A KARD a Facebook-on

Őket ajánljuk

Hírfolyam

Friss topikok

Elérhetőség

A KARD blog

e-mail: kard.blog@gmail.com

Facebook: A KARD

Twitter: @KARD_blog

Lúzertársadalom?

2013.05.14. 21:15 timargabor

Gyűlöljük a versenyt, szeretjük az államot címmel tudosít az Index egy felmérésről, majd hosszáteszi, hogy a "Fidesz választóinak többsége nem szereti a magánbefektetőket és a versenyt, de a baloldali szavazók sincsenek oda értük". Kemény társadalomkritika ez, bár a cikket továbbolvasva kiderül, a felmérés mindezeket a kérdéseket az energiaszektorra értette. Az eredeti anyag a megrendelő Energiainfo oldalán olvasható.

Az elmúlt évek folyamatai azonban azt sejtetik, hogy a hazai lakosság többsége más területeken sem áll a verseny pártján, és azt várja az államtól, hogy az "védje meg őt", elsősorban annak hatásaitól. Ennek az igénynek persze alapot ad, hogy a magánnyugdíjpénztárak arcátlanul magas működési költséget számolhattak el 2010 előtt, hogy a hazai kamatmarzs nemzetközi összehasonlításban is nagyon magas - és ezen a bankadó sem csökkentett, sőt. Az energiaszektor korábbi 8% garantált nyeresége is joggal csípte sokak szemét, még ha a szektor 1995-ös eladásakor valamennyi mézzel be is kellett vonni azt a madzagot, hogy startot vehessen a 2000-ig tartó komoly fellendülés. A "megvédés" azonban elég felemásra sikerült: a magánnyugdíjvagyont úgy védték meg, hogy az állam költötte és tőzsdézte el, a banki marzsok maradtak, de akkora különadó terheli a szektort, hogy esély sincs piaci alapú hitelezésre - ami, Széchenyi óta tudjuk, a gazdaság motorja kéne legyen. Az energiaszektor pedig megkapta a rezsicsökkentést, amit vagy a termelő szférára áthárítással, vagy a beruházások visszafogásával tud ellensúlyozni - vagyis vagy a termékek, például az élelmiszerek ára emelkedik, vagy a hálózat amortizálódik. Utóbbinak a kockázatával mintha valamilyen mértékben a mostani felmérés válaszadói is számolnának.

Sokkal nagyobb gondnak érzem az ezáltal támogatott, ösztönzött lakossági attitűdöt. Ne legyen verseny, legyünk megvédve. Ezzel az a baj, hogy versenyezni az nem szeret, aki általában veszít. A lúzerek, akiknek semmi nem sikerül. De. Majd. Az. Állam. Segít. Mert az a dolga.

Ez egy koncepcionális kérdés: mi is az állam dolga? Bizony felvetődik, hogy a dolga nem az lenne, hogy védjen meg, hanem hogy úgy szervezze meg a polgárok lehetőségeit, hogy abból valami gazdasági értelemben is működőképes dolog jöjjön ki. Bizony lehetne az állam méretében kisebb, ám jogbetartatásban következetesebb. És bizony megtaníthatná polgárait a versenyben való eredményes részvételre, de legalább ne tagadja a verseny fontosságát. A győzelem itt egy vállalkozás sikeres vitele, munkahelyek, bejelentett munkahelyek biztosítása, helytállás a munkaerőpiacon, a pénzügyi csapdák - mert azokat bizony mindig állítanak nekünk - zsigerből elkerülése, a családalapítás, a gyermekek felnevelése.

Az első Orbán-kormány - bár Antallhoz és Hornhoz képest már elég jelentős állami gondoskodást ígért és részben adott - mintha ezt jobban tudta volna, mint a mostani. Aztán a projekt 19 ezer forinton elbukott, és innentől a politikai verseny az inaktívak szavazatainak elnyerésére összpontosított mindkét oldalról. Ennek az eredményét látjuk most. És értem én, hogy ha félmillió szavazó szerezhető a rizsacsökkentés bejelentésével - miközben a 2008-as tandíjmentességet épp megtagadja a kormány, és elfogad egy erősen vitatható alkotmánymódosítást is - akkor azt meg fogják lépni. Tudatos, két-három lépésre előre gondolkodó polgárokat azonban ettől nem remélhetünk. Pedig nekünk nem félni kell a külvilágtól, hanem eredményesen működni benne. Hiba tehát ezt a félelmet erősíteni polgártársainkban, bármely politikai erő által.

Mégsem gondolom, hogy a magyar eleve "lúzer társadalom" lenne. Igenis vannak, sokan vannak, akik önmaguk is szívesen szerveznék környezetüket, akik nem mástól várják a segítséget, hanem nekifognak maguk. Már csak az kéne, hogy a politika ne azt üzenje nekik, hogy csak megfelelő párttagkönyvvel, nertársaim. Szerintem sokan vannak, vagyunk.

Csak pártunk nincs. Még.

Egyetértesz? Csatlakozz hozzánk a Facebook-on és oszd is meg a cikket!

Tegyük a KARD blogot a könyvjelzők közé

RSS hírfolyam a blog bejegyzéseiről

151 komment · 2 trackback

Címkék: verseny politikai rendszer magyar demokrácia magyar pártrendszer

A bejegyzés trackback címe:

https://kard.blog.hu/api/trackback/id/tr385300492

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Valaki lépjen közbe 2013.05.16. 21:31:17

A minap egymás után több olyan hír jött, hogy Orbán Viktor közbelép, beavatkozik valamibe (trafikügy, EU-bírálatok, tüntetések, balettintézet-épület stb.), mert a folyamatot megengedhetetlennek tartja. Rögtön azt hirdettem, hogy ez a választási kampány...

Trackback: Mandiner blogajánló 2013.05.16. 14:00:02

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Elijah_Baley 2013.05.15. 16:46:38

@Makkasz: azt bérbe adják majd multináci cégeknek... azok ugyanis a kis, esetenként nem is egybefüggő földeket, sok tulajjal nem szeretik, csak a nagyot éri meg művelni. lesz energianövény meg takarmánykuki, nem köll védeni, nem lesz mit elhordani onnan az ecceri embernek.
a szomszédban már megjáccották, most mi vagyunk soron :)

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.05.15. 16:48:04

40 éven keresztül erre lettünk szocializálva, miért meglepő ez?!

Szociknak vége 2013.05.15. 16:49:15

Rockefeller mondta: 'Competition is a sin'. Mindenki utálja a versenyt, kivéve ha egyenlőtlenek a feltételek, vagy lejt a pálya.

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2013.05.15. 16:50:29

@FILTOL:
A hozzászólásod elolvasása után belenézem a blogodba... nédda, minő meglepetés jobbos vagy!
Sőt jobbikos? :))))

Azannya, hogy meglepődtem :)

komplikato 2013.05.15. 16:51:57

@dr kotász: "Középszerűség minden szinten."
KözGépszerűség minden szinten.

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2013.05.15. 16:53:04

@Hoppácska: de szívesen veszem, ha az általam leírtakat tényszerűen cáfolod, és érveiddel, tényeiddel bebizonyítod, Mo-on az energiaszektorban (pl.) van és volt verseny....

ottomoll 2013.05.15. 16:53:49

@ingyenebed: Ezt gyakorlatilag mégis hogy képzeled? Kijelölünk egy külön élőhelet a sikereseknek, ahol csak ők élhetnek, vagy épp a lúzereket koncentráljuk valahova? Ha nem lenne a sok lúzer aki igénybe veszi a sikeresek szolgáltatásait, megvásárolja az általuk kínált árukat, bizony az ő álluk is felkopna.

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2013.05.15. 16:54:32

@FILTOL:
"ha az általam leírtakat tényszerűen cáfolod, és érveiddel, tényeiddel bebizonyítod"

Az általad leírtak nem tények.

Csak kb. annyira, mint az, hogy "A fityesz egy maffia".

2013.05.15. 16:55:46

@Blogger Géza: de kepzeld eltartott. ugyanis az o beret a versenyszferaban dolgozok adojabol dobjak ossze. az allamnak nincs penze, csak amit elvesz. toled, tolem.

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2013.05.15. 16:56:17

@Hoppácska: cáfold meg, ha nem tényszerű akkor ujjgyakorlat lesz.

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2013.05.15. 16:57:04

@SünBalázs: tőled? ha jól látom tőled az ékezeteket vették el....fizetsz te itthon adót?
csakkérdem:)

2013.05.15. 16:59:43

@FILTOL: bocs, lusta voltam átállítani. épp korrigálni akartam magam, h tőlem biztosan elvesznek, de Gézától már nem biztos. csak hát én ilyen rendes gyerek vagyok, alapból mindenkiről a jót feltételezem.:-)

Blogger Géza 2013.05.15. 17:01:10

@SünBalázs: Ez marhaság, egyáltalán nem a versenyszférában dolgozók adójából dobják össze egy állami tulajdonú cégnél dolgozó bérét, hanem a cég árbevételből fizetik. Eltartottnak a szociális transzferekből élőket szokták tekinteni, nem a munkabérükből élőket.

idelle · http://egymondatban.blog.hu/ 2013.05.15. 17:02:57

"Szerintem sokan vannak, vagyunk."

affenét. olyanok meg még kevesebben, akik hosszú éveken keresztül odadobnák az egzisztenciájukat vagy kitennék magukat az aktuális hatalom vegzálásának, csak azért, hogy egy nagyon picit mozdítsanak az ország sorsán. amit az ország egyébként sem érdemel meg...

lobaszopiatej 2013.05.15. 17:05:25

Fura de pont ezen döbbentem le én is mennyi a kommunista GONDOLKODÁSú az országban.
És ez a jelenség pártfüggetlen, de sok párt felkarolja. Rezsicsökkentést (ami egy állami rugalmatlan merev árszabályozás) pl. az MSZP is elpirultan felkarolta.
Úgy látszik ma nyugdíjemelés / szoctámemelés nélkül nem lehet választást nyerni.
Sajnos eközben a munkavállalókat pedig extra adókkal büntetik.
A magas áfával pl. még egyet is értenék, de akkor csökkentsék emellett az élőmunka terheit. Na ez már kevés szavazót érdekel, itt mindenki minimálbérből és/vagy állami újraelosztásból akarja kitolni a vegetatív, tanulás helyett naphosszat TV-sorozat nézős életmódját.

idelle · http://egymondatban.blog.hu/ 2013.05.15. 17:05:39

@Blogger Géza: "egyáltalán nem a versenyszférában dolgozók adójából dobják össze egy állami tulajdonú cégnél dolgozó bérét, hanem a cég árbevételből fizetik."

na ja, csakhogy nem mindegyik állami cég MVM Zrt. jó néhány állami cég veszteséges és szorul állami mentőövre, azt meg ki dobja össze, na ki?

Makkasz 2013.05.15. 17:08:00

@Blogger Géza: A helyzet az, hogy a közalkalmazott bármilyen értékes munkát végez, abból kap fizetés amit a vállalkozói szfére adóiból összeszednek.

Azt kell megnézni, hogy a vállalkozói szférában, mennyi a nem állami megrendeléseken dolgozó, ezek az emberek teszik össze az összes adóbevételt.

Kérdéses az állami cégnél dolgozók eltartottsága (300.000 ember).
Amennyiben az adott állami cég - nem mesterségesen - nyereséges, akkor az ott dolgozók valóban nem eltartottak. Világos bizonyíték lehet, ha pédául a nyereséges állami cég nyereséggel exportál. Az itt dolgozók nem eltartottak. A többiek sem 100%-ban, hiszen ha vállalkozó látná el, az adott feladatot, akkor olcsóbban kevesebb emberrel elvégezni, adóFt támogatás nélkül, de kétségtelenül neki is kellene ember, tehát ezen feladatokat az állami cégnél lévők is elvégzik. MÁV-ot tessék ma bezárni.

Meggyőztél, 100.000 ember ebből a kategóriából nem eltartott. Szerencsésnek tartanám, ha közalkalmazottak száma jelenlegi 3-a lenne, és az állami cég kategóriában pedig 0 foglakoztatott lenne.

Az állami megrendeléseken dolgozók (500.000) nehéz kérdés. A felesleges és presztízsberuházásokon dolgozók teljességgel eltartottak. Azután van az "értelmes" állami beruházás kategória, pl. autópálya építés. Na itt ha nem lenne korrupció (10%), hatékonytalanság (km-enként 3* drágább az autópálya nálunk mint Horvátországban, pedig ott hegyek vannak és létezik ott is a korrupció).

Meggyőztél, ebből a kategóriából 1/3-ad, azaz 170.000 ember nem eltartott.

Tehát a kretén számításom szerinti 8 m-nál lényegesen kevesebb, minössze 7,7 m eltartott van Moon.

2013.05.15. 17:09:58

állami cégekbe azokat a feladatokat szokás szervezni, amiket az állam, mint feladatot felvállal. általában ezek pont azok a feladatok, amik egyébként nem túl nyereségtermelőek, viszont szükségesek.
sok állami vállalatot nem is tudnék felsorolni, főleg az útépítés területén, mert egyrészt megszüntek, másrészt ott inkább a Strabag meg a Közgép jut eszembe. bár, ha te mondod, h a Közgép állami vállalat, neked el is hiszem:-) biztos, jobban értesülsz ezekről a dolgokról nálam.

tisztán állami tulajdonú cégről nekem a MÁV jut elsősorban eszembe. azt biztos nem a bevételből tartják fenn.

2013.05.15. 17:11:01

@Blogger Géza: Géza, a trafikos kérdésemre válaszolj, lszi. Úgy innám a szavaidat:-)

Makkasz 2013.05.15. 17:12:11

@idelle: Az MV rossz példa, gyakorlatilag az adóztatás egy nem transzparens formája a nyeresége.

Az gyönyörű, hogy a masszívan nyereséges állami monopólium mikre költhet. Amit látunk:

Reklám a köztévén és hírtévén.

Vesz ezért valaki egy kWh-val több áramot? Vagy lehet a reklám miatt nagyobb profittal eladni az áramot?

Nem, itt hűtlen kezelésről van szó, ami bűncselekmény. MVM ellenőrző bizottságában ülők és igazgatóságában ülők, akik látják ezeket a költéseket és nem tesznek feljelentést, mind gazdasági büncselekményeket követknek el.

Aztán a számtalan tanulmány, kedves oligarcháktól megrendelt, nem feltétlenül közbeszerzés hatálya alá tartozó beruházás, még mind a bemutatott profitszint alatt, de a mi befizetéseinkből történik meg.

Makkasz 2013.05.15. 17:14:34

@idelle: Nincs kétségem, hogy az állami közműcégek, energiacégek ugyanilyen nem transzparens adóztatást és pazarlást fognak megvalósítani, a politika kifizetőhelyei lesznek mint MÁV.
@Blogger Géza:

Makkasz 2013.05.15. 17:16:41

@De gustibusaut bene, aut nihil: Nem is arra gondoltam hogy ellopják, hanem húznak mindennap egy árkot a bejáró útra. Szar minden reggel útépítéssel kezdeni.

MEDVE1978 2013.05.15. 17:29:41

Érdekes kérdés. Hajlok arrafelé, hogy az attitűdöt az állam vagy földi helytartója, a kormány formálja. Meg kell nézni, hogy a kormány milyen jeleket küld a lakosság felé.
A nagy szoclib összeborulásban az volt a jelszó, hogy az állam rossz gazda. Emögött persze nem az ideológia állt, hanem az, hogy az értékes állami vagyonelemeket lehessen értékesíteni zömében külföldi haveroknak, üzlettársaknak. Utána jöttek Orbánék, akik egy nemzeti fosfolyammal leöntötték az egész kérdést, azt harsogva, hogy az állam nem rossz gazda, sőt, kell, hogy sok helyen gazda legyen. Ahogy ismét látszik, a végletek között csapongunk összevissza. A kommunikáció az átlagpolgár felé mondjuk mindig hasonló volt: az állam megment, segít, eltart, a legokosabb, mindent tudó. Persze ebben Fideszkénk túltett mindenen a hasonló demagóg marhaságokkal, mint, hogy "ne a zemberekkel fizettessék meg", "tüntessünk a rezsicsökkentésért", "az emberek nem tűrik el a lopásokat" stb. A FIDESZ fel akarta építeni az erős állam illúzióját és sajnos ennek az egész jelenségnek része az is, hogy az emberek egy része elhagyja magát és elhiszi nekik ezt a blöfföt. Holott az állam messze nem mindenható és az 50 éves munkanélküli falusin nem segít a 10%-os rezsicsökkentés sem.
A végeredmény, hogy mivel az állam a "jó gazda" és a "mindenható" a propagandában, a külföldi vállalatok, a tőkések meg a gonoszok, a zemberek azt fogják gondolni, hogy a verseny is rossz, nomeg az állam majd megsegít, hiszen ez a feladata.

wirth6 2013.05.15. 17:44:34

A versenyt az nem szereti, aki előnyben részesíti az együttműködést.

teknős 2013.05.15. 17:54:12

@Makkasz: A verseny nagy barátja, előbb tudjon különbséget tenni profit és árrés között!

( természetesen nem mentegetve a szemét megoldást, hogy a pályázati győztesek árrését utólag emelték meg! )

A témában egyébként az elvtársak a legpofátlanabbak, hiszen Gyurcsány pl. például azt akarta bemagyarázni a jónépnek, hogy senkinek sem volt annyi esze, hogy megvegye az öszödi nyaralót hitelbe és a törlesztőrészlet nagyságának megfelelő összegért bérbeadja az államnak.

vakapad 2013.05.15. 18:04:28

Hát igen. Pártotok nincs. Még. De lesz. Legkésőbb 2352-ben.

Az pártprogramnak jó, hogy mindenki más megvetésével indul. Így indult az LMP is (ez volt a programja mindenestül), aztán most meg sajnáljátok. Csak nehogy az legyen, hogy ők meg titeket, mert van ám neki valószínűsége, nem is kicsi.

01234567 2013.05.15. 18:10:32

@Termetes Samu: @Holotattoo Elie: Leírtátok amit én akartam. :(
Azért még a poszthoz annyit, aki az elmúlt 25 év magyar gazdasági folyamataiban liberális piacgazdaságot, szabad versenyes kapitalizmust látott bármilyen formában az forduljon elmeorvoshoz.
Kontraszelekció, korrupció, protekció, politikai kézi vezérlés, sógor-koma retye-rutya viszont végig dögivel...

vakapad 2013.05.15. 18:11:15

@teknős:

Vsak azért, hogy nehogy információ híján mondogassuk a beetetett mantrákat:

Gyurcsány 94-ben bérelte ki a nyaralót 10 évre, a visszabérlés pedig 98 - 99-ben történt valamivel több, mint másfél évre. Ha a visszabérlést, az inflációt, és a FIDESZ 2003-as becslését (a nyaraló 70 milliót ér!) figyelembe vesszük, akkor Gyurcsány kb. 30 %-ot nyert az üzleten 10 év alatt. Jobban járt volna, ha a bankba teszi a pénzt.

vakapad 2013.05.15. 18:19:03

@01234567:

Én úgy emlékszem, hogy az említett szörnyű állapotok ellenére azért egy-két nyugati cég csak idemerészkedett ebbe a borzalmas országba. No most, vagy az emlékezetem csalt meg, vagy ők voltak hülyék. Lehet választani.

Ammán persze igaz, hogy mostanában nem tolonganak.

különvélemény 2013.05.15. 18:25:21

Ja, a versenyt azt ismerjük, kartell a neve.

zobod 2013.05.15. 18:26:59

A versenyt szeretjük, az viszont nem verseny, ha behozhatatlan gazdasági erőfölénnyel bíró szereplők kontroll nélkül csinálnak amit akarnak. Ami az energiaszektorban zajlott, azt csak a privatizáció legitimálása miatt nevezték versenynek.

01234567 2013.05.15. 18:32:56

@vakapad: A számarányában elég csekély beáramló külföldi tőke, ami egy ideje ráadásul csökken, a kirakat. Mögötte zajlott amit írtam. És ez a szomorú, mert több mint nyolc év ausztriai-németországi tapasztalata azt mondatja, a hazai az ország alapja, saját erős nagyszámú kkv réteg, meghatározó hazai nagyvállalatok, megfelelően finanszírozott nagyszámú munkavállalói réteg nélkül nincs egy országnak esélye fogyasztói társadalommal kapcsolt piacgazdaságot működtetni Európában. Az, hogy a külföldi cégek némelye idetéved egy időre körbelesni, az alacsony bérek, és egyes kedvezmények miatt, az erre elég, ami van. Ami ennek leple alatt itt folyt 25 évig, az gyalázat.

Cinkes 2013.05.15. 18:34:45

@vakapad: ja, hát vajon miért nem tolonganak... nem azt mondom, hogy az mszp féle verseny jó lett volna, de a fidesz is csak rosszat tesz az egyszeri vállalkozónak.

Lajosforras 2013.05.15. 19:01:06

@különvélemény: pontosan. itt a versenyről szó nincs. kőkemény kartellezés van,felosztott piaccal.

Makkasz 2013.05.15. 19:09:56

@teknős: Mire gondolsz? (profit-árrés?). Eddig 2% árrésük volt, utána 10%-ra emelték. A profit ennek megfelelelően több mint 5-szörösére nő, tekintettel arra, hogy vannak állandó költségek, melyek nem nőnek meg együtt az árréssel, és a cigaretta nem is árrugalmas.
Magyarán 10* profit az árrésemelésből, 10*-es a korlátozott jogból.

De lehet másnak írtad, mert én tudom mi a különbség profit és árrés között, miért egy vállalatvezető közgazdász doktort basztatsz ezzel?

Gyurcsányék ugyanakkor szemetek, amikor elprivatizálta, ellopta a győri céget.

By the way az öszödi nyaralód nagoyn rossz példa, látszik fogalmad nincs gazdaságról, pénz értékéről.

Egy ilyen üzelt lehet kölcsönösen előnyös (mikor törlesztőrészletért visszaadja bérbe a korábbi tulajdonosnak). A két félnek akkor van közösen pénzmegtakarítása, ha a vevő alacsonyabb kamatért jut hitelhez mint az eladó. A bank is jól jár, ha kisebb kockázatú az új tulaj mint a korábbi.
Fura módon minden fél jól járhat.

Mit tesz a vevő? Betesz pénzt, kockáztat (meddig bérel bérlő?), beruház, karbantart, helytáll az adósságért. Mit tesz az eladó? élvezi az ingatlan előnyeit, készpénzhez jut.

Persze ettől lehet hogy a vevő lett átvágva (túl magas ár, kiszáll a bérlő), vagy az eladó (túl alacsony ár, magas a bérleti díj, nem a legjobb árat adó nyert). Persze még a hitelező bank is át lehet éppen vágva.

Az, hogy miért éppen bizonyos személyek kaptak információt a lehetőségről, vagy miért ők kaphattak olcsón hitelt, miért nem te vagy én, más tészta.
Erről szól most a blog, legyen fair verseny, a legjobb nyerjen, ne mindig a politikai elit.

Ne legyen kétésged afelől, hogy a motiváció mindig a pénzlopás.

Érdeke, lelkiismerete, pénze csak az egyénnek van, az államnak egyik sincs. Aki mást állít hazudik, csaló.

Makkasz 2013.05.15. 19:17:08

@teknős: Azt meg fel kéne tudni dolgozni végre, hogy Kádár II rendszert nem csak gyurcsányisták, baloldaliak, hanem valamennyi jóérzésű, értelmes, önállóan gondolkodni képes, felelős ember elutasítja.

Nekem gyurcsány nem elvtársam, soha nem is volt.

Szociknak vége 2013.05.15. 19:18:49

'Érdeke, lelkiismerete, pénze csak az egyénnek van, az államnak egyik sincs. Aki mást állít hazudik, csaló.'

Ez biztos nagyon tetszik neked, csakhogy erre találták ki a pártpolitikát.

vakapad 2013.05.15. 19:38:01

@01234567:

Hazai cégek, pláne nagyvállalatok eladható termékre épülnek. Ilyen nekünk a KGST összeomlása óta nem volt, és ma sincs. Ausztriának meg Németországnak volt is, meg van is. Hja, úgy könnyű.

vakapad 2013.05.15. 19:40:22

@Makkasz:

Mint vesszőparipás ember, megkérdezném, hogy melyik volt az győri(?) cég, amelyiket Gyurcsány(ék) ellopta(k)/elprivatizálta(k), és az "ellopás" fogalma milyen definíción alapul?

valaki senki 2013.05.15. 19:44:36

@Makkasz: Blogger Géza érv-rezisztens, kár fáradnod Vele. A racionális hozzászólásaid tetszenek, de mint a felmérés, és sok hozzászólás is mutatja, igenis állambácsitól várna a zöm megoldást a saját problémáira. Jómagam is kisebb - és lényegesen kiszámíthatóbb állam híve lennék, és ha az összes elvonás mértéke nem 60% körül játszana, még csak gondot sem okozna senkinek, hogy gondoskodjon magáról, családjáról! Már aki dolgozik. Ehhez azonban, pl a jelenlegi, határozottan visszalépő oktatáshoz képest, már gyerek korban meg kellene tanítani a pénzügyi kultúráról elég sokat, és fokoztosan, az életre-és a VERSENYRE is felkészíteni a gyerekeket. Addig meg marad, hogy szülőként görcsölünk ezzel. Egyébként, hogy a blog írójának menniyre igaza van, egy másik, régebben készült felmérés is alátámasztja: A fiatalokat szondázták a terveikről. Kicsit több mint a fele a hőn útált multiknál remélt elhelyezkedni. ( Ezen igen jót derületem, de nem lepett meg, hiszen a magyar munkáltatókhoz képest,erős duplát fizetnek többnyire.)Közel fele, határon túl próbálna szerencsét. KEVESEBB mint 1% -uk mondta azt, hogy saját, vagy családi vállakozásban képzeli el a jövőjét! Na, ez a rémálom! Már a megmérettetéshez sincs kedv, hiszen tudják, inkább ütik- vágják a vállalkoztásokat, mint segítik, holott a nem állami szegmensben foglalkoztatottak 2/3-át a magyar kkv, 1/3-át a multik fizetik. Kevés adófizetőtől, sok lét lehúzni, + a fogyasztási adók.

vakapad 2013.05.15. 19:45:03

@Cinkes:

Úgy hallottam, az utóbbi három év üzemavatásai még az MSZP érában idecsábított cégek új üzemeiben történtek (mikor az "mszp-féle verseny nem volt jó").

Makkasz 2013.05.15. 19:50:30

@vakapad: Jajj, miért kell nekem emlékezni mindenre?

MOTIM-ot vásárolta meg gyurcsány verseny nélkül, zárt körben terjesztett információ alapján. A vásárláshoz anyósa (Apró Piroska) által vezetett banktól kapott hitelt, 700 mFt-ot, úgy, hogy komoly üzleti multja, figyelembe vehető vagyona nem volt a fiatalembernek. A vásárlás után a vételárat meghaladó összegben értékesítettek a cég eszközeiből. Erre mondom és, komolyabb tudással, üzleti múlttal, én is szívesen pályáztam volna.

Ezután egyébként már normális kapitalista tulajdonosként üzemeltette, veszi hasznát, semmi gond.

A lopás (1) ott van, hogy versenyben nagyobb áron kelt volna el a cég. Az ellopott pénz a valódi piaci érték és gyurcsány által kifizetett különbözete, amivel az államot, mindannyiunak károsítottak. A lopás (2) ott van, hogy Apró Piroska vezette banknak nem biztos hogy gyurcsány korábbi tapasztalatai, vagyona és egyéb biztosítékok alapján kaphatott volna ilyen hitelt. Ezen egyébként bánkódjon Piros meg a bank, végül biztos ők is látták, nagyobb a vagyon mint a hitel, tehát van biztosíték. Erre a mutyira, ami egyébként 1990 óta végigkísért szinte minden hazai kézbe (de sok külföldi) adott állami tulajdont a transzparencia és a verseny hiánya tette lehetővé.

De miért kell nekem emlékezni minden részletre? nem vagyok én adattár.

Ha azt mondom a Holdon vulkáni krátereknek tűnő jelenségek meteorit becsapódások, akkor kételkedve megkérded, melyik, mikor, ki látta, mi volt a neve?

01234567 2013.05.15. 19:51:53

@vakapad: Azért ez azért pl. az Ikarus, a Ganz Vagon, és a Ganz hajó és darugyár tekintetében nem biztos hogy megáll. Nehéziparként most ez jutott hirtelen eszembe, de ezen vitatkozhatunk. Könnyűipar tekintetében a konzervgyártás és a cukorfeldolgozó üzemek tekintetében pedig tudom nincs igazad. A magyar mezőgazdaság pedig a rendszerváltáskor mind szerkezetében, mind színvonalában komoly félelemmel töltötte el konkurenciaként a német és osztrák gazdálkodókat. Ezeken ne vitatkozzunk, mezőgazdasági végzettségem van, és az élelmiszer feldolgozó iparhoz sem vagyok ezért süket.

vakapad 2013.05.15. 19:59:02

@Makkasz:

Úgy hallottam, Gyurcsány abban a korban vásárolta meg a MOTIM-ot, mikor a magyar nagyvállalatok elvesztették a langymeleg piacukat. Ma a MOTIM 90 %-ban exportra termel, nem ment csődbe, mint a VIDEOTON (amely az így kifizetetlen pénzből állt talpra), nem ment tönkre, mint az IKARUSZ és sok más magyar nagyvállalat, amelyeket nem sikerült eladni a nyugatiaknak (megjegyzendő, hogy később azok is tönkrementek, hogy csak a saját szakmámból szemezgessek, Láng Gépgyár, Ganz, Magyar Hajó és Darugyár), Gyurcsány a kölcsönt kamatostul visszafizette (a bank is jól járt), azóta az államnak kb. 18 - 19 milliárdot fizetett be, nem "viszi ki a hasznot", magyar kézben van, magyar munkásokat foglalkoztat, és magyar szolgáltatásokat vesz igénybe a működéshez.

Kérdések:
1./ A megvétel melyik mozzanata minősíthető lopásnak?
2./ Kinek lett volna jobb eladni?

nevetőharmadik 2013.05.15. 20:03:16

@Blogger Géza: Gonosz, ostoba barom vagy. És ezt nyugodtan vedd személyeskedésnek, mert annak szántam. Bár meg is bántódnál rendesen! :)

Makkasz 2013.05.15. 20:08:43

@valaki senki: Igazad van. Én ezért jöttem külföldre, hogy 3 gyermekem itt kapjanak lehetőséget, itt tanuljanak. Minden egyetemen, sőt középiskolában támogatják a vállalkozást. Szinte minden munkatársamnak van. $120 az alapítás, valami $80 az éves költség és akkor fizetsz adót, ha van bevételed.

Vigyázz, az elvonás kb. 80%-os, részletek itt:
kiszamolo.blog.hu/2013/02/18/ennyi_adot_fizetsz
Szerintük ugyan 70%.
De nem számolnak illetékekkel, alig számolnak jövedéki adós terméket (autózás, alkohol, cigi), nem számolnak a vállalkozás alkalmazottra jutó, de nem alkalmazotti adóival (nyereség, iparűzési, képzési, stb.). Nem számolnak az állami közmű, energia cégek által gyakorlatilag adóként behajtott, nem transzparens adótételekkel (lásd MVM).

vakapad 2013.05.15. 20:09:49

"A Magyaróvári Timföldgyár és Műkorund Kft. (Motim) privatizációja a legújabb vitatott tranzakció: a Fidesz bejelentette, hogy a Legfőbb Ügyészséghez fordul. Az akkori legnagyobb alumíniumipari, de vegyipari termékeket is gyártó cég 90 százalékát 1995 novemberében szerezte meg az Altus-GPS Kft. konzorcium, és összesen 705 millió forintot fizetett érte. Az Ernst & Young egyébként üzleti alapú értékbecslésében 486 millió forintra tette a gyár vagyonát. Miután a CIB Bank végül is visszalépett, a vásárláshoz szükséges hitelt a Magyar Hitel Bank folyósította, amelynek igazgatósági elnöke Gyurcsány anyósa, Apró Piroska (Horn Gyula egykori kabinetfőnöke) volt. Mostanra a Motim forgalma évente meghaladja a tízmilliárd forintot."

Gondolom, a 468 millióra értékelt gyárért tolongtak volna a vevők 705 millió forint feletti árajánlatokkal, valamint az is rendkívül hihetőnek tűnik ennek alapján, hogy "nagyobb a vagyon mint a hitel, tehát van biztosíték", és hogy "A vásárlás után a vételárat meghaladó összegben értékesítettek a cég eszközeiből."

Makkasz 2013.05.15. 20:20:24

@vakapad: A loás ott van, hogy nem vehetett részt bárki azonos felttelekkel, így nem a legmagasabb árat kínáló vette meg.

Pontosan azt írtam amit te. Ma már jó kapitalistaként üzemelteti, adózik. Bannál is jeleztem hogy nem annyira gáz.

Amiket írsz a piacról, meg az üzleti működésről, igazán nagyszerű, elismerésre méltó. Sosem tudjuk meg mennyit adott volna egy az iparágban érdekeltséggel bíró, tőkeerős befektető, és milyen piacokat szerzett volna meg, mekkora adóbevételt produkál.

Egyébként a versenyben is benne van a tévedés lehetősége, pl. ebben az esetben bezárja a gyárat, vagy tönremegy. De ezt akkor senki nem tudhatta. A legkisebb tévedési lehetőség, az azonnali nagyobb pénz az az iparági tapasztalattal bíró, saját tőkével rendelkező befektető.

De elvek helyett, nézzük mi történhetett. Motim cég vezetői látva a helyzetet, próbálták menteni a menthetőt, és pénzhez jutni. A kiút a cégeladás, de lehetőeg úgy, hogy ne a fejük felett történjen, hanem velük összefogva (teljesen érthető emberi motivációk). Mivel külföldi potenciális partnerekkel nem voltak tárgyalóképesek, ugyanakkor tulajdonosra hatással bíró személyt kellett keresniük, Gyurcsányban találták meg azt. Szövetkeztek, kitalálták a stratégiát az eladásra, Gyurcsány megcsinálta a házi feladatát, még kölcsönt is szerzett. Az egész néhány, talán csak 10 ember tudomásával lezajlott. Egy szép profi mutyi.
Miért gondolom ezt:
- csaknem minden privatizáció így zajlott, aminek részletei nem ismertek és nem multiról van szó (ott is van mutyi, csak másféle),
- Gyurcsánynak nem volt üzelti múltja, tőkéje sem,
- miért pont egy volt kisz vezető, üzleti múlt nélkül jutott ehhez a vagyonhoz?

Azt kell mondja ekkor még Gyurcsány is inkább báb volt, de aztán hogy kinőtte magát. Azért a proletármúlt megmaradt, a hidegben vacogó anyukával (faszért nem szereltet be neki szaunát ez a köcsög), az éhségsztrájkkal, a megmentett kislánnyal, az arab terroristákkal, az öregecske feleséggel, az mszp lerombolásával és további gyengítésével (egyébként ezt csak megköszönni tudom).

vakapad 2013.05.15. 20:22:58

@01234567:

A Ganzok esetében megáll, az véletlenül az én szakmám. Ezek a hazai cégek a csak itthonra történő gyártású berendezéseikkel (néha egy-egy lezsírozott üzlet Indiával vagy valamelyik közel keleti országgal) nem tudtak a világpiacon versenyezni a nagy nyugati cégekkel. Az IKARUS-nak meg elavult konstrukciói miatt esélye sem volt a VOLVO, MAN, MERCEDES, stb. buszokkal szemben, mert az oroszok mindig azt mondták, nem kell nekik fejlesztés, mert úgyse fizetnek többet a buszokért.

A cukorgyárak problémáját véletlenül ismerem. Ezeket eladták nyugati cégeknek, és azok az eladás után valamivel még többet is termeltek cukorból (6 db lett a 14-ből, vagy valami iylesmi), mint az eladás előtt, de valamikor a kettőezres évek elején az EU megunta a cukorhegyeket, és azt mondta, fizet(!) annak a termelőnek (nem cukorgyárnak), aki abbahagyja a termelést. Azóta van csak egy cukorgyárunk, mert többnek az üzemérhez nincs alapanyag. Ennyi.

