A KARD a Facebook-on

Őket ajánljuk

Hírfolyam

Friss topikok

Elérhetőség

A KARD blog

e-mail: kard.blog@gmail.com

Facebook: A KARD

Twitter: @KARD_blog

Orbán a gáton: mit tegyen, mit tehet és mit ne?

2013.06.09. 19:41 timargabor

Tele van vele az összes híradó: ott van mindenütt, megtekint, tanácsot oszt, vezényel, irányít, vízügyi szakinformációkat olvas fel, kolbászt ebédel és a gát árnyékában kávézik: nincs árvízi hír Orbán nélkül. Micsoda ellenpontja ez a márciusi hókáosznak. Csapataink harcban állnak, a kormány a helyén van, a víz nem tör át. És - ami a lényeg - eddig tényleg nem tört át.

Most sokan mégis soknak tartják, amit az árvíz kapcsán tesz. E sorok írója emlékszik még 2000-re, amikor a Tiszán is épp történelmi rekorok dőltek, Szolnoktól délre, egy kis faluban rakodtunk homokzsákokat. Ez ment egész nap, és este, meglepetésre, jött Orbán. Nem volt vele tévéstáb - bár interjút biztosan adott aznap, többet is - szépen kezet fogott mindenkivel, megkérdezte, jól vagyunk-e, hogy ment a munka. Kicsit csodálkoztunk, de örültünk neki. Messze nem volt a mostanihoz hasonló felhajtás.

Én azóta valahogy úgy képzelem: ez is a dolga ilyenkor. Legyen ott, mutassa meg a helyieknek, a védekezésben részt vevőknek, hogy figyel rájuk. Ez teljesen rendben van, megtette a német és az osztrák államfő is a maga országában a mostani árvíznél. Ezen túlmenően aztán van az "átmeneti zóna", amikor olyanokat csinál, ami visszatetszést kelt, meg a "piros zóna", amikor akadályoz. Lássuk, mik ezek.

(Forrás: Propeller.hu)

Számomra visszatetszést kelt - de ez szubjektív dolog, simán elfogadom, ha másban nem kelt ilyesmit - ha ő tájékoztat szakmai dolgokról, amikor nem a politikai vezető szerepét ölti fel. Érdemi, politikai vezetői döntésre ilyenkor nem igazán adódik alkalom, amit tehet, az az, hogy alulnézetből is megnézi a rendszer működését. Ennek van haszna, abszolút médiaképes dolog is az ilyen, ért is hozzá, de talán itt érdemes lenne megállni. De mondom, esetleg belefér az is, ha itt még nem teszi, jövőre választás, és az ellenzék fanyaloghat, hogy ezt a médiafigyelmet nem arathatja le, de hát tetszett volna megnyerni a választást.

Ahol viszont mindenképp meg kell állni, a "piros" zóna az az, ahol már akadályoz. Amikor a stábja azt kéri a visegrádiaktól, hogy építsenek neki gátat csak azért, hogy oda tudjon menni, és amikor erre nincs erő, - már ha igaz - odamegy hajón, ami egyrészt ilyenkor minden földi halandónak tilos, másrészt veszélyeztetheti a védekezést is. Ezt nem kéne, ezzel le tudja rontani a szépen felépített "árvízi megmentő" imázst is. UPDATE: itt a cáfolat!

Véleményem szerint a piros kategóriába esik, ha átveszi az operatív irányítást vagy annak egy részét. Persze tudjuk, elszámolt ő már végtelenig, kétszer is, de ezeket a dolgokat érdemes a szakértőkre hagyni, hadd döntsék el, mi a teendő. Az ilyesmi akkor is káros, ha csak a látszat kedvéért, a kamerák előtt teszi, a gyakorlatban továbbra is a műszaki irányító törzs dönt - akkor azért, mert azt az érzést kelti az emberekben, hogy a rendszer, amelynek kiépítéséért és működtetéséért a kormánya felel, nem működne jól - pedig eddig pont úgy látszik, hogy nagyon is jól kezelik az árvizet.

UPDATE: Aztán például, amikor egy olyan város is veszélybe kerül, amelynek nem fideszes a vezetője, sőt, rendszeres konfliktusban áll a kormánypárt helyi embereivel, nem illik csicskáztatni. Az összefogást nemcsak mondani kötelező, de csinálni is. A védekezők közül is vannak fideszesek meg nem fideszesek, mégis együtt töltik a zsákot. Ebben is példát kéne mutatni - de nem ilyent.

Végezetül hadd tegyek egy összehasonlítást a márciusi hó- és a mostani árvízhelyzet között. Ahogy a vizesek mondják: teljesen más volt az "időelőny", amivel előre lehet tudni, hogy baj lesz és fel lehet rá készülni. Márciusban ez szinte zéró volt - láthatóan a kormány és a hatóságok sem hittek a meteorológusoknak, akik pár nappal korábban felhívták a figyelmet a veszélyre - az eredmény sok mindenre emlékeztetett, csak az irányítói profizmusra nem. Most a passaui vízszintrekord megdőlése teljesen egyértelmű figyelmeztetés volt, jópár nappal a hazai helyzet súlyosra fordulása előtt. Meg lehetett építeni a pár hete, felújítási céllal - de hidrológiailag a létező legrosszabb pillanatban - elbontott győrújfalui gátat, és - bár péntek éjjel paraszthajszálon múlt a dolog - eddig meg is lehetett tartani. A gátmagasítások mindenütt kb. 1 nappal a tetőzés előtt befejeződtek, a Honvédség pontosan ott volt, ahol lennie kellett, az ország együtt mozdult, mozdul, a civil önkéntesek - ahogy márciusban is - nagyot tolnak a szekéren. Időelőnnyel már megy - merítsünk ebből önbizalmat. A kormányfő is ahhoz, hogy megfontoltan arassa le a - ha mindenütt kitart a gát: megérdemelt - politikai babért.

Egyetértesz? Csatlakozz hozzánk a Facebook-on és oszd is meg a cikket!

Tegyük a KARD blogot a könyvjelzők közé

RSS hírfolyam a blog bejegyzéseiről

230 komment · 3 trackback

Címkék: média árvíz Orbán Viktor

A bejegyzés trackback címe:

https://kard.blog.hu/api/trackback/id/tr285352856

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Sok itt a víz, de még több a fidesz! 2013.06.10. 18:24:43

A politikusnak ugye az a dolga, hogy minden a saját és a pártja javára fordítson.A legtöbbnek még gondolkodnia sem kell, hiszen a pártirodán elmondják neki, miről mi a véleménye, de ő is ismeri már a receptet: bármi jó történik, azt az ő oldala harcolt...

Trackback: A nagy kompenzátor 2013.06.10. 17:08:43

Még nem tartunk az év felénél, de a természet már másodszor állítja rég nem látott méretű erőpróba elé az országot. Az mindenképp elmondható, hogy a civil szféra kiválóan vizsgázott/vizsgázik mind a két esetben, ami egészen elképesztően váratlan pozi...

Trackback: Mandiner blogajánló 2013.06.10. 10:26:02

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Conchobar 2013.06.10. 16:15:17

A baj az, hogy egyesek nem is nagyon értik, meg nem is akarják, hogy mi a gond evvel a fotózkodással. Nem értik, hogy mi a különbség aközött, hogy valaki érdeklődőként fotóztatja magát (milyen segítségre van szükségetek a kormánytól), vagy irányítóként (gyerekek itt én gondolkodok, itt én védekezek, mindenki más csak statiszta és kellék). Nem értik, hogy ez utóbbival az is gond, hacsak egyszerű képmutatás, meg az is, ha ez nem képmutatás, hanem a valóság (hogy Orbán Viktor tartja vissza az árvizet, védi gátjainkat, gondolkodik a szakemberek helyett, ő irányít mindent)

eßemfaßom meg áll 2013.06.10. 16:16:49

@artz100: @artz100: akkor most nézd meg ÚJRA azt a videot amire hivatkozol és ne csak a mindenhol idézett félmondatot mantrázd. Ugyanis ezt mondja egy adott esetben:

"semmilyen levonulás meg vízkiengedési utasítás nem hajtható végre, csak ha a Bakondi úr vagy én mondom."

érted ugye? nem homokzsákosztásról utasitgat, csak a legkomolyabb döntéseket amiknek már politikai felelőssége is van (elárasztani területeket, felhagyni a védekezéssel) nem hozhatja meg más csak a felső vezetés.

Baldrick68 2013.06.10. 16:17:09

@monddazigazatmar:
Aha szóval akinek nem tetszik az hogy dilettáns módon csinálják a dolgokat és oktalanul veszélybe sodorják az állampolgárokat (pl. az árvíz előtt 3 héttel bontják el a gátat győrújafalu mellől 4 km hosszan) az ballib nyafogó.

Na mondj még ilyeneket öröm olvasni.
Tudod ez az attitűd amit te és az elvbarátaid képviselnek az a csodás 50-es éveket idézi.

Baldrick68 2013.06.10. 16:19:19

@eßemfaßom meg áll:
És ez mióta OVI kompetenciája?
Ennyire ért hozzá?

Ez az Orbán annyira polihisztor, hogy Leonardo hozzá képest egy szakbarbár mongoloid idióta.

artz100 2013.06.10. 16:21:44

@eßemfaßom meg áll:

Miniszterelnökként ne adjon a védekezésben résztvevő szakembereknek semmiféle utasítást!
Ez nem politikai kérdés, hanem szigorúan szakmai.

eßemfaßom meg áll 2013.06.10. 16:22:00

@Baldrick68: A katasztrófavédelem főnökének kompetenciája. tudod, ott az a B betűs név abban a mondatban.

Peterpapo 2013.06.10. 16:24:13

@Baldrick68:

Orbán nem poliizé, hanem Ő a Mekk mester. Mindenhez ért. Mindenben szakember. Ezért nem értem mi a gond, hogy beleszól, hiszen mint szakember ő tudja, mikor, hol, mit kell csinálni. A szakember az szakember. Na.

eßemfaßom meg áll 2013.06.10. 16:25:35

@artz100: baromira nem csak szakmai kérdés. van 3 szakember, van 3 eltérő véleményük, az egyik 2milliárdba kerül, a másik 4-be a 3. 1-be de elvisz egy kisebb falut. Valakinek el kell dönteni, hogy 1, 2 vagy 3 és ez a politikus feladata adott esetben. Ideális világban persze lenne 1db tökéletes szakmai megoldás mindenre és nem is léteznének a politikusok.

artz100 2013.06.10. 16:29:23

@eßemfaßom meg áll:

Te is tudod hogy nem erről van szó.

Orbánék a maximális politikai hasznot próbálják maguknak megszerezni a katasztrófából. Bármi áron.

Ez az én szememben annyi mintha kifosztanák egy kitelepített házát.

eßemfaßom meg áll 2013.06.10. 16:31:58

@artz100:
1. de
2. minden politikus ezt csinálja (keress rá "merkel wasser" vagy "obama hurricane" szavakra a gugléban, de Ferenc a Gy. is posztolt magáról homokzsákolós képet, nehogy kimaradjon a buliból)

artz100 2013.06.10. 16:34:30

@eßemfaßom meg áll:

Melyikről mondja be a közszolgálati tv-, rádió félóránként 6x hogy SZEMÉLYESEN IRÁNYÍTJA A VÉDEKEZÉST?

És itt az irányításon van a hangsúly.

(nem kiabáltam, kiemeltem)

eßemfaßom meg áll 2013.06.10. 16:39:39

passz, se a német se a magyart tv-t-rádiót nem nézem/hallgatom rendszeresen.

tegnap az F1 alatt mindenesetre nem hallottam, de kíváncsivá tettél, belehallgatok a tv-be

lobster thermidor 2013.06.10. 16:46:54

Emlékeim szerint még soha, sehol nem használt a munka intenzitásának, ha valahova kivonult egy tótumfaktum, a mögötte vonuló sleppjével. Inkább csak akadályozták a normális munkamenetet.
Ebből következően azt gondolom, hogy a homokzsákok, meg a Duna is meglettek volna a min. elnök elvi iránymutatásai nélkül.
Az pedig, hogy orbán válogatás nélkül mindenkivel szemben az "uraim" megszólítást használta, az arra vall, hogy vagy nagyon sekélyes a szókészlete, vagy egyszerűen nem tud mit kezdeni egy olyan helyzetben, amikor idegen emberekkel kell szemtől-szemben állnia, és nem a megszokott talpnyalók között, maximális védettségben oszthatja az észt.

czjanos 2013.06.10. 16:57:07

Angela Merkel is elment Passauba, megnézni a mentést és a károkat, utána igyekezett vissza a kormánykerékhez, mert az ő dolga a kormányzás, nem a gátakon történő magamutogatás.

Netuddki. 2013.06.10. 17:03:43

@eßemfaßom meg áll: "akkor legyen a szarossege miatt fikázva, ne a sapka miatt"

Sajna a szarossegget már törvénybe foglalták, hogy nem lehet fikázni. Úgyhogy marad a sapka...

Netuddki. 2013.06.10. 17:05:28

@lobster thermidor: Elég csak a mellékelt képet megnézni. Aki haptákban áll az nem tud dolgozni...

Netuddki. 2013.06.10. 17:08:47

@Baldrick68: @artz100: Látom végtelen ciklusba kerültetek eme orbánfarturkász hatására. Adok egy resetet:
- Teljesen felesleges "ezekkel" vitatkozni, csak a fideszes propagandát nyomják eszetlenül...

lutria 2013.06.10. 17:35:50

Szerintem először mutassa fel az idevágó szakmai végzettséget igazoló iratait,majd ezután utasítgassa azokat az árvíz-és katasztrófavédelemben magas beosztásban dolgozókat akik több évtizedes tanulás,munka,szakmai szamárlétrát megmászás után kerültek a pozícióba...
Mert a mostani végzettségével maximum homokot lapátolhatna ha nem ő lenne a miniszterelnök.

monddazigazatmar 2013.06.10. 17:52:50

@Baldrick68: NA, Te vagy a legjobb példa a baloldal sötétségére.
Ja, veszélybe sodorták a népet, igen. Tényleg, labancok meg németek haltak meg, magyar áldozat még nem volt.
Ki a dilettáns? Te, aki hulyeséget röfögsz, vagy azok akik megvédték az országot.

monddazigazatmar 2013.06.10. 17:55:19

@lutria: Mert a zorbán irányitott ugye? Vagy csak valamelyik rádió, tévé igy közölte.
Ha meg esetleg mégis ő irányitotta, akkor jól csinálta.

Annyira jó lesz, ugy be fogjátok szopni a választást, hogy öröm lesz nézni. Nagy szar a fidesz, de a ballib söpredéknél minden jobb.

Hajdú Peter 2013.06.10. 17:58:07

@Baldrick68:
Idiota, ha szocik volnanak hatalmon, mar reg ugy elontotte volna az orszagot a viz, hogy meg a Gellert hegyen is 5 meter viz volna. Es a szocik azt is sikernek konyvelnek el.

timargabor · http://kard.blog.hu 2013.06.10. 18:35:37

@Hajdú Peter: egyelőre csak azt tudjuk, hogy a Fidesz van kormányon, és nem öntötte el az országot a víz.

@eßemfaßom meg áll: és igazad is van, most jött a cáfolat, már benn is van a cikkben - elnézést kérek mindenkitől, hogy elhittem.

