A KARD a Facebook-on

Őket ajánljuk

Hírfolyam

Friss topikok

Elérhetőség

A KARD blog

e-mail: kard.blog@gmail.com

Facebook: A KARD

Twitter: @KARD_blog

Mi verné szét Európát?

2015.06.24. 07:00 timargabor

"Ez vegytiszta jogsértés, és szétveri az uniót" címmel közli az Index az általunk is igen kedvelt és tisztelt Nagy Boldizsár nemzetközi jogász ennél kicsit árnyaltabb véleményét a Dublin-III rendelet (tehát a hatályos európai jog részének) felfüggesztéséről. De így van-e? Tényleg mi verjük szét az uniót?

Jogi értelemben ezt tényleg nem tehetnénk meg. Miről is van szó: a Dublin-III rendelet szabályozza, hogy az Unió országai a menekültstátuszt kérőket abba az uniós országba küldhetik vissza, ahol kérelmüket először beadták. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a bevándorlás fő határátlépő célpontjaiba (Olaszország, Magyarország, Bulgária, Görögország) a természetes módon tovább, az unió gazdagabb területeire (Németország, Franciaország, Hollandia; tehát a "belső", nem határterületek) igyekvők bármikor visszaküldhetők. Ennek alkalmazhatóságát függesztettük most fel. Nem mintha olyan drasztikus visszaküldési számok lennének eddig, de jogilag fennáll(t) a lehetőség tízezrek hazánkba visszatoloncolására is.

Véleményem szerint azonban nem a Dublin-III rendelet felfüggesztése veri szét Európát. A rendelet - bár eddig sem volt igazságos - a menekültkérelmek korábban jellemző száma mellett valahogy elműködött. Gyakorlatilag pont annyira nem tartotta be a Nyugat (nem küldte vissza ide a menedékkérőket) amennyi még elviselhetővé tette a dolgot a határállamoknak. Nem egy jó rendszer, de évi 50-100 ezer menedékkérővel (össz-európai szinten) valahogy elment. 200-400 ezerrel viszont nem. Európát véleményem szerint sokkal inkább az veri szét, ha hetekig, hónapokig nem hallgat a határállamok kérésére, hogy változtassa meg a rendszert, amely a megváltozott körülmények miatt immár szinte kezelhetetlenné (Olaszország) vagy potenciálisan kezelhetetlenné (Magyarország) teszi a menekültproblémát.

Félreértés ne legyen, rövid távon nem a szolidaritás hiánya a legfenyegetőbb itt Európa egységére, sokkal közvetlenebb, egyszerűbb az ügy. Minden állam szuverenitásának egyik sarokpontja, hogy eldöntheti, kit enged be a területére. Ezt az Unió felülírta a schengeni egyezménnyel: reguláris belső határellenőrzés nincs: a schengeni övezet működik idegenrendészeti szempontból egy államként, Ez persze azt is jelenti, pontosabban a gyakorlatban csak jelentené, hogy a schengeni külső határokat (pl. Magyarország és Szerbia határa) meg komolyan kell védeni, hisz aki ide bejön, az gyakorlatilag bárhová mehet Európa magterületein. Ám ha bárki, akit egy magyar határjárőr illegális határátlépésen kap, itt kér menekültstátuszt, az Dublin-III miatt később jogilag bármikor visszaküldhető lesz ide. Mennyivel egyszerűbb akkor nem védeni a határt, akkor csak a zöldhatáron átlépők töredéke kerül a magyar rendszerbe, a többi meg Ausztriában, Németországban regisztrál. Dublin-III erre ösztönzi Magyarországot - és ez viszont tényleg szétverheti az uniót.

Ám ha kitaláljuk, hogy védjük a határt (ami a schengeni egyezmény miatt kötelességünk is) Dublin-III a jelenlegi, felgyorsult migrációs számokkal egy időzített bomba Magyarország számára. Mi a felfüggesztésével üzenhetjük az EU-nak: az eddigi rendszert a körülmények megváltozása fenntarthatatlanná teszi. Az olaszok máshogy mondják ezt, de ők is mondják, az ő belengetett megoldásuk (schengeni vízum minden bevándorlónak) összhangban van az EU-joggal, mégis nagyobb ütésnek érezném a uniós rendszer ellen.

Eddig Dublin-III ügye, és ennek, illetve az egésznek a kapcsán hadd legyen még egy kérdésem a baloldalhoz: ebbe a csapdába is bele kell menni? Nem lenne célravezetőbb egy belső információnak szánt közvélemény-kutatással tesztelni, mit is gondol erről az egészről a magyar választók többsége? (köszönet Holger Hartlandnak: van is ilyen) Nekem úgy tűnik, bár nem pont azt amit a Fidesz mond (minden migráns menjen haza, fujj), de nagyon nem azt, amit a bal (emberi jogi alapon mindenkit be kell engedni, minek a kerítés, minek a felfüggesztés, jó emberek ők is mind a többszázezren). Az átlagos vélemény közelebb áll a Fidesz - finoman fogalmazva is - hangulatkeltő kampányához, mint a teljes liberalizációhoz; ezért működik a Fidesz kampánya hatékonyan (és ezért veszélyes a hosszú távú hatása), és ezért növekedhet a Fidesz népszerűsége annak ellenére, hogy a számukra kellemetlen ügyek egyre csak jönnek (Quaestor, vasárnapi zárvatartás hatásai és balatoni gyakorlata, Paks-2). A menekültügy a fideszesek önbizalmát két okból növeli: egyrészt mert van, amivel azonosulni tudnak (kerítés és annak kötelező jogi megalapozása, Dublin-III felfüggesztése), másrészt mert az ellenfél magát a többségi véleménytől sokkal távolabbra pozicionálja. "Ha mi nem lennénk, ezek beengednének mindenkit" gondolhatják, és onnan tényleg így látszik. És hát a fideszes is emberből van, sokkal könnyebb neki erre gondolni, nem arra, hogy ki mit lop, és hogy is kapta Rogán szomszédja a plakátolási bizniszt. Kedves bal: nem lenne egyszerűbb hagyni, hadd csinálják, és majd akkor előjönni, amikor (mert a Fidesz sem tud kibújni a bőréből) kiderül, hogy ki szállítja a drótot?

UPDATE (szerda dél): a 444.hu infói szerint a magyar kormány visszalépett a Dublin-III szabályozás felfüggesztésétől.

Ha tetszett, lájkold a Facebook-oldalunkat is és nem maradsz le a posztokról.

Tegyük a KARD blogot a könyvjelzők közé

RSS hírfolyam a blog bejegyzéseiről

18 komment

Címkék: fidesz uniós jog menekültügy menekültkérdés Dublin-III

A bejegyzés trackback címe:

https://kard.blog.hu/api/trackback/id/tr527568912

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.06.24. 07:03:14

Harcolni kell a jogokért, ennek része a szerződés felmondása.

bontottcsirke 2015.06.24. 07:49:01

Európát a liberátorok verik szét. Szerencsére a kocka fordul.

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2015.06.24. 08:27:48

Van közvélemény-kutatás, tessék:

www.tarki.hu/hu/news/2015/kitekint/20150505_idegen.html

Ehhez képest a balliberálisok valami egészen öngyilkos módon kommunikálnak. Nem csak erről, másról is.

Virág et. 2015.06.24. 09:49:36

A Dublin III. rendelet felfüggesztése nem azért veri szét potenciálisan (!) az EU-t, mert szolidaritás meg szegény menekültek. Hanem mert olyan precedenst teremt, hogy egy tagállam önkéntesen szelektálhat a neki jó és neki rossz döntések végrehajtása között. Ami neki jó, az maradhat, ami neki rossz, azt inkább köszöni, de nem. Ez nagyon messzire vezethet. Az EU szükségképpen egy szupranacionális szervezet, azaz egyes kérdésekben a tagállamok felett vagy helyett is dönthet - ennyiben különbözik egy klasszikus nemzetközi szervezettől. Ebből következik az, hogy a jó dolgok mellett vannak rossz dolgok is. Igaza van a cikkírónak abban, hogy a dublini rendelet miatt a határállamok rossz helyzetbe kerültek a központi államokkal szemben (abban már nem, hogy ez egyenrangú lenne a központi államok azon magatartásával, hogy nem küldtek vissza mégsem menekülteket a múltban, pedig megtehették volna - a dublini rendelet és az elődje a dublini egyezmény nem kötelezettséget, csak jogot telepített az adott tagállamra, tehát önkéntesen ők bármikor elbírálhattak ilyen kérelmeket visszaküldés helyett, egyébként ez a visszaküldési arány a 10%-ot sem ért el soha) és ezt a helyzetet kezelni kell. Ettől függetlenül az ilyen durva lépés hasonlóan durva választ tud és fog szülni. Ha nem is az EU, de a schengeni rendszer felbomlásához vezethet, ami azt jelenti, hogy határellenőrzés lesz újra minden határon, mi sem mehetünk majd csak úgy át Bécsbe, lehet sorban állni a határokon megint, mint régen. Ennek a sokezer, tízezer ny-mo-i ingázó biztos nagyon fog örülni, lényegében akár fel is mondhatnak majd.
De lehet ennél extrémebb hatása is: pénzek felfüggesztése. Ebben az országban az elmúlt 10 évben egy kapavágás nem történt EU-s forrás nélkül. 1 m utat nem építettünk önerőből, 1 kockakövet nem raktunk le egyetlen településen önerőből, 1 közművet nem újítottunk fel önerőből. Ha ezek nem kerülnek kifizetésre, az azonnali államcsőd. Egy nálunk erősebb európai államot is hónapok alatt tönkre tenne egy ilyen intézkedés, minket még gyorsabban. Az ország túl kicsi ahhoz, hogy önellátó legyen, az EU-s források nélkül az állam nem tudná magát sem működtetni. 2004 előtt volt itt PHARE meg ki tudja mi minden más, ami segített felkészülni a csatlakozásra. Ezek sem lennének. És nehéz lesz a magas lóról prédikálnunk akkor, mert a szószegést mi kezdtük.

Akkor nem a menekültek lesz a problémánk, hanem az, hogy viszlát nyugati-jellegű élet, szervusz Albánia. Az orosz maci meg a saját gazdasági gondjaival van elfoglalva az alacsony olajár és az újraindult fegyverkzés miatt. Szovjet segítségben bízó széljobber nemzettársaink ebben hiába bíznak.
A sok "lépjünk ki" idióta kedvéért azért érdemes lenne kipróbálni. Mert csak Mohácsból tanulnak a chemtrailes birkák.

bölcsészmérnök · http://pillanatkep.blog.hu/ 2015.06.24. 09:57:09

A jelenlegi EU politika termeli ki és erősíti meg az EU-ellenes pártokat. Európát a saját impotens vezetői verik szét!

timargabor · http://kard.blog.hu 2015.06.24. 11:21:56

@Holger Hartland: köszönöm, bele is tettem a linket. (Én sem értem őket, hogy lehetnek ennyire Öngyilkos Elit Kommandó, de tényleg ez a helyzet)

bölcsészmérnök · http://pillanatkep.blog.hu/ 2015.06.24. 11:50:35

A hazai balliberálisok rettegnek az erdélyi magyaroktól, de ugyanakkor kiállnak az írástudatlan iszlám emberek magyarországi bevándorlása mellett. Ennél még a Kétfarkú Kutya Párt is értelmesebben működik.

Brix 2015.06.24. 16:22:59

Egy közösen kidolgozott kvótarendszert kellene elfogani minden országnak, ami elválasztaná a valóban menekülteket a gazadasági bevándorlókat. A menedék csak korlátozott időperiódusra szólna, és részt vállalnának a szegényebb EU országok is a menekültek befogadásából. Ha elveszik a lehetőséget az illegális bevándrolóktól, hogy az EU magországaiba jussanak , akkor mindjárt tizedére esne az Európába érkezők száma.
Emellett, azonnal katonai beavatkozásra lenne szükésg Líbiában és Sziriában

nu pagagyí 2015.06.24. 16:34:26

A menekültkérdés egy uszító "nemzeti konzultáció" és a kapcsolódó blőd plakátok révén került a köztudatba, anélkül hogy a Fidesz-kormány tényeket közölt volna. Szerintem pontosan úgy reagált rá minden ép érzésű ember, ahogy az természetes. Joggal várja el minden polgár a kormányától, hogy kulturált módon közölje a közlendőjét.

nu pagagyí 2015.06.24. 16:50:08

@Brix: Szerintem mindig világosan elvált a gazdasági bevándorló és a menekült státusza. A gazdasági bevándorlókat pedig haza lehet küldeni oda, ahonnan jött, ha már nincs érvényes munkavállalási engedélye. A menekült az, akinek várakoznia kell a táborokban, amíg kivizsgálják az ügyét. Utóbbiakból nálunk nem sok lehet, hiszen Orbán pár hónapja még be akarta csukni a debreceni befogadó állomást.

Brix 2015.06.24. 16:57:34

@nu pagagyí: " hiszen Orbán pár hónapja még be akarta csukni a debreceni befogadó állomást. " Igen, ezt ígérte...Ezzel szemben ,most az írják a helyi újságok, hogy bővíteni fognak...300 új férőhely, és 100 férőhely külön a családoknak. Hivatalosan most 1474-en vannak Debrecenben, de "érzetre" úgy kb. 3000-4000 között lehetnek...

nu pagagyí 2015.06.24. 17:00:23

@bontottcsirke: "Európát a liberátorok verik szét. Szerencsére a kocka fordul."

Ha az EU-ra gondolsz, akkor nyilván azok verik szét, akik belepisilnek a közös hordóba és utána méltatlankodnak, hogy szar ízű a bor. A mondatod egyébként úgy is érthető, hogy a kocka fordultával most éppen ti (illiberálisok, tekintélyelvűek, nacionalisták, fasiszták stb.) veritek szét Európát. Ebben az értelemben teljesen igazad van.

nu pagagyí 2015.06.24. 17:04:12

@Brix: Hát a népnemzeti álkonzultáció helyett talán a valós helyzetet kellett volna vázolni, beismerni, hogy erre a kötelezettségünkre sem készültünk fel, mert éppen kellett a pénz stadionokra és most sajnos kapkodni és hepciáskodni kell, meg bűnözőt csinálni a terror elöl menekülő emberekből.

nu pagagyí 2015.06.24. 17:10:48

@bölcsészmérnök: Az iszlámok melletti kiállás a jobboldalt jellemezte, amíg nem látták őket életközelből és csak csekken kapták a zsetont az Izrael elleni hecckampányokhoz. A multikultival sincs semmi gond, ahogy a kormányzati támogatással Kőbányára tervezett gigamecset terveit nézem.

bontottcsirke 2015.06.24. 18:37:29

Vagy azok, akik befosnak a fóliasátorba, de ájfón kell nekik, mert a Nílusi kis faluban azt hallották , gyertek Dániába itt ez alanyi jogon jár.

program készítő 2015.06.24. 19:07:45

Visszaküldik a kiengedett NDK polgárait is?,az Osztrákok meg jobb ha csendben maradnak a visszaküldésről,mert esetleg a városainkat is vissza adhatnák.

Kuviklacz · szemelyesadatok.blogspot.com 2015.06.24. 19:20:46

Nem az az ország a felelős, ahol a kérelmet beadta, hanem ahol belépett az unióba. Ez a "veszély", mert aki kérelem beadása,nélkül továbbáll, az a sok, és azokat is visszaküldhetik. Ettől kezdve sok minden értelmét veszti a posztban, de leginkább OV tiltakozása a kvótarendszer ellen.

empoftla 2015.06.25. 18:54:14

@maxval bircaman felelős szerkesztő: Sajnos (részben) visszatáncolt a kormány. Nem baj van más felmondható szerződés is amivel harcolhatunk a jogokért.
süti beállítások módosítása