01234567 2013.05.15. 20:34:27

@vakapad: A cukorgyárakat én másképp tudom. A Ganz hajó és darunál azt nem értettem a bezárás előtt nyert el egy elég jó arab lehetőséget, és lett volna rá egy skandináv vevő, aztán inkább még is...
Az Ikarus nem csak szovjet piacra termelt. Vagy te ezt nem tudtad? :)
Konzervkérdés konzerválva? :)
Tudom, agráriumból meg nem lehet megélni...

vakapad 2013.05.15. 20:39:42

@Makkasz:

"A miniszterelnök részvénytársasága 1995-96 fordulóján szerezte meg a GPS Kft.-vel alkotott konzorciumban a Magyaróvári Timföld és Műkorund (Motim) Kft. 90 százalékát. Vetélytársa, a Pausits Kft. eleve hibás pályázatot adott be, ám miután pótolta a hiányosságokat, versenyben maradhatott."

01234567 2013.05.15. 20:40:31

@vakapad: ....az első privatizációs kísérlet 1991 elején ment fuccsba: a GD Hajó- és Darugyár előszerződést kötött a dán Baltica Finans AS és JPC Enterprise nevű cégekkel, ám az Antall-kormány nem járult hozzá az értékesítéshez. Ehelyett létrehozta a Hajógyári Sziget Vagyonkezelő (HSZV) Kft-t, melybe tőkeemeléssel apportként bevitte a telkeket a rajta lévő épületekkel és a hozzá tartozó eszközökkel (gépekkel). A vagyonkezelőt arra kérte, hogy dolgozza ki a terület - új funkciókat is tartalmazó - Részletes Rendezési Tervét, és illessze be az Általános Budapesti Rendezési Tervbe; a céget pedig úgy működtesse, hogy az megálljon a saját lábán.

Amikor a HSZV Kft. létrejött, az Óbudai Hajógyárnak két gazdája volt: 40%-ban a tisztán állami tulajdonban lévő GD Hajó- és Darugyár (telkei a Kis-szigetre esnek) és 60%-ban a többségi állami tulajdonú GD Óbudai Hajóépítő Rt (ahová az Álomsziget fő fejlesztési céljai koncentrálódnak). Miután 1992-93-ban megindult a két céggel szemben a végelszámolási eljárás, a hoppon maradt hitelezőket a HSZV Kft mini-üzletrészeivel fizették ki. Így lett a vagyonkezelőnek több tucat tulajdonosa, miközben az állam közvetlen befolyása a 2003-as privatizációig mindvégig megmaradt. A HSZV Kft. ezzel a struktúrával meglehetősen bizarr képet festett: idővel off-shore hátterű cégek jelentek meg benne, miközben egyéb társaságok is jöttek-mentek a tagok között...

01234567 2013.05.15. 20:47:27

Ez meg a Wiki első két sora az Ikarusról:
"Az Ikarus egy legendás magyar autóbuszgyár; 2007-es bezárásáig a világ autóbusz piacának egyik meghatározó szereplője. 2010-ben újra gyártani kezdtek buszokat Ikarus néven."

vakapad 2013.05.15. 20:48:34

@01234567:

1./ Hogy tudod a cukorgyárakat?
2./ Az arab/egyéb lehetőségek sokévente egyszer adódtak, és akkor is főleg politikai vonalon. Eccer, még ifjú mérnök koromba az Indira Gandhival kötött megállapodás alapján egy erőművet szállított a Transelektro a baráti Indiába, és két napig dolgoztunk azon, hogy a tenderkiírás rubrikáiba (az összesbe, mert nagyon sok volt ám, az indiai mérnökök hallatlanul precízek) beleírjuk a "later" szót, hogy hát majd később megadjuk az adatot. A tendert természetesen megnyertük.
3./ Az IKARUS valóban nem csak a szovjet piacra termelt, hanem például az NDK piacra is. Hogy 10 - 20 darab speciális fejlesztésű, Amerikából vásárolt alkatrészekre épülő, egyedileg gyártott (tömeggyártásra alkalmatlan) buszt is eladott néha-néha a tengerentúlon, az nem jelent világpiaci jelenlétet. Sajnos. Egyáltalán nem.

Makkasz 2013.05.15. 20:50:10

@vakapad: Értem, tehát kettő nevesincs oályázót sikerül óriási reklámmal, meghívásokkal, üzleti adatok hozzáférhetőségét biztosító szoba biztosításával összeszedni.

Nem tudom miért tetted ide, vagy már te is azt akarod bizonyítani, mekkora durva mutyi volt?

Ha cáfolni akarod, tedd ide a pályázati feltételeket. Tedd ide az ÁPV értékesítési tervet. Tedd ide a pályázatot megelőző 3 év üzleti könyveit. A két pályázó (egyik írástudatlan), mit bizonyít? Azt hogy mutyi, lopás.

Makkasz 2013.05.15. 20:51:58

@vakapad: Mégegyszer, tőke nélküli, kisz első számú vezetője, aki üzelti tapasztalattal nem rendelkezett, szerezte meg Motimot.
Izlelgesd, ez biztos így van rendjén. Annyira jó pályázatot adott be...

01234567 2013.05.15. 20:52:48

@vakapad: Az Ikarus gyártása az Egyesült Államokban:
1989-ben az Egyesült Államokban IKARUS buszokat gyártó cég alakult IKARUS USA Inc. néven. Az amerikai IKARUS-gyártás pénzügyi problémák miatt a csőd szélén állt, amikor a gyár egy részét a Róna Péter vezetése alatt álló Első Magyar Alap nevű angol bejegyzésű kockázati tőketársaság megvásárolta, és 1992-ben létrehozta az American IKARUS Inc.-et. 1993-ban létrejött a NABI (North American Bus Industries), melynek 25%-os részvénytulajdonosa az American IKARUS. 1997-ig az amerikai 416-osokat és 436-osokat American IKARUS néven adták el. A NABI Csoport két fő piaca jelenleg az Egyesült Államok városi tömegközlekedésének buszpiaca, illetve az angliai buszpiac.

Makkasz 2013.05.15. 20:53:30

@vakapad:
"2./ Az arab/egyéb lehetőségek sokévente egyszer adódtak, és akkor is főleg politikai vonalon. Eccer, még ifjú mérnök koromba az Indira Gandhival kötött megállapodás alapján egy erőművet szállított a Transelektro a baráti Indiába, és két napig dolgoztunk azon, hogy a tenderkiírás rubrikáiba (az összesbe, mert nagyon sok volt ám, az indiai mérnökök hallatlanul precízek) beleírjuk a "later" szót, hogy hát majd később megadjuk az adatot. A tendert természetesen megnyertük."

Látszik milyen vonalon edződtél. Talán már nem is látod hogy ez beteg, nem normális.

vakapad 2013.05.15. 20:53:43

@01234567:

A legenda az előállított buszok mennyiségéből következik (a KGST-ben mi voltunk kijelölve buszgyártásra), ha jól tudom (nem vagyok biztos), úgy évi 12000 darab körül. A világpiacra a gyártott típusokkal nem volt érdemes kilépni, ahhoz egy nagyon nagy volumenű fejlesztés kellett volna, amelyhez akkoriban még a szükséges pénz tizede se állt rendelkezésre.

01234567 2013.05.15. 20:58:08

@vakapad: Szerintem itt mindent megtalálsz.
hvg.hu/itthon/20111228_cukorgyarak_privatizacio_jelentes
Ami nincs benne: akkor egy ilyen műtéthez pl: egy államtitkár szemhunyása 20 millió forint volt. Ezt tudom.

vakapad 2013.05.15. 21:00:26

@Makkasz:

Igazán örülök, hogy ilyen sokra taksálsz. Egyébként tegyük fel, hogy tényleg hülye vagyok, és ezt tartom normálisnak. Mit változtat ez azon, amit írtam?

Ja, hogy lopásnak kell tartsam Gyurcsány MOTIM vásárlását, azért, mert ugyan volt versenytárgyalás, de akkoris mutyi, meg azért, mert a kölcsönt a kapcsolatait kihasználva szerezte, és az nem gilt, ugyebár. Ha visszafizette, akkorse gilt. Hogy jól járt a bank, meg az ország, az még csak-csak elfogadható, de hogy ő is, ammán világbotrány. Mermi ismerjük ám őtet. Biztos a vevő mérnöke közé lövetett, azér nyert.

Mr. Alkohol 2013.05.15. 21:00:28

Ha "piaciak" lennének a bérek és a nyugdíjak (mint a legtöbb fejlett gazdaságú európai országban), akkor nem lenne ennyi 20e forinttal (vagy kevesebbel...) lekenyerezhető ember.

Gusztustalanul megalázó ez a "rezsicsökkentésnek" nevezett agymenés is! Ha egy szegény ember/család nem képes a havi 10e forint gázszámlája kifizetésére, miből gondolják, hogy 9e forintot már ki tud fizetni???
(A másik, hogy az így keletkező hiányt majd nekünk kell kamatostul visszafizetni 2-3 év múlva!!!)

Blogger Géza 2013.05.15. 21:01:37

@nevetőharmadik: Annak vettem, de nem bántódtam meg. :) A témára visszatérve: sok ismerősöm dolgozott Nagy-Britanniában (egy kivételével mind haza is jött amúgy, ő épp most gondolkodik rajta) plusz olvasom az idevágó blogokat , és ez alapján objektíve igaz, amit írtam.

dbeata 2013.05.15. 21:01:56

Hát ja! Most akkor merre is van az előre? A Fideszkormány úgy tűnik, nem igazán tudja.

vakapad 2013.05.15. 21:06:49

@01234567:

A linkelt anyag semennyire sem cáfolja, azt amit írtam. Ugyanis arról szól, hogy visszaadták a kvótát, csak arról kussol, hogy miért (nem volt cukorrépa). A szokásos ordenáré viselkedés beetetési célból.

Kerek négyszög 2013.05.15. 21:07:14

@Makkasz: A MOTIM -hoz hasonló posztkommunista lerongyolódott, lenullázódott vállalatokat alig lehetett eladni. Persze a húsz év homályából lehet legendákat gyártani, hogy így meg úgy a nemzeti vagyon. Lófaszt! Lerohadt, rozsdás, veszteségeket halmozó állami rohadalmak voltak. Pont ezek a cégek tették padlóra a komcsi rendszert (hál istennek).

Ott van a nagy érzéki csalódás, hogy a magántőke által rendberakott rohadalom vállalatok, amik mára tényleg csillognak-villognak a mélynemzeti közösség szemében a rendszerváltáskor is ilyenek voltak, és ezt harácsolta el a burzsuj tőke.

Hatalmas érzéki csalódás!!!

Makkasz 2013.05.15. 21:10:07

@vakapad: Nem tartalak hülyének és nem is írtam ilyet.

" hogy lopásnak kell tartsam Gyurcsány MOTIM vásárlását, azért, mert ugyan volt versenytárgyalás, de akkoris mutyi, meg azért, mert a kölcsönt a kapcsolatait kihasználva szerezte, és az nem gilt, ugyebár. Ha visszafizette, akkorse gilt."

Nem értem mi az a gilt. Elég valószínűtlen, hogy üzleti tapasztalatokkal és tőkével nem rendelkező kisztitkár tegye a legjobb ajánlatot. A két résztvevő üvölti hogy MUTYI. Két résztvevő akkor szokott lenni, ha az egyik nyerni akar, de feltétel a két résztvevő, és megjelöli a másikat, még a pályázatában is segít. Ez nem azért mert előítéletes vagyok, tudom hogy így működik. Nem sejtem, hallottam, hanem tudom, első kézből.

Hogy ki lenne az elsőrendű vádlott (mert ezt bünszövetségben követték el) azon lehet morfondírozni. Elfogadom, hogy tiszta verseny volt, akkor ÁPV-nél hűtlen kezelés. De ne legyünk már ennyire naívak, bizony nem ez volt a legnagyobb lopás Mo. történetében, de egy szép kövér volt. Aztaán megpróbálták 2006-ban Orbán feleségének szőlőjének 100 m Ft-os állami támogatását szonos szintre emelni Gyurcsány lopásával:)))))

A bankról meg szállj már le, elsőre azt mondtam, az a bank ügye, még lehet jó üzlet is volt. Mindenesetre ha pályázóként bemész ennyi hitelt kérni üzelti terveddel, kiröhögnek. Ha Piros tulajdonosa volt a banknak, vagy fel volt jogosítva hogy kapcsolati tőke alapján döntsön, akkor ő sem csinált semmi rosszat.

Ettől még a tulajdonost meglopták, szervezetten, szándékosan.

Szerencsétlen nyomorul Zuschlag meg olyanért ül, amilyen összegen már alpolgármesterek is csak röhögnek.

vakapad 2013.05.15. 21:10:39

@Makkasz:

A pályázatot egy konzorcium nyerte, amelynek Gyurcsány cégén kívül konzorciumi tagja volt a menedzsment is, azaz a privatizáció után sem lúzer irányította a céget. Egyébként az szokott nyerni, aki a legjobb pályázatot adja be. Még ha az rossz is.

Blogger Géza 2013.05.15. 21:13:45

@Mr. Alkohol: Szerintem meg a legzseniálisabb politikai húzása Fidesznek ebben ciklusban. A költségvetési hiány növelése nélkül nyújt kézzelfogható előnyt szinte minden szavazónak. Az MSZP által nyugdíjasoknak dobált 19 ezer Ft-os csekk mivel voltak jobbak?

Blogger Géza 2013.05.15. 21:15:05

@Makkasz: Ennek veszélye sajnos valóban fennáll, de talán ha Hagyót sikerül sok évre elmeszelni, elmegy sokak kedve az ilyesmitől.

Blogger Géza 2013.05.15. 21:19:19

@SünBalázs: Nem tudom, mi volt a pontos kérdés, de ez a trafikügy a legnagyobb bénázása a Fidesznek ebben a ciklusban. Egy teljesen helyes célt sikerült a legrosszabbul (tán még jogszabályt is sértve) megvalósítani és kommunikálni. Orbánnak el kéne engednie Lázár kezét, és leengedi a süllyesztőbe, nem ez az első szerencsétlenkedése. Polgármesteri szintem még elmehet egy ilyen fickó, de országos politika élvonalába nem való. Remélem, megindul most ellene a fúrás, és elvérzik.

Makkasz 2013.05.15. 21:21:05

@kerek négyszög: Pont az ellenkezőjét állítom mint amit mondasz. nekem semmi bajom a tőkével, világ életemben vállakozásban dolgoztam, sokáig elsőszámú vezetőként. De majd gyakorold az olvasásértést.
Nekem a privatizációval sincs semmi bajom, sőt, semmi ne legyen állami. Csak a lopással és a mutyival van bajom. A multimutyiról ma még nem beszéltem részletesen, de ott is megtörtént.

Gyurcsány saját tőke nélkül, üzelti tapasztalat nélkül, verseny nélkül vette meg a céget. Eszközök egy részének eladásából a vételárat meghaladó bevételre tett szert. A tudásán keresztül (amire korábbi bizonyíték nem létezett), nem tett semmit a cégbe (milyen beruházásról beszélsz?)

Ezzel szemben lehetett volna iparági befektető, vagy lehetőséget kellett volna adni neki a versenyben való részvételre. Akkor most tudnánk, mennyit ét valójában a cég, és hogy valóban nem volt lopás. Hogy nagyot idézzek "nem elég becsületesnek lenni, annak is kell látszani" (Gyurcsány).

Nem is érted miről nyomom a rizsát, előítéleteid alapján besorolsz, és még olvasni is elfelejtesz.

A gyurcsánytémát sem én hoztam be, hanem a vakonok kezdett számonkérni, miért állítom hogy lopás.

Az állami vagyont értékesíteni kellett, kellett a pénz, a tőke, a beruházás, a munkahely. Ilyen lehetőségekre lecsap a hatalomban lévő. Azt sem tudom (csak sejtem) hogy lehetett volna jobban. Ettől még a lopás lopás marad.

Olvastam egy cikket amerikai telepesek kannibalizmusáról. Nehéz idők voltak, étel nem volt. Jött a hosszú tél, és megették halottaikat.
Ettől mind a kannibalizmus mind a tényezők igazak. Azt sem állíthatod, te nem ettél volna a húsból. Ez már csak ilyen.

Ami gyűlöletes, az az államosítás, visszavásárlás, még nagyobb lopással jár (itt megvan az alkuár, megmondja a politikus mennyit tesz rá ami neki visszajár. A bukás dupla, indokoltnál magasabb vásárlási ár - eladó örül- és korrupciós költség), de ez is másik téma.

Blogger Géza 2013.05.15. 21:23:06

@Makkasz: Mikor kapott 100 millió Ft-os támogatást Orbán felesége, szerintem te nagyon összekevered Gizikét a gőzekével...

vakapad 2013.05.15. 21:24:58

@Makkasz:

1./ "Nem tartalak hülyének és nem is írtam ilyet.">>
"Látszik milyen vonalon edződtél. Talán már nem is látod hogy ez beteg, nem normális."

2./ "Elég valószínűtlen, hogy üzleti tapasztalatokkal és tőkével nem rendelkező kisztitkár tegye a legjobb ajánlatot."
Mint írtam:
"A pályázatot egy konzorcium nyerte, amelynek Gyurcsány cégén kívül konzorciumi tagja volt a menedzsment is.", azaz bizony hogy ők tehették a legjobb ajánlatot, mert ők ismerték a legjobban a céget, és nem volt gond üzleti tervet készíteni.

3./ "Aztaán megpróbálták 2006-ban Orbán feleségének szőlőjének 100 m Ft-os állami támogatását szonos szintre emelni Gyurcsány lopásával:)))))"
(már sokszor olvashattad tőlem:) Mikor úgy 2000 tájékán a miniszterelnöktől(!) egy TV műsorban megkérdezték, hogy az állami(!) tendereken miért mindig a Vegyépszer nyer, és az miért mindig a miniszterelnök(!) apjától veszi a mészkövet meg a dolomitot, Orbán azt mondta, hogy ő ebben nem lát semmi kivetni valót(!), de majd szól az apjának, hogy ne nyerjen annyit (manapság Simicskának már nem szól). Hogy a Dunaferr vezérigazgatóját miért rúgták ki, és miért hoztak egy újat, akinek első dolga volt Orbán Győző konkurensével a szerződést felbontani, és Orbán Győzővel új szerződést kötni, azt már senki sem kérdezte meg tőle.

Egyébként hagyjuk, te tudod, hogy lopás volt, és kész.

Blogger Géza 2013.05.15. 21:26:27

@Makkasz: Ennél sokkal durvább az őszödi üdülő lenyúlása, egy iparvállalatot megvenni X millió Ft-ért mindig rizikósabb, mint egy jól tejelő ingatlant gyakorlatilag ingyen kimutyizni.

Makkasz 2013.05.15. 21:26:56

@vakapad: Ezt magyaráztam el előbb, hogy hogyan történt. Verseny nélkül, kicsi pénzért, megkapta a céget. A piaci ár és általa fizetett különbözete az ellpott összeg (ezt is leírtam). Olvasd el, a folyamtról ezt írtam (info nélkül is tudtam, hogy a menedzsment csinálta, látod):

"De elvek helyett, nézzük mi történhetett. Motim cég vezetői látva a helyzetet, próbálták menteni a menthetőt, és pénzhez jutni. A kiút a cégeladás, de lehetőeg úgy, hogy ne a fejük felett történjen, hanem velük összefogva (teljesen érthető emberi motivációk). Mivel külföldi potenciális partnerekkel nem voltak tárgyalóképesek, ugyanakkor tulajdonosra hatással bíró személyt kellett keresniük, Gyurcsányban találták meg azt. Szövetkeztek, kitalálták a stratégiát az eladásra, Gyurcsány megcsinálta a házi feladatát, még kölcsönt is szerzett. Az egész néhány, talán csak 10 ember tudomásával lezajlott. Egy szép profi mutyi.
Miért gondolom ezt:
- csaknem minden privatizáció így zajlott, aminek részletei nem ismertek és nem multiról van szó (ott is van mutyi, csak másféle),
- Gyurcsánynak nem volt üzelti múltja, tőkéje sem,
- miért pont egy volt kisz vezető, üzleti múlt nélkül jutott ehhez a vagyonhoz?

Azt kell mondja ekkor még Gyurcsány is inkább báb volt, de aztán hogy kinőtte magát."

Tapasztalattal, emberi motivációk ismeretével össze lehet morzsákból rakni mi történt. Máskor is szívesen.

vakapad 2013.05.15. 21:27:02

Makkasz 2013.05.15. 19:09:56.
"Gyurcsányék ugyanakkor szemetek, amikor elprivatizálta, ellopta a győri céget."

Szóval ki hozta be a Gyurcsány témát?

vakapad 2013.05.15. 21:28:43

@Makkasz:

Ezek szerint mégsem "tudod" hanem "morzsákból raktad össze"?

Congratulations.

Makkasz 2013.05.15. 21:34:05

@Blogger Géza: Nem én hoztam be a motim témát. Az öszödi is gáz lehet.

A tokaji szőlővesszők ügyében éppen megvédtem balfaszhaverodat, az orbánt. De 100 m Ft-ot kapott tokjara felesége cége szőlőtelepítésre.

Azt hasonlítgatta annao Bolgár györgy, hogy gyurcsány előbb élett gazdag, "üzletember", utána jutott hatalomra, míg orbán fordítva. Ez beégett az agyamba, mert egy frissen végezett egyetemista, aki rendszerváltás élére áll, közben apja, felesége gazdálkodik, és 30-as évei végére vagyona lesz, az miért gáz, és hogy lehet összevetni egy nagy gyurcsányi lopással?
Azt mondták (Lévai Anikónak résztulajdona van-volt a szőlős cégben), hogy orbán felszólalt a cég közgyűlésén, tehát valójában ő gyakorlta a tulajdonosi jogokat. Elképzelem, hogy szocik azt várták volna, hogy együtt borozgatnak a tulajdnosok, majd kisvártatva, vikikém, menj már ki egy picit, mert cégügyekről leszen szó, és hát ugye csak a feleéged tulja. Nagyon életszerű elvárás. Egyébként az is mutyu, csak kisebb, és nincs közvetlen lopás, 1000 másik pályázó is kapott pénzt, és megvalósították amire kapták. De szépnek nem mondható.
Azóta persze nagyot fordult a világ, a közgéppel iszonyat pénzt elloptak, már 2006-tól, és a trafikmutyi is rajta ég. A stadionok, festmények, Kossuth tér, parlamentőrség örök mementói lesznek az önhitt balfaszságnak.

Blogger Géza 2013.05.15. 21:36:42

@Makkasz: Kizárt, hogy Orbán felesége 100 M Ft-ot kapott volna, miért kell ilyen hülyeségeket hazudni? Miféle cég közgyűlésén (!!!) szólalt fel Orbán Viktor??? Te mégis melyik bolygón élsz?

Makkasz 2013.05.15. 21:39:45

@vakapad: Nem néztem meg hogy a menedzsmenttel együtt vette meg, leírtam hogy hogyan zajlott szerintem. Úgy tűnik, telitalálat. Álatlában ez így szokott lenni, a tudás hatalom. Ne aragudj rám ezért.

A többi infó, amit nem magamtól eszeltem ki, az idézett részen kívül volt megtalálható.

A gratulációt köszönöm. Ha figyelsz, tanulsz, te is képes leszel az ún. következtetésre. Az üzleti és magánéletben is nagyon hasznos, ha nem csak azt látod ami kiveri a szemed.
Egyébként sokan még azt sem látják, szóval nálam ég jó vagy, nem gondollak hülyének.

Makkasz 2013.05.15. 21:40:45

@vakapad: @Blogger Géza: Sajnos el kell mennem, úgyhogy most hiányozni fogok, tudom.

Makkasz 2013.05.15. 21:44:26

@Blogger Géza: Várj, még ebben segítek. Írd be böngésződbe, google. Üsd be, orbán, tokaj, szőlő:
"Orbán-szőlő: tény a 41 milliós állami támogatás
Orbán Viktor feleségének cége 2001-ben 41 millió forintos állami támogatást kapott szőlőtelepítésre az FVM Borsod Megyei Hivatalától. Lévai Anikó tegnap azt nyilatkozta: a 48 hektáros szőlőbirtok ráeső 8 hektáros részét a támogatás nem érintette."

"Ne nyerjünk annyit, amennyit kértünk, ne mi kapjuk a legtöbbet" - tanácsolta Orbán Viktor még aktív miniszterelnökként, miután a részben neje által tulajdonolt Szárhegy dűlő-Sárazsadány-Tokajhegyalja Kft. számos állami forrásból próbált pénzt szerezni az az évi fejlesztésekre. A végül 41 milliós állami támogatást elnyert cég az Élet és Irodalom által közölt jegyzőkönyvek szerint a miniszterelnöki rezidencián is tartott taggyűlést."

Igazad van különben, én már intuitív módon mai Ft-ra számoltam át a 2001-ben kapott pénzt.

Makkasz 2013.05.15. 21:46:37

@Blogger Géza: Bár csak ez a szépséghiba lenne, ne a végtelen lopás, az emberek sanyargatása a még több lopásért, a pazarlás a még több lopásért, a totális értékvesztés, a prioritások nem helyén kezelése, a presztízsberuházások, a baltás gyilkor, kötelező óvoda, nyugdíjpénzellopás helyett.

Magam ültetném körbe gyümölcsfákkal a szőlőbirtiokot ha csak ez a 41 m Ft lenne a bak. Deát visszafelé nem tudunk menni az időben, már sok a baj a meztelen királlyal.

Blogger Géza 2013.05.15. 22:04:26

@Makkasz: Aha, tehát ha jól értem, a 100 millió 41 millió, nem Lévai Anikó kapta, hanem egy cég, és a cég ebből szőlőtelepítést végzett egy földterületen, ami nem Lévai Anikóé. Köszönöm.

Az ÉS pedig sajna hazudott, és emiatt az ide vonatkozó pert el is vesztette.

timargabor · http://kard.blog.hu 2013.05.15. 22:11:22

@Holger Hartland: hehe, azt elolvasnám. Főleg, ha a szerző még a Hartland-hipotézist is belekeveri :)

2013.05.15. 22:17:44

@Blogger Géza: miért pont Lázár kezét kellene elengedni és miért pont most? már megint vmi lyat tudsz, amit én nem.
egyébként nem ez volt a kérdés, hanem h hogy tudod megmagyarázni hogy mégis aranytojást tojó tyúkok lettek a korábban nem aranytojást tojó tyúkoknak indult cigiboltok... és miért csak akkor amikor már a fidesz rátette a kezét?

a taggyűlés témához hozzászólva pedig csak annyit szeretnék hozzátenni, h az ÉSt nem azért perelték be Orbánék, mert azt szerették volna helyreigazíttatni, h nem hangzottak el az ominózus mondatok, vagy hogy nem Lévai Anikó kapta volna a támogatást. Hanem h taggyűlésnek lehet-e minősíteni azt a nemtaggyűlést, ahol majdnem minden tag jelen van és éppen gyűlik, meg határozatot hoz. és a magyar királyi bíróság konklúziója másodfokon az volt, h nemtaggyűlés.

megkerestem neked a linket is, de sztem azóta már taníthatják a jogi egyetemen is, olyan szép példája az ügyvédi diszfunkciónak
www.jogiforum.hu/hirek/12852

Blogger Géza 2013.05.15. 22:25:12

@SünBalázs: Mert Lázár volt ennek az egész trafikdolognak a motorja, ő vonta be a képviselőket az elbírálásba, ő terjesztette be stb.

Persze, hogy nem azért perelték be, amit nem is állított senki (pl hogy Lévai Anikó támogatást kapott volna). Egyébként azt, hogy egy mondat nem hangzott el, soha nem lehet bizonyítani, azt lehetne csak, hogy elhangzott, de nem sikerült. Egyébként semmi baj nincs azzal, hogy Orbán Viktor igyekezett visszafogni a környezetében üzletelőket. (Apját, felesége üzlettársait stb.) Bár a többi politikus is ezt tenné...

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.05.15. 22:26:55

www.youtube.com/watch?v=6-_0Mo9SjgE

www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_416088&feature=iv&src_vid=6-_0Mo9SjgE&v=PcYy8Jlrz2I

Ezen nincs mit magyarázni.

Azon sem, hogy fásultan faarccal tűrjük.

.

.

Azért as cinizmus még él. MA negyedszerre írtam alá a rezsikamut on-line, kamu névvel.

Mit ad Isten, a beígért tájékoztatást a mai napig nem kaptam meg az e-mail fiókomba. Lehet nem létező embereknek nem küldik el?

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2013.05.15. 22:42:14

@SünBalázs: mert LÁzár egy arogáns kártákony pöcs. azért kéne elengedni.

2013.05.15. 22:45:50

ha a linket megnezed, lathatod, h Orban egyebkent beismerte, h elhangzott...
de mint mondtam, nem az elhangzas tenyet vitattak a perben Orbanek, hanem a helyszinet.
de hajra, elore a lenini uton:-)

Te, Geza, mondd, nem felsz, h Lazar beperel m olyasmit allitasz, ami nem igaz?:-) jon a TEK? vagy mar le van zsirozva az egesz, es te mar ezt is tudod, h Lazar lesz bealdozva?

Blogger Géza 2013.05.15. 22:52:23

@SünBalázs: Miért, szerinted ki vonta be a polgármestereket, te nagyokos? Ő is egy polgármester, ezért támadhatnak ilyen kretén ötletei...

Blogger Géza 2013.05.16. 09:02:55

@SünBalázs: Nem polgármester, tehát ő volt, hanem ő volt, te tudatlan.

Blogger Géza 2013.05.16. 13:00:08

@SünBalázs: Látod, oktondi sünike, ez a különbség az MNO meg köztem, én azt írok, amit akarok. :)

Kogeza075 2013.05.16. 15:39:40

A leköszönő Mr. Wolf, az OTP ipari kéme?

Mr. Laszlo Wolf, a magyar OTP Bank vezérigazgató-helyettese.

Mr. Wolf az egykori szovjet és bolgár titkosszolgálat érdekében tevékenykedett hosszú évekig, amíg volt Szovjetunió, majd az után is.

1983-1991 között a Magyar Nemzeti Banknál teljesített szolgálatot. Közismert, hogy a kommunista államok nemzeti bankjaiban minden tisztségviselője tagja volt az ügynökhálózatnak.

1991-1993 között a Dresdner Bank magyarországi kirendeltségén dolgozik. A Dresdner Bank orosz kirendeltségét Matthias Warnig Stasi ügynök vezeti Arthur fedőnéven. Matthias Warnig jelenleg meglehetősen közel áll Vlagyimir Putyin elnökhöz. Az Északi Áramlat Társaság egyik vezetője. (A Déli Áramlat megépítésére most adott zöld utat Magyarország.)

A cocom listás informatikai termékekért a Szovjetunio olajjal és gázzal fizet a KGST tagállamoknak. A jövedelmező ipari kémkedésbe a bolgár és a magyar titkosszolgálat együttesen fog bele.

1993. Decemberében Mr. Wolf hirtelen állást vált, és az OTP Tresury igazgatója lesz. A finanszírozást Mr. Wolf biztosítja a bolgár-magyar kémkedési tervhez

1994 Áprilisában létrejön Franciaországban a Gigastorage Internatinal SA, mely merevlemezgyártással foglalkozik Belfortban, vezetője Bisszer Dimitrov, a bolgár titkoszolgálat tagja, pénzügyi támogatója Mr.Wolf.

1994-től Mr Wolf ismét állást változtat és az OTP a Kereskedelmi Banki Divízió vezérigazgató-helyettese lesz.

Sztojko Dimitrov a bolgár titkosszolgálat tábornoka, fia Bisser Dimitrov. Bisser 1986-tól az Organizacionna Technika vállalat vezérigazgatója, mely az IBM vállalat pénzügyi informatikát is ellátó termékeinek hamisítására szakosodott, ezért beférközött az IBM-partnerek közé. Elítélték Bulgáriában a CIA nyomására 1989-ben. Azonban Andrej Lukanov kommunista miniszterelnök közbenjárására szabadult ki, ezt követően lépett Franciaország területére, hogy ipari kémkedést támogasson.

A francia informatikai ipari kémkedés pénzügyi támogatása, a pénzszervezés Mr. Wolf feladata volt a háttérben. A Gigastorage Internatinal SA vállalat célja informatikai ipari kémkedés a francia titkosszolgálat szerint.

Mr Wolf az OTP Bank kereskedelmi-banki diviziója vezetőjeként a Hungarian Finance and Trade Corporation nevű new yorkban bejegyzett fedőcéggel lép be. Mr. Wolf 6 Millio frankot utal át a nemzetközi pénzügyi tranzakciós rendszeren. Mr. Wolf ezt is megoldotta, bár a HTF sokáig ellenállt. Az OTP informatikai vezetője Braun Péter, mindvégig részt vett támogatóként az ügyben. Braun Péter ezidőtájt Mr.Wolf beosztottja a bolgár titkosszolgálat állomány szerint, az egykori szovjet állományok szerint fordítva, Braun a felettese Wolfnak.Az adatok hiányosak ezen a ponton.

1996. Február 11-én Vasárnap délelőtt a francia titkosszolgálat leleplezi az ipari kémkedést és letartóztatja Bisszer Dimitrovot. Az amerikai és a francia titkosszolgálat kihallgatja.

1996. Március 14-ig fogvatartják, ám Mr.Wolf a HFT Ltd.-n keresztül 600.000 Frank óvadékot tesz le, így Bisser Dimitrov el tud menekülni a DIA és a franciák nagy bánatára. Mr.Wolf ezt is megoldotta.

Mr. Wolf ipari kémkedésben vett részt, ám módszerei közé tartoztak a hamis átutalások is, melyeknek Braun Péter volt a szakértője.

Az informatikai ipari kémkedési tervet Mr. Wolf támogatta pénzügyileg.

1996. október 6-án két lövéssel agyonlőtték Andrej Lukanov volt bolgár miniszterelnököt szófiai lakóháza előtt. Valójában nem Jurij Lenev követte el a gyilkosságot, hanem mások, ezt azonban Mr. Wolf is bizonyára tudhatja.

Sajtóban is megjelent a francia ipari kémkedés ügye (Gigastorage International Case). Wolf a kitört botrányt ráfogja Patkó Andrásra, a HFT vezetőjére, aki évekig védekezik a vádak alól. Amikor Wolf volt valójában Patkó felettese, mivel Mr. Wolf ült az OTP-ben, melynek csak egy kis piszkos leányvállalata volt a HFT.

Mr. Wolf ezt követően eltünteti a nyomokat.1997-ben az OTP Bank „eladja” a HFT-t. A bűnös mégis Patkó András lesz, akit 24 h alatt távolíttat el Mr. Wolf a cégtől és tesz nincstelenné.

Nem áll érdekünkben ezt az ügyet összefüggésbe hozni az OTP Bankkal, mivel ez beláthatatlan következményekkel járna. Mi csupán azt állítjuk, hogy Wolf Lászlónak sok köze van a francia Gigastorage SA vállalat körüli informatikai ipari kémkedési ügyhöz.

Ugyanakkor nem szeretnénk, hogy az amerikai befektetők minderről ne nyerjenek tájékoztatást, hiszen ez számukra befektetői kockázat, hogy egy ilyen gazdasági bűnöző az OTP vezérigazgató helyettese lehet jelenleg is és egyik részvényese. Mindezek az információk természetesen alapos ellenőrzést kívánnak, ám ahogy a mondás tartja nem minden részvényes jó üzlettárs,.

Nincs már hidegháború, de Mr. Wolf a mai napig részt vesz informatikai ipari kémkedésben, tagja a helyi kommunista pártnak, magáncége a Best Machinery Company (Tritonic) . Máig teszi a dolgát.

Mr. Wolf leváltása 2012. Decemberében merült fel először más amerikai befektetőkben, mivel összesen 644.640 darab OTP részvény tulajdonosa.
süti beállítások módosítása