáló úgynevezett értelmiségi teszi.

1. A cikk témájával kapcsolatban nagyon jól megvilágítod a cikk némileg habverés jellegét:
„A poszthoz annyit szeretnék hozzátenni, hogy némileg pontosítanom kell.
A téli bezárás 70%-ban demonstratív jellegű, 30%-ban költségmegtakarítás célú.”

Részleteiben is nagyon érthetően és meggyőzően érvelve támasztod alá kijelentésedet.

2. Nagyon jól bemutatod az egyetemek bevételi forrásait és az azzal kapcsolatos problémákat

Írod: „2010-ig a saját bevételeink MEGHALADTÁK az állami támogatás összegét úgy, hogy a központilag meghirdetett pályázatokon minimális eséllyel indultunk, mert fővárosi intézményként hátrányban voltunk a legutolsó vidéki főiskolával szemben is. Ez hosszú történet lenne miért, de mert matematikailag és politikailag is ez volt a cél.”

Ez arra utal, hogy úgy gondolod, hogy azért 2010 előtt sem volt fenékig tejfel a helyzet.
De azóta bebizonyosodott, hogy az eladósítás korábbi útja járhatatlanná vált.

Alacsony államháztartási hiánycélt kér számon rajtunk az EU és a józan ész is, valamint azok is, akik nagy pénzek felett rendelkezve dönthetnek és finanszírozzák súlyosan eladósodott országunkat.

Ha nincs pénzem iszom hitelbe.

Ez jól hangzik a Bob herceg című operettben, és eléggé ortodox megoldásnak tűnik, de a hitelezők türelme sem végtelen, ezért noha ortodox és ezért jól hangzik, de nem lehet végleges megoldás.
Tévútnak, zsákutcának bizonyult amely mostanra járhatatlanná vált.

Rendre így alakultak az államháztartási hiányok a GDP százalékában a szoclibek idejében:

2002: -8,9
2003: -7,2
2004: -6,4
2005: -7,8
2006: -9,3
2007: -4,9
2008: -3,8
2009: -3,9

Balliberális kormányaink, melyeknek felelős pozícióban hosszú ideig része volt Bajnai is, kereslet élénkítéssel próbálkoztak. Ez segítette a soron következő választások megnyerését.

Úgy gondolták, némi pénzfröccsel beindul és jobban megy a motor.

Kétségtelen, a kereslet megugrása papírforma szerint egy időre megnöveli a nemzeti jövedelmet.

Ám ha a kereslet növekedését hitel finanszírozza, akkor ez egy halasztott ügylet lesz, hiszen később jön a fröccs böjtje.

Ilyen hatása lehetett a lakosság és az önkormányzatok korábbi hatalmas mértékű svájci frank alapú hitelfelvételeinek és az államadósság hatalmas arányú növelésének.

Pártunk és kormányunk a mértéktelenül bátran előrehozott fogyasztást, szimpátiával nézte, mert ez papírforma szerint növelte a GDP számszerű adatait és így egy ideig lehetett a Pannon Puma virgoncságára hivatkozva önmagukat fényezni és választásokat nyerni.

Ráadásul a hitelből fedezett, előre hozott fogyasztást nagyrészt svájci frank alapon finanszírozták.

Noha józan ember nem gondolhatta komolyan, hogy a svájci frank árfolyama örökkön-örökké változatlan és kedvező marad, az illetékes elvtársak kis ujjukat sem mozdították, annak érdekében, hogy megvédjék a lakosságot a későbbi tragikus következményektől.

A belső fogyasztást, a GDP növekedés egyik motorját, kikapcsolja a lakosság hatalmas eladósodottsága svájci frank alapú hitelben és az elképesztően szárnyaló svájci frank árfolyam miatt a lakosságnak a törlesztés növekvő gondjaival kell megküzdeni, ahelyett, hogy pillanatnyi fogyasztására költene.

Róna Péter hozzáértő közgazdász, aki a bankvilág sűrűjében New Yorkban bankvezérként is bizonyította rátermettségét.

Róna Péter Schifferhez írt levelében többek között ezt írja:

„A magyar gazdaság és társadalom vergődésének okairól sokat lehetne írni és mondani - írtam és mondtam is – de van egy, amelyik nézetem szerint az összes többit maga mögé utasítja, ez pedig a devizahitelezés."

Ettől a kialakult helyzettől a Te egyetemed sem függetlenítheti magát és a kormány sem, amely nem mindenható, ahogyan azt követelik tőle egyesek és mások, akik szintén nem voltak mindenhatók.

3. Írod: „Még nem tudom hogy gondolja a kormányzat, de jövőre az idei elvonások és zárolások háromszorosát szándékoznak elkövetni. Persze lehet azt is mondani, hogy kihátrál az állam a felsőoktatási képzésből, de akkor mi van a közszolgálati egyetemmel?”

Petőfi írta egykor:
„Akaratlanul lett ily fekete,
Gondolataimnak menete”

Nem hiszem, hogy a kormányzatban buta, rosszindulatú emberek lennének döntési helyzetben. Szerintem megpróbálják kihozni az adott helyzetből az optimumot.

„Puszty vszegdá bugyet szonce!”
Azaz: „Mindig fog sütni a Nap”! énekelték egy orosz gyerek énekben.

Én úgy képzelem, hogy jövőre is lesz közszolgálati egyetem!

mizrolist 2012.12.02. 14:20:23

@ColT: nem egészen: ilyenkor bemegy az, aki vizsgázni készül, meg az is, aki már dolgozik is a tanulmányai mellett az egyetemen (pl. TDK-zik).

villamos alóli kacaj 2012.12.02. 14:29:05

A Cégemnél mindíg akkor fordítottunk nagyobb hangsúlyt a képzésre, új technológiák megismerésére, beruházás előkészítésére amikor stagnálás vagy recesszió volt, hogy a fellendülés hullámait minél korábban meglovagolhassuk. Igaz mi nem loptuk el a (saját) pénzünket és ortodox módon számítottunk ezek időszakos bekövetkezésére.
Igaz, hogy mi a coccializmusban tanultunk a Marx Károly Közgazdasági Egyetemen a kapitalizmus politikai gazdaságtanát, aztán ezt a "való világban" gyakoroltuk is.
A sosemdolgozott unordoxiások most megmutatják az utat: lefelé!

Jofiu 2012.12.02. 14:30:35

@Mindfield: Normalizálni a tököm, azt, ez elvonás faszikám - miközben az egyházaknak garantálják a fel nem ajánlott 1%-okat is 3 milliárdért -, mondom ezt úgy, hogy tényleg elbaszta az első Orbán kormány a 'diplomás villanyszerelőt mindenhova' programjukat, túltolták. De 7 milliárdot elvonni a fenntartásból ez sima basztatás, nem normalizálás.

mizrolist 2012.12.02. 14:38:24

@Vidéki: igen, közszolgálati egyetem lesz. De lesz vajon BME, ELTE, Corvinus, Semmelweis Egyetem is? Lesz vajon természettudományos képzés, amelynek komoly eszközigénye (és ezáltal komoly forrásigénye) van? Vajon mikor jön el az, amikor egy egyetem azért nem fog elindítani egy szakot, mert a költségét nem tudja kigazdálkodni?

mizrolist 2012.12.02. 14:40:49

@Vidéki: még valami. Amit @dr. Bértollnok: leírt, az a te helyzetedre a következőképpen vetíthető le: holnap, amikor bemész dolgozni, a céged azzal a hírrel fogad, hogy nem fizeti ki a novemberi és a decemberi bért; legközelebb majd februárban kapsz fizetést, és ezt a két hónapot akkor, utólag sem fogják állni. Kibírnád probléma nélkül?

Tzio 2012.12.02. 15:09:31

@mizrolist:
Hogy bírná már ki. Neki csak az a megengedett ami nem vele történik, ha vele csinálnák ezt meg, azonnal sipákolna mint a hisztis kisgyerek.
Szolidaritás? Ezektől? Hol élsz Te?

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2012.12.02. 15:09:41

Az valami tragikus, hogy mindenkori szabadon? választott kurmányunk lerabolandó gyarmatnak tekinti Magyarországot.

1945-től-1991-ig érthető volt a rendszer, mert egyértelmű orosz (na jó, szojvet) katonai megszállás alatt voltunk. Első szabadon? választott ogy. képviselőink (1990-ben!) személyére a pártállam minden titkos és nyilvános elnyomó eszköze még hathatott. Ahogy elnézem ezeket a többpártállami színben pompázó politikusainkat, hatott is. :-(

Tisztelt szabadon választott közszolgáink!

Ruszkik vagytok-e?

regress 2012.12.02. 15:14:48

lassan minden tönkremegy ebben az országban.de lehet ,hogy jövőre már fűteni tudják a stadionokat,és télen is kijárhat mindenki/lehet hogy kötelező lesz?/tessék örülni

dr. Bértollnok 2012.12.02. 15:40:47

@Vidéki:
25 éve dolgozom a felsőoktatásban. Tehát átéltem rendszerváltást, Bokros csomagot és az elmúlt időszak valamennyi nyalánkságát.
Most kicsit szókimondóbb leszek. Ilyen pofátlan szembehazudozással még nem találkoztam az elmúlt időszakban. Ha rosszabbul ment a szekér, akkor a költségvetési kiadásokat visszafogták, értelemszerűen elvettek a közszférától, a nadrágszíjat meghúzták mindenütt.
Elvették a 13. havi bért és nyugdíjat, még az előző kormányperiódusban. Nem tetszett, de elfogadtuk, mert mindenkitől elvettek valamennyit.

Most azonban mit látunk? Állítólag nincs válság, az ország soha nem volt ennyire stabil pénzügyi helyzetben, mégis válságintézkedésnek tűnő promt elvonásokat kell lenyelnünk.
A hab a tortán azonban az, hogy közben a kormány két kézzel szórja a pénzt stadionokra, MOL-ra, EON-ra, Rábára presztizs beruházásokra és a jó Isten tudja még mire százmilliárdokat szórt és szór el.
Idén bő 7 milliárdot elvettek a felsőoktatási intézményektől az év végén, jövőre 21-et és ha jól értettem a mostani év lesz ehhez a bázis. Tehát a csökkentett.
Közben egyetemet is alapítanak 30 milliárdból, gonosz leszek: olyat, amire talán nincs is akkora szükség. Hallelujah!

Lefordíthatom tehát arra, hogy a jelenlegi kormány úgy gondolja, pl. az alap- és felsőoktatásnál sokkal jobb befektetést talált az onnan kivonásra került pénznek. Egyet értesz vele? Hát ha igen, akkor azt kell mondanom, fehér asztalhoz biztos nem ülnék le Veled, mert nem vagy vitapartner.

Állítólag a tudásalapú társadalom Magyarország lehetséges kitörési pontja. Legújabban Klebelsberg Kuno nevét is felhasználja a kormányzat. Tudod, most mit mondana Klebelsberg Kuno, ha feltámadna? Szerintem valami igen czifrát...

Hunor Levente 2012.12.02. 15:49:41

Azért van ez, mert a tél komplex társadalmi probléma.

dr. Bértollnok 2012.12.02. 15:53:06

@mizrolist:
Jó az analógia, pontosan ez történt.
Időarányosan elköltöttük az éves kereteinket, kötelezettségeket vállaltunk az év hátralévő részére. Ezt úgy hívják gazdálkodtunk.

A példádban szereplő polgár (Vidéki) pl. kicsit kiköltekezett, mert használ hitelkártyát is, vagyis bizonyos költéseket előre hoz. Na most gyomortájéki vagy még ennél is lejjebb érkező rúgásnak felel meg, ha ezek után a munkabérét a főnök nem fizeti ki. Biztos hiteltelen lenne a hivatkozás a cég gazdasági helyzetére, ha közben a főnök új szolgálati autót venne magának és a titkárnőjének.

vgab 2012.12.02. 15:56:17

@Vidéki:

"Ettől a kialakult helyzettől a Te egyetemed sem függetlenítheti magát és a kormány sem, amely nem mindenható, ahogyan azt követelik tőle egyesek és mások, akik szintén nem voltak mindenhatók."

Ez jobban hangzana, ha Matolcsy politikája nem vinné a tízmilliárdokat és nem költene a kormány teljesen felesleges, illetve nem igazán szükséges dolgokra újabb tízmilliárdokat (pl. NKE, Kossuth tér "rendbetétele", Sapientia, majd a Diákhitel 2) meg persze kisebb, de nem jelentéktelen összegeket a legváltozatosabb hülyeségekre. A felsőoktatástól elvont pénz nagyon fog hiányozni, mint ahogy a többi kivéreztetett területtől elvont pénzek is.

"Nem hiszem, hogy a kormányzatban buta, rosszindulatú emberek lennének döntési helyzetben. Szerintem megpróbálják kihozni az adott helyzetből az optimumot."

A "buta" és "rosszindulatú" nehezen értelmezhető szavak a politikusokkal kapcsolatban, hiszen mindenki a másik oldal politikusainak tartja fenn őket. Amit tényként kijelenthetünk a mostani kormánnyal kapcsolatban az az, hogy olyan társadalmi berendezkedést tart jónak az országban, amilyen 80 évvel ezelőtt volt és mindent elkövet azért, hogy ezt megvalósítsa. Nekik ez nem tűnik sem butaságnak, sem rosszaságnak, azzal persze tisztában vannak, hogy ez nem minden részletében vállalható nyíltan, tehát rengeteget ködösítenek és hazudnak. Ami az optimumot illeti: ők a 80 évvel ezelőtti állapotokat érzik optimumnak, azok pedig, akik inkább a XXI. században élnének, ezt elviselhetetlennek gondolják és alighanem el fogják hagyni az országot előbb-utóbb, ha tehetik.

dr. Bértollnok 2012.12.02. 15:56:56

@Hunor Levente:
Nem is értem miért nem foglalták már alkotmányba, hogy csak tavasz, nyár és esetleg ősznek van helye a magyar ugaron. :)

rez 2012.12.02. 16:02:46

nem értem mit kell a szénszüneten ennyit hisztizni? a rendszerváltás óta szinte minden évben volt, egyáltalán nem új találmány

Tzio 2012.12.02. 16:07:04

@dr. Bértollnok:
Nézd, rengeteg embernek még sajnos mindig nem esett le, és őszintén megmondom nekem is elég nehéz ezt elfogadni a 21.-ik században, de a fidesz zrt. egy olyanfajta Magyarországot akar építeni, ahol minden az ő nevükhöz kötődik és mindent ők irányítanak, az egyetemektől kezdve az óvszergyártásig mindent, (igaz hogy semmihez nem értenek, de ez az ő szemszögükből mindegy, mert szentül meg vannak győződve róla, hogy márpedig de).
Szóval ezek komolyan azt hiszik, szemlátomást maximálisan elhiszik azt, teljesen beleringatták magukat egy olyanfajta beteges illúzióba, hogyha mindenhol az ő embereik ülnek és mindenbe belepofázhatnak, illetve megszabhatják hogy ki mit gondoljon és mit tegyen, akkor az működni fog mint demokrácia.
Komolyan mondom nekem is baromi nehéz ezt elhinni, hogy majdnem 2013-ban ezek nyíltan vállalják azt, hogy a 30-40 évvel ezelőtti állapotokat akarják visszahozni mert számukra az az egyetlen vállalható korszak. Abban nőttek fel, abban szocializálódtak, így értelemszerűen csakis abban a korszakban éreznék jól magukat.
Komolyan mondom, már egyáltalán nem tűnik annyira abszurdnak az sem, hogy orbán "beszari" viktor királlyá koronáztatja magát és még szobrot is emelnek neki.

Vidéki 2012.12.02. 16:21:56

@dr. Bértollnok:

Írod: „Állítólag nincs válság, az ország soha nem volt ennyire stabil pénzügyi helyzetben,”

Nem kell végletekben fogalmazni! Válság van és nem állítja a kormány azt sem, hogy soha nem volt ennyire stabil pénzügyi helyzet, de a fekete és a fehér között a valóságban léteznek árnyalatok.

1. A 2008-as válság, amit akkor hozzáértő emberek is V alakúnak jósoltak, W alakú lett.

Ki tehet erről?

Csaba László Akadémikus: Bizonytalanságok című cikke az FN 2011 márc. 31. számában már több, mint másfél évvel ezelőtt ráirányította a figyelmet a külső körülmények drámai változásaira.
Csaba László akadémikus egyik fontos megállapítása:

„A bizonytalanság egyik forrása a világgazdaság állapota.

Míg egy éve jogos bizakodással szemlélhettük a tőzsdei mutatók helyreállását, a termelés megélénkülését és a világkereskedelem talpra állását, jelenleg mindhárom téren veszélyek láthatók.”

A bizonytalanságot nem lehet kiiktatni a való életből, bármennyire szeretjük a stabilitást és a kiszámíthatóságot.

2010-ben még az Európai Unióban is más volt a helyzet, mint most.

Nem volt ez mindig úgy, mint 2010-ben és nem maradt változatlan a helyzet.
2010-ben Európában mások is csak 2010-es fejjel tudtak gondolkodni.

2. A közelmúltban a VG cikke ezzel a címmel jelent meg:

Négy eurózóna-tag a világ 10 legkockázatosabb adósa között.

Görögország áll az élen, és a legkockázatosabb tíz államadós között van a valutauniós országok közül Ciprus, Portugália és Spanyolország is.

Gaál Csaba (VG) egy korábbi cikkében nagyon szellemesen ezt írta:

Egyelőre csak egy kis s betű kerülhetett a már korábban uniós gyámság alá került Portugália, Írország és Görögország kezdőbetűje után (PIGs), amely angolul disznókat jelent.

A VG cikkéből az derül ki, hogy az EU-ban már négyen vannak a legkockázatosabb tíz államadós csoportban.

„A világ tíz legkockázatosabb államadósa közül négy az euróövezet tagja,

a legnagyobb londoni adósságpiaci adatszolgáltató csoport csütörtökön ismertetett idei harmadik negyedéves országkockázati összesítése szerint.

Az S&P Capital IQ globális piaci adatszolgáltató és elemzőcsoporthoz tartozó CMA londoni piacfigyelő cég új listáján - amely az államadósság-törlesztési leállás kockázata ellen kínált származékos biztosítási csereügyletek (credit default swaps, CDS) szeptemberi utolsó árazásai alapján sorolta be a vizsgált szuverén adósokat –

továbbra is Görögország áll az élen,

és a legkockázatosabb tíz államadós között van a valutauniós országok közül Ciprus, Portugália és Spanyolország is.

Ezek az eurótagállamok olyan országokkal együtt szerepelnek a legkockázatosabb tízes csoportban, mint Argentína, Pakisztán, Venezuela, Ukrajna, Libanon és Egyiptom.”(VG)

3. 2008-ban Magyarországon a helyzet annyira rosszra fordult, hogy hatalmas, 12 % feletti hozam ellenére sem vásároltak a nagy pénzekkel rendelkező döntéshozók magyar állampapírokat. Az állam az EU-IMF lélegeztető gépére szorult
Hatalmas IMF/EU hitelt vettek fel és költöttek el, az utánunk az özönvíz jelszóval, melyet nem nekik, hanem a mostani kormánynak kell visszafizetni.

A Gyurcsány kormány által felhasznált összeg 11,2 milliárd euró
A Gyurcsány kormány által visszafizettett összeg nulla euró
A Bajnai kormány által felhasznált összeg 3,0 milliárd euró
A Bajnai kormány által visszafizettett összeg nulla euró.

4. „Utoljára két évvel ezelőtt volt olyan olcsó a magyar adósság finanszírozása, mint pénteken – legalábbis ezt mutatja a 10 éves magyar államkötvény referenciahozama. Közben hazánk csődkockázata is meredeken csökkent: a CDS-felár 300 bázispont alá került, amire 14 hónapja nem volt példa. A javuló megítélésében külső és belső folyamatok is szerepet játszottak.” (VG)

a 10 éves kötvény hozama pedig újra 7 százalék alá került,amire 2010 novembere óta nem volt példa. Az év eleje óta a forint 13,44 százalékot erősödött az euróval szemben, amivel aranyérmes a világ devizái között.(VG 2012. 10. 15)

Ez azért nem egészen ugyanaz a helyzet, mint mikor 2008-ban a kutya sem volt hajlandó magyar állampapírokat vásárolni.

5. Rendre így alakultak az államháztartási hiányok a GDP százalékában:

2002: -8,9
2003: -7,2
2004: -6,4
2005: -7,8
2006: -9,3
2007: -4,9
2008: -3,8
2009: -3,9
2010: -4,2
2011: +4,3

A 2012-es és a 2013-as év hiánycélja is 3% alatti. és ezt az EU Bizottság is reálisnak tartja.

Mikor ért el valaha a szoclib kormányzat szufficitet és mikor volt 3% alatti a hiány az „elmult nyóc évben”?

hackbard.celine 2012.12.02. 16:25:29

@Vidéki:
"Rendre így alakultak az államháztartási hiányok a GDP százalékában a szoclibek idejében:
...
2007: -4,9
2008: -3,8
2009: -3,9
"
Tehát a válság idején is sikerült a vállalt konvergenciapályán tartani a hiányt?
Matolcsy 3,8%-ot hazudott 2010-re, lett 4,26%, 2011-re pedig MNYP nélkül a strukturális hiány 7%!
Ennyit a hiányról.

De kicsit visszakanyarodva a poszt eredeti témájához: Magyarország csatlakozott az EU2020 vállaláshoz, miszerint a fiatalok 40%-a diplomát szerez, mert ez a jövő.
Ehhez képest a Fidesz rombolja a felsőoktatást, 30000-el kevesebben jelentkeztek felsőoktatási intézménybe az államilag támogatott férőhelyekből kiszorulva, ezzel párhuzamosan a 15-24 éves korosztályban a munkanélküliek száma 82000-ről 98000-re nőtt.
2020-ra 150000-el kevesebb felsőfokú végzettségű munkavállaló lesz a kelleténél, az ország nem lesz versenyképes!
Deklaráltan Fidesz troll vagy, ezt mindenki tudja, de ha fejedet a kannás bor betöltésén kívül másra is használnád, rájönnél, hogy neked is sokkal rosszabb lesz néhány év távlatában.

hackbard.celine 2012.12.02. 16:33:17

@Vidéki: akárhányszor nyomatod a kopipésztet, 2008-ban globális válság volt, az ország finanszírozása nem országspecifikusan volt kritikus, hanem menekült a tőke mindenhonnan.
Ez nem mentesíti a kormányodat a jövő felélése alól.
A hitelek drágább refinanszírozása 100-150 milliárdba kerül többe évente, mint az EU-IMF megállapodás esetén. Eddig legalább 600 Mrd Ft-ot szórt el erre a kormányod.

Fufo 2012.12.02. 16:33:52

@rez: Tévedsz, eddig nem volt.
Amúgy csak adalékként: Szent István Egyetemen dec. 22-től jan. 6-ig szünet, a dolgozóknak kötelezően szabadságot kell kivenniük.

Tzio 2012.12.02. 16:36:16

@hackbard.celine:
Neki nem lesz rosszabb mert az ő feladata a pártállam védelme. Azért kap fizetést, hogy folyamatosan hülyét csinálva saját magából, egész nap védeni próbálja a védhetetlent.
Akkor lenne ez másképp, ha lenne egy minimális emberi méltósága. De szemlátomást neki is megvan az ára és boldogan fel is vállalja.

rez 2012.12.02. 16:40:01

@Fufo: te tévedsz, ME-n pl. 94-99-ig minden évben volt

hackbard.celine 2012.12.02. 16:43:02

@Fufo: 20 éve nem volt általános "szénszünet", utoljára kb. a taxissztrájk idején.

hackbard.celine 2012.12.02. 16:46:06

@rez: Karácsony és Újév között. De nem plusz 1 hét és nem utólag borítva a meghirdetett tanulmányi- és vizsgarendet.

poor 2012.12.02. 17:00:15

@Vidéki:
Nagy nagy figyeszes segnyaló vagy. Remélem jól fizetik, hogy minden blogban véded a védhetetlent.
Ez a kormány mindenek felett a legrosszabb. Végig hazudtak és annyira megszokták, hogy most is a szemedbe hazudnak. Tehát ez a kormány a hazugságok kormánya.

dr. Bértollnok 2012.12.02. 17:01:29

Már tényleg csak néhány dologra szeretnék reagálni...
A "soha nem volt ennyire stabil pénzügyi helyzetben" megfogalmazást fenntartom, mármint azt, hogy a kormányzat és főleg a Matolcsy miniszter, valamint a miniszterelnök urak részéről egyértelműen kommunikált megállapítás.

"Utoljára két évvel ezelőtt volt olyan olcsó a magyar adósság finanszírozása, mint pénteken – legalábbis ezt mutatja a 10 éves magyar államkötvény referenciahozama. Közben hazánk csődkockázata is meredeken csökkent: a CDS-felár 300 bázispont alá került, amire 14 hónapja nem volt példa. A javuló megítélésében külső és belső folyamatok is szerepet játszottak."
De szeretném ezt kommentálni gyakorlati oldalról, hogy az "eccerű" emberek is megértsék. Először is az állampapír hozamok az elmúlt két évben %-okkal voltak magasabbak annál, mint indokolt lettek volna. Az ország finanszírozása jelentős részben mindenképpen külső forrásokból, tehát kölcsönökből történt. Az akkor is az, ha állampapírokat aukciókon értékesít az államadósság kezelő központ, és az is, ha IMF hitelt veszünk fel. A kettő között az a különbség, hogy még most is 2-3%-al magasabb kamattal tudunk kibocsátani államkötvényt, mintha ehelyett IMF kölcsönt vettünk volna fel. Mondjuk ki, az elmúlt két évben a gazdasági szabadságharc eme nemes fejezete több száz milliárd forintjába került az adófizetőknek. Hogy ne legyek túlságosan off, ehhez képest mennyit is vettek el a felsőoktatástól?!
Másik nagy különbség, hogy az esetleg kedvezőtlenre forduló nemzetközi helyzetben az állampapír piacon felvett "forró pénz" azonnal bedöntheti az országot, ellenben az IMF hitel nem forró pénz, hosszú távú hitel, kedvező kamatozással. Vannak tippjeim miért jó ez a kormánynak (nem nekünk polgároknak), de tényleg nem akarok nagyon off lenni.

A 2011-es államháztartási hiányt ugye nem kell megmagyaráznom? Ne legyünk kérem komolytalanok, ha levonod ebből a nyugdíjkasszák egyszeri államosítását, egy nagyon csúnya szám lesz ott. Meghagyom Neked a dicsőséget, hogy korrigáld ezzel az adatot!
A 2012-es és főleg 2013-as 3% alatti célok tartásának szükségességét soha nem vitatnám, tisztában vagyok azzal, hogy életbevágóan fontos a túlzott deficit eljárás alól kikerülni. Nem is értem, hogy miért hoztad ide ezt a témát. Nem azt vitattam és amennyit visszaolvastam másoktól, más sem azt vitatta, hogy szükség van a megszorításokra a jelenlegi helyzetben?
A gond rajtad kívül mindenkinél az, hogy az elmúlt két évben jó irányba mentünk-e és ugyanakkor miért szórjuk a pénzt a másik oldalon?

A belső oka tudod mi annak, hogy nem omlik össze a forint? Elsősorban a brutális külkereskedelmi többlet. Ez először még jól is hangzik, de közben veszélyes vízre eveztünk. A belső fogyasztás befagyása és főleg a beruházások elmaradása, ami az importot mérsékelt szinten tartja, borús jövőt ígér. Most az történik, hogy ki kell mondanunk: a multik tartják el az országot. Azzal, hogy forintra van szükségük a termelés (főleg bérmunka) finanszírozásához, azzal folyamatos vevők a deviza piacon. Ugyanakkor a gyenge fogyasztás és import miatt a deviza kereslet gyenge.
Ehhez jön hozzá a még mindig kimagasló hozam az állampapír piacon és nem kell tovább magyarázni...

Nem akarok tovább offolni.
Térjünk vissza arra, hogy indokolt-e a felsőoktatással azt tenni, amit most tesznek? Erről szól a vitaindító poszt.

KaPé 2012.12.02. 17:43:05

A legtöbb helyen az ünnepek alatt kapcsolják ki.
Amúgy ha nem lesz pénz nyugdíjra, akkor felsőoktatásra se lesz. Ideje lenne az intézményeknek önfenntartóvá válni. Az állam hitelezze meg a diáknak a tandíjat és az egyéb költségeit, amit aztán az visszafizet. Kevesebb lenne a kamudiplomás.

vasgyuszi 2012.12.02. 18:50:43

@dr. Bértollnok: "...A belső oka tudod mi annak, hogy nem omlik össze a forint? Elsősorban a brutális külkereskedelmi többlet. ..."

Köszönöm a magyarázatot. Csak még legalább december végéig maradjon ez az erős árfolyam, mert most nem szeretnék bukni az átváltáson. Már többször megégettem magam, amikor kénytelen voltam Ft-ot Euróra váltani és pont nagyon gáz volt az árfolyam (308-310).

dr. Balta$ár 2012.12.02. 19:21:18

@KaPé: "Kevesebb lenne a kamudiplomás. "

több lenne de ebbe ne merüjjünk bele... csak szóltam...

komplikato 2012.12.02. 19:40:05

@rez: "nem értem mit kell a szénszüneten ennyit hisztizni? a rendszerváltás óta szinte minden évben volt, egyáltalán nem új találmány "

Write only üzemmód? Többen is írták miért gáz. Nem szünet van ami eltolja az oktatási napokat, hanem elveszett oktatási és felkészülési napok vannak. Neked ez ugyan az?

@Vidéki: "A 2012-es és a 2013-as év hiánycélja is 3% alatti. és ezt az EU Bizottság is reálisnak tartja."

Ezt hol álmodtad? A PSZÁF és az EB és kiröhögte a terveket. Arra a 3% meg kíváncsi leszek, meg arra a sok késleltetett kifizetésre amiből kamuból elérik ... már ha. A 114%-os túllépésből hogy lesz 3%?

komplikato 2012.12.02. 19:49:08

@KaPé: Japán minden szempontból nagyon messze áll Magyarországtól, de nem működhetne, hogy cégek fizessék a leendő kollégáknak? Persze nem egy gazdasági válság közepén, majd a jövőben.
Igen, persze ez részben bér-rabszolgaság, de legalább biztos munkahely előre letudva.

vacsad · http://indafoto.hu/vacsad/collections 2012.12.02. 21:49:17

@rez: 2008-tól mostanáig meg egyszer sem....

dr. Bértollnok 2012.12.02. 22:51:55

@vacsad:
Szeretnék tárgyszerű maradni, van ahol hagyományosan szünet a felsőoktatásban a két ünnep közötti időszak. Nem szénszünetnek hívták, de az (is) volt.

Vidéki 2012.12.02. 23:20:24

@hackbard.celine:

Kifogytál az észérvekből, ezért irkálsz ilyeneket:

„Deklaráltan Fidesz troll vagy, ezt mindenki tudja, de ha fejedet a kannás bor betöltésén kívül másra is használnád, rájönnél, hogy neked is sokkal rosszabb lesz néhány év távlatában.”

Ha nem csak látomásaidra hagyatkoznál, észrevehetnéd, hogy az EU azon tagjai, amelyek korábban hosszú évtizedekig szovjet megszállás alatt a „Béketábor” foglyai voltak speciális helyzetben vannak. Még egyikük sem volt képes ledolgozni a megszállás okozta hátrányokat.

Ezzel a címmel jelent meg a Világgazdaság szaklap cikke:

Örökre hátrányban maradhat Kelet-Németország
2012. 10. 3. 11:53|

Minden erőfeszítés ellenére leállt a gazdasági kiegyenlítődés Németország keleti és nyugati része között - írja a Süddeutsche Zeitung.

„A német egység újrateremtése óta eltelt 22 év után a kelet-német gazdaság még mindig nem elég nagy. Keleten a GDP 2011-ben a nyugatnémet szint 71 százalékát érte el, az előző évben ez az arány még 73 százalék volt.

A gyengeségnek strukturális okai vannak:

1. kicsi a középosztály és
2. ehhez kapcsolódik az innováció és az export gyengesége,
3. hiányoznak a vezetési központok,
4. az eredeti kelet-német nagyvállalatok,
5. az új szövetségi tartományokban elöregedtek a lakosok,
6. és a számuk is csökkent.
7. A kelet-német leányvállalatoknál alig folyik kutatás,
8. mert az többnyire közvetlenül a konszernek központjához kötődik.

"Amennyiben a mindenkori gazdasági teljesítmény így alakul, Kelet-Németország örökre lemarad - figyelmeztet a bajor lap.”

"Mutatis mutandis" a Süddeutsche Zeitung megállapításai Magyarországra is jellemzőek, csak mi nem kaptunk olyan hatalmas pénzügyi segítséget sehonnan sem, mint az egykori DDR.

Szerinted ez lenne a fényes jövő?

„Magyarország csatlakozott az EU2020 vállaláshoz, miszerint a fiatalok 40%-a diplomát szerez, mert ez a jövő.”

A Süddeutsche Zeitung cikke szerint A volt DDR területén is

A kelet-német leányvállalatoknál alig folyik kutatás,

mert az többnyire közvetlenül a konszernek központjához kötődik.

A Magyarországra betelepülő multiknak főként betanított munkásokra van szüksége, ha nem vetted volna eddig észre.

Hunor Levente 2012.12.03. 00:44:24

"az EU azon tagjai, amelyek korábban hosszú évtizedekig szovjet megszállás alatt a „Béketábor” foglyai voltak speciális helyzetben vannak."

Ha már lúd, legyen kövér! A mohácsi csata meg még speciálisabb helyzetet teremtett, annak isszuk most a levét. Véletlenül se a jelen önkényuralom felelős bármiért.

Szúrófény 2012.12.03. 05:29:50

@Vidéki: Ideér a "legjobb hó" Causescu birodalmából! A radiátoron sem olvad! Begyűrűzik!

Vidéki 2012.12.03. 10:11:46

@Hunor Levente:

Írja ész nélkül: " Véletlenül se a jelen önkényuralom felelős bármiért."

A kormány épp annyi nyílt kritikát kap, mint elődei.

Hol él maga szerencsétlen?

Nem néz ATV-t, nem olvas Népszavát és egyéb kormányellenes sajtótermékeket, amelyekben nemcsak kritika, hanem kormányellenes hazugságok rágalmak is szabadon megjelenhetnek?

Egy diktatúrában ez lehetetlen lenne!

Képtelen egy cikket megérteni, csak félrebeszélésre képes!

A Süddeutsche Zeitung cikkéből önnek az jött le, hogy Magyarországon önkényuralom van!

Azon már nem képes elgondolkodni, hogy mi lehet az oka annak, hogy "Keleten a GDP 2011-ben a nyugatnémet szint 71 százalékát érte el, az előző évben ez az arány még 73 százalék volt."

Az ön beteges gondolkodása ebből arra következtet, hogy nyilván ott is "önkényuralom" tombol?

Tzio 2012.12.03. 11:45:40

@Vidéki:
Te mennyit kapsz azért, hogy folyamatosan hülyét csinálsz magadból?

Tzio 2012.12.03. 11:52:01

@Vidéki:
Tényleg ennyire megéri, hogy még az emberi méltóságodat is hajlandó voltál feladni érte?
Undorító vagy ugye tudod?

Vidéki 2012.12.03. 12:41:32

@Tzio:

Te is értelmiséginek képzeled magadat?

Talán még egyetemet is végeztél?

Nem vet jó fényt egyetemeink színvonalára, ha hozzád hasonló sötét alakok is hozzájuthatnak papírjaikhoz.

Eszed semmi,csak a mocskolódáshoz értesz!

Tzio 2012.12.03. 15:33:36

@Vidéki:
Kérdésre nem illik kérdéssel válaszolni.
Szóval?

Bloodscalp 2012.12.04. 10:59:20

@Steppenwolf: anno mikor a FEEK-en végeztem(még éppen FEEFI volt), nagyon is voltak vizsgák 2 ünnep között, és nagyon is nyitva voltak:)
Persze évekkel ezelőtt volt.

Bloodscalp 2012.12.04. 11:14:24

@Vidéki: te se vagy képes egyetlen önálló megnyilvánulásra se, csak a békementes baromságokat írod le folyamatosan: "fletóbajnaielmúltnyócéveadósságjajjajajjjgdphitel"
itt akad el a lemez nálad oszt' jónapot.

HELLO! MÁR 3 ÉVE A VEZÉR DIKTÁL!
süti beállítások módosítása