M. Péter 2013.06.10. 18:45:33

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Busht nem segítette a Katrina hurrikán New Orleansban.

Pop40 2013.06.10. 18:57:25

@czjanos:

"Az állandó jelenlétével viszont az az üzenet jött át, hogy nélküle nem ment volna, tehát nem bízik a szakemberekben. Az ő szakembereiben. Akiket ő választott, nevezett ki."

Meg is válaszoltad a kérdést. Azoknak az embereknek a "szakértelmében", akiket ő maga nevezett ki, nem csoda, hogy nem bízik, én sem bíznék a helyében.

Eltolcsy, Hoffmann, Szíjártó, Lázár, Kerényi.
Egy pár "szakember", akiket ő nevezett ki.

Pop40 2013.06.10. 18:59:30

@timargabor:

"egyelőre csak azt tudjuk, hogy a Fidesz van kormányon, és nem öntötte el az országot a víz."

Na ja, csak ebben egy hangyányival több szerepe van a gátakon önfeláldozóan dolgozó önkénteseknek, mint a fidesznek.

nevetőharmadik 2013.06.10. 19:03:48

@eßemfaßom meg áll: Egyetértek. Nem az a bajom, hogy kint volt a gáton, hanem azon vagyok megütközve, hogy "irányított". Hogy miért gondolom, hogy ez a szarossegg-kategória, bőségesen kifejtettem.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.06.10. 19:08:50

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

"S alapvető tény: a természeti katasztrófa mindig a kormányt segíti, sosem az ellenzéket."

- Jövő tavaszig sor kerül a kár(ki/nem/)fizetésekre, és ha az egyenlege az embereknek nem stimmel, akkor már nem fogja őket érdekelni, hogy a viktor személyesen mentette meg őket, azt fogják már tavasszal érezni, hogy elúszott mindenük.

kiraaaaa 2013.06.10. 19:12:22

Remélem, hogy ez az össznépi lelkesedés kitart a Duna déli részére is!

Pop40 2013.06.10. 19:16:17

@Bogyó 2:

"Szerintem ő anyagilag se vádolható sok mindennel, nem hiszem, hogy egy kapzsi, pénzsóvár alak volna, sőt kifejezetten azt gondolom, hogy az anyagiakat megfelelő módon kezeli."

Amúgy jól vagy?

Ja, az anyagiakat megfelelő módon kezeli, lenyúlja mindet, amihez csak hozzáfér.
Itt van, mennyire megfelelő módon kezeli az anyagiakat.

index.hu/belfold/2013/05/07/tobb_mint_3_milliardot_kerestek_a_kozgep_tulajdonosai/

www.napi.hu/magyar_vallalatok/milliardokat_vettek_ki_a_fidesz-kozeli_cegekbol_itt_a_lista.555445.html

Igaz, ezek csak a koleszos meg nem koleszos haverjai, ebből Vitya nyilván nem lát egy fillért sem. Muhahahaha.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.06.10. 19:19:39

@Bogyó 2:

Talán Pető Iván volt az egyetlen olyan magyar politikus, aki mindig minden helyzetben higgadtan érvelve tudott felszólalni.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.06.10. 19:26:19

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Egy gond volt vele: nem volt igaza pont akkor, amikor a szava sokat számított. Gyakorlatilag vele kezdődött az SZDSZ rossz útra térése, majd halála.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.06.10. 19:28:54

@Pascal:

Azt ugye tudod, hogy a hadsereg főparancsnoka a köztársasági elnök? A miniszterelnöknek semmi köze a hadsereghez. Ezért nem tudta 90-ben a történészek társasága bevetni a katonaságot a lakosság ellen, mert Göncz Árpád minden katonát visszaparancsolt a laktanyába.

Óz, a nagy varázsló 2013.06.10. 19:31:56

@arpi62:
Szerintem te Orbánról meg Matolcsyról beszélsz, csak kevered a neveket.

Egyébként meg Orbán egy zsákot nem fogott meg, Bajnai legalább dolgozott.

Az árvizet meg nem a bölcs vezré, hanem az össznépi összefogás miatt sikerült megfékezni. Izgi volt nézni tegnap, ahogy a Vízivárosban 6 éves gyerekek is vonszolták a homokzsákot, 70 év körüli nénik, akik már nem bírták volna emelni a teli zsákot, hajtogattak a lapátolóknak, meg beszálltak az egyébként a rakpart kiürítésére odaküldött rendőrök is a homokzsákpakolásba.
És egy csomó katasztrófaturista is beállt, amikor látta, hogy munka van. Nemcsak magyarok.

A Fidesz szervezése viszont pocsék volt, beszélgettünk a lélegzetvételnyi szünetekben emberekkel, akik bejelentkeztek a katasztrófavédelem honlapján, magasról szartak rájuk, úgyhogy elindultak maguktól a veszélyeztetettnek gondolt helyekre - és mivel kb. éjjel 11-ig folyt ott a meló, nem tippeltek rosszul.

A katasztrófavédelem ellenben maga volt a katasztrófa ebben az esetben is, mint márciusban.
Szervezésből most is megbuktak.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.06.10. 19:41:22

@Pascal:

"pl. a katasztrófavédelem milyen mértékben intézkedik önállóan a honvédek felett) és még rengeteg előre nem látott, nem egyeztetett, nem tisztázott dolog."

- Ezek a dolgok le vannak fektetve.

Régi eset a Csörsz utcai házrobbantás (Vagy Tartsay, már nem emlékszem, valahol a mai MOM park mellett.) A kivonuló rendőr nem volt tisztában vele, hogy amíg a közvetlen életveszély nincs elhárítva, addig a szolgálatos tűzoltóparancsnok a góré. A rendőr csak a rendfokozatot nézte. Most nem mennék bele ebbe az esetbe konkrétabban, mert már lassan 25 éve volt.

Viszont kihangsúlyozom még egyszer egyértelműen: A hatókörök és alá-fölé rendeltségi viszonyok egyértelműen le vannak fektetve. Ha tévedek, és mégsem, akkor itt komoly gondok vannak.

Pop40 2013.06.10. 19:42:07

@Pascal:

"de győzzétek meg először Churchillt, hogy ne pofázzon bele a katonák dolgába"

Ezt a kretén párhuzamot se lehetett könnyű összehoznod.

Churchill egy icipicit talán jobban képben volt hadügyi dolgokban, mint Vitya vízügyiekben, ugyanis C eltöltött egy pár jelentéktelen évtizedet katonai környezetben. (És nem akkor látott először katonát, mikor a kirendelt sajtóval lefotóztatta magát köztük.)

Még akkor is röhej kettejüket összevetni, ha Vitya, mint minden isten, köztudomásúlag mindenhez ért, amint az látszik is a sikeres működésén.

flort 2013.06.10. 19:48:06

Mivrl lapátoltam egy kicsit a hétvégén, talán megosztanám a tapasztalataimat.

Lehet, hogy jól volt szervezve a védekezés, de a tömeges önkétes munkásokra nem készült fel senki. Ott álltunk 20-30 köbméter homokkal szemben volt lapát, zsák, ember, de sehol nem volt senki, aki megmondja, hogy hova rámoljuk a töltött zsákokat.

Időnként jött egy homlokrakodó, aminek a kezelője teljesen elkészült (vsz egy hete ezt a káoszt látta), hogy mozdulni sem tud. Erre átrakodtuk a homokzsák halmot 20 méterrel odébb, kicsit forgolódott, hoztak még egy teherautó homokot. És így ment segész szombaton és vasárnap 2-ig (amikor az önkormányzat bemondta, hogy önkéntesekre van szükség, csak addigra már zsák sem volt).

Pedig egyszerű lett volna a dolog: valaki, aki átlátja a rendszert (vízügyes gyakornok, ilyesmi) egy láthatósági mellényben megmondja, hogy mit csináljunk, hova tegyük, mennyit rakjunk, esetleg, hogy két óra múlva menjünk vissza, vagy hogy a szomszéd faluban van szükség a kezeinkre.

Na, ezt kellett volna megszervezni. Szerencsére nem volt igazi vészhelyzet, mert akkor csak szaladgáltunk volna, mint a hupikék törpikék, mikor feltűnik Hókuszpók és a macskája, mert senki nem mondta volna meg, hogy akkor mi is a teendő.

Szerencsére semmi nem történt.

azbesztos 2013.06.10. 19:48:30

@nevetőharmadik: Orbán legalább nem szemkilövetés és járókelő veréshez irányította a rendőröket, mint gyurcsány 7 éve, hanem okos és lelkiismeretes igyekezettel az árvízi mentést irányítja.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.06.10. 20:05:33

@monddazigazatmar:

"Mi történt? Jött az évszázad árvize. Mit csinált a kormány? Védekezett, helytállt, összehasonlitva némettel és osztrákkal szépen megusztuk. Erre fog mindenki emlékezni. "

Politikamentesen:
- Nekünk közel 6-8 napunk van felkészülni arra az árvízre, amire Passaunak adott esetben csak tizenkét órája.
- Sokan emlékezni fognak rá, hogy a miniszterelnök kint volt a gáton, de arra a választásokkor még többen, ha elveszítik a pert a biztosító ellen, vagy ha a kifizetést ellensúlyozandó a biztosító jövőre 800%-os ártéri pótdíjat vezet be. Bár a biztosítók zöme nem köt ártérre árvízkockázatú biztosítást.
- Hányan fognak arra emlékezni, hogy lehetetlenség volt Budán közlekedni? Utólag rengetegen lesznek okosabbak, hogy mit hogy lehetett volna lezárni/átirányítani. (Pedig a körülményekhez képest egész jól leszervezték ma)

- Hány árvíz kell hozzá, hogy végre befoltozzák azt a ki...zott HÉV alagutat? Átlag három méterenként van egy vízbetörés/szivárgás.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.06.10. 20:14:09

@eßemfaßom meg áll:

"semmilyen levonulás meg vízkiengedési utasítás nem hajtható végre, csak ha a Bakondi úr vagy én mondom."

- Ezzel az a baj, ha le kell vonulni, mert tarthatatlanná válik egy gát, akkor azt a helyszinen levők tudják eldönteni, nem a két faluval arrébb levő urak. Továbbá egy gátelhagyásra adott esetben csak percek állnak rendelkezésre (gátszakadás!), hogy azt emberveszteség nélkül végre lehessen hajtani.

timargabor · http://kard.blog.hu 2013.06.10. 20:20:48

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: jogos. az utolsó mondatodhoz még - a budapesti tetőző vízállások:
1965: 845 cm
2002: 848 cm
2006: 860 cm
2013: 891 cm
Szűk fél évszázad alatt majdnem fél méter emelkedés, a nagyja az utóbbi tíz évben. Innentől ugyan minden egyes centi nagy vízhozamnövekményre áll elő, de úgy tűnik, ez nem teljesen érdekli a vizet.

Budapest elvileg 930 cm-ig védett, de láttuk amit láttunk a budai oldalon a Vízivárosban. És ha ilyen ütemben emelkedik tovább, még 20-40 év, és egyszer elúszunk. Fél méter még kezelhető lenne homokzsákkal (ember van felrakni) - de lesz még Pesten mobilgát. És ki kell foltozni nemcsak a HÉV-alagutat, de a csatornahálózat és a tisztítóművek átemelőrendszerét is.

(Lesz még következő köre a Római part-vitának is, úgyhogy ceterum censeo: kell ott is mobilgát, de nem a parton, hanem a Nánási út-Királyok útja vonalán).

flort 2013.06.10. 20:21:01

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Bakondi még rendben lenne (ő a fő katasztrófa-védő), de a miniszterelnök mi alapján ugat akár a helyszínen, akár két faluval odébb? Amúgy is kézenfogva járkálnak mindenhova, nem?

monddazigazatmar 2013.06.10. 20:22:57

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Elég nehéz politikamentesen beszélgetni egy kifejezetten ellenzéki oldalon.
- Ahogy mondod, nekünk több időnk volt felkészülni. Ez ugy magában foglalja, hogy a németeket is meglepte, igaz?
Akkor miért jön elő valamelyik ökör itt fent, hogy 'elbontották a gátat, és veszélyeztették az embereket'. Gondolom igy volt beütemezve egy hónapja senki nem gondolta, hogy júniusban ekkora viz fog jönni.
- Ártéri telek azért olcsó, meg nem adnak ki engedélyt épitkezni általában mert kockázatos. Arrol nem is beszélve, hogy hány embernek uszott el a háza? Mert nem tizezrek, az biztos.
- A kutya nem fog arra emlékezni, hogy dugó volt. Mellesleg igen borult idiótának és/vagy indexbloggernek kell ahhoz lenni, hogy minden helyzetben elvárják, hogy a legkisebb kényelmetlenség se érje őket. Biztos vagyok benne, hogy lesz olyan, aki nyafogni fog, mert a margitszigeten szokott biciklizni a hülye orbán meg nem engedi oda.

És tényleg akárkik szervezték - eddig - nagy gratula érte.
Az itt fanyalgó nyomik meg menjenek a picsába.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.06.10. 20:25:35

@timargabor:

"ha szocik volnanak hatalmon, mar reg ugy elontotte volna az orszagot a viz, hogy meg a Gellert hegyen is 5 meter viz volna. Es a szocik azt is sikernek konyvelnek el."

- Öt méter mély vízben a Citadella? Tényleg kurva nagy siker lenne!

A Vaskapunál levő gátnak minimum 190 méter magasnak kellene lennie!

Az eddigi rekord csak 181 méter.

hu.wikipedia.org/wiki/H%C3%A1rom-szurdok-g%C3%A1t

monddazigazatmar 2013.06.10. 20:27:58

Amugy meg, ha most Mesterházy a miniszterelnök akkor a Duna átugorja Magyarországot, esetleg befagy a tekintetétől.

Óz, a nagy varázsló 2013.06.10. 20:29:50

@Namir:
Képzeld, napokon át lapátolt.
Szar ügy, mi?

Orbán meg irányított a faszomat.
Kint volt és feltartotta azokat, akik dolgoztak volna. Egy homokzsákot sem fogott meg, csak pofázott mindenhol ökörségeket.

@Bogyó 2:
Hát mobndjuk Bakondi jobb lenne, ha egyáltalán nem jutna szóhoz, sőt, jobban jártunk volna, ha már márciusban elküldték volna a picsába.

@szopacs:
Az is barom, aki pénzt ad.
Jusson eszetekbe, mi történt a Kolontár-számlára az iszapömlés után befolyt több mint 4 milliárddal.
Szétosztották?
Szét a faszt! Kaptak a helyiek (összesen!) kb. 300 milliót.
A többit lenyúlták Orbánék.

@Pascal:
Jaja, mert Orbán képzett vízügyi szakember.
Köztudott, hogy a jogi karon, ahol végzett, a 80-as években igen magas fokon tanították a katasztrófavédelmet és a vízügyet.
Ja, meg a kolbásztöltést.

"egy vízügyes például sosem dönt abban, hogy a honvédség konkrétan hány járművet és hány főt tud mozgósítani; a rendőrségről (TEK) még kevésbé - utóbbiaknál rendvédelmi feladatot lássanak el vagy zsákokat is pakoljanak?"
Na nehogy már ez a miniszterelnök feladata legyen...

"a vízügyesnek honvéd/tűzoltó tábornoknak stb. nincs átlátása"
Mert egy jogász végzettségű díszfasznak, aki soha életében semmit sem dolgozott, van, mi?

@Kelletteznekem?:
PÉNZT NE adj egyik szervezetnek se.
A pénzt könnyű ellopni, és meg is teszik.
Adj ruhát meg kaját, azt ki kell osztani, mert a ruhát tárolni kell, azaz hely kell neki, a kaja meg megromlik.

@eßemfaßom meg áll:
Ez sem az ő dolguk lenne, hanem a hozzáértő vízügyi szakembereké.
Ja, hogy azokat kirúgták?
A picsába!

timargabor · http://kard.blog.hu 2013.06.10. 20:36:01

@monddazigazatmar: "'elbontották a gátat, és veszélyeztették az embereket'. Gondolom igy volt beütemezve egy hónapja senki nem gondolta, hogy júniusban ekkora viz fog jönni." - azt lehet tudni, hogy a dunai zöldár június elején szokott jönni. Messze nem minden évben persze, és erre az irdatlan vízre még nem is volt példa se júniusban, se máskor. De tavasszal töltést elbontani, az hidrológiai szempontból nagy hiba. Szeptemberben sokkal kisebb az ilyen probléma valószínűsége (ismétlem, az ekkora vízé júniusban sem sok, de *valamekkoráé* azért nagy).

A védekezés szakmai sikere - amiben nem kis része volt a helybeliek elszántságának, a Honvédségnek és a gátépítéshez amúgy is helyben lévő technikának - hogy így is sikerült megfogni a vizet, még ha ez péntek este hajszálon múlt is.

A tavasz végére ütemezett bontásban pedig két tényezőt vélek felfedezni, és mindkettő kormányfüggetlen: (1) a jogi (esetünkben feltehetően közbeszerzési) szemléletmódot, a törvényi határidők ugyanis nem fognak a hidrológiához idomulni, ha valaki nem idomítja hozzá őket, és (2) a veszélyérzet hiányát. Valakinek erre a vizigben pecsétet kellett tennie, és benne nem szólalt meg a vészcsengő. Nem kívánom, hogy verjék el a port rajta, de kerüljön be minden vizes ÉS JOGI szakkönyvbe az eset, már jól jártunk.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.06.10. 20:40:53

@timargabor:

Egy több éves infó alapján úgy tudtam, hogy Bp-n a mellvéd teteje 10 méteres szintet jelent. Ezért nem is nagyon érdekelt, mikor 860 feletti első becsléseket hallottam.

A mobilgát kérdésben: Láttalak az ATV-n, és egyetértek, kell.
De (szerintem) nem a parton, hanem a Királyok útján.

Ekkor merül fel az a kérdés, tudunk-e olyan alapot építeni, ami nem mozdul el stb...

Szentendrén a kanyarokban ott vírít a betonoszlop, Párkányban a kanyarokban is behelyezhető elemek vannak. (Bocs a pongyola fogalmazásért)

Viszont a jelenlegi semmittevés nem állapot. Ahogy a mai közlekedési káosz sem megoldás semmire, bár a körülményekhez képest elég jól megoldották, de holnapra ez már kevés lesz. A holnap alatt nem csak a holnapi napot értem.

Nem tudom, történni fog-e érdemben valami, de az biztos, az árvíz utáni (rohamtempóban végrehajtott eddig elmaradt, de szükséges beruházások avatóján történő) szalagátvágásokkal sokkal többet nyerhetne a miniszterelnök, mint a jelenlegi főtitán-féle magamutogatással.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.06.10. 20:44:26

@monddazigazatmar:

Nem tudom merre jársz, de Buda katasztrófális volt ma. És csak rosszabb lesz, mert nem mindenki tud több napra otthon maradni.

zorki 2013.06.10. 20:50:08

Ami számomra leginkább hiányzik a híradásokból, az a vízügyi szakma.
Úgy tűnik mintha Orbán, Bakondi vagy Pintér vagy Hende szakmája lenne ez.
Ami azért baj, mert most is elvonja a magyar vízügyi igazgatás szerepéről a figyelmet.

Példa: 1998. novembere Újkenéz. Előtte órákkal Tiszabecs, és Milota is megmenekült, az addigi legmagasabb vízállásoktól.
Újkenézen nagyon veszélyes volt a helyzet, a töltéskoronát homozsákokkal magasították, de közvetlenül a töltés mellett haladó közútra így is csurgott már a víz. Kataztrófa előtti hangulat volt.
Milotáról megérkezett az országos vízügyí igazgató, a megyei vízügyi főnök és főmérnök, a megyei elnök. A szakaszon egy hetven év feletti helyi vízügyi szakember irányította védekezést. (valszeg vízügyi technikusi képzést szerzett, a korábbi időkben a szokások szerint)
De a Tiszának erről a szakaszáról, a vízrajzáról és domborzatáról, a töltések állapotáról és így a védekezési teendőkről és lehetőségekről mindenkinél többet tudott.
A főnökök őt kérdezték: bírja-e a töltés?.
Ő az ártéren lévő legközelebbi fára mutatott. Az egyik ágon korábban egy szalagot helyezett el, ha a víz azt eléri, akkor menekíteni kell a falut.
Akkor talán két centi hiányzott csak. A gáton abbamaradt a munka, most már mindenki a végkifejletet várta. Talán tíz percig-negyedóráig nem emelkedett a víz, aztán mintha süllyedni kezdett volna. Az idős szakember egyből jelezte, valahol fentebb átszakadt a gát. Az a feljebb -mint tíz perc múlva rádión keresztül is megtudtuk, Kárpátalján volt. Így ért véget a vészhelyzet Újkenézen. De lejjeb még napokig küzdöttek az árral.
Szal Orbán Viktor gumicsizmája nem ér fel, ezekhez a szalagokhoz, és erre nincs is szükség. Támogatására és nem irányítására vágynak ezek a szakemberek. Ők sokkal többet tudnak a Dunáról vagy Tiszáról, hogy egy pár gumicsizmával ezt bárki is helyettesíthetné.
Szomorúan látom, hogy a média láttatása szerint a politikusok többet tudnak a Dunáról, mint a szakemberek.

timargabor · http://kard.blog.hu 2013.06.10. 20:50:35

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: vigyázz, nem a mellvéd teteje számít, hanem az alja. A mellvéd önmagában nem véd semmit se, alatta szépen átjön a víz. A ferencvárosi parton meg csak oda vannak téve a betonelemek, az úgy végképp csak dísz. Persze meg lehet támasztani zsákkal, de ugyanezt tudja a zsák mellvéd nélkül is.

"A mobilgát kérdésben: Láttalak az ATV-n, és egyetértek, kell. De (szerintem) nem a parton, hanem a Királyok útján." - egyetértünk, pontosan ezt írtam egy fentebbi kommentben. Az ATV-n is mondtam, és az m1-en is mondtam volna, de ott másról kérdeztek :)

"Ekkor merül fel az a kérdés, tudunk-e olyan alapot építeni, ami nem mozdul el stb..." - beton van, mérnök van... (még)

"Szentendrén a kanyarokban ott vírít a betonoszlop, Párkányban a kanyarokban is behelyezhető elemek vannak." - nézd meg ezt a képet:
www.hir24.hu/Root/Shared/Pictures/2013/06/07/Nemet-gat.jpg
fogtam is a fejem, hogy még ilyen vonalvezetést, de láthatóan működik a dolog - ezzel együtt eszembe nem jutna ilyent javasolni.

Óz, a nagy varázsló 2013.06.10. 20:51:53

@eßemfaßom meg áll:
És Bakondi mi a faszhoz ért, mégis?
Nézd már meg, mivel foglalkozott eddig életében.
"A szolnoki Verseghy Ferenc Gimnáziumban érettségizett 1971-ben, majd a szentendrei Kossuth Lajos Katonai Főiskola hallgatójaként határőr-parancsnokként és általános iskolai tanárként diplomázott 1975-ben. 1977-1982 között a József Attila Tudományegyetem jogi végzettséget szerzett, a jogi szakvizsgát 1997-ben tette le."
Az ország leggyengébb felsőfokú intézetében végzett határőrként, aztán meg jogász lett.
Ezek közül melyiknek van bármi köze katasztrófavédelemhez?
Biztos a jogi végzettségnek, ugye, mert Orbán, a másik nagy irányító is jogász...

"van 3 szakember, van 3 eltérő véleményük, az egyik 2milliárdba kerül, a másik 4-be a 3. 1-be de elvisz egy kisebb falut. Valakinek el kell dönteni, hogy 1, 2 vagy 3 és ez a politikus feladata adott esetben"
Az a lófaszt.
A három szakembernek kell megegyezésre jutnia, legalább 2:1 arányban.
Mellesleg ha ennyire eltérő döntésre jutnak, akkor a 3 közül 2 nem szakember.

@monddazigazatmar:
Az országot nem Orbánék védték meg, hanem az emberek, akik odamentek dolgozni - a katasztrófavédelem faszságai ellenére -, ahol szükség volt rájuk.
Pártállásra való tekintet nélkül.

Orbánék csak hátráltatták őket.

Ja, a labancok egyébként Habsburg-párti magyarok voltak, nem osztrákok.
Tanulj, tinó...

Ja, és talán menj inkább te a picsába, te Fidesz-seggnyaló.

@flort:
Pesten is ez volt.
Sehol egy irányító.

@azbesztos:
Hogy mi a lófaszt csinál?
Véletlenül sem csak pózol és ökörségeket beszél, ugye?
Véletlenül a nagy irányításba azért egy győri focimeccs (a Kuvait elleni dicsőséges 1:0) megtekintése azért még belefért, a nagy védekezés ellenére, ugye? Igaz, Győrt akkor vitte el majdnem a Duna, de oda se neki. A foci fontosabb.

azbesztos 2013.06.10. 20:54:09

Majdnem vitte el, de Orbán megvédte.

irtech 2013.06.10. 20:55:35

Amennyiben igaz az általa használt királyi többes, az bennem igen komoly alkotmányossági kérdéseket vet föl.

flort 2013.06.10. 20:57:41

@Óz, a nagy varázsló: Az a baj, hogy a marha nagy elégedettség miatt nem fognak tanulni a hibákból.

Óz, a nagy varázsló 2013.06.10. 20:57:45

@timargabor:
Jaja, Budán a mellvéd alatt végig jöttek elő a buzgárok, a Bem rakparton tegnap az ellen pakoltuk a zsákokat este 11-ig.

Az Erzsébet hídnál szarabb volt a helyzet, mert ott a csatornatetők egy része is vízszint alá kerültek, és azokon is jött fölfelé a víz.

Óz, a nagy varázsló 2013.06.10. 21:02:59

@azbesztos:
Ja bocs, csak most jöttem rá, hogy elejétől fogva viccelsz.

@flort:
Nem, az tuti.
Ott is végül valami főrendőr kezdett el irányítani, hogy melyik adag zsákot hova vigyék, addig totál anarchia volt, hatalmas lelkesedés, de nulla szakértelem.
De hogy hogyan kell lepakolni a zsákokat - hát az teljesen az önkéntesek tetszésére volt bízva. Pedig azt sem ártott volna bemutatni legalább 10 embernek, aztán azt a 10-et elküldeni a különböző partszakaszokra irányítani.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.06.10. 21:03:13

@timargabor:

"beton van, mérnök van..."

- Allee szindróma? Mikor az alvállalkozói láncon lefelé haladva a szellőző rendszerrel szembeni műszaki paraméterek is csökkentek....

Nyomvonal: Az a borzalmas beszögellés (bár te vagy a szakember) felfogható egy bujtatott tározónak is?

flort 2013.06.10. 21:11:12

@Óz, a nagy varázsló: Itt főrendőr sem volt. Pedig fele ennyi emberi munkával meg lehetett volna oldani.

Egyszer-kétszer feltűnt egy fontos úr, makulátlan pólóban, intézkedett, aztán eltűnt órákra vagy egy fél napra. Máskor egy saját rendszámos faszi dudált rá a kisteherre, amire épp dobáltuk fel a zsákokat , amiktől nem fért el. Elengedtük és kiderült, hogy ő volt a főokos, a védelmi biztottság Hauptbahnhofführere.

Azért nyomtuk tovább, de az ilyesmi nem szül jó vért.

czjanos 2013.06.10. 21:17:07

@zorki: Régi (de igaz) mondás: aki mindenhez ért, az semmihez nem ért.

timargabor · http://kard.blog.hu 2013.06.10. 21:24:07

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Nyomvonal: Az a borzalmas beszögellés (bár te vagy a szakember) felfogható egy bujtatott tározónak is?": Nem. Ekkora vízhozamnál nincs tározás. Nézd meg az alsó beszögellést: a felfestett út kanyarjának hagytak helyet. Derékszög-párhuzam. Brrrr.

monddazigazatmar 2013.06.10. 21:53:37

@Óz, a nagy varázsló:
Hát, hallod, te tényleg klinikai eset vagy..
Továbbra is érthetetlen, hogy hogy lehet egy sikeres katasztrófaelháritás után fikázni.

Ja, és
"....labancság, mint a németeknek gyakori gyüjtő neve a XVII. és XVIII. sz.-ban és a «német» érzület körülirása." Pallas nagylexikon.

manager2008 2013.06.10. 21:55:28

Az apró különbség a nagy probléma, ami a "vezetés" és az "irányítás" fogalma között van. A miniszterelnöknek nem feladata az árvízvédelem vezetése, és még az irányítása sem. Ettől még lehet szórakoztató a dolog, de ebből még baj is lehetne akár. Szerencsére nincs. Lásd Titanic katasztrófa.

Óz, a nagy varázsló 2013.06.10. 21:57:06

@monddazigazatmar:
Ja, csak nem a katasztrófaelhárítókon múlt.
Meg pláne nem Orbánon.

A klinikai esetet emlegetni egy Fidesz-agyalágyulttól legalábbis vicces.

Óz, a nagy varázsló 2013.06.10. 21:58:52

@monddazigazatmar:
Ja, labanc:
"A labancok (laboncok, loboncok) a 16.-18. században, elsősorban a Thököly-szabadságharc és a Rákóczi-szabadságharc idején a császárhű magyar katonák és a bécsi udvar (Habsburgok) híveinek elnevezése. Velük szemben álltak a kurucok. A labanc szó a magyar nemzeti érzésűek szemében a gyávaság, ravaszság és hazafiatlanság szinonimája."

Mondtam: tanulj, tinó.

monddazigazatmar 2013.06.10. 22:06:04

@Óz, a nagy varázsló: Igen. Ilyen az, amikor valaki csak és kizárolag a wikipédiát ismeri. Gáz, és még okoskodik is. Révay lexikon mit ir? Pallas? Tanits ökör...

monddazigazatmar 2013.06.10. 22:23:37

Néhány nap mulva lesz poszt, meg klubrádiós hir, hogy az orbán a gáton ott borogatta vödörrel a vizet a dunába, hogy még nagyobb legyen az ár..

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.06.10. 22:24:42

@monddazigazatmar:

Szerintem senki sem a katasztrófaelhárításért fikázza, hanem a Főtitánt megszégyenítő hozzáértéséért. Esetleg a szereptévesztett gumicsizmás ugrabugrálásért? Netán a folyamatos felolvasott nyilatkozatokért, ahol a ma esti köztévé híradóban azt véltem ismét felfedezni, hogy néha nem is érti, amit felolvas?

Óz, a nagy varázsló 2013.06.10. 22:26:41

@monddazigazatmar:
"(néhol labonc, lobonc), a császárpárti katonának, a bécsi udvar hivének, a «német» érzületünek s igy a kuruc ellenségeinek gúnyneve"

Ez van a Pallasban, nem az átalad hamisított faszság.
De a Révayban ez is va, seggfejkém:
"a császárpártiak gúnyneve Magyarországon"

Szóval ezeket buktad, barom.

Tanulj, tinó. Ökör esetleg még lehet belőled. Más nem nagyon.

monddazigazatmar 2013.06.10. 22:35:48

@Óz, a nagy varázsló: Hát igen, nemcsak hülye vagy, hanem még kitartó is.
Pallas-t talán végigolvasni:
(néhol labonc, lobonc), a császárpárti katonának, a bécsi udvar hivének, a «német» érzületünek s igy a kuruc ellenségeinek gúnyneve, mely a XVII. sz. negyedik negyedében (1679 körül) keletkezhetett és II. Rákóczi Ferenc fölkelése alatt volt virágjában. A L. név kielégítő módon még nincs megmagyarázva. Némelyek a Lauf Hans! (fuss János) elferdített összevonásából, mások a lompost, rongyost, semmiházit jelentő lafanc szóból származtatják. A kurucokat gúnyoló Otrokocsi Fóris Ferenc (Origines hungaricae, 1693. II. 156.) nem gúnynévnek, hanem a lobbancs (azaz gyujtó, hevülő) szóval azonosnak tartja. A L. egyébként a nemzeti érzésüek szemében a gyávaság, ravaszság és hazafiatlanság jelképezője volt. A szó tovább képzései közül járatos volt a labancság, mint a németeknek gyakori gyüjtő neve a XVII. és XVIII. sz.-ban és a «német» érzület körülirása.
A Révay sem irja, hogy magyarok lettek volna...
Ugyhogy ki bukta, te okoskodo féreg?

Óz, a nagy varázsló 2013.06.10. 22:46:29

@monddazigazatmar:
Jé, barom, te annyira hülye vagy, hogy beidézed azt, ami bizonyítja, hogy az előbb hamisítottál.

Nem kicsit vagy segg, de láthatóan szereted még reklámozni is.

Ja, az nem elég, hogy német érzületű, te funkcionális analfabéta barom?
Talán tanuld meg értelmezni az olvasott szöveget, és majd ha már megy legalább alapfokon, akkor gyere vissza, te fasz.

Hobbisebész 2013.06.10. 22:50:13

Jó döntés volt a statárium kihirdetése is.

De a legfontosabb az lenne, hogy ezt a vízmennyiséget hasznosítsuk ahelyett, hogy egyfolytában csak védekezünk ellene.

Akkora erőforrástól szabadulunk évről évre ilyenkor, amiből más országuk száz évre megcsinálnák a szerencséjüket.

timargabor · http://kard.blog.hu 2013.06.10. 22:56:02

@Hobbisebész: hová teszed addig? Nekem csak egy ötletem van, az sem saját: betolni a Duna-Tisza-közi talajvízbe (a pontos hogyanról nincs infóm). Ötlet?

monddazigazatmar 2013.06.10. 23:07:41

@Óz, a nagy varázsló: Mit hamisitottam te ökör? A lényegtelen részt kitöröltem, nem vág a témába, hogy mi a szó eredete.
De egyébiránt nyilván ugyse tudlak meggyőzni. Mindenesetre képet kaphatott mindenki a világodból.
Tehát: A labancok magyarok.
A katasztrófavédelem teljesen hülye, mert elháritották a katasztrófát. Orbán egy barom, aki direkt hátráltatott mindenkit. Van még valami?

Hobbisebész 2013.06.10. 23:08:13

@timargabor:

"Régészeti és természettudományos vizsgálatokkal, köztük C14-szénizotópos kormeghatározással annyit sikerült igazolni, hogy a 10. és 13. század között a Rábaközben és a Hanság vidékén öntözéses rét- és legelőgazdálkodás folyt, és ehhez kapcsolódva állattenyésztés, tógazdálkodás és haltenyésztés zajlott" - mondta az [origo]-nak Takács Károly. "Az eddig azonosított Árpád-kori csatornák teljes hosszúsága meghaladja az ezer kilométert. Ennél azonban jóval több, becslésem szerint több tízezer kilométernyi mesterséges vízvezető meder vár még felkutatásra."

"A feltárt maradványok azt mutatják, hogy sok helyen alakítottak ki sekély halastavakat, halastórendszereket. A térségben közel száz ilyen Árpád-kori halastó helyét lehet azonosítani, amelyek közül többet egykorú oklevelek is említenek. (Innen eredhet a Rábaköz keleti részének Tóköz elnevezése.) Így válik érthetővé, hogy a korabeli források miért említik úgy Magyarországot, mint Európa édesvízi halakban leggazdagabb országát."

www.origo.hu/idojaras/20130528-ontozes-mezogazdasag-arpad-kori-csatornarendszer-halasto-legelo-ret-kozepkor.html

www.origo.hu/i/1305/20130527-arpadkori-csatorna-nyoma-ontozeses-gazdalkodas.jpg

Ajánlom elolvasásra az egész cikket.

Óz, a nagy varázsló 2013.06.10. 23:16:29

@monddazigazatmar:
Ezt, seggfejkém:
"....labancság, mint a németeknek gyakori gyüjtő neve a XVII. és XVIII. sz.-ban és a «német» érzület körülirása."

A valós szöveg ugyanis ez:
"(néhol labonc, lobonc), a császárpárti katonának, a bécsi udvar hivének, a «német» érzületünek s igy a kuruc ellenségeinek gúnyneve"

A kettő kurvára nem ugyanaz, te hazudozós faszkalap.

timargabor · http://kard.blog.hu 2013.06.10. 23:29:18

@Hobbisebész: egy részét nyilván vissza lehetne csinálni. Ez az árvíz viszont olyan 2 Balatonnyi vizet hozott *többletként*, a Duna szokott vízmennyiségén túl.

Arra persze elég ez (ahogy az éves átlagos árvíz is elég volt régen), hogy az említett mocsarakat ellássa vízzel, a feladat már csak az, hogy (újra) kitaláljuk ezek mocsárkénti hasznosítását. Árvíztározásra ugyanakkor ez nem jó - vízhasznosításra, ha a hasznosítás módja ki van találva, működhet.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.06.10. 23:50:25

@timargabor:

Bősben mennyit lehetne tárolni, ha nagyobb lenne? Jelenleg mennyit (Egyáltalán képes-e) lehet tárolni benne?

Mennyit lehetne tárolni a kiszáradt Szigetközben?

timargabor · http://kard.blog.hu 2013.06.11. 00:37:02

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: azzal a saccra 0,1 km3 kapacitással, amivel játszani lehet a Bős fölötti tározón (nem találtam adatot a köbtartalmára a szlovákoknál sem) nem lövünk nyulat: ez három órányi víz az ekkora árvízből.

A Szigetköz nehezebb becslés. Az ágrendszere annak se lehet több, sőt inkább kevesebb - ami viszont játszhat, de még kevésbé értek hozzá, az a növényzet. A növények elég sok vizet bírnak tárolni, igaz, hogy nem ilyen gyorsan, és valószínűleg inkább az elterelés előtt gyakori fajok.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.06.11. 01:12:32

@timargabor:

A Mosoni-Duna 125 km hosszú.
A töltések átlagos távolsága 3 km, de legyen csak 2, ekkor már egy 250 négyzetkilométer felületű vizünk van.
Legyen az átlagos mélysége 3 méter, ekkor már egy 750.000.000 köbméteres tározónk van.

A Balaton felülete 594 négyzetkilométer, átlagos mélysége 3-4 méter, tehát 600x3 véve a számoláshoz durván 1.800.000.000 köbméter víz van benne.

Azt írod, ez az árvíz két balatonnyi többletvizet hozott.

Tehát ha a Mosoni Dunát telerakjuk zsilipekkel (Gondolom, a lejtése miatt szükséges egy pár), akkor jelen árvíz többlethozamának az ötöde már a "spájzban lenne".

Fenti agyszülemény egy pár wikis adatra épülő laikus számítás, de szerintem az belátható belőle, hogy nem lehetetlen dolog megfogni az árvizek többlethozamát.

Valóban botor dolog, hogy csak védekezünk.

dr. mesterséges színezék 2013.06.11. 01:16:18

Erwin Rommel Háború gyűlölet nélkül c. könyvében feltétlenül szerepel a nem burkolt gondolat az önjárás túlutasítás általi károkozásról, de valamelyik történelmi regényünkben is (itt jöhet az agyonveretésem, de akkor sem emlékszem) azt a tanácsot adja a zöldfűlű vezérnek az anyja, hogy táborbontáskor ne adjon mindenre külön utasítást, mert azontúl az adott lépésre mindig külön utasítania kell.

Viktor most lépi meg azt, hogy biztosítsa, hogy ha véletlenül még volt a katasztrófavédelemnél, ill. egyáltalán bárhol valaki, aki nélküle intézkedni mert volna, akkor az sürgősen kapjon az individualista, szakadár fejéhez, és szigorúan tartsa be, ha van, ha nincs, akkor építsen ki szigorúan betartandó szolgálati utat felé.

Szóval ez volt az utolsó alkalom, hogy helyben a hivatalosok is megmozdultak, meg mertek mozdulni a civilekkel -- ami nélkül a szakma és a fegyveresek csak jószándékú underdogjai lehetnének a játszmának, amivel viszont hálistennek minden oddsz ellenére tényleg működik a dolog.

Ez a nárcisztikus marha ott is árt, ahol nem ártani akar, csak tetszelegni, és ami rosszabb, nincs mellette senki, aki azt merné neki mondani, hogy "Győzike, kevesebb több volna".

dr. mesterséges színezék 2013.06.11. 01:21:51

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: A nagymarosi erőmű (és mindaz, ami azzal jár) meg nem építése a rendszerváltás szimbóluma -- az a baj, hogy az azóta eltelt közel 25 évé is lehetne.

Óz, a nagy varázsló 2013.06.11. 01:37:28

@monddazigazatmar:
Hazudsz.
Illetve csúsztatsz. A mondatnak ugyanis csak az egyik felét másoltad be, apró hiba, hogy a mondatnak van másik fele is, ami rohadtul nem téged igazol.

"A szó tovább képzései közül járatos volt a labancság, mint a németeknek gyakori gyüjtő neve a XVII. és XVIII. sz.-ban és a «német» érzület körülirása."

Érted, seggfej, képzés, a -ság képzővel. Amit te bemásoltál, arra vonatkozik, nem a labanc szóra.

Szóval csaló kis tetű vagy.

Lehet sűrűn bocsánatot kérni, Fidesz-barom.

Óz, a nagy varázsló 2013.06.11. 01:39:22

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Sajnos, muszáj, mivel rábizonyítottam többször is feketén-fehéren, hogy csaló tetű, és még mindig neki áll feljebb.

Az ilyen kis faszoknak le kell törni a szarvát még idejében.

Óz, a nagy varázsló 2013.06.11. 01:57:35

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Ez a 2 meg 3 km egy kicsit soknak tűnik egy 200 m széles folyamhoz.

Szerintem kevered a fő Duna-ággal, de az meg nem Magyarországon van, hanem Szlovákiában. És van is rajta duzzasztó, a gabcsikovói. Csak hát azzal a szlovákok variálhatnak, nem mi.

Jelenleg (árvíz) egyébként nagyjából 900 000 000 köbméter víz folyik le naponta a Dunán. Tehát az e 750 000 000 köbméter nem nagyon váltaná meg a világot.
(És tutira jóval több víz jött le, mint 2 balatonnyi, mivel a Duna átlagos vízhozama normál esetben nagyjából 200 000 000 köbméter/nap, a plusz 700 000 000 köbméter/napot pedig nem 5 napja produkálja, hanem közel 10.)

dr. mesterséges színezék 2013.06.11. 02:31:22

@Óz, a nagy varázsló: Ha csak annyira volna elég a tárolt mennyiség, hogy fokozatosan leengedve a nyárvégi Dunából kis pancsolóból nagy pancsolót hozzon ki, hogy Szaniszló ne tudja előadni a napi hülyeségét arról, hogy őtet a tuggyukkik tuggyukhonnan vízbe akarják fojtani, hogy aztán szomjhalálra ítéljék, máris megérné.

timargabor · http://kard.blog.hu 2013.06.11. 07:38:58

Ahogy Óz is mondja, nincs a Mosoni-Dunának kilométeres hullámtere. 100-200 méteres van.

@Óz, a nagy varázsló: a "főág", ha azt a régi Duna-medernek értjük, félig itt van, félig a szlovákoknál, tározásra nemcsak jó, de ilyenkor nyilván tele is van vízzel. Az üzemvízcsatorna van odaát. (Kérés: itt használjuk Bős magyar nevét. Mivel soha nem volt szlovákok lakta falu/város, szlovák neve sem volt, a II. vh. esőtt "Bes"-nek mondták hivatalosan. Jan Gabcik, akiről elnevezték, még csak nem is szlovák volt, hanem cseh.)

A köbözéssel van igazságod, én 5 napi többlettel számoltam, és bár a +5 nap nyilván nem 10k m3/s-mal megy, egy harmadik Balatont valószínűleg tényleg összehozna.

flort 2013.06.11. 09:50:32

Vissza az eredeti íráshoz. Lehet a védekezést egyszerűen, pojácák nélkül is:

www.inforadio.hu/hir/kulfold/hir-567162

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.06.11. 20:34:23

@Óz, a nagy varázsló: @timargabor:

Jogos észrevétel. Hiányos fogalmazás. A jelenlegi árvízvédelmi töltések vannak egymástól átlag 2 km távolságra. Wikin olvastam.

Innen vettem a számításhoz az adatot.

légügyi megfigyelő 2013.06.12. 02:48:16

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Nem a parton, hanem a Királyok útján. Teljesen egyetértek. Ki lehet(ne) mutatni, mennyivel kerül többe a parti verzió, már csak a szerkezet magassága miatt is.
Mindemellett azt sem lenne célszerűtlen megvizsgálni valakinek, végre, hogy mibe kerül egy mobilgátas rendszer fenntartása, stb. illetve hány milliárd is a három kilométernyi gát, és az miként aránylik a budapesti védvonalakhoz, ahol több helyen is vannak jócskán bajok. Ld. Napiban lehozott jelentés. Ezt menetben úgy elbagatellizálták, mintha nem is lenne.

légügyi megfigyelő 2013.06.12. 02:54:41

Nem akarok ünneprontó lenni, de mintha Árvízvédő Orbán Viktor kormányzása alatt, cirka egy éve, egyik napról a másikra leállították az árvízi előrejelzést. Emlékeztetek arra is, hogy az elmúlt időszakban megtépázott vízügyi szolgálatot az Orbán kormány ketté szeletelte, megszüntetve az egységes vízgazdálkodás szervezeti feltételeit. Megjegyzem, hogy Európában hasonló árvízi kitettségű országokban ez nem történhet meg. Felteszem, hogy hasonló eset a hazánkhoz hasonló évszakos vízhiánnyal küzdő országokban sem eshet meg.

Amikor Orbán Viktor a gátakon páváskodik, afféle árvízi fődöntnökként és a haza megmentőjeként, emlékezzünk ezekre a nüansznyi történetekre is.
süti beállítások módosítása