A Fent és Lent blog jót gurított: nyilvánosságra hozták az MSZP 2012-2014-es választási stratégiáját, pontosabban a szocialisták politikai önpozicionálását elemző tanulmányt. Érdekes az egész, és érdekes minden olyan pont, amelyet a FentÉsLent kiemel, de a mostani posztban hadd koncentráljunk kettőre: hogyan képzelik a szocialisták viszonyukat progresszióhoz és populizmushoz, illetve hová pozícionálnák magukat a hazai pártrendszerben. És hát a lényeg, hogy mi, illetve ki lesz ebből 2014-ben?
Az MSZP hosszú-hosszú ideig úgy szerette magát meghatározni, mint az európai haladás, a "progresszió" (itt kérek elnézést a ProgBlogtól, nincs közük a szocikhoz - sem) hazai letéteményesét, amely a széljobbal is kokettáló, mucsai Fidesz, meg populista Orbán ellen küzd. Na, ezzel most elkezdenek leszámolni. "Az MSZP-nek újra kell definiálnia viszonyát a megszorításokhoz és a populizmushoz. Pusztán azért, mert egy ígéret népszerű, az MSZP-nek nem kell elleneznie", meg "semmilyen olyan lépés nem támogatható, s főleg nem kezdeményezhető, ami a nyugdíjasokat a legkisebb mértékben is hátrányosan érintené" és "az MSZP nem állhat elő semmilyen megszorító programmal" Láttunk olyan pártot, amely a legdurvább megszorításait is ezzel próbálja eladni mostanában? Szép kis műsor lesz, amikor ők ezen a pályán fognak versenyezni.
"Az MSZP számára minél inkább kétosztatú a politikai verseny, annál jobb. A választók továbbra is képesek és hajlandók Fidesz-MSZP versenyben gondolkodni" - ebből, ahogy a FentÉsLent is írja, az következik, hogy a Jobbik akármilyen vad dolgára sem szabad reagálni. Nincs kényelmes antifasiszta attitűd, erre a pályára akkor sem szabad többé rámenni, ha a tagság szereti és bármikor utcára is megy érte, hiszen nem a Jobbik az ellenfél hanem a Fidesz. Az LMP-ről meg éppenséggel tudomást sem szabad venni. Persze ezt meg kéne mondani a baráti blogoknak is, hogy a Marcia su Veszprém nem téma, nem is kell azzá tenni.
A kérdés ezek után, hogy ki is lesz az MSZP arca - pláne győzelemre akár halványan is esélyes arca - 2014-ben? Mesterházy? Ugyan kérem, ő olyan színtelen-szagtalan, hogy az már fáj. Ki jut még az emberek eszébe a szocikról? Lendvai, Kiss Péter, Szekeres - ők a stabil emberek, már vagy 15 éve, és? Szanyi kapitány passzolna is az új, populista stílushoz. Ez lenne a nyerő csapat?
Na, azért kérdezem ezt, mert eléggé elterjedt azért az a verzió is, hogy Bajnai - akit valószínűleg többen el tudnának képzelni kihívóként mint Mesterházyt - a szocialista párt infrastruktúráján jöhetne vissza a jelöltségbe. Nem tudom, hogy ezt ő eddig vállalta volna-e, de ha az MSZP Bajnai stílusa ellenében határozza meg magát - és a mostani tervezet pont erről szól! - akkor ez egyik fél részéről sem fog menni.
Mi meg, a politikai árvák, keresgélhetjük tovább azt a jelöltet, csapatot, amely az aktívak, az adófizetők és a vállalkozók érdekeit képviseli a parlamentben - az, hogy ez nem a szocik lesznek, eddig sem volt kérdés, Bajnai azért egy kicsit igen.
Szoci stratégia: de ki fog itt gólt lőni?
2012.09.17. 18:51 timargabor
Tegyük a KARD blogot a könyvjelzők közé
RSS hírfolyam a blog bejegyzéseiről
46 komment · 4 trackback
Címkék: mszp bajnai gordon Mesterházy Attila magyar ellenzék bal jobb
A bejegyzés trackback címe:
https://kard.blog.hu/api/trackback/id/tr264784021
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Fidesz 2.0. Nem kell. 2012.09.18. 11:45:33
Az MSZP titkos stratégiájában (amit a Fent és Lent Blog publikált) akadnak szimpatikus elemek. Örvendetes például, hogy legalább megpróbálnak úgy tenni, mintha megérkeztek volna a XXI. századba (Orbánék néha dermesztő múltbafordulásához képest mér ez i...
Trackback: Mi kell nekünk, választóknak 2012.09.17. 23:11:31
A demokrácia, mint a pártok és eszmék szabad versenye, tekinthető a kapitalizmus megfelelőjének a politika világában. Megvan az a szépsége, mint a kapitalizmusnak: azt kapjuk, amit igazán szeretnénk. Ha a magyar nép megfontolt, hiteles, hosszú távra te...
Trackback: Hová bújik Orbán Viktor a magyarok elől október 23-án? 2012.09.17. 21:21:33
Orbán retteg. Nem jelenik meg az állami ünnepségeken, nem mond beszédeket nyilvános helyen és kordonnal vetette körbe a miniszterelnöki villát. Retteg attól, hogy megint kifütyülik, hogy megint lebuzizzák, retteg, hogy megalázzák. Ezért inkább nem is m...
Trackback: 120 ok, ami miatt nem szavaznék a Fideszre 2012.09.17. 21:19:42
Fülkeforradalom, gyorsnaszád, alaptörvény, manyup, békemenet, választási regisztráció… Bűnlajstrom 2010 áprilisától 2012 augusztus elejéig. Ha kihagytam valamit, írd meg kommentben! * 1. A Kubatov-lista 2. Pintér Sándor belügyminiszteri kinevezés...
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
HomicideWatch (törölt) 2012.09.17. 20:48:31
Ez itt Jobbik - Fidesz harc lesz pedig.
No_Fidesz_No_Problem 2012.09.17. 21:10:26
Nagyon be van szarva a Fidesz, ha már másfél évvel a választás előtt kampányba kezdett, és mindjárt a kampánya elején egy olyan fis-fos blogot is bevetett, mint a Fentéslent blog :D
Gondolom, lesz majd a Napraforgóbloghoz hasonló akciójuk is :DDD
Gondolom, lesz majd a Napraforgóbloghoz hasonló akciójuk is :DDD
lyia (törölt) 2012.09.17. 21:15:20
Hát, ha választani kellene Selmeczi Gabi és Lendvai Ildikó között, talán még az ágyba is az utóbbit vinném, parlamenti képviselőnek meg nem is kérdés: ILDIKÓ, gyere visszaaaaaaaaaaaaaaaaa
menőmano 2012.09.17. 21:25:36
Totális helyzet, gazdasági- politikai zűrzavar!
bádogos 2012.09.17. 21:26:40
Csináljuk meg !
A jelenlegi garnitúrától hányok. (Na jó, az LMP-t csak simán fantaszták/balfékek társaságának tartom, de azért az országot rájuk sem bíznám.)
A jelenlegi garnitúrától hányok. (Na jó, az LMP-t csak simán fantaszták/balfékek társaságának tartom, de azért az országot rájuk sem bíznám.)
menőmano 2012.09.17. 21:29:09
Az LMP-ről meg éppenséggel tudomást sem szabad venni."
hmm. Azért én ezt nem állítom. De, ha így haladnak be sem fognak jutni a parlamentbe.
Összefogás nélkül nem fog menni.
Szerintem.
Megértik a politikai pártok. a politikusok az idők szavát?! vagy nem. Ha. nem) veszettfejszenyele az egész.
osztjónapot!
hmm. Azért én ezt nem állítom. De, ha így haladnak be sem fognak jutni a parlamentbe.
Összefogás nélkül nem fog menni.
Szerintem.
Megértik a politikai pártok. a politikusok az idők szavát?! vagy nem. Ha. nem) veszettfejszenyele az egész.
osztjónapot!
HomicideWatch (törölt) 2012.09.17. 21:36:10
@No_Fidesz_No_Problem:
Igen, ez látszott a Hódmezővásárhelyi választáson is. Jobbik jön del, fidesz reszkess.
Igen, ez látszott a Hódmezővásárhelyi választáson is. Jobbik jön del, fidesz reszkess.
vakapad 2012.09.17. 21:37:27
Ezt máshová írtam, de ide is jó lesz.
A FIDESZ-re az az 1,6 millió ember szavaz, akik mindig a FIDESZ-re szavaznak, és ha szögesdrótkerítésen kellene keresztülvágni magukat egy új rendelet értelmében a szavazás érdekében, akkor keresztülvágják magukat. Az MSZP-nek a 800 millió embere nem ilyen tűzön-vízen fajta, de regisztráltatni azért regisztráltatni fogják magukat. A Jobbiknak van még 450.000, az LMP-nek 150.000, a DK-nak meg 200.000 biztos embere. Snitt.
A többieknek (kb. 5,1 millió) nem a regisztráció okoz szavazási mizériát, hanem az a nem elhanyagolható tény, hogy a magyar értelmiség még ma is azt dumálja a hasába, hogy a "ballibsik" (ez a teljes ellenoldal a Jobbikot kivéve) pontosan ugyanolyan rosszak, mint Orbán, ebből következően ez az embertömeg kevés kivétellel nem fog szavazni senkire. Ha regisztráltatni is kell, akkor kivétel se lesz.
A FIDESZ kétharmada az új választási rendszerben (a győztes mindent visz, a töredékszavazatokat se veszti el, választókörzet átrajzolás, stb.) garantálható. Úgy gondolom, hogy az értelmiségünk ezzel elérte a célt. Orbán bebetonozását.
A FIDESZ-re az az 1,6 millió ember szavaz, akik mindig a FIDESZ-re szavaznak, és ha szögesdrótkerítésen kellene keresztülvágni magukat egy új rendelet értelmében a szavazás érdekében, akkor keresztülvágják magukat. Az MSZP-nek a 800 millió embere nem ilyen tűzön-vízen fajta, de regisztráltatni azért regisztráltatni fogják magukat. A Jobbiknak van még 450.000, az LMP-nek 150.000, a DK-nak meg 200.000 biztos embere. Snitt.
A többieknek (kb. 5,1 millió) nem a regisztráció okoz szavazási mizériát, hanem az a nem elhanyagolható tény, hogy a magyar értelmiség még ma is azt dumálja a hasába, hogy a "ballibsik" (ez a teljes ellenoldal a Jobbikot kivéve) pontosan ugyanolyan rosszak, mint Orbán, ebből következően ez az embertömeg kevés kivétellel nem fog szavazni senkire. Ha regisztráltatni is kell, akkor kivétel se lesz.
A FIDESZ kétharmada az új választási rendszerben (a győztes mindent visz, a töredékszavazatokat se veszti el, választókörzet átrajzolás, stb.) garantálható. Úgy gondolom, hogy az értelmiségünk ezzel elérte a célt. Orbán bebetonozását.
vakapad 2012.09.17. 21:40:51
Elnézést, megelőzendő a gúnyos megjegyzéseket, inkább gyorsan javítom a hibámat: az MSZP-nek csak 800.000 embere van. 800 millióval azért győzhetnének.
No_Fidesz_No_Problem 2012.09.17. 21:49:01
@vakapad:
"az MSZP-nek csak 800.000 embere van"
*
Ez ostobaság.
1,25 millió van mögöttük jelenleg, az Ipsos augusztus közepén végzett kutatása szerint, a teljes választókorú lakosságot (8,9 millió fő) figyelembe véve.
Plusz azok, akik nem mondják meg a közvéleménykutatóknak a pártpreferenciájukat, de MSZP szimpatizánsok.
Forrás: www.ipsos.hu/site/ny-rv-gi-pihen-n-a-v-laszt-k/
"az MSZP-nek csak 800.000 embere van"
*
Ez ostobaság.
1,25 millió van mögöttük jelenleg, az Ipsos augusztus közepén végzett kutatása szerint, a teljes választókorú lakosságot (8,9 millió fő) figyelembe véve.
Plusz azok, akik nem mondják meg a közvéleménykutatóknak a pártpreferenciájukat, de MSZP szimpatizánsok.
Forrás: www.ipsos.hu/site/ny-rv-gi-pihen-n-a-v-laszt-k/
No_Fidesz_No_Problem 2012.09.17. 22:01:04
@vakapad:
Ja, és a Fideszre meg nem 1,6 millió szavazna, ha most lennének a választások, hanem 1,5 millió, mínusz azok, akik heccből mondják magukat fidesz-szimpatizánsoknak ;-)
Tehát a két szavazóbázis között a különbség nem 800 ezer fő, ahogy te állítod, hanem csak 250 ezer fő, ahogy az Ipsos állítja.
Ráadásul a Fidesz bázisa lassan, de biztosan csökken. Ha nem hiszed, lapozgasd vissza az Ipsosnál a havonkénti adatokat.
Ja, és a Fideszre meg nem 1,6 millió szavazna, ha most lennének a választások, hanem 1,5 millió, mínusz azok, akik heccből mondják magukat fidesz-szimpatizánsoknak ;-)
Tehát a két szavazóbázis között a különbség nem 800 ezer fő, ahogy te állítod, hanem csak 250 ezer fő, ahogy az Ipsos állítja.
Ráadásul a Fidesz bázisa lassan, de biztosan csökken. Ha nem hiszed, lapozgasd vissza az Ipsosnál a havonkénti adatokat.
timargabor · http://kard.blog.hu 2012.09.17. 22:08:03
@No_Fidesz_No_Problem: pont ezért releváns a kérdés, hogy mit akarnak csinálni, ha nyernek. A "minden jobb lesz mint volt" licitet 2010-ben rendesen bebuktuk.
is 2012.09.17. 22:21:28
Az MSZP Botkát fogja előretolni, csak nem akarják túl korán leamortizálni (persze, ha Mesterházy hülye, akkor magát fogja tolni). A lehozott anyag meg nem választási stratégia, nem lenne muszáj hazudozással indítani a posztot.
is 2012.09.17. 22:27:51
@vakapad: senki nem mondja, hogy a FIDESZnek 50%-a van a pártválasztók között (a Századvég is csak 40%-ra adja), nálad viszont ez jön ki (1,6 vs. 1,6 millió). tologasd egy kicsit a számokat, hogy passzoljon. főleg azt, hogy az LMP-nek kevesebb szavazója van, mint a DK-nak, az megint sehol nem látszik.
unionista (törölt) 2012.09.17. 22:29:09
@No_Fidesz_No_Problem:
az lmp két szék között könnyen a földre ül. mindkét oldalon árulónak fogják tartani. török gábor effektus.
az lmp két szék között könnyen a földre ül. mindkét oldalon árulónak fogják tartani. török gábor effektus.
unionista (törölt) 2012.09.17. 22:34:25
@vakapad:
nem kalkulálsz azzal, hogy van egy a biztos választók között legalább félmilliós (a teljes népességen belül másfélmilliós csoport), amelyik most "bizonytalannak" mondja magát. egyébként úgy fog szavazni, hogy orbán viktornak a legjobban fájjon.
nem kalkulálsz azzal, hogy van egy a biztos választók között legalább félmilliós (a teljes népességen belül másfélmilliós csoport), amelyik most "bizonytalannak" mondja magát. egyébként úgy fog szavazni, hogy orbán viktornak a legjobban fájjon.
timargabor · http://kard.blog.hu 2012.09.17. 22:36:12
@unionista: éppen ezért nekik létkérdés a kétosztatú politikai közvélekedés elkerülése. Nem könnyű feladat, ezért írom már régóta, hogy a @vakapad: által is említett sok nem elkötelezett szavazóra, főleg az aktívakra kéne rárepülniük egy enyhén jobbos-centrista programmal, de ők inkább öko, zöld meg alterglob. (Persze tudom, az ő pártjuk, én meg csináljak magamnak olyant, amilyen tetszik, miközben én csak szeretnék értelmesen szavazni 2014-ben.)
unionista (törölt) 2012.09.17. 22:38:02
@timargabor:
egy szocialista párttól mégis mit vársz?
egy szocialista párttól mégis mit vársz?
No_Fidesz_No_Problem 2012.09.17. 22:39:11
@timargabor:
A kérdés jogos, de még nem indult el a kampány.
Ezért is tűnik vicesnek az erőlködés, ahogy a Fidesz a programot, meg a miniszterelnök-jelöltet kéri számon akár az MSZP-n, akár bármelyik másik párton.
A kérdés jogos, de még nem indult el a kampány.
Ezért is tűnik vicesnek az erőlködés, ahogy a Fidesz a programot, meg a miniszterelnök-jelöltet kéri számon akár az MSZP-n, akár bármelyik másik párton.
unionista (törölt) 2012.09.17. 22:40:24
@timargabor:
miért is? azért, hogy a földre ülhessenek? értem persze szeretik magukat oda láncolni. :-D
miért is? azért, hogy a földre ülhessenek? értem persze szeretik magukat oda láncolni. :-D
timargabor · http://kard.blog.hu 2012.09.17. 22:47:15
@unionista: Nem, nem azért.
Amit mondasz, annak alapján lehetnének Fidesz-tagozat vagy MSZP-tagozat, akkor ugye világos lenne a helyük. A fő gondom azonban a bináris politikai rendszerrel az, hogy alapkérdésekre azonos választ ad a két oldal. Pl. minden megszorítás vállalható, csak a nyugdíjakhoz (mármint a mostaniakhoz) ne kelljen nyúlni. Pl. Strabag és/vagy Közgép. Hol itt a választás? (OK, a finomhangolásban van különbség, a rendszerben nincs)
Amit mondasz, annak alapján lehetnének Fidesz-tagozat vagy MSZP-tagozat, akkor ugye világos lenne a helyük. A fő gondom azonban a bináris politikai rendszerrel az, hogy alapkérdésekre azonos választ ad a két oldal. Pl. minden megszorítás vállalható, csak a nyugdíjakhoz (mármint a mostaniakhoz) ne kelljen nyúlni. Pl. Strabag és/vagy Közgép. Hol itt a választás? (OK, a finomhangolásban van különbség, a rendszerben nincs)
2012.09.17. 22:47:58
hazugságokra épülő, és építő hazugok politikája. egyébként sajnos a többi sem jobb, magyarország a hazug politikusok mekkája...
unionista (törölt) 2012.09.17. 23:00:05
@timargabor:
szerintem az egy álprobléma, hogy az aktívakat, vagy az inaktívakat kell jobban támogatni. értem, hogy ezen el lehet vitázni százezer évig is. csakhogy szerintem a civilizáció alapja az, hogy a rászorultaknak és a rátermetteknek ugyanolyan jogokat kell élvezniük.
egy munkás (aktív) kapjon ugyanannyi adójóváírást, amennyi rendszeres segélyt kap egy munkanélküli (inaktív). ha egy tartósan alul-foglalkoztatott legális keretek között elmegy dolgozni, akkor se veszítse el a segélyt. és kapjon mindenki adójóváírást, hogy a középosztályt ne kelljen tömegesen túlfoglalkoztatni.
nem az egykulcsos adóval van a probléma. hanem az adójóváírás megszüntetésével. ki kellett volna terjeszteni mindenkire. azért, hogy az aktívak és az inaktívak egyenlő jogokat élvezzenek.
szerintem az egy álprobléma, hogy az aktívakat, vagy az inaktívakat kell jobban támogatni. értem, hogy ezen el lehet vitázni százezer évig is. csakhogy szerintem a civilizáció alapja az, hogy a rászorultaknak és a rátermetteknek ugyanolyan jogokat kell élvezniük.
egy munkás (aktív) kapjon ugyanannyi adójóváírást, amennyi rendszeres segélyt kap egy munkanélküli (inaktív). ha egy tartósan alul-foglalkoztatott legális keretek között elmegy dolgozni, akkor se veszítse el a segélyt. és kapjon mindenki adójóváírást, hogy a középosztályt ne kelljen tömegesen túlfoglalkoztatni.
nem az egykulcsos adóval van a probléma. hanem az adójóváírás megszüntetésével. ki kellett volna terjeszteni mindenkire. azért, hogy az aktívak és az inaktívak egyenlő jogokat élvezzenek.
timargabor · http://kard.blog.hu 2012.09.17. 23:39:37
@unionista: támogatni csak az inaktívakat lehet, az aktívaktól történő elvonással, ez a világ rendje (ahogy Te mondod, a civilizáció alapja). A mértékben és az elvekben szeretnék lényegi különbségeket, érdemi választási lehetőségeket látni.
(Igen, én is látom annak a jeleit, hogy fideszék pártállamot akarnak építeni, és persze ennek megfelelően tervezek szavazni is, ahogy magad is írtad fentebb.)
(Igen, én is látom annak a jeleit, hogy fideszék pártállamot akarnak építeni, és persze ennek megfelelően tervezek szavazni is, ahogy magad is írtad fentebb.)
márta)) 2012.09.17. 23:45:41
Ez lenne a nyerő csapat?"
Hát! Biztosan nem.
Egyébként a következő választásokon, igérgetésekkel nem lehet nyerni. "Jobb lesz" ígéretekkel, biztosan nem.
Valódi" munkahelyek teremtése, a gazdaság élénkitése, a hitelezési, lakásproblémák megoldása kell, hogy legyen a cél elsősorban.
Megszoritás? Na. Igen! van bőven belőle, annak a társadalmi csoportnak, kik nem a "felső tíz"-hez tartoznak.
A Bajnai Gordon vezette kormány idején is volt megszoritás, mégsem dőltek életek romba.......
Emlékeztetőül) Így adta át az országot:
"Az államháztartási hiány 3,8 százalék alatt maradt, ezzel Magyarország megteremtette az Európai Unió egyik legfegyelmezettebb gazdálkodását.
A hivatalos adatok 2010. év elejére azt mutatták, hogy Magyarország rendelkezik az Unió országai közül az ötödik legalacsonyabb költségvetési hiánnyal."
Hogy csak ennyit emlitsek.
hu.wikipedia.org/wiki/Bajnai_Gordon
hm?
Hát! Biztosan nem.
Egyébként a következő választásokon, igérgetésekkel nem lehet nyerni. "Jobb lesz" ígéretekkel, biztosan nem.
Valódi" munkahelyek teremtése, a gazdaság élénkitése, a hitelezési, lakásproblémák megoldása kell, hogy legyen a cél elsősorban.
Megszoritás? Na. Igen! van bőven belőle, annak a társadalmi csoportnak, kik nem a "felső tíz"-hez tartoznak.
A Bajnai Gordon vezette kormány idején is volt megszoritás, mégsem dőltek életek romba.......
Emlékeztetőül) Így adta át az országot:
"Az államháztartási hiány 3,8 százalék alatt maradt, ezzel Magyarország megteremtette az Európai Unió egyik legfegyelmezettebb gazdálkodását.
A hivatalos adatok 2010. év elejére azt mutatták, hogy Magyarország rendelkezik az Unió országai közül az ötödik legalacsonyabb költségvetési hiánnyal."
Hogy csak ennyit emlitsek.
hu.wikipedia.org/wiki/Bajnai_Gordon
hm?
márta)) 2012.09.18. 00:03:56
Kósa)
"A politikus a műsorban azt mondta, szélesre kívánják tárni a demokrácia kapuját, ezért azt javasolják, hogy a megszűnő ajánlószelvények helyett kétszáz feliratkozó választópolgár aláírását legyen szükséges összegyűjteni a parlamenti választáson való képviselő-jelöltséghez. A tervek szerint többes jelölésre is lenne lehetőség, azaz egy választópolgár – ha előzetesen feliratkozott a szavazásra – akár két-három jelöltet is támogathatna. Az aláírásokat a helyi választási irodák ellenőriznék."
Vagyis) "200 aláírás kell majd a képviselő-jelöltséghez"
mno.hu/belfold/200-alairas-kell-majd-a-kepviselo-jeloltseghez-1105950
Ugyan! Mondja már meg valaki, hogyan tudják ellenőrizni, az aláírásokat?
Hatalmas lehetőség lesz a visszaélésekre.
"A politikus a műsorban azt mondta, szélesre kívánják tárni a demokrácia kapuját, ezért azt javasolják, hogy a megszűnő ajánlószelvények helyett kétszáz feliratkozó választópolgár aláírását legyen szükséges összegyűjteni a parlamenti választáson való képviselő-jelöltséghez. A tervek szerint többes jelölésre is lenne lehetőség, azaz egy választópolgár – ha előzetesen feliratkozott a szavazásra – akár két-három jelöltet is támogathatna. Az aláírásokat a helyi választási irodák ellenőriznék."
Vagyis) "200 aláírás kell majd a képviselő-jelöltséghez"
mno.hu/belfold/200-alairas-kell-majd-a-kepviselo-jeloltseghez-1105950
Ugyan! Mondja már meg valaki, hogyan tudják ellenőrizni, az aláírásokat?
Hatalmas lehetőség lesz a visszaélésekre.
márta)) 2012.09.18. 00:05:14
oppá) lemaradt"
Elképesztő.
Szerintem.
Elképesztő.
Szerintem.
Hihhetetlen 2012.09.18. 01:37:38
@lyia:
Jesszusom, és én még azt hittem a politika már nem lehet gusztustalanabb. Olyan választás nincs, hogy sem-sem (mindenféle értelemben)?
Jesszusom, és én még azt hittem a politika már nem lehet gusztustalanabb. Olyan választás nincs, hogy sem-sem (mindenféle értelemben)?
Hihhetetlen 2012.09.18. 01:38:47
@bádogos:
Csináljátok, a szavazatom a tiétek.
Csináljátok, a szavazatom a tiétek.
unionista (törölt) 2012.09.18. 08:39:31
@timargabor:
látom beszoptad a hülyeséged. a középosztályt úgy is lehet támogatni, hogy elvesznek elittől. elvesznek havonta néhány ezer forintot simicska lajostól és odaadják tímár gábornak. tehát mancika nénitől kell elvenni. mert nem mancika néni a hibás.
itt a probléma, hogy a támogatásra szolgáló tized (ami most is benne van a költségvetésben) nem egyenlő módon oszlik el. a szegények nagyjából megkapják a rájuk eső részt. a munkaadók egy része tíz, száz, és ezer milliókat kap állami pályázatokon keresztül azért, hogy szolgálja a közjót. az aktívak többsége közvetlen semmit sem kap.
a munkás a kincstártól nem kapja meg ugyanazt a közvetlen támogatást, amit megkap egy munkanélküli. hanem ezt a pénzt önkényesen odaadják néhány munkaadónak. vagy ad hoc módon csoportos kedvezményeket adnak.
tehát például most van egy 300 milliárdos költségvetésű munkahelyvédelmi akcióterv. ebből az összes (piaci) munkahelyet lehetne támogatni évi 100 ezer forinttal. ezt kapja meg mindenki, aki dolgozik. évente nagyjából 300 ezer forint adójóváírást kellene adni minden aktívnak. azért, mert ugyanennyit kap a munkanélküli. (ez az egy főre jutó gdp tizede). egész pontosan ennyit:
www.wolframalpha.com/input/?i=hungarian+gdp+per+capita+in+huf+per+10
minden munkahelyet egyenlő módon kell támogatni. általános adócsökkentést kell hirdetni. ennek eszköze az adójóváírás. és a piaci versenyt torzító pályázati rendszereket, és a teljesen esetleges kormányzati akcióterveket el kellene felejteni.
látom beszoptad a hülyeséged. a középosztályt úgy is lehet támogatni, hogy elvesznek elittől. elvesznek havonta néhány ezer forintot simicska lajostól és odaadják tímár gábornak. tehát mancika nénitől kell elvenni. mert nem mancika néni a hibás.
itt a probléma, hogy a támogatásra szolgáló tized (ami most is benne van a költségvetésben) nem egyenlő módon oszlik el. a szegények nagyjából megkapják a rájuk eső részt. a munkaadók egy része tíz, száz, és ezer milliókat kap állami pályázatokon keresztül azért, hogy szolgálja a közjót. az aktívak többsége közvetlen semmit sem kap.
a munkás a kincstártól nem kapja meg ugyanazt a közvetlen támogatást, amit megkap egy munkanélküli. hanem ezt a pénzt önkényesen odaadják néhány munkaadónak. vagy ad hoc módon csoportos kedvezményeket adnak.
tehát például most van egy 300 milliárdos költségvetésű munkahelyvédelmi akcióterv. ebből az összes (piaci) munkahelyet lehetne támogatni évi 100 ezer forinttal. ezt kapja meg mindenki, aki dolgozik. évente nagyjából 300 ezer forint adójóváírást kellene adni minden aktívnak. azért, mert ugyanennyit kap a munkanélküli. (ez az egy főre jutó gdp tizede). egész pontosan ennyit:
www.wolframalpha.com/input/?i=hungarian+gdp+per+capita+in+huf+per+10
minden munkahelyet egyenlő módon kell támogatni. általános adócsökkentést kell hirdetni. ennek eszköze az adójóváírás. és a piaci versenyt torzító pályázati rendszereket, és a teljesen esetleges kormányzati akcióterveket el kellene felejteni.
unionista (törölt) 2012.09.18. 08:40:17
nem mancika nénitől
Ad Dio 2012.09.18. 08:44:28
Ennek a szövegnek a tartalmával semmi gond nincs. Ez egy "szakmai" anyag. A nagy baj ami ebből látszik az az, hogy az MSZP egy idióta. Egy tanulásra képtelen őstulok. Hogy lehet ilyen anyagot leírni??? Ez egy potenciális öszödi 2. Az emberek (köztük én is) nem szeretne ilyeneket olvasni, még akkor sem ha tudják valahol hogy a dolgok így működne.
És ezek az ellenzék.
Hát nem könnyű a helyzet.
És ezek az ellenzék.
Hát nem könnyű a helyzet.
unionista (törölt) 2012.09.18. 09:11:22
@timargabor:
mondok egy konkrét példát. debrecenben épül egy új stadion. 12.5 milliárdosra tervezik. ezt a stadiont hajdú megye leggazdagabb emberének építi a kormány. mert ő a helyi futball klub tulajdonosa. és azt nyilván ingyenesen fogja bérbe venni. mint ahogyan szima gábor ma is ingyen kapja meg az oláh gábor úti pályát. miért is?
na most ha ezt a 12.5 milliárdot a debreceni polgárság kapná meg, akkor az arénát piaci alapon is lehetne működtetni. egyszerűen azért, mert az embereknek több pénzük lenne. kisrészvényesként beszállhatnának a bérletesek. ahogyan barcelonában. de akkor szima gábor többségi tulajdonosként emelhetné valamennyivel a jegyárakat. a szurkolók ezért nyilván jobb kiszolgálást és jobb focit igényelnének. ehhez persze pénzt kell befektetni. de nem az államnak. hanem a helyi polgárságnak, a helyi kis, közép, és nagyvállalkozóknak. és esetleg a városnak. például úgy, hogy a klubba apportként beviszi a city park egy részét. és ott épül egy aréna. de ez nem állami, hanem városi szerepvállalás. és ehhez nem kellenek adóforintok. ehhez a vagyonnal felelős módon kell gazdálkodni.
és nagyon sok ilyen tétel van. a kincstár százmilliárdokat csak arra, hogy mit kellene támogatni. a kormánynál folyamatosan ágazatok lobbiznak. szerintem a civilizáció alapja az, hogy egy tizedet egyenlő módon elosztunk. nem egy újabbat. hanem azt, ami a költségvetésben ma is ott van.
mondok egy konkrét példát. debrecenben épül egy új stadion. 12.5 milliárdosra tervezik. ezt a stadiont hajdú megye leggazdagabb emberének építi a kormány. mert ő a helyi futball klub tulajdonosa. és azt nyilván ingyenesen fogja bérbe venni. mint ahogyan szima gábor ma is ingyen kapja meg az oláh gábor úti pályát. miért is?
na most ha ezt a 12.5 milliárdot a debreceni polgárság kapná meg, akkor az arénát piaci alapon is lehetne működtetni. egyszerűen azért, mert az embereknek több pénzük lenne. kisrészvényesként beszállhatnának a bérletesek. ahogyan barcelonában. de akkor szima gábor többségi tulajdonosként emelhetné valamennyivel a jegyárakat. a szurkolók ezért nyilván jobb kiszolgálást és jobb focit igényelnének. ehhez persze pénzt kell befektetni. de nem az államnak. hanem a helyi polgárságnak, a helyi kis, közép, és nagyvállalkozóknak. és esetleg a városnak. például úgy, hogy a klubba apportként beviszi a city park egy részét. és ott épül egy aréna. de ez nem állami, hanem városi szerepvállalás. és ehhez nem kellenek adóforintok. ehhez a vagyonnal felelős módon kell gazdálkodni.
és nagyon sok ilyen tétel van. a kincstár százmilliárdokat csak arra, hogy mit kellene támogatni. a kormánynál folyamatosan ágazatok lobbiznak. szerintem a civilizáció alapja az, hogy egy tizedet egyenlő módon elosztunk. nem egy újabbat. hanem azt, ami a költségvetésben ma is ott van.
timargabor · http://kard.blog.hu 2012.09.18. 09:13:05
@unionista: "általános adócsökkentést kell hirdetni. ennek eszköze az adójóváírás. és a piaci versenyt torzító pályázati rendszereket, és a teljesen esetleges kormányzati akcióterveket el kellene felejteni." - Ennyi. Erre hol szavazhatok?
Pontosan ez a problémám.
Pontosan ez a problémám.
unionista (törölt) 2012.09.18. 09:21:01
@Ad Dio:
egy szocialista párttól többet a proli gondolkodástól.
egy magát felvilágosulatlan feudális kereszténynek mondó párttól ne várj többet, mint a főpapoktól. feudális restauráció folyik, és a katolikus hegemóniai visszaállítása. ami kulturálisan talán még indokolható, de gazdasági értelemben biztosan nem tartható fenn. mert a high tech ipar nem szervezhető meg béresekkel és cselédekkel. a parasztok egy részének tetszik a dolog. mert úgy képzeli, hogy úr lehet. és majd a nincstelen cigányok fognak neki dolgozni. törvényi kényszerrel a mezőgazdaság megszervezhető ilyenformán. de az ipar biztosa nem. de egy felvilágosulatlan párttól mégis mit vársz.
ugyanígy egy proli párttól ne akarjál már polgárosodást. hanem örülj, hogy nem hirdetnek proletárdiktatúrát. vagy most nem hirdetnek általános sztrájkot. azért, hogy megdöntsék a kormányt. mert ahhoz képest, hogy szocialisták felelős módon gondolkodnak. de sokkal többet ne remélj tőlük.
egy szocialista párttól többet a proli gondolkodástól.
egy magát felvilágosulatlan feudális kereszténynek mondó párttól ne várj többet, mint a főpapoktól. feudális restauráció folyik, és a katolikus hegemóniai visszaállítása. ami kulturálisan talán még indokolható, de gazdasági értelemben biztosan nem tartható fenn. mert a high tech ipar nem szervezhető meg béresekkel és cselédekkel. a parasztok egy részének tetszik a dolog. mert úgy képzeli, hogy úr lehet. és majd a nincstelen cigányok fognak neki dolgozni. törvényi kényszerrel a mezőgazdaság megszervezhető ilyenformán. de az ipar biztosa nem. de egy felvilágosulatlan párttól mégis mit vársz.
ugyanígy egy proli párttól ne akarjál már polgárosodást. hanem örülj, hogy nem hirdetnek proletárdiktatúrát. vagy most nem hirdetnek általános sztrájkot. azért, hogy megdöntsék a kormányt. mert ahhoz képest, hogy szocialisták felelős módon gondolkodnak. de sokkal többet ne remélj tőlük.
Ad Dio 2012.09.18. 09:28:31
@unionista:
Fidesz - feudális
MSZP - elöregedett idióta
Jobbik - náci
LMP - magasetudja
DK - ne is beszéljünk róla
akkorki?
Fidesz - feudális
MSZP - elöregedett idióta
Jobbik - náci
LMP - magasetudja
DK - ne is beszéljünk róla
akkorki?
unionista (törölt) 2012.09.18. 09:59:03
@Ad Dio:
szerintem első körben nem az a kérdés, hogy ki képviselje a polgárosodást. hanem azt, hogy mit jelent egyáltalán az, hogy polgárosodás.
azt kellene mondani, hogy a polgárság maga vegye kézbe a közbeszerzéseket a személyi jövedelemadóról rendelkezni lehessen. minden polgár a saját adópénzével közvetlen szavazzon. a közvetlen választott pártatlan helyhatóság a társasági adóval rendelkezzen. és felelős módon gazdálkodjon a városi vagyonnal.
tehát nem kell semmiféle feudális cenzus. hanem az egyenlő választójogot azzal kell kiegészíteni, hogy az állampolgárok a személyi jövedelemadójuk felett (amiben nincsenek óriás különbségek) rendelkezhetnek. és azt kell mondani, hogy ez a városi kis-kapitalizmus a gazdaság alapja.
és ezt képviselheti fodor gábor, vagy aki akarja. én "ideológus" vagyok, nem politikus. szóval én biztosan nem fogok beleordítani a mikrofonba, hogy "polgártársak".
csak azt tudom, hogy hatalommegosztásra van szükség. forrás, és feladatmegosztás egyik egyszerű módja, hogy a polgárság rendelkezik a jövedelemadója felett. a társasági adó a városban marad.
és ezt azért lehet megtenni, mert a leszakadó térségeket a helyi össztermékkel arányosan támogatja az unió. tehát ez egyenlő esélyeket ad mindenkinek. a korrupciót nehezíti meg. mert a közpénzek elosztása ugyan csak részlegesen, de mégis a polgárság kezébe kerül.
szerintem első körben nem az a kérdés, hogy ki képviselje a polgárosodást. hanem azt, hogy mit jelent egyáltalán az, hogy polgárosodás.
azt kellene mondani, hogy a polgárság maga vegye kézbe a közbeszerzéseket a személyi jövedelemadóról rendelkezni lehessen. minden polgár a saját adópénzével közvetlen szavazzon. a közvetlen választott pártatlan helyhatóság a társasági adóval rendelkezzen. és felelős módon gazdálkodjon a városi vagyonnal.
tehát nem kell semmiféle feudális cenzus. hanem az egyenlő választójogot azzal kell kiegészíteni, hogy az állampolgárok a személyi jövedelemadójuk felett (amiben nincsenek óriás különbségek) rendelkezhetnek. és azt kell mondani, hogy ez a városi kis-kapitalizmus a gazdaság alapja.
és ezt képviselheti fodor gábor, vagy aki akarja. én "ideológus" vagyok, nem politikus. szóval én biztosan nem fogok beleordítani a mikrofonba, hogy "polgártársak".
csak azt tudom, hogy hatalommegosztásra van szükség. forrás, és feladatmegosztás egyik egyszerű módja, hogy a polgárság rendelkezik a jövedelemadója felett. a társasági adó a városban marad.
és ezt azért lehet megtenni, mert a leszakadó térségeket a helyi össztermékkel arányosan támogatja az unió. tehát ez egyenlő esélyeket ad mindenkinek. a korrupciót nehezíti meg. mert a közpénzek elosztása ugyan csak részlegesen, de mégis a polgárság kezébe kerül.
Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2012.09.18. 11:48:56
"eléggé elterjedt azért az a verzió is, hogy Bajnai - akit valószínűleg többen el tudnának képzelni kihívóként mint Mesterházyt - a szocialista párt infrastruktúráján jöhetne vissza a jelöltségbe"
Hatalmasat csalódnék Bajnaiban, ha így lenne. Alapítson inkább saját mozgalmat.
Hatalmasat csalódnék Bajnaiban, ha így lenne. Alapítson inkább saját mozgalmat.
ccactus · http://nivo.blog.hu/ 2012.09.18. 19:57:15
@Fedor:
"Alapítson inkább saját mozgalmat."
Alapíthat, még az is lehet, hogy mérhető népszerűsége lenne a pártjának.
De más is kell még. Minden választókerületben kompetens helyi jelölt, na és milliárdok a kampányra.
Ha alapítana is egy saját mozgalmat, 2014-ben max. a parlamentbe jutás lehet a célja, aztán pedig a parlamenti jelenlét mellett a pártépítés, amiből 2018-ra lehet valami. De addigra sok víz lefolyik még a Dunán..
"Alapítson inkább saját mozgalmat."
Alapíthat, még az is lehet, hogy mérhető népszerűsége lenne a pártjának.
De más is kell még. Minden választókerületben kompetens helyi jelölt, na és milliárdok a kampányra.
Ha alapítana is egy saját mozgalmat, 2014-ben max. a parlamentbe jutás lehet a célja, aztán pedig a parlamenti jelenlét mellett a pártépítés, amiből 2018-ra lehet valami. De addigra sok víz lefolyik még a Dunán..
ccactus · http://nivo.blog.hu/ 2012.09.18. 19:58:51
@Fedor:
Úgyhogy szerintem is az valószínűbb, hogy egy alapos tisztújítás után valamiféle szakértői brigáddal, de az Mszp támogatásával indul, ha indul a választáson. De úgy tűnik, hogy az Mszp egészen más irányba készül elindulni..
Úgyhogy szerintem is az valószínűbb, hogy egy alapos tisztújítás után valamiféle szakértői brigáddal, de az Mszp támogatásával indul, ha indul a választáson. De úgy tűnik, hogy az Mszp egészen más irányba készül elindulni..
menőmano 2012.09.18. 20:34:43
A kérdés ezek után, hogy ki is lesz az MSZP arca -"
Hát! Ja! Erre én is totálisan kíváncsi vagyok. :)
:))
Hát! Ja! Erre én is totálisan kíváncsi vagyok. :)
:))
Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2012.09.19. 08:58:35
@ccactus: "Ha alapítana is egy saját mozgalmat, 2014-ben max. a parlamentbe jutás lehet a célja"
A pártat választani nem tudók aránya 50% fölött van. Ezek többségének mind az MSZP-ből, mid a FIDESZ-ből elege van, de nem kér a szélsőségekből sem. Persze kizárt, hogy ezek mind beállnának egy új párt mögé, de látni kell, hogy a pártstruktúra felborult, instabillá lett, szóval bármi is lehet a következő másfél évben, pláne ha a kormány ugyanazt a formáját hozza, mint eddig. Más országokban volt már arra példa nem is egyszer, hogy a választások előtt nem sokkal alapított pártok nyernek, ha az az ország hasonló szituban van, mint mi. Szóval én a helyedben nem lennék ennyire biztos abban, hogy semmi esélye se lenne (miközben persze arra se lehetne mérget venni, hogy nekem lesz igazam).
A pártat választani nem tudók aránya 50% fölött van. Ezek többségének mind az MSZP-ből, mid a FIDESZ-ből elege van, de nem kér a szélsőségekből sem. Persze kizárt, hogy ezek mind beállnának egy új párt mögé, de látni kell, hogy a pártstruktúra felborult, instabillá lett, szóval bármi is lehet a következő másfél évben, pláne ha a kormány ugyanazt a formáját hozza, mint eddig. Más országokban volt már arra példa nem is egyszer, hogy a választások előtt nem sokkal alapított pártok nyernek, ha az az ország hasonló szituban van, mint mi. Szóval én a helyedben nem lennék ennyire biztos abban, hogy semmi esélye se lenne (miközben persze arra se lehetne mérget venni, hogy nekem lesz igazam).
ccactus · http://nivo.blog.hu/ 2012.09.19. 20:28:40
@Fedor:
A másik 50% viszont biztos pártválasztó szavazó.
Figyelembe véve, hogy a választási részvétel valahol 55% és 70% között szokott lenni, a ténylegesen elbizonytalanodók aránya úgy 10-20% körül lehet, további kb. 30% sohasem szavaz.
És az sem biztos, hogy ezeket Bajnai egytől egyig meg tudná szólítani. Az elbizonytalanodók zöme ugyanis 2010-es fideszes szavazók, akik pont a Bajnai-kormány regnálása idején szavaztak a Fideszre.
Én nem állítom biztosan, hogy semmi esélye nem lenne Bajnainak egy új párt élén, viszont szerintem nagyobb az esélye annak, hogy 5-10%-os eredményt érjen el egy új párttal, mint hogy megnyerje a választást.
Ellenben ha az Mszp élére állna Bajnai, akkor rögtön 20-25%-ról indulna, és ehhez adódhatna hozzá a bizonytalanok, a DK és az LMP szavazók egy része. Szerintem így több esély lenne a győzelemre, viszont egyszersmind szűkülne is a mozgástere kormányon.
"de látni kell, hogy a pártstruktúra felborult, instabillá lett, szóval bármi is lehet a következő másfél évben"
Én meg pont a visszarendeződést látom. A két legerősebb párt továbbra is a Fidesz és az Mszp. A Fidesz gyengül, az Mszp meg mintha elkezdett volna erősödni.
Az 50% körüli részvételi hajlandóságot sem tartom extrém alacsonynak.
A másik 50% viszont biztos pártválasztó szavazó.
Figyelembe véve, hogy a választási részvétel valahol 55% és 70% között szokott lenni, a ténylegesen elbizonytalanodók aránya úgy 10-20% körül lehet, további kb. 30% sohasem szavaz.
És az sem biztos, hogy ezeket Bajnai egytől egyig meg tudná szólítani. Az elbizonytalanodók zöme ugyanis 2010-es fideszes szavazók, akik pont a Bajnai-kormány regnálása idején szavaztak a Fideszre.
Én nem állítom biztosan, hogy semmi esélye nem lenne Bajnainak egy új párt élén, viszont szerintem nagyobb az esélye annak, hogy 5-10%-os eredményt érjen el egy új párttal, mint hogy megnyerje a választást.
Ellenben ha az Mszp élére állna Bajnai, akkor rögtön 20-25%-ról indulna, és ehhez adódhatna hozzá a bizonytalanok, a DK és az LMP szavazók egy része. Szerintem így több esély lenne a győzelemre, viszont egyszersmind szűkülne is a mozgástere kormányon.
"de látni kell, hogy a pártstruktúra felborult, instabillá lett, szóval bármi is lehet a következő másfél évben"
Én meg pont a visszarendeződést látom. A két legerősebb párt továbbra is a Fidesz és az Mszp. A Fidesz gyengül, az Mszp meg mintha elkezdett volna erősödni.
Az 50% körüli részvételi hajlandóságot sem tartom extrém alacsonynak.
Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2012.09.21. 20:06:35
@ccactus: "kizárt, hogy ezek mind beállnának egy új párt mögé"
vs.
"az sem biztos, hogy ezeket Bajnai egytől egyig meg tudná szólítani"
Szerintem ez nagyjából ugyanaz :-)
"nagyobb az esélye annak, hogy 5-10%-os eredményt érjen el egy új párttal, mint hogy megnyerje a választást.
Ellenben ha az Mszp élére állna Bajnai, akkor rögtön 20-25%-ról indulna"
Ha az MSZP élére állna Bajnai, akkor sokan csalódnának benne. Én is. Én azért forszírozom az önálló indulást, mert lehet, hogy önállóan egy Bajnai párt nem nyerne, de lehetne egy pártszövetség, amelyben benne lennének a civilek (Milla), az LMP meg Bajnaiék, és ennek állhatna az élére. Ez szerintem sok olyan ex-FIDESZ szavazónak is elfogadható alternatíva lenne, akik a szocikra nem szavaznának szívesen.
"A két legerősebb párt továbbra is a Fidesz és az Mszp."
De ez relatív, mert az abszolút számokat nézve mindkettő irtó gyenge, és irtó nagy a tömeg, amelynek mind a kettőből elege van, tehát ha valamikor, akkor most volna esélye egy hiteles új alakulatnak.
"Az 50% körüli részvételi hajlandóságot sem tartom extrém alacsonynak. "
Pedig egy normális demokráciában még a 65-70%-os csúcsaink is annak számítanak...
vs.
"az sem biztos, hogy ezeket Bajnai egytől egyig meg tudná szólítani"
Szerintem ez nagyjából ugyanaz :-)
"nagyobb az esélye annak, hogy 5-10%-os eredményt érjen el egy új párttal, mint hogy megnyerje a választást.
Ellenben ha az Mszp élére állna Bajnai, akkor rögtön 20-25%-ról indulna"
Ha az MSZP élére állna Bajnai, akkor sokan csalódnának benne. Én is. Én azért forszírozom az önálló indulást, mert lehet, hogy önállóan egy Bajnai párt nem nyerne, de lehetne egy pártszövetség, amelyben benne lennének a civilek (Milla), az LMP meg Bajnaiék, és ennek állhatna az élére. Ez szerintem sok olyan ex-FIDESZ szavazónak is elfogadható alternatíva lenne, akik a szocikra nem szavaznának szívesen.
"A két legerősebb párt továbbra is a Fidesz és az Mszp."
De ez relatív, mert az abszolút számokat nézve mindkettő irtó gyenge, és irtó nagy a tömeg, amelynek mind a kettőből elege van, tehát ha valamikor, akkor most volna esélye egy hiteles új alakulatnak.
"Az 50% körüli részvételi hajlandóságot sem tartom extrém alacsonynak. "
Pedig egy normális demokráciában még a 65-70%-os csúcsaink is annak számítanak...
ccactus · http://nivo.blog.hu/ 2012.09.21. 20:31:50
@Fedor:
"Ha az MSZP élére állna Bajnai, akkor sokan csalódnának benne. Én is. "
Nem állna az Mszp élére, csupán az Mszp miniszterelnök jelöltje lenne. Ennyi kompromisszumot meg kell tudni kötni az összefogás érdekében mind a szavazóknak, mind Bajnainak. Ne feledjük, egyszer már volt az Mszp miniszterelnöke, sőt előtte miniszter is volt az Mszp-kormányban.
Mi változott azóta? Miért kellene Bajnainak kategorikusan elutasítania az Mszp-t?
"De ez relatív, mert az abszolút számokat nézve mindkettő irtó gyenge"
Ez relatív dolog. Egyrészt a nemszavazók tábora mindig nagyobb volt bármely párt támogatottságánál.
Másrészt azért relatív, mert az utolsó három választás alapján megszoktuk, hogy a kétpárti rendszerben rendkívüli módon koncentrálódtak a szavazatok. De ez előtte egyáltalán nem így volt.
Alább egy lista, hogy a '90-es választások óta a választásokon győztes párt az összes szavazásra jogosultak hány %-ának szavazatát szerezte meg:
1990. MDF 16,1%
1994. Mszp 21,55% !!!
1998. Fidesz 15,85% !!
2002. Mszp 29,66%
2006. Mszp 29,31%
2010. Fidesz 33,85%
2012. szeptember Fidesz 19% (Forrás: Szonda Ipsos)
Tehát az tény, hogy 2010-ben egyrészt rekord nagyságú tömeg állt a Fidesz mögé (történelmi nemzeti összefogás).
Másrészt az is látszik, hogy például 1998-ban kevesebben támogatták a Fideszt, mint ma. Vagy például 1994-ben csak hajszállal támogatták többen az Mszp-t, mint ma a Fideszt.
És azt se felejtsük, hogy az Mszp ma éppen gyenge, de ennek meg is van az oka. Viszont az is világosan látszik, hogy a párt erősödik.
Összességében én úgy gondolom, hogy volt néhány pillanat 2010 után, mikor úgy tűnt, hogy megroppan az Mszp-Fidesz kétpártrendszer, de az utóbbi hónapokban egyértelműen a visszarendeződés jelei mutatkoznak.
Ebben a környezetben pedig napról-napra csökken egy harmadik pólus kialakulásának esélye.
"Ha az MSZP élére állna Bajnai, akkor sokan csalódnának benne. Én is. "
Nem állna az Mszp élére, csupán az Mszp miniszterelnök jelöltje lenne. Ennyi kompromisszumot meg kell tudni kötni az összefogás érdekében mind a szavazóknak, mind Bajnainak. Ne feledjük, egyszer már volt az Mszp miniszterelnöke, sőt előtte miniszter is volt az Mszp-kormányban.
Mi változott azóta? Miért kellene Bajnainak kategorikusan elutasítania az Mszp-t?
"De ez relatív, mert az abszolút számokat nézve mindkettő irtó gyenge"
Ez relatív dolog. Egyrészt a nemszavazók tábora mindig nagyobb volt bármely párt támogatottságánál.
Másrészt azért relatív, mert az utolsó három választás alapján megszoktuk, hogy a kétpárti rendszerben rendkívüli módon koncentrálódtak a szavazatok. De ez előtte egyáltalán nem így volt.
Alább egy lista, hogy a '90-es választások óta a választásokon győztes párt az összes szavazásra jogosultak hány %-ának szavazatát szerezte meg:
1990. MDF 16,1%
1994. Mszp 21,55% !!!
1998. Fidesz 15,85% !!
2002. Mszp 29,66%
2006. Mszp 29,31%
2010. Fidesz 33,85%
2012. szeptember Fidesz 19% (Forrás: Szonda Ipsos)
Tehát az tény, hogy 2010-ben egyrészt rekord nagyságú tömeg állt a Fidesz mögé (történelmi nemzeti összefogás).
Másrészt az is látszik, hogy például 1998-ban kevesebben támogatták a Fideszt, mint ma. Vagy például 1994-ben csak hajszállal támogatták többen az Mszp-t, mint ma a Fideszt.
És azt se felejtsük, hogy az Mszp ma éppen gyenge, de ennek meg is van az oka. Viszont az is világosan látszik, hogy a párt erősödik.
Összességében én úgy gondolom, hogy volt néhány pillanat 2010 után, mikor úgy tűnt, hogy megroppan az Mszp-Fidesz kétpártrendszer, de az utóbbi hónapokban egyértelműen a visszarendeződés jelei mutatkoznak.
Ebben a környezetben pedig napról-napra csökken egy harmadik pólus kialakulásának esélye.