Az elmúlt hetek vitái után hangsúlyozom: ez a poszt nem a regisztrációs folyamatról szól, hanem magáról a szavazásról. Bevallom, nem igazán tudom követni, hogy áll éppen a választójogi törvény vitája a Parlamentben, mely elemeket fogja törvény tartalmazni és melyek kerülnek az alaptörvény átmenetei rendelkezései közé. Nem tartom azonban véletlennek, hogy nyári tusnádfürdői lebegtetés után tegnap a Diaszpóra Tanács is támogatta, hogy határon túl élő honfitársaink levélben adhassák le a szavazatukat. És mielőtt valaki megkérdi, hogy "az ki és mióta tényező?", tudnunk kell, hogy az ülésüket neves vendégek is meglátogatták, sőt beszéltek is ott: Orbán Viktor és Semjén Zsolt. Márpedig ha ők támogatják a dolgot, akkor könnyen lehet, hogy ebből lesz valami. Akkor pedig érdemes megnézni, hogy megoldható-e ez? Itt a legfontosabb szempont, hogy kellően megőrizhető-e a választás hitelessége?
Előrebocsátom, számomra a választás hitelessége, szabályos mivolta azzal garantálható, ha biztosítja annak a lehetőségét, hogy minden induló számára - amennyiben élni akar vele - biztosítja annak lehetőségét, hogy alternatív úton maga is kiszámolhassa a végeredményt. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy mindig van 2-3-4 párt és ebből minimum 1-2 ellenzéki, amelyik minden (vagy majdnem minden, és ahol nem, ott sem tiltás, hanem véges kapacitásai miatt) szavazókörben delegálttal bír, akik a számlálás után megkapják a szavazóköri jegyzőkönyvet. Ezekből pedig maguk is össze tudják adni a számokat, és rá tudnak mutatni, ha a hivatalos eredmény és a saját számaik közt érdemi eltérést látnak. A delegált feladata természetesen nemcsak a számlálás, de a szavazócédulák kiadásának ellenőrzése is (tehát hogy mindenki csak egyszer szavazhasson), illetve a törvény külön rendelkezik, hogy hogyan kell megállapítani és (az első megérkező szavazó bevonásával) hitelesíteni, hogy a gyűjtőurna valóban üres a szavazás megkezdésekor.
A lényeg, hogy azoknak a képviselői, akikre szavazni lehet, ott ülnek a bizottságban - minden szinten. Vitás esetekben pedig közösen döntenek, és a döntést az esetleges eltérő véleményekkel később is nyilvános jegyzőkönyvben rögzítik. Ez az alapelv - a laikus választhatók delegálhatósága. Ők az érdekeltek a szavazás tisztaságában. A hivatal - álljon bár köztisztviselőkből - érdekeltsége nem ekkora, így nem tudok olyan rendszert elfogadni, amelynek bármely eleme kizárólag az államszervezeten alapszik - az államszervezetet ugyanis mindig az éppen működő kormány irányítja, ő pedig a választáson érdekelt fél.
A kérdés az, hogy Táncos Csuda Mózes kommandói lakos hogy szavazhasson levélben? Kitől kapja meg a szavazócéduláját, ki bontja fel a visszaküldött szavazatot, ki - és hogyan - ellenőrzi, hogy ő küldte-e? Meg persze azt is, hogy rajta van-e a választói névjegyzéken. Ebből a "ki ellenőrzi, hogy ő küldte-e" kérdésre kérek elsősorban válaszokat és javaslatokat. Hangsúlyozom: olyan megoldást, amelynek minden eleme hozzáférhető, látható minden országos listás párt számára (Mózsi ugyanis közülük választhat). Hogyan kerülhetők el azok a kínos riportok, amikor a bulvárlap mutatja a jegyzőkönyvet, hogy X.Y. szavazott Szepsiben vagy Kolozsvárott, aztán a következő képen X.Y. beszél arról, hogy azt sem érti, mi a kérdés, és ő ugyan nem szavazott magyar választáson, maximum a Readers' Digest-nek küldött vissza valami válaszborítékot. Ne felejtsük el: eddig itthon is és a külképviseleteken is a személyazonosság igazolása után szavazhattunk, és itthon ez továbbra is így fog működni.
Minden működő megoldás érdekel. Tényleg jó lenne, ha ők sem kényszerülnének többórás utazásra a szavazat leadásához - de vigyázat: egy kondér leves plusz egy kanál trutyi, az már nem egy kondér leves, hanem. Ennyit azért nem ér a dolog. És igen: tudom, hogy ezt sok helyen megoldották, de hogy ezek a kérdések ott is folyamatosan felmerülnek, azt a képre kattintva - igaz, angolul - elolvashatjuk.
Egyetértesz? Csatlakozz hozzánk a Facebook-on: