A KARD a Facebook-on

Őket ajánljuk

Hírfolyam

Friss topikok

Elérhetőség

A KARD blog

e-mail: kard.blog@gmail.com

Facebook: A KARD

Twitter: @KARD_blog

Civilization, avagy játszani meg kell tanulni

2012.09.04. 12:19 timargabor

Az elmúlt napok magyar-azeri-örmény fejleményei, és különösen a legfrissebb azeri bejelentés kapcsán azt kérném: mondjátok el, hogy miért nem az az eseménysor történt itt meg, ami a legvalószínűbb, és amit itt leírok:

  1. Azerbajdzsán és Magyarország – hosszas puhatolózások és megkeresések után – megállapodott, hogy kiátadjuk a baltás gyilkost. A hivatalos megállapodás szerint ő változatlan formában folytatja odahaza a büntetését, de a két fél, hallgatólagosan vagy nem, de egyetért, hogy valamikor a jövőben, fű alatt kiengedik.
  2. Ezért a gesztusért az azeriek felajánlanak valamit: pénzt, kötvényjegyzést, gazdasági lehetőségeket, megrendelést, MOL-koncessziót.
  3. Az azeriek már akkor, amikor ebben megállapodnak, tudják, hogy a kiadatáson kívül semmi nem fog megtörténni: elnöki kegyelemmel azonnal elengedik a fickót. Egyrészt azért, mert megtehetik, mert ez a vezetőjüknek politikai hasznot hoz (és jó félázsiai szokás szerint más nem számít), másrészt meg mert ez ad lehetőséget majd kibújni a pénzügyi kötelezettségek alól. Ha az elengedés nem lenne elég, még rá is provokálnak: előléptetés, ingyen lakás, visszamenőleges zsold, nemzeti hős.
  4. Amikor azonnal eleresztik a baltást, a nemzetközi közvélemény (és itt főleg az USA és az EU számít) elkezdi nyomni Magyarországot, hogy mi volt ez? Ez pár nap alatt még akkor is feszültséget visz hazánk és Azerbajdzsán közé, ha nagyon igyekszünk ezt elkerülni. Mi mondjuk, hogy nem volt megállapodás, ők hogy igen. Nyilvánosságra hozzuk a faxukat. Finoman, de elítéljük őket, hogy így egy pillanat alatt elengedték.
  5. Azerbajdzsán közli, hogy nincs pénz, nem is volt róla szó. Próbáljuk meg az ellenkezőjét mondani, az is nekünk rossz.

Én legalább két dolgot nem értek. Az egyik, hogy a külügyi think tankben (ha ugyan ott dőlt ez el) soha senki nem játszott Civilization-t, Diplomacy-t, Rizikót, meg hasonló stratégiai és társasjátékokat? Na nem azért, mert ez elég lenne a diplomáciai finomságokhoz, de azért az alapokat meg lehet tanulni: az erősebb kutya génjei öröklődnek – vagyis célszerű, ha olyan pozícióba lavírozunk, ahol legalábbis esélyes, hogy az adott helyzetben mi legyünk azok. Meg hát, hogy addig vagy tárgyalási pozícióban, amíg van valami adu, a másik számára is fontos dolog a kezedben. A diplomácia aztán ezt fordítja le kulturált és illendő nyelvre. És azt is meg lehet tanulni, hogy olyan lépést válassz, amely után a legtöbb lépéslehetőséged lesz (ez bizonytalan helyzetben általában jó stratégia).

A másik, hogy ki is a külügyminiszter? (Létezik-e a fent említett think tank?) Mert az ügyben Martonyi urat nem annyira látni, egyre többször tűnik fel viszont Szijjártó Péter, a Miniszterelnöki Hivatal külügyese, akinek profi külügyi előélete, hát mondjuk úgy, elmarad a hivatásos diplomatáké mögött.

És ha már szóba került a Civilization játék, még egy dolog, amit abból meg lehet tanulni. Ha két szomszédos ország rosszban van, és az egyik tartósan jobban teljesít gazdaságilag a másiknál, akkor nagyjából csak idő kérdése, hogy mikor fog háborúval próbálkozni. A többségében örmények lakta Hegyi Karabah, amely a szovjet időken Azerbajdzsán része volt, 1994 óta de facto örmény fennhatóság, azeri interpretáció szerint: megszállás alatt áll. Célpont is van tehát az azeri olajjövedelmek kevésbé békés elköltéséhez. A kérdés már csak az, hogy elég veszélyesnek tartják-e az örmény hadsereget az olaj-infrastruktúra, és ezzel a jövedelemtermelés komolyabb kikapcsolására, illetve az, hogy ez pillanatnyilag számít-e nekik valamit? Az örmények ezt pontosan tudhatják: nem miattunk rendeltek el harckészültséget a baltás gyilkos elengedése után.

És nagyon nem lenne jó, ha az esetleges következő háborús felvonáshoz nekünk is – akár áttételes – közünk lenne.

Tetszett a cikk? Csatlakozz a KARD Facebook-csoportjához:

A KARD blog idén először vesz részt a Goldenblog szavazásán. Szavazatoddal támogathatod a munkánkat, melyet ezúton is tisztelettel megköszönünk.

Tegyük a KARD blogot a könyvjelzők közé

RSS hírfolyam a blog bejegyzéseiről

108 komment · 5 trackback

Címkék: Azerbajdzsán Örményország nemzetközi botrány

A bejegyzés trackback címe:

https://kard.blog.hu/api/trackback/id/tr294754440

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Örvényben 2012.09.04. 18:29:57

Elbaltázták, de nagyon. Vagy azért, mert iszonyatosan amatőrök, vagy azért, mert teljesen gátlástalanok – ez még kiderül – a magyar diplomáciának az azeri gixerrel sikerült bennünket egy évtizedek óta dúló, elmérgesedett konfliktus közepébe sodorni. So...

Trackback: Ha nem pénzért, akkor miért? 2012.09.04. 16:38:16

Most már tudjuk, hazánk nem az azeri kötvényekért adta ki a baltás gyilkost. Mert az augusztusban remélt 3 milliárd euró egyelőre nem fog megérkezni: "A magyar államkötvények vásárlására vonatkozó hírekre reagálva az Azerbajdzsáni Köztársaság Állami...

Trackback: AXE – Hungarian Edition plakát 2012.09.04. 16:22:28

Még az angyalok is baltát ragadnának Orbán gátlástalan, pofátlan cinizmusát látva… Lehet, hogy mégis az örmények fogják eltakarítani helyettünk ezt a szarkupacot, amit Fidesznek hívunk? * *...

Trackback: Elhajtották Orbánt az azeriek a picsába, miután eladta hazája becsületét 2012.09.04. 16:20:19

Nem vesz magyar állampapírt, sem egyéb befektetési eszközt Azerbajdzsán – olvashatjuk a hivatalos közleményt Azerbajdzsán Állami Olajalapja honlapján. Ebben nincs semmi különös, a magyar állampapírok Orbánék diadalmas gazdasági szabadságharcának ...

Trackback: Menteni a menthetetlent 2012.09.04. 14:36:55

Ezzel próbálkoznak sokan, mikor az azeri ügyben a kormány felelősségét próbálják elmismásolni, és az ügyön felháborodókat meg leszólni. Szíve joga ez bárkinek, a gond csak az, hogy könnyen cáfolható érvekkel teszik.  Hagyjuk most azokat a elmeháborodo...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Count Adyn 2012.09.04. 12:59:06

Vagy erepublikot ugye:))

Darw 2012.09.04. 16:02:55

Nem kiadatás, hanem átadás:) De amúgy igen CIV 5ben is igyekszem elkerülni, hogy én üzenjek hadat, inkább kiprovokálom, hogy megtámadjanak és nem kevesebb denounce jut nekem mikor véletlenül nyerek.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2012.09.04. 16:03:26

az 1. pontra hol a bizonyíték? mármint hogy megállapodtak abban, hogy fű alatt kiengedik

s 2012.09.04. 16:06:13

Ezek ki nevet a végént sem játszottak soha. Gazdálkoj okosanról nem is beszélve.

is 2012.09.04. 16:06:39

Poltikai kormányzás van, nem szakmai. Szíjjártó véletlenül sem hívja fel Martonyit, csak Orbánt. Kedves FIDESZesek, ehhez is a neveteket kell adni a következő választáson.

szeberenyi 2012.09.04. 16:13:15

Látod, ezért nem elég a Civilizationből tanulni a diplomáciát: Örményország mögött ott áll ugyanis Oroszország, ezért nem meri megtámadni Azerbajdzsán az örményeket (hiszen azt valóban jól írod, hogy ennek a háborúnak a kimenetele már régóta nem lenne kétséges).

Az oroszok elég sajátos módon biztosítják a régió stabilitását: az azerieknek minden mennyiségben adnak el orosz haditechnikát, miközben Örményország számára biztonsági garanciákat adnak. Azt pedig pár éve megmutatták Grúziában, hogy ha úgy alakul, bizony nem félnek bevonulni tankokkal is egy független ország határain belülre.

s 2012.09.04. 16:13:17

Az erőviszonyok felmérésénél nem az örmények számítanak csak. Hanem azok szövetségesei is. Oroszország, Irán. Aki azt hiszi, hogy egy kis országgal baszakodtunk, kurvanagyot téved.

budai zöld 2012.09.04. 16:14:53

Consequences, schmonsequences.

Hihhetetlen 2012.09.04. 16:46:38

@enpera:
A kérdést sem értem.
A poszt azt állítja, hogy volt egy tárgyalássorozat, amiben a kiadatás valószínűleg egy pont/feltétel volt, esetleg a jóindulatunk jele. Nagyon nem ezen a Földön kell élni, hogy ez ne legyen nyilvánvaló.
De ha nem: akkor ingyen adtuk ki? Minek?
Vagy úgy érted, hogy az a kérdés, hogy Orbán tudta-e, hogy otthon hősként fogják ünnepelni és ebből feszkó lesz? (A poszt erről nem szól egyébként). Ha nem: nagyon hülye. Ha igen: rettenetesen cinikus.

Never 2012.09.04. 17:12:47

Hát igen, asszem még 286-oson kezdtem Civ-ezni (16 Mhz, basszus, most többet ingadozik a gépem órajele a PLL pontatlansága miatt...).

Aki ilyen láma lett volna a játékban, azt még az a gép is elveri.

A "carry a big stick" rész sajnos elmaradt ebben a témában. Azt pedig bármelyik nemzetiségi autónepper elmondja neked, hogy addig nincs verda, amíg nem virítod a zsét, ugye... Tehát baltás gyilkost csak akkor adunk oda, ha már le van jegyezve az az államkötvény, ugye...

Never 2012.09.04. 17:14:37

@szeberenyi: A Civ5-ben már ezt is meg lehet tanulni, mert lehet városállamokat patronálni (a Civ3 és Civ4-et nem ismerem, az 1-2-ben ilyen még nem volt, ha jól emlékszem).

Ha tehát az aztékok, akiknek már van gépesített gyalogsága, támogatják Velencét, akkor nem szívózunk velük egy Ironclad birtokában...

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2012.09.04. 17:42:17

A Diplomacy se rossz ám, le van nyesegetve róla minden fölösleges csilivili sallang.

Kár, hogy nagy logisztikai művelet egy parti: pont 7 ember, legalább egy hosszú délután, és kellően nagy tér a face-to-face tárgyalás lehetőségéhez.

Viszont a legkirályabb mind közül.

És persze egy Szíjjártó vezette Ausztria 3 évet nem élne túl ;-)

flippant 2012.09.04. 17:46:00

Ezek még egy pc-t sem tudnának bekapcsolni, annyira hülyék.

Deres · http://textura.blog.hu 2012.09.04. 18:09:28

Okostojások!

Honnan veszitek hogy nincs már kifizetve a baltás elengedésének ára? Orbán nem hülye.

Ez a verzió teljesen összhangban van a mostani nyilatkozatokkal, úgyhogy fogadjátok el: Azeriek már kifizették az elengedés árát. Az, hogy ti nem láttatok ebbeől egy vasat se, csak azt jelenti, hogy nem vagytok benne a buliban.

foxfellow 2012.09.04. 18:10:34

@Counter: www.webdiplomacy.net, lehet jatszani dogivel, 40 ezer regisztralt, jo par ezer rendszeres jatekos, nem nehez osszehozni egy game-t. :)

Es rentgeteget lehet tanulni belole, ajanlom mindenkinet.

garmr · http://kard.blog.hu 2012.09.04. 18:11:01

Az mno által kitett levél második bekezdése így kezdődik, ami szerintem igen lényeges és nem nagyon találkoztam sehol azzal, hogy bárkinek feltűnt volna: "As a response to your inquiry about Ramil Sahib Safarov..."
Vagyis VÁLASZKÉNT A MEGKERESÉSRE adtak választ.
Ez alapján kb úgy nézhetett ki a dolog, hogy Orbánnak (vagy valamelyik csinovnyikjának), Aliyev (vagy valamelyik csinovnyikja) a (feltehetően személyes) tárgyalások során "utalást tett rá", hogy ha akarnak valamit Azerbajdzsánban akkor a baltást haza kell engedniük.
Nyilván valakinek azért feltűnt, hogy ez azért nem lesz fáklyásmenet ezért mielőtt hazaengedték, csak rákérdeztek, hogy mi fog történni. Amit válaszul kaptak azt pedig benyalták csontig.
Az azerieknek ez teljesen tiszta helyzet, hiszen ezzel a felállással azt mondanak amit akarnak.
Itthon pedig a témával foglalkozó szervek totális inkompetenciája és elvakultsága miatt lényegében olyan helyzetbe vitték a gyorsnaszádot ahonnan nincs visszaút.
Magyarország törekvéseit, céljait és új irányát a feltörekvő és sikeres keleti országokban nagyon tisztán értik mondta Orbán Kazahsztánban. Értették Azerbajdzsánban is hogy keleti szél fúj. Csak beledobták a baltát. Mert a Kaukázusban úgy szokás.

Circus 2012.09.04. 18:17:12

@Deres: +1

A stratégiai játékokban itt-ott ez az opció is megjelenik, csak nem eléggé.

Ajánlom egyébként az Europa Universalis I-II-III-at.
Sok szeretettel.

prekker 2012.09.04. 18:29:15

@Circus: VAgy a Hearts of Iron sorozatot.
Az egyik legösszetettebb stratégia, csak mániákusoknak!

Huorn 2012.09.04. 18:30:49

Meddig fogja a t. közönség rágni ezt a gumicsontot?

bgp 2012.09.04. 18:59:45

@Deres: Igen, ez az egyetlen verzió amiben nem komplett hülye az egész banda.

bgp 2012.09.04. 19:00:43

@Huorn: Én pl., azonnal abbahagynám amint a Safarov halálhírét meghallom. Vagy visszakerül egy magyar ill. örmény börtönbe.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2012.09.04. 19:04:41

@foxfellow: Köszi. Személyes kontaktus nélkül nem az igazi, de jobb híján jó ez is. Csak itt nincs szerepe a testbeszédnek, a másik játékos megfigyelésének stb. :-)

Ennek a játéknak nagyjából kötelezőnek kellene lennie bizonyos tárgyalópozíciók előtt ;-)

hackbard.celine 2012.09.04. 19:16:14

@garmr: Az azeri nyitás motorja Nagy Róza államtitkár, aki bizonyára kiváló külgazdasági tapasztalatokkal rendelkezik, hiszen a hévízi gyógyfürdő igazgatója volt.
Safarov ügyét első, bemutatkozó kormányzati külügyér referenciaként Szijjártó Péter jegyzi, külfőmindenes államtitkárként többször tárgyalt (érdekes módon gazdasági ügyekkel együtt) a kiadatásról. Jogi támasza Répássy Róbert, ők ketten akkora külügyi tapasztalattal rendelkeznek, mint a fidesz vezérkarban senki más.
És persze Orbán Viktor és SchP bácsi is tárgyalt Safarovról, csak Pali bá' megbuktatása sajnálatosan késleltette a kiadatást az azeri fél szerint.
Szijjártó álláspontja: minden a jogszabályok betűje szerint történt és nem érti mi a baj? Hát kedves Péter, az a baj, hogy nem a jogszabály betűje, hanem a jogalkotó szándéka és a jogszabály szellemisége szerint kell eljárni!
Az azeri fél az európai kiadatási egyezményhez csatlakozáskor 2003-ban kikötötte-e, hogy a részükről kiadott személy nem részesülhet amnesztiában vagy kegyelemben? De furcsa...
Nem kellett volna hasonló biztosítékot kérni?
Mondjuk ahhoz ismerni kellett volna az egyezményt és a kikötéseket. Az meg túl szakmai komcsi virtus, nem forradalmároknak való.

ijontichy 2012.09.04. 19:17:09

@Deres: "Honnan veszitek hogy nincs már kifizetve..."
Én is valami hasonlót gondolok. Szvsz. Orbán még az életben nem tett egy hajszálnyi gesztust anélkül, hogy nem volt biztosítva az ellentételezés.

ijontichy 2012.09.04. 19:25:24

@hackbard.celine: "a jogszabály betűje, hanem a jogalkotó szándéka és a jogszabály szellemisége szerint kell eljárni"
A Fidesz története bőven tele van olyanokkal, amikor a "jogszabály betűje" - ugyan nyögvenyelősen és kilógó lólábbal - biztosított. A többi le van ejtve. Ha meg a "betű" sem biztosíthátó, hát legfeljebb átírják.

apanna 2012.09.04. 19:25:39

Gyerekként mi is játszottunk papás mamást az oviban, de mára kiderült, hogy kurva nagyot tévedtünk, mert az életben nem ugyan olyan....

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2012.09.04. 19:28:14

@ijontichy: De hát a jogalkotó szándéka egy tízegynéhány cikkelyes, egyszerű nyelvezetű, kevés intézményt szabályozó nemzetközi szerződésben nem tér, nem térhet el a jogszabály betűjétől.

Úgyhogy bizony.

Egyébként én is hallottam Szíjjártót, az az ember egy idióta. Hangsúlyozta, hogy a betűje volt betartva. Ilyesmit az ember nem hangsúlyoz a nyilvánosság előtt, amikor magyarázkodik :-)

foxfellow 2012.09.04. 19:28:52

@Counter: testbeszed nincs, de tudsz jatszani 1-1 ben chatelos, vagy chat nelkuli verziot is (sakk kvazi), vannak kulonbozo terkepek, es amugy azert jo idegenekkel, mert ahany jatekos annyi targyalasi stilus, annyi hatbaszurasi modszer.

Sok sikert, remelem hamar osszefutunk a siteon is valamelyik jatekban ;)

Amit javaslok, hogy egy 36-48 oras forduloidosbe szallj be, azok szep nyugisan lemennek, mindenkivel mindent meg lehet beszelni. Vannak elo game-ek is, 5 percesek, azokbol a chatelosek eleg brutalisak, ott marad a sakkozas.

Es megvalami, ha igazan jo dinamikaval rendelkezo jatekokat akarsz, csak es kizarolag winner-takes-all game-eket ajanlok, nagyon mas, mint a teruletarnayos pontozas.

Mindenkitol elnezest kerek, tudom offtopic volt, bar ahogy Counter is irta, ennek a jateknak nagyon alapnak kellene lennie, foleg azoknak akik 1 hangyanyit is akarnak politikaval foglalkoznia, diploacioaban meg kotelezo lenne.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.09.04. 19:31:24

Ekkora szopást már szerintem két óra passziánszozás után is illik elkerülni.

béla a görög (törölt) 2012.09.04. 19:40:32

Nekem eszembe jutott az a lehetőség is, hogy volt már valamilyen üzlet - csak annak semmi köze az állampapir megvásárlásához. Végül is az Orbán kormány eddigi 2 éve alatt egy percig nem óhajtott szakmai kérdésekkel foglalkozni és az államot a saját boltjának tekinti, ahol szeret az állampolgárok számlájára vásárolni.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2012.09.04. 19:44:49

@foxfellow: Már miért volna offtopic, a poszt fele-harmada is a játékmodellekről és tanulságairól szól.

Játék? Persze. Na és? A Kriegspielnek nevezett hadgyakorlat-pótlékokat a porosz hadsereg alkalmazta a tisztképzés során. Tudjuk, hogy a porosz hadsereg sikeres volt.

Szíjjártónak is ésszerűbb hobbi volna a teremfoci helyett.

Бабаяга 2012.09.04. 19:59:25

Anno még a 90-s évek elején, az első IT kiállítások egyikén meghívták simcity-t játszani a rendszerváltó politikusokat, hatalmas bukta volt a dolog: nem fejlődött a városuk, illetve irtózatos tempóban közelített a csőd felé. Nos, ma ők irányítják az országot.

béla a görög (törölt) 2012.09.04. 20:00:06

ha most nagyon cinikus akarnék lenni akkor azt mondanám, hogy orbán civilization-t játszik és hát ugye azt illik az őskortól kezdeni - ott meg a bunkó jelenti a diplomáciát + cserekereskedelem folyik + valami goré szeretne veled kővárát felépittetni.
Téged megzavar, hogy 2012 van és magántulajdon és technológia korszaka van és miazmás.
Na orbánt ez nem zavarja. Jön és lebunkóz. kb. ennyit a kormányról.

kuki123 2012.09.04. 20:40:33

Nem akarjuk már úgy elkergetni a bűbánatos faszba ezt az utódkomcsi bagázst egy forradalommal?

timargabor · http://kard.blog.hu 2012.09.04. 20:51:51

@Бабаяга: mondjuk a SimCityben (legalábbis az első változatokban, amíg követtem) 20% adót lehetett max. beállítani (az volt a csúszka felső határa), de 13-15% felett már tüntetés volt.

bucbuc 2012.09.04. 21:01:17

@timargabor: Nálunk amíg a szavazónépesség 50%-a nyugdíjas, bármit lehet csinálni az aktívakkal.

garmr · http://kard.blog.hu 2012.09.04. 21:12:32

@bucbuc: A mindenkori kormányok célja ennek fenntartása, aminek az az egyszerű oka, hogy minél több embert akarnak állami függésben tartani ami létrehoz egy viszonylag homogénnek tekinthető és ezáltal könnyebben kezelhető (zsarolható) szavazói réteget.
Onnan fogjuk tudni, hogy ez a szándék elmúlt, ha az adott kormány azonnali hatállyal 67 majd további 70 évre emeli a nyugdíjkorhatárt, bevezeti az egyéni számlás rendszert és úgy általában a központi kasszából egy fillért sem ad a nyugdíj rendszerbe, ellenben a felszabaduló forrásokat beletolja az egészségügybe (hogy meg is érjék az emberek a 70-et) és a munkát terhelő adók és járulékok _drasztikus_ csökkentésébe (hogy legyenek munkahelyek).

tundrazuzmo (törölt) 2012.09.04. 21:19:07

@kuki123: "Nem akarjuk már úgy elkergetni a bűbánatos faszba ezt az utódkomcsi bagázst egy forradalommal?"

Dehogynem, micsoda ötlet! Mindjárt csörgök Simicskának, hogy két közbeszerzés is leesik hamarosan a Közgépnek: használhatatlan tankokat fog eladni a forradalmároknak, és használhatatlan fegyvereket a kormányerőknek. Miután szétverték egymást és az utcát, és bánatosan hazamennek, Lajosnak még leesik egy harmadik közbeszerzés is - a város leamortizált részeinek újjáépítése.

Az ötletért 0,01% jutalékot kapsz, a Közgépben átveheted, csak ne azon a kapun menj, mint az LMP-sek, hanem a másikon, különben elvisznek a rendőrök!

timargabor · http://kard.blog.hu 2012.09.04. 21:20:22

@bucbuc: "
Valamennyi parlamenti párt az inaktívak szavazatait célozza meg. Külön-külön ez persze érthető, hisz ki akarna kétmillió potenciális ellenszavazót teremteni azzal hogy kimondja: már ma is fenntarthatatlan az öregségi nyugdíjak rendszere, a szociális rendszer. Ámde így a kb. 4,5 millió inaktív szavazóra hajt minden működő párt (és láthatóan erre tájékozódik a 4K is) miközben az aktívak meg ott maradnak árván. Az inaktív tábor hiába nagyobb, ha mindenki rájuk hajt - amíg a többieket vagy egy vagy két szereplő célozná meg (ismétlem: ma egy sincs!) azért az már távolról sem esélytelen próbálkozás."

ezt írtuk a blog első, hirtelen felindulásból elkövetett posztjában:
kard.blog.hu/2011/12/30/merre_tovabb_ellenzek_olajfasodas_vagy_konzervativ_alternativa

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2012.09.04. 21:25:35

@Hihhetetlen: Azzal bizonyítod hogy szerinted nyilvánvaló? Muhaha.

Dekatlon 2012.09.04. 21:27:33

Lehetett volna ezt sokkal okosabban, még ezzel a sorrenddel is:
1. Nemzetközi porondra viszem a kérdést: az azeriek kiadatást kérnek, ehhez joguk van, mi meg hajlunk rá, kinek mi erről a véleménye? Főleg nektek örmények!
2. Megkapva az írásos garanciát az azeri diplomáciától, hogy bizony ők börtönben tartják, ahogy kell, azt szintén kihírdetni ország-világ felé.
3. átadni.
4. nagyonhangosan sírni, ha kiengedik, hogy nem ez volt megállapodás, hé!

Háttérben meg vagy van üzlet vagy nincs, de a világ közvéleménye, és az örmények is azt látják, hogy mi jogkövetően és jóhiszeműen jártunk el, és milyen szószegők az azeriek.

De a titkolózás, és csak a tények-közlése-lehetőleg-múltidőben technika annyira mindennapossá vált, hogy az ilyen tálalásra esély nem volt.

mrZ (törölt) 2012.09.04. 21:27:38

@garmr:
>>Onnan fogjuk tudni, hogy ez a szándék elmúlt, ha az adott kormány ...
Egy félmilliárdos népességű szövetségnek vagyunk, a 2%-a.
Mi nem szándékozunk, hanem követjük az utasításokat.
Amikor kuss van kussolunk, amikor ugrás van akkor ugrunk.

alien 2012.09.04. 21:55:30

hát martonyi prof feltehetőleg ehhez nem adja az arcát el tudom róla képzelni, hogy simán azt mondta fijugg ezt elcsesztétek igyátok meg a levét, egyébként szijjártó aki rendszeresen fut a szigeten (most már látom hogy ér rá erre is) a nemzetközi közjogot is keni vágja láttuk a nyilatkozatát, a nerben simán elboldogul
a civet meg lehet hogy ők is úgy játszották mint én hogy egyszerűen a telepesemmel minden más telepest kinyírtam mielőtt városom lett :))))

folti_ 2012.09.04. 22:11:44

@Deres: Ezzel csak egy probléma van, hogy csak akkor működik, ha OV lett volna az erősebb pozicióban a tárgyalások során. Mivel viszont ő ment tárgyalni és pénzt tarhálni olyan országokba, akikkel eddig minimális diplomáciai és gazdasági kapcsolatban voltunk, joggal tételezhető fel, hogy az azeriek voltak erősebb pozicióban.

Innét még nagyon jó diplomáciai érzékkel ki lehet hozni valami pozitívat, de nem hinném hogy Orbánnak ehhez meglennének a képességei. Legjobb amit kihozhatott az a "felét előre, a felét utánna" üzlet, ami viszont nem biztos hogy elég lesz hosszútávon.

Esetleg ha tényleg fizettek, akkor az esélyes, hogy nem államkötvényben történt, hanem Orbánnak ment személyesen a pénz. Ami a lehető legrosszabb forgatókönyv.

villamos alóli kacaj 2012.09.04. 22:14:07

A Kis Kakas szindróma nem tűri a megfontolt elemzéseket. Akkor sem, ha már közelít az autó.

bigthereal 2012.09.04. 22:22:22

elég lett volna a sakk is!

bármi, ami racionális gondolkodást igényel...

de olyan itt nincs:(

alien 2012.09.04. 22:34:55

@tundrazuzmo: ember ez nagyon jó méghogy a másik kapun, egyébként ez tuti így zajlana itt, forradalom nem kell, csak annyi hogy bukjanak meg a következő választáskor

alien 2012.09.04. 22:38:33

@timargabor: mindig újra kezdtem ha nem :) és a diplomatámmal atombombát robbantottam és addig töltöttem vissza a mentett állásokat míg az nem jött, hogy nem buktam le, erre a második rejtélyes baleset után tönkrementek a földjeim :(

rushman 2012.09.04. 22:41:16

Én pedig ajánlom a bkv vezetésnek a transport tycoon-t.

timargabor · http://kard.blog.hu 2012.09.04. 23:03:23

@alien: ha Diplomat-tal robbantasz, és nem Spy-jal, meg is érdemled. Egyébként ugye most is ez a probléma. :-)

Úgy különben CIV2 rulez.

G_Norton 2012.09.04. 23:05:04

Szíjjártónak a kezébe nyomnám az Europa Universalis 3-at, vagy ami még jobb lenne, a Victoria II: A House Divided-ot. Fogadok, hogy a játékban egy évet sem élne túl a marhája. A Vickynél simán belezavarodna a diplomáciába, pedig ott sincs rendesen kidolgozva...

ayatollah 2012.09.04. 23:51:21

CIV4-BTS a legjobb, főleg AI területén.
Az az egyedüli ahol nem annyira nevetségesen egyszerű hülyére verni az AI-t.

Multiplayerre meg szerintem a Civnet (Civ1 multiplayer) még mindig a legjobb az egyszerűsége és gyorsasága miatt :-)

timargabor · http://kard.blog.hu 2012.09.05. 00:02:20

@ayatollah: meg az Age of Empires multiplayer...

@prekker: a Hearts of Irons jogos, de persze a semlegesség és iparosítás mindig nagyon kifizetődik... ahogy a valóságban is, ha sikerül.

TetraB 2012.09.05. 00:30:55

@prekker: remélem a hidegháborús Hearts of Ironnal is fogsz játszani (East vs West), én is benne vagyok a fejlesztőcsapatban és még más magyar is ;)

Circus 2012.09.05. 00:34:39

@prekker: ugyanaz a fejlesztőbrigád, csak jó lehet :)

pimpalini 2012.09.05. 02:07:45

@prekker:

Hát igen. A kettővel szórakozom mostanság, s 1950-re már csak az amerikai kontinenset kell meghódítani, a világ nagyobbik része már az enyém...:)

ayatollah 2012.09.05. 03:20:13

@timargabor: AOE tényleg nagy játék. Én most kimondottan a Civilization szériára fókuszáltam.

apanna 2012.09.05. 07:32:18

@s: TE abban is mindig nyertél, ugye?

apanna 2012.09.05. 07:33:55

@alien: Ahhoz ellenzék is kellene, de vizesnyolcasokon kívül mást nem látunk.

apanna 2012.09.05. 07:37:58

@béla a görög: Én Kókától hallottam, hogy ez az ő vállalkozása. Lett is 1 millás teraszajtója belőle.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2012.09.05. 07:48:32

ez igen...

a magukat felsőbbrendűnek képzelő index olvasók elmélkedése a csodálatos MesePárt-ról, ami majd 2014-ben leváltja a fideszt, most eljutott odáig, hogy számítógépes játékokból álmodoznak a valóságról

csak így tovább kisgyerekek! ha sokan hisztek benne biztos eljön a Kánaán, természetesen a példaképetek, Dopeman vezetésével

nemecsek ernő áruló 2012.09.05. 07:51:53

@enpera: Itt az idő, vázolj fel egy diplomáciai szempontból szerinted hihetőbb verziót!

Számomra (és sajnos a világ számára is) egyértelmű, hogy Viktor azeri manattal kitömve jött ki Ilham Aliyev tárgyalójából (utóbbi sajnos súlyosabb, mint hogy egy nevesincs választópolgár mit gondol), de te bizonyára tudsz jobb indokot is. Az ország érdeke biztos nem lebeghetett Viktor szeme előtt, azt már bizonyította, hogy arra szarik.

nemecsek ernő áruló 2012.09.05. 07:53:45

@wmiki: Elmondok egy titkot: ha játszottál már SimCity-t, a polgármesteri feladatokat is egész más szemmel nézed, és átláthatod a politikai és gazdasági összefüggéseket.

Belagezapista (törölt) 2012.09.05. 08:40:11

Én rengeteget játszottam különböző stratégia játékokkal, mind háborússal, mind menedzselőssel. Megvolt a Civilization, Transport Tycoon, Sim City, Caesar, Settlers 2, Age of Empires 1-2-3, stb., stb.

Így elmondhatom, hogy amit a posztoló ír, az marhaság, mert az égvilágon semmi köze ezeknek a valósághoz. Legalábbis teljesen más attitűd kell hozzájuk. Pl. már előbb írta valaki, hogy örmények szövetségesei az oroszok, azerieké az amerikaiak. Ezt is elég kevés stratégia játék tudja lekezelni, a szövetségeket még többnyire igen, de olyan helyzetbe biztosan nem kerülsz egyikben sem, hogy kiadsz X ország ellenségének egy köztörvényes bűnözőt, aki azután kegyelmet ad neki, és hősként tiszteli, emiatt pedig egy semleges állam, X ország ellensége megszakítja veled a diplomáciai kapcsolatot. Nyilván ez még mindig implementálható, de minden, az egész világ nem implementálható, így mindig elő jöhetnek a valóságban olyan tényezők, amelyek a játékban nem. Nyilván az ilyenek egy részét igyekeznek véletlenszerűvé tenni a játékokban, de mivel a valóságban ezeknek általában oka van, ezért nem ugyanaz a kettő.

A másik, talán jóval fontosabb ok, amiért más, mint a valóság, az az, hogy egy ilyen játékban sokkal nagyobb hatalommal bír a játékos, mint a valóságban bárki (igen, még Erepublikban is az elnök, mert ugyan az országgyűlés megbuktathatja, de olyan nincs, hogy az országgyűlést két választás között baltával kiírtja a nép). Emiatt, magamon is érzem, az ember sokkal inkább elmegy az autokrata irányba, és kicsit úgy érzi, mint ha a valóságban is bármit meg lehetne tenni egy állam vezetőjeként. Természetesen a Caesarban is fellázad a plebs, ha nem jutnak ivóvízhez, de ha a szükségleteket sikerül biztosítani, akkor bábuként kezelhetőek. De ez még a Caesar, Settlersben vagy Age of Empiresben szó nélkül halálba küldhetsz akárkit, nem érdekes, csak az érdekes, hogy győzzél.

És én még igyekszek uralkodni a stratégiai játékoktól kapott autokrata hajlamaimon, de nem egy ismerősöm van, akiknél megvan a kapcsolat a szélsőjobbos nézetei és a sok stratégiai játék között. Nyilván mert háborút nem tapasztalt a mi generációnk, ezért sokunknak a háborúban, legalábbis elméletben, az ember csak sokadlagos tényező.

Belagezapista (törölt) 2012.09.05. 08:40:49

@félázsiai nemecsek ernő áruló:
Hát pont nem, mert a Sim City köszönő viszonyban sincsen a valósággal, a gazdasági modellje nagyon távol áll tőle.

2012.09.05. 08:42:02

@félázsiai nemecsek ernő áruló: wmiki biztosan nem látná át. Nem az a fajta.

Belagezapista (törölt) 2012.09.05. 08:42:37

Amúgy az is érdekelne, melyik offline (mert nyilván Erepublikban lehet) játékban lehet Nokiás dobozt adni vagy elfogadni. Mert amelyikben nincsen ilyen lehetőség, azt nem lehet hasonlítani az azeri baltás ügyéhez.

sobrijoska10 2012.09.05. 08:49:14

Aki olvasta vagy látta a Trónok harcát, az tudja, hogy ez az egész egy hatalmas játszma.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2012.09.05. 08:51:53

@félázsiai nemecsek ernő áruló: @_zulu_:
:))

írhatnátok a sok összefüggésről, amit annyira átláttok

pl. engem érdekelne, hogy akkor 2014-ben ki fogja leváltani a fideszt, és milyen lépésekkel fogja élénkíteni a gazdaságot...

vagy hogy milyen lépések várhatók a világgazdaságban

köszi^^

biztos rengeteget tudnátok erről írni, de azért fogjátok kicsit rövidebbre, nekem 10-15 pont bőven elég egyelőre **

nemecsek ernő áruló 2012.09.05. 09:00:37

@Belagezapista: Sok olyan embertől hallottam ezt, aki nem tud pozitív egyenlegű várost összerakni. :)

@_zulu_: Tudom én! ;)

@wmiki: "akkor 2014-ben ki fogja leváltani a fideszt"
Remélem, senki! Ha nem viszik csődbe az országot, akkor folytatódik a húzdmeg-ereszdmeg, és 2018-ban visszajön Viktor. Ha viszont 2014-ben nyer a fidesz, akkor elképzelhető, hogy a droidjainak is felnyílik a szeme. Az államcsőd csúnya dolog, ezt pedig Viktor vezetése alatt kell megtapasztalnia a szavazóinak, Matolcsy simán képes rá!

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2012.09.05. 09:01:36

:((

hol van az a sok összefüggés, amit annyira átláttok?

madarasi.abel 2012.09.05. 09:08:10

A trollokat kár etetni.
Nem összefüggéseket vársz, hanem kötözködéshez alapanyagot.

Belagezapista (törölt) 2012.09.05. 09:08:34

@félázsiai nemecsek ernő áruló:
Aki nem tud pozitív egyenlegű várost összerakni, az ha akarja, elolvas valami tutorialt, előbb-utóbb megoldja, mivel az egész gépiesen játszható.

A valóság nem ilyen, mert mint írtam, eleve nincsen olyan szintű hatalma egy polgármesternek, mint egy Sim City játékosnak, és rengeteg olyan tényező van, ami a játékban elő sem kerül, pl. emberi tényezők. Az például egyáltalán nem olyan mint emberi tényező, hogy a városépítő játékokban csatornázásra van szükség, mellesleg azt nem is a polgármester tervezi.

nemecsek ernő áruló 2012.09.05. 09:10:42

@wmiki: Neked minek? Szerinted úgyis Dopeman az egyetlen igazság hordozója, ilyen majmot nem kívánok győzködni! ;)

Belagezapista (törölt) 2012.09.05. 09:12:35

@félázsiai nemecsek ernő áruló:
Ami a Fideszt illeti, ha 2014-ben nyernek, egy globális fellendülés esetében simán nem lesz államcsőd, mert egy amikor a szomszéd országok 4-5%-os éves gazdasági növekedést produkálnak, nálunk is lehetséges lesz akár 2% is, ami mellett nem fogják csődbe vinni az országot, mivel azonos hiány és adók mellett ez esetben kb. 2%-al többet költhetnek évente.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2012.09.05. 09:13:12

@félázsiai nemecsek ernő áruló: @madarasi.abel: :((

tehát semmivel nem tudod alátámasztani az állításodat... mint az agymosott, fanatikus szektások :x

Belagezapista (törölt) 2012.09.05. 09:14:03

@félázsiai nemecsek ernő áruló:
Semmi, csak az, amit írtam elsőre, annyira kevés közös van ezekben a játékokban meg a valós politikában, hogy inkább félrevezetőek, mint hogy bármit is megalapozhatnának, ahogy a posztíró írta.

nemecsek ernő áruló 2012.09.05. 09:19:28

@Belagezapista: Azért az alapvető összefüggések elsajátítására jók. Például hogy felfogd: ha emelni akarod az x-juttatást a polgároknak (nevezzük nyugdíjnak), akkor adót kell emelned, túl magas adónál beindul az elvándorlás, és magasabb adókulcs mellett kevesebb bevételed van, amivel nem tudsz jóléti kiadásokra költeni, mert az alapot fenn kell tartanod, és az infrastruktúrát ha elhanyagolod, akkor egy lefele tartó spirálba kerülsz, amiből nincs az a tutorial, ami visszahoz.

(P)ártunk és (K)ormányunk még ezekkel az alapvető dolgokkal sem tűnik úgy, mintha tisztában lenne. Pedig ezek a szimulációk az ilyen ALAP dolgok elsajátítására alkalmasak azért - még ha a valóság modellezését fel is áldozzák a játszhatóság oltárán.

nemecsek ernő áruló 2012.09.05. 09:33:39

@Belagezapista: Erről a növekedési dologról meg lásd az előző kommentemet. A spirálba még nem indultunk el, de már lefelé tartunk. Innentől minden egyes nappal durvább beavatkozásra lesz szükség, és nem az aktív már így is kizsigerelt rétegeknél, hanem a passzívaknál. Ha ezt egy (Bajnai|Gyurcsány|Mesterházy|Egyéb) teszi meg, a húzdmeg-ereszdmeg folytatódik. Egy Matolcsy nem fogja megtenni, pedig szükség lesz rá, mert nincs az a német gazdasági növekedés, ami fenntarthatóvá teszi a felosztó-kirovó nyugdíjrendszert. Ergo ha nem lesz irányváltás, és nem tolják el a kormányzati kommunikációt az államról leváló, befektetés-alapú nyugdíjrendszer felé, tök mindegy, mi lesz szlovákiában, a magyar gazdaság falnak fog ütközni! Ez tény! Ezt pedig sajnos nagyon látszik, hogy át kell élnünk, akkor pedig már inkább Viktor legyen a balek, nem kívánom vissza a Budaházy-féle székház szétverő/lopó majmokat!

Belagezapista (törölt) 2012.09.05. 10:17:28

@félázsiai nemecsek ernő áruló:
Ezek az alapvető összefüggések pont olyanok, amelyek csak elméleti szinten működnek. Lásd pl. Dániát, ott tényleg tömegesen menekülnek el a magas adók miatt? A valóságban ha növeled az adót vagy csökkented, a várható hatás nem biztos, hogy az, mint a Sim Cityben. A valóságban komoly elemzésekre van szükség, hogy legalább megbecsüld, milyen hatása lehet az adóváltoztatásnak.

Szvsz rengeteg esetben éppen a politikusok Sim City attitűdje miatt megy rossz irányba a gazdaság. Lásd pl. egykulcsos adótól várt hamis Fideszes remények. Ennél összességében csökkent az adó, tehát a Sim City féle modell szerint az elvándorlásnak csökkennie kellett volna (nem a minimálbéresek körében tömeges az elvándorlás, sokkal inkább a diplomásoknál).

Ami a közeljövőnket illeti, teljesen igazad van, de az egyáltalán nem biztos, hogy 2014 és 18 között tényleg megtörténik az államcsőd, akkor sem, ha a Matolcsy féle irány marad. Pl. igenis számít mi van Szlovákiában, ugyanis nyitott határok vannak, ha jelentősen leszakadunk a szomszédos országoktól, akkor azok a hibás gazdaságpolitikai döntések ellenére is némileg húznak minket, ezért írom, hogy ha a szomszéd országokban mindenütt 4-5%-os gazdasági növekedés lesz, akkor nálunk még így is meglesz az 1-2%-os, ami mellett még ezeknek is sikerülni fog nem államcsődbe vinni az országot.

Belagezapista (törölt) 2012.09.05. 10:18:51

Szóval míg a Sim Cityben az adó alapvetően meghatározza a bevándorlást/fejlődést, addig a valóságban az adó változtatásával csupán alul vagy felülteljesítők lehetünk a régióban.

nemecsek ernő áruló 2012.09.05. 10:22:52

@Belagezapista: Na most látszik igazán, hogy az életben nem játszottál SimCity-vel, és a partvonalról beszélsz, bocs! :)

Volt már olyan városom, ahol csillagászati mértékű adók voltak, rászabadítottam poénból egy katasztrófát a városra, ami óriási károkat okozott, a morál mégis bár visszaesett valamennyit, rohadt magasan volt, bűnözés is csak az alacsonyabb jövedelmű kerületekben volt elvétve. De te már megint olyan dolgokról beszélsz, ami a szimulációnak nem is akar része lenni!

És nem alapokról van itt már szó, hanem olyan tényezőkről, amik egy SimCity4-ben már igen komoly algoritmusokkal nagyon szépen modellezve van. Nem tökéletes, az emberi tényező más, de ne keverjük már ide az emberi tényezőt. Egy kurva éves költségvetés összeállítása nem emberi tényező, hanem számok, az előző évek bevételei alapján való csúszka-mozgatás, amiről a gazdasági szimulációk szólnak: mire van pénz? Ennyi, és nem több!

s 2012.09.05. 10:27:19

@apanna: Nem. Ezek nyilván gyerekeknek való játékok, gyerekként játszottam és nem nyertem mindig. Az a helyzet, hogy a jellemformálást korán kell elkezdeni. A nevelés része. Mostanában inkább ultizom.
A játékok fontosak. Az életben előforduló döntések elég jó modellje az összes élvezetes játék. Az mai helyzet a számítógépek térhódításával még több lehetőséget teremt. A gép, vagy másik emberek ellen lehet taktikai, stratégiai elgondolásokat kipróbálni. Pallérozza az elmét. Erősíti a jellemet.
A mai magyar politikusokon látszik, hogy bármelyik ilyen játékban bucira verné őket egy 17 éves. Az eredményeket nem kell magyarázni, azok önmagukért beszélnek. Ezt is a játékokból lehet megtanulni, meg a sportból.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2012.09.05. 10:34:26

Nem kéne összemosni a hozzászólásokban az alapvetően egy felcicomázott exceltáblára hasonlító, kimondottan mechanikus játékokat a humán interakcióra alapuló, fogódzók és táblázatok nélküli társaikkal, mint pl. a Diplomacy.

pimpalini 2012.09.05. 13:19:06

Azért röhejes, hogy felnőtt emberek párhuzamot vonnak a valóság, s bizonyos stratégiai játékok között.
Persze ha jó vagy stratégiai játékokban, akkor bizonyos képességeid (tervezés, menedzselés, stratégiai gondolkodás) fejlettek lehetnek, de ettől még te a valóságban semmit sem érnél városvezetőként, vagy politikusként.

Most komoly, hogy ti ezt tényleg nem viccből írjátok?

Csak egy példa a sok közül: lehet, hogy simán megnyerem a szabadságharcot még teljes orosz beavatokozással együtt is (1848), de mégis kinek volt olyan hatalma akkoriban, hogy minden eszközt, minden katonát ő mozgasson, s kinek volt olyan hírközlése, hogy a parancsai mindenhová IDŐBEN eljussanak?:)

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2012.09.05. 13:25:19

@pimpalini: A Kriegsspiel (hadijáték ólomfigurákkal speciálisan preparált térképen) a XIX. századi porosz hadsereg tisztképzésében is komoly szerepet kapott.

A porosz hadsereg váratlan, óriási sikerei után mindenki nekiállt másolni.
Tudtommal ma is használnak katonai képzésben, továbbképzésben stb. számítógépes szimulációkat.

A már emlegetett Diplomacy pl. tárgyalástechnikai, érdekérvényesítési szituációkat teremt, azokban lehet jártasságot szerezni.

Attól, hogy valami definíció szerint játék (azaz szimbólumokkal, absztrakt síkon folyik, a valóságot közvetlenül nem befolyásolva, de azt mintául tekintve), még nem lesz sületlenség.
Persze attól, hogy játék, még nem lesz hasznos sem ;-)

pimpalini 2012.09.05. 13:39:49

@Counter:

Persze, a sakk is remekül alkalmas a logika, a stratégiai érzék csiszolására, de aki pl. sakkban jó még nem lesz alapból jó hadvezér. Mint ahogy abból sem lesz alapból kiváló polgármester, aki jó Simcity-ben.
Továbbá abból sem lesz mindenképpen remek diktátor, aki nagyon ügyes Tropico-ban, vagy HOI2-ben.:)

Mert itt, olvasva a hozzászólásokat, sokak ezt gondolhatják.:)

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2012.09.05. 14:07:19

@pimpalini: Viszont aki Kriegsspielben jó, az jó tiszt lett. Ez tény.
A konkurens hadseregek a porosz-francia háború után odáig lettek a koncepciótól és őrülten kezdték beépíteni a saját képzéseikbe.

És a saját szerény véleményem szerint nagyon nagy valószínűséggel igaz, hogy aki Diplomacy-ben jó, az jól tárgyal, sőt az is, hogy aki pedig nem jó, az nem.

Szerintem minél több számot, képletet, adatot tartalmaz egy ilyen szoftver, annál kevésbé modellezi a valós dinamizmust, annál kevesebb köze van a valósághoz, egyébként.
Ezért is vagyok kimondottan Diplomacy-párti. (Kriegsspiellel még életemben nem találkoztam.)

pimpalini 2012.09.05. 14:23:47

@Counter:

Pedig azt kipróbáltam volna.

Amúgy engem csak a stratégiai játékok kötnek le. Másfajta játékok nem érdekelnek. Viszont ezekkel meg az a baj, hogy néha 14-16 órákat is képes vagyok előttük ülni.:)

Csak az a probléma, hogy hiányérzetem van velük kapcsolatban. Nem találtam még igazán jót, életszerűt. Pedig megvolt a civ, colonization, age, hoi (mondjuk ez nagyon jó), imperialism, rtw, m2tw (ebben azt sajnálom, hogy kevés a terület, pl. a Magyar Királyság mindössze két részre van bontva, s pl. baromi idegesítő, hogy a Kárpátokban nincsenek bányák - életszerűtlen), 1848, pro libertate, Hunyadi hadai, stb...

pimpalini 2012.09.05. 14:24:44

@pimpalini:

Kimaradt a nagy klasszikus, a pg és társai.:)

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2012.09.05. 14:52:41

@pimpalini: Elvileg vannak Kriegsspiel-szerű kereskedelmi szoftverek, de egyet se tudnék így kapásból mondani.

És hát gondolom, nem is túl népszerűek, lévén ez a harcászat/hadászat dolog külön tudomány.

apanna 2012.09.05. 15:16:53

@s: A pallérozáshoz elég lenne egy keresztrejtvény is.
Egy gazdálkodj okosan, a szerencsén múlik. Senki nem akar hátba, sem mellbe döfni, nem dirigálnak neked sem jobbról sem balról, sőt a szomszéd is max csak kibic lehet.

Tehát aki egy ország irányítását összehasonlítja bármilyen társasjátékkal, az nem tudja miről beszél.

Ha te elindítasz egy vállalkozást,tegyük fel, kitalálsz valami frappáns dolgot, amit webes felületen eszik a jó nép, csak akkor lesz népszerű, ha bizonyos köröket kényszerből megfutsz. Ezt az utat előtted már többen kitaposták, és te hiába próbálsz nem ezen az úton haladni, mindig lesznek olyanok, akik visszalöknek erre a kitaposott útra, mert ők ebből élnek, és nem mondanának le egy fillérről sem, a te kedvedért. Tehát, vagy ugyan úgy csinálod, mint az előtted haladók, vagy mehetsz a süllyesztőbe. Természetesen ha milliomos vagy, akkor más a helyzet.

Ugyan ez vonatkozik a kormányra is. Vagy azt teszik amit mások mondanak, vagy ahogy itt is látjuk, lökdösnek innen is onnan is. Mindent a tőke, és annak lobbija irányít.

Nehéz politikusnak lenni, és ami igaz, nehéz embernek maradni.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2012.09.05. 15:18:40

@apanna: Mármint aki szerencsefaktorral bíró társasjátékkal hasonlítja össze.

S aki nem olyannal?

s 2012.09.05. 17:10:57

@apanna:
"Tehát aki egy ország irányítását összehasonlítja bármilyen társasjátékkal, az nem tudja miről beszél."
Pedig de. A döntéshozatalnak komoly elmélete van. Egy ország irányítása komplex feladat, viszont majdnem minden mozzanata meg van örökítve egy játékban. A játékok az élet kicsi modelljei.

"Tehát, vagy ugyan úgy csinálod, mint az előtted haladók, vagy mehetsz a süllyesztőbe."
Pont fordítva igaz. Ha úgy csinálod, mint az előtted járók, akkor nem leszel igazán sikeres. (Ez kizárólag az üzleti életben érvényes. Régi erkölcsi szabályokat szinte soha nem tanácsos megkérdőjelezni.) A többieknek azért érdekük, hogy betartassák veled a régi úton haladást, mert ők is pontosan tudják, hogy ez a helyzet. Igazán akkor lehetsz sikeres, ha újat tudsz mutatni, és van merszed végigmenni az ehhez tartozó úton. Nézd meg az összes lényeges újítás történetét, ha nem hiszel nekem, és világos lesz amiről beszélek.

Belagezapista (törölt) 2012.09.06. 10:39:54

@félázsiai nemecsek ernő áruló:
"Na most látszik igazán, hogy az életben nem játszottál SimCity-vel, és a partvonalról beszélsz, bocs! :)"

Miből látszik? Csak mert elég sokat játszottam vele anno.

"Volt már olyan városom, ahol csillagászati mértékű adók voltak, rászabadítottam poénból egy katasztrófát a városra, ami óriási károkat okozott, a morál mégis bár visszaesett valamennyit, rohadt magasan volt, bűnözés is csak az alacsonyabb jövedelmű kerületekben volt elvétve. De te már megint olyan dolgokról beszélsz, ami a szimulációnak nem is akar része lenni!"

Ja, hogy ezek szerint azért gondolod, hogy nem játszottam vele, mert azt gondoltam szerinted, hogy csak az adók mozgatják a morált. Nem, nem gondoltam ezt, ezek szerint nem értetted kicsit sem, amit írtam. A valóságban olyan okok lehetnek a morál változásra, amik egyetlen szimulációban sem szerepelhetnek.

"De te már megint olyan dolgokról beszélsz, ami a szimulációnak nem is akar része lenni!"

De éppen ez a lényeg, hogy a Sim Cityben 95%-át nem csinálod annak, amit a polgármester csinál, valamint a polgármesternek talán ha 5% jogköre van arra, amit a Sim Cityben te csinálhatsz. Szóval minimális az átfedés. Ez nem a játékot minősíti, hanem azt az érvelést, hogy aki Sim Cityben jó, az jó polgármester lenne, illetve aki Sim Cityben rossz, az rossz polgármester lenne.

"Egy kurva éves költségvetés összeállítása nem emberi tényező, hanem számok, az előző évek bevételei alapján való csúszka-mozgatás, amiről a gazdasági szimulációk szólnak: mire van pénz? Ennyi, és nem több! "

A Sim Cityben igen, a valóságban viszont nem, éppen erről ugatok, csak képtelen vagy felfogni, mert túlzottan megragadtál a különféle szimulációknál. Pl. nagyon sok múlik azon, hogy a polgármester milyen pályázatokon szerez pénzt, mire szerzi meg. Nagyon sok múlik azon, milyen kapcsolatot ápol a kormánnyal. Nagyon sok múlik azon, hogy kicsoda az, akit ki akar rúgni költségcsökkentési célból (ráadásul a végkielégítés miatt lehet hogy ez rövidtávon költség növelés). Nagyon sok múlik a hogyanon, hogy akiket megbíz egy munkával, hogyan hajtják végre. Csinálhat papíron akármilyen jó költségvetést, ha azt aztán emberi okokból nem sikerül tartani. Valamint eleve a költségvetés megalkotásánál is figyelembe kell vennie, hogy adott helyzetben mennyire tartható, milyen emberi jellegű következményekkel jár.

Gyakorlatilag ég és föld ezek miatt egy szimulációban és a valóságban a költségvetés.

Egyébként Sim City 4-el már nem játszottam, szóval lehetnek újdonságok, ám kerülhet bele akármi, az emberi részét úgysem lehet megfelelően szimulálni, de más tényezők is mindig hiányosak fognak maradni. Legközelebb a valósághoz az ilyen Erepublik szerű játékok kerülhetnek, mert ott mindenki ember, na de ott amíg én játszottam, nem is folyt ésszerű költségvetési politika sosem, ha valaki ilyennel próbálkozott, hamar leváltották, majd a következő kormány elszórta a pénzt. Holott ugyanezek az emberek nagy eséllyel pozitív költségvetésű sim várost tudnak vezetni, de ahol az emberi tényező is bekerült, ott már gondban vannak.

Belagezapista (törölt) 2012.09.06. 10:51:30

@Belagezapista:
De ezek csak példák, amiket felsoroltam. Az élet nagyon nem működik hasonlóan, mint a Sim City.

Pl. nézzük meg az egyetemek működését.

Valakim valakiének a valakije ebbe belelát, mármint az egyetemek gazdálkodásába, lényegtelen, hogy ki az. Normális esetben azt gondolná az ember, hogy ott is az az ésszerű, ha pozitív egyenlegű az egyetem gazdálkodása. Holott ez baromira nincsen így, legalábbis az egyetem szemszögéből nincs! Ugyanis az igaz, hogy alap járaton normatíva, meg fix támogatások mennek az egyetemekhez az állam felől, és abból gazdálkodhatnak, a valóságban viszont egyrészt előfordul, hogy az állam kisegíti a bajban lévő egyetemeket, másrészt pedig ha az állam azt látja, hogy az egyetemnek még többlete is van, akkor hamar csökkentheti a támogatásokat, gondolván ha annyi is elég, miért költene többet.

Így az az egyetem tud költségvetési szempontból sikeres lenni, aki a fizetőképesség határán lavíroz. Nyilván maga a rendszer rossz, ezért van így. Na de egy egyetem gazdasági igazgatójának mégis ezen szabályok szerint kell játszania.

Ez szintén csak egy példa a valós életből.

nemecsek ernő áruló 2012.09.06. 15:06:09

@enpera: Az a te dolgod, ettől még Viktor elengedett egy gyilkost. Furcsának találom, hogy pont annyi állampapír értékét rebesgették, amennyi az E.On megvásárlásához kell. Furcsának tartom, hogy miután egyértelművé vált: az azeri olajalap ha akarna, sem vásárolhatna magyar állampapírt, hirtelen 3 képviselő is kiállt 10 percen belül a kamerák elé, hogy betolja a 'nagyonkellazimf' dumát.

Egyszerűen két lehetőség van: Viktor erkölcstelen seggfej, vagy szánni való balek. Akárhogy is, a poziciójára nyilvánvalóan alkalmatlan, és méltatlan. Ehhez pedig nem kell fantáziálni. Elég a nyilvánvaló tényeket számba venni.

nemecsek ernő áruló 2012.09.06. 15:08:51

@Belagezapista: Én ezt értem, de nem erről beszélek. Olyan, mintha én magyaráznám az egyszeregyet, te meg a deriválás, és integrálszámítást kezdenéd magyarázni, hogy az nem is erről szól. Tanulj már meg olvasni, kérlek, az 5 éves unokahúgom erősebb szövegértelmezésben nálad!

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2012.09.06. 17:06:36

@Belagezapista: :x

hát igen az index címlapos bérblogokon sok kommentelő keveri össze a valóságot a képzelettel

de szerencsére a valóságban ők nincsenek 1/3-adan sem **

Belagezapista (törölt) 2012.09.06. 21:33:53

@félázsiai nemecsek ernő áruló:
Neked annyira jó a szövegértésed, hogy ilyeneket leírsz, de hatalmasat tévedsz:

"Na most látszik igazán, hogy az életben nem játszottál SimCity-vel, és a partvonalról beszélsz, bocs! :)"

Na most ha kicsit is értenéd, amit írok, akkor ilyen következtetést nem vonsz le hibásan.

Az én lényegi mondanivalóm, hogy se oda, se vissza nincsen kapcsolat az ilyen játékok és a valóság között, lehet valaki jó vezető a valóságban, és szörnyű Sim City játékos, vagy fordítva.

"Olyan, mintha én magyaráznám az egyszeregyet, te meg a deriválás, és integrálszámítást kezdenéd magyarázni, hogy az nem is erről szól. "

Nem, nem olyan, ha kicsit is értenéd a mondanivalóm, nem írnál ilyeneket. Ez olyan, mint ha magyaráznád a horgászatot, én meg a vadászatot mondanám. Mert kb. ennyi kapcsolat van a valós menedzsment és a szimuláció között.

Szúrófény 2012.09.09. 06:37:39

Nekem tetsszen a cikk? Mikor a szerző se meri aláírni, hülyeségét?

alien 2012.09.12. 22:18:28

@timargabor: spy volt de akkor is lebukott párszor
süti beállítások módosítása