A KARD a Facebook-on

Őket ajánljuk

Hírfolyam

Friss topikok

Elérhetőség

A KARD blog

e-mail: kard.blog@gmail.com

Facebook: A KARD

Twitter: @KARD_blog

A „röghözkötés” alternatívája

2013.02.22. 16:03 Bereznay András (törölt)

Az alábbiakban blogunk egyik fő inspirátorának cikkét közöljük a hallgatói szerződések ügyében folyó vitához.

A HaHa, a HÖOK és a kormány figyelmébe

Amikor a kormány problémaként azonosítja azt, hogy a magyar fölsőoktatásra költött kiadás a végzettek egy részének külföldi munkavállalásának tulajdoníthatóan az állam számára nem térül meg, az ország számára elvész, jogosan föltett kérdést feszeget. Széleskörűen – és szintén nem indokolatlanul – kifogásolt tévedése nem ebben van, hanem az általa bevezetni kívánt orvoslás módjában. Sokan és sok helyen megtették már helyes észrevételeiket arról, hogy a köznyvelvbe „röghözkötés”-ként csak megközelítőleges – inkább érzelmi – pontossággal átment intézkedés tervezet mennyiben és miért volna hibás, a várt eredményt aligha hozó, illetve elfogadhatatlan. Van eközben olyan még lényegibb meggondolás is, amelynek szempontjából ez a megoldási elképzelés mindenképpen célját téveszti.

A bajok forrása a kérdésnek az állam, illetve a fölsőoktatásban tandíjmentesen részesülni kívánó polgárai közötti érdekellentétként történő téves azonosítása. Ebből következően keresi a kormány ott a megoldást, ahol azt eleve nem lehet megtalálni. Ha a kérdés nem belső – ami szembeszökő, hiszen az otthon vagy külföldön dolgozás dilemmájaként jelenik meg  – megválaszolását is képtelenség belsőleg, azaz az oktatást finanszírozó állam és annak előnyeit évező polgárai kapcsolatának akármilyen átrendezésétől remélni. A megoldás keresésének helyes, nemzeti szempontból is kívánatos (a magyar állam és a fölsőfokú végzettségű magyar állampolgárok szükségleteit egyaránt szem előtt tartó) útja külső: azt egyrészről a fölsőoktatást finanszírozó állam, másrészről annak eredményét élvező más államoknak a kialakult új helyzet – diplomások tömeges külföldön dolgozása – eddig föl nem merült követelményeivel számoló megegyezése útján lehet és érdemes megkísérelni.

E fölfogás értelmében a magyar külpolitika föladata – ha lehetséges, az EU egészét érintő, az egyes tagállamok viszonyát az érintett kérdésben szabályozásként, illetve szerződésekkel az EU-n is túl – vagy ha úgy nem megoldható, akkor az egyes – legalábbis a leginkább érintett – államokkal olyan egyezmények kötése, amelyek a kérdést a kölcsönösség alapján rendezik.  Ezeknek az egyezményeknek a lényege annak a föltétlenül méltányos elvnek az elfogadása volna, hogy a szerződő feleknek nem lehet célja egymás oktatási rendszereinek, bármennyire is a piac működésének tulajdonítható – azaz nem szándékolt, de gyakorlati végeredményében mégiscsak – mintegy kiszipolyozása.

Az ilyen (itt csak jellegileg vázolt, a részletekre nézve módosítható és bizonyára módosítandó) szerződések lehetőleg azt rögzítenék, hogy az egyes országokban államilag támogatott tanulmányokat végzett diplomások, ha más országban vállalnak munkát, akkor az állam ahol dolgoznak, annak az országnak, amely tanulmányaik költségét fedezte, ugyanannyi éven át utalja át a saját adózási rendszere szerint befizetett adójukat, ahány éven át a tanulmányaikat az utóbbi finanszírozta.

Nincs szó ebben a megközelítésben sem költségek erre irányuló megállapodás nélküli egyoldalú behajtására irányuló utólagos kísérletről, sem más államoknak önkényesen benyújtott számláról. Visszamenőlegesen etikailag is képtelen dolog ilyesmivel előállni. Ugyanígy volna értelmetlenség más államok filléreskedően kiszámított megterhelésére irányuló minden igyekezet  is, annak a számítgatásával, hogy mennyibe kerülnek az ösztöndíjak. Más szempontból pedig ugyanúgy nem kívánatos a kérdés agyonbonyolítása, a külföldön dolgozókra adminisztratív természetű terhek rovásának akár csak megpróbálása. Csakis a jövőre nézve és csakis a  külföldön dolgozó magyar diplomások érdekeivel összhangban lehet hasznos fövetni annak az elvnek az érvényesítését, amely ennek az elképzelésnek a tárgya, és – ezt fontos hangsúlyozni – csakis a kölcsönösség alapján. Egy ilyen egyezmény rendszer, ha mintegy divatba jön és elterjed – úgy például, ahogyan a kettős adózás elkerülését célzó szerződések sorozata köttetett meg Európa-szerte – mindenkinek hasznos lehet, hiszen a fogadó országoknak is nem egyszer vannak megint máshol munkát vállaló, állami támogatással kiképzett diplomásai.

Ha az itt javasolt államközi megállapodások létrejönnek, az érintetteknek e szerint az elképzelés szerint más dolguk nincs, mint a magyar adóhivatalt külföldi munkájuk megkezdéséről értesíteni. Ezt elkerülni nem érdekük, ha – ahogyan ésszerű – attól kezdve minden egyéb a két ország megfelelő adóhivatalai között bonyolódik, de még előnyükre is szolgálhat megtenni különböző más, itt mellékesebb szempontok alapján. Azaz a „röghözkötés” szembeállító, kijátszásra indító várható következményeivel szemben ez esetben a kormány és az állampolgár érdekei egybeesnek: a megközelítésmód a nemzeti egységet, a belső harmóniát szolgálja. Sőt ez a kormánynak a nemzeti érdekek védelmét aktívan fölvállaló, vallott törekvéseivel is sokkal inkább összhangban van, mint a „röghözkötés” bármennyire is megoldásnak szánt, de átgondolatlanságában csak belső konflikus generálására alkalmas melléfogó elképzelése.

Magyarországnak egy ilyen nemzetközi szintű kezdeményezése bizonyára nem egy – hozzánk hasonlóan érintett – ország támogatására találna, de méltányos voltát a közvetlenül nem, vagy alig érintetteknek is nehéz kétségbevonni, így jó eséllyel számíthat sikerre.

Tetszett a cikk? Csatlakozz hozzánk a Facebook-on és oszd is meg a posztot:

Tegyük a KARD blogot a könyvjelzők közé

RSS hírfolyam a blog bejegyzéseiről

18 komment · 1 trackback

Címkék: nemzetközi kapcsolatok "röghözkötés" munkaerő-áramlás

A bejegyzés trackback címe:

https://kard.blog.hu/api/trackback/id/tr545097297

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mit jelent a kapitalizmus és hogyan függ össze az egyéni és gazdasági szabadság? 2013.02.22. 23:54:44

Diktatúra, rabszolgaság, a jogbiztonság hiánya, erőszak, kötelező dogmák, kétes ideológiák, szegénység, elnyomás. A felsorolás nem teljes, nem is lehet az, hiszen az emberiség a fejlődése során mindig újabb és újabb módozatokat, lehetőségeket talál arr...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aamen 2013.02.22. 16:23:51

hibas helyzetertekelesbol szarmazo hibas megkozelites
az europai unioban verseny folyik a kepzett, munkavegzes (ertsd: ado- es jarulekfizetes) tekinteteben motivalt fiatalok letelepiteseert
a nyugdijasallamokra ugyanis szomoru jovo var, lasd meg a magyar tortenelmet 2002-tol napjainkig
ebben a versenyben annak van eselye, aki a tanulo koru ifjusagot tandijmentesseggel es kiterjedt osztondijrendszerrel az orszagaba csabitja, valamint aki olyan csekely mertekben terheli sajat gazdasagat elvonasokkal hogy az kepes legyen a vegzett munkat kereso fiatalokat jo fizetesekkel felszippantani
amely orszag ebben a versenyben elbukik, peldaul mert most igy 2013-ban meg a verseny lezeteset se ismeri fel, nehany evtizeden belul nyugdijaslerakatta es szegenyhazza lenyegul at

aamen 2013.02.22. 16:35:41

a demografiabol:-)

Pézsma · http://pezsma.blog.hu 2013.02.22. 18:47:19

Érdekes felvetés, néhány igen fontos megállapítással. Érdemes lenne egy kicsit körbegondolkodni.

Pár fontos keretprobléma:

Meglehetősen bonyolult kiszámolni, hogy az állampolgár mennyibe „kerül” az államnak. A rendszer fenntartása és használata erősen összefonódik, nehéz lenne belőle kihasítani különálló részeket (pl. a felsőoktatást). Az állampolgár adót fizet, az szja-tól a az áfán, ipán apja f..án keresztül rengeteg módon. A képletbe belejátszik még a hozzánk érkező munkavállalók hatása, mert ilyen is van, főként a még nálunk is szegényebb régiókból (az egészségügyben például ilyen forrás Románia), akiket máshol képeztek, ugye.
Van tehát egy nagyon vegyes tüzelésű bevételi oldal, amelyben az egyének nem egyszerűen csak állami „költségek”. (Erre szvsz jól mutat rá a cikk.)

Emellett a felsőoktatás szintén vegyes fenntartású üzem. Nem kizárólag hazai adóforintokból működik, hanem jelentős benne a közvetlen és közvetett külső forrás: pl. magas az eu-s pénzek aránya, a nemzetközi pályázatokon, programokon és egyéb együttműködéseken keresztül jelentős a külső források és értéknövelő tényezők szerepe. Ha a kormányzat a tervek szerint tényleg az uniós átlag harmadára csökkenti a felsőoktatás GDP-arányos támogatását, akkor ez fokozottan igaz lesz.

Ergo egy részterület átlag felhasználóra vetített pro-kontra „költsége” egy nagyon összetett képlet része. Éppen ezért ennek migrációval összefüggő kérdéseit sem lehet olyan kőbaltás módon kezelni, ahogy ezt a kormányzatban képzelik, bár a demagógia szempontjából ez a primitív leegyszerűsítés nyilván előnyös.

Szvsz a probléma megoldása nem az ország(ok) bezárkózása, sokkal inkább az integráció erősítése felől kezelhető szerencsésebben. Akár olyan megállapodási kezdeményezésekkel, amelyet Tibor felvet, akár más módon. A létezett szocializmus gyakorlatából elég egyértelműen kiderült, hogy a restrikció és jogszűkítés a lehető legkevésbé motiváló és hatékony problémakezelési kísérlet.

Pézsma · http://pezsma.blog.hu 2013.02.22. 18:49:03

@Pézsma: Elnézést, javítom magam: "amelyet ANDRÁS felvetett".

Pézsma · http://pezsma.blog.hu 2013.02.22. 19:01:13

@aamen: Kedves aamen,

ez azért nem ennyire egyszerű. Igen, pl. az angol közgazdászok gyakran el szokták mondani, hogy örülnek a bevándolóknak, mert segtenek fenntartani a nyugdíjrendszer befizetői oldalát. Ugyanakkor ott is igaz, hogy a politikai mező ennél sokkal szélesebb. A bevándorlókkal kapcsolatban legalább akkora az eltartás is a jól ismert okokból: elveszik a helyiek elől a munkalehetőséget, a szociális hálón élősködnek, kulturálisan idegenek stb.

A lényeg: hogy az az ország válik bevándorlási célponttá, amelyik képes prosperáló környezetet fenntartani és jövőt kínálni, és onnan mennek el, amely ennek híján van. Ezért ül fordítva a lovon a hazai politika is: azért mennek el innen, mert itt nem jó, ha be akarják zárni a lakosságot ebbe a nem jóba, azzal nem az okot kezelik, csak a tünetet próbálják elfedni. Ehhez persze szükség lenne egy belátási és önkorrekciós képességre.

Husz_János_Puszita 2013.02.22. 19:02:07

Az EU elvileg azért tolja a kohéziós pénzeket, hogy felzárkózzunk versenyképességben, infrastrukturában, oktatásban, bérekben. Normális gazdaságpolitikával nem lenne akkora az elvándorlás. Miért más állam fizesse a bénaságunkat?

Tyreo 2013.02.22. 19:40:20

nagyon jó írás. Az egyetlen dolog amivel nem értünk, hogy én nem érzem olyan nagy tragédiának a röghöz kötést sem. Ugye eleve bekerült a köztudatba ilyen névvel ami egyszerűen nm fedi a valóságot. Senki nem akadályozza meg, hogy kimenjen az ember külföldre, csak "megkérnek" rá, hogy ha már kint vagy akkor ugyan már dobj be egy kicsit a közösbe, hogy az utánad jövők is ingyen tanulhassanak. Ennyiről szól, nem többről. Persze van rengeteg probléma vele, mert nem tudni, hogy be lehet e hajtani stb, de én nem igazán érzek ebben akkora jogfosztást mint amekkora pánik kitört miatta.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.02.22. 20:02:57

Van verseny. Például orvosokért. Orvosok minden országnak kellenek.

Hazánk egy gyorséttermi mosogató szintjén becsüli meg a rezidens orvost.

NRW-ben egy rezidens kezdő fizetése 4200€.

Aki nem képes lépést tartani a versenyben, az erőből próbálkozik röghöz kötéssel.

Gerardus A. Lodewijk 2013.02.22. 22:08:42

@Pézsma: "az az ország válik bevándorlási célponttá, amelyik képes prosperáló környezetet fenntartani és jövőt kínálni, és onnan mennek el, amely ennek híján van"

Így van. Az elmúlt 900 év (nagyjából azóta vannak egyetemek) történelmének egyik fontos - és az EU-ban hatványozottan érvényes és aktuális - tanulsága, hogy soha nem az az ország a sikeres, amelyik röghöz köti a saját szakembereit, hanem mindig az, amelyik(nek a gazdasága) magához tudja vonzani más országok képzett polgárait is.

@Husz_János_Puszita: Igen, az EU-tól kapott pénzt úgy kell tekinteni, hogy abban már benne van az uniós polgárokat megillető szabadságok gyakorlása miatt az államot esetleg érő kár átalány-ellentételezése is.

@Tyreo: "Senki nem akadályozza meg, hogy kimenjen az ember külföldre, csak "megkérnek" rá, hogy ha már kint vagy akkor ugyan már dobj be egy kicsit a közösbe, hogy az utánad jövők is ingyen tanulhassanak."

Nem elég, hogy nem akadályozza meg senki. Az EU Bíróságának több évtizedes ítélkezési gyakorlata szerint már az is sérti a szabad mozgáshoz való jogot, ha annak gyakorlását valamely tagállam - még ha csak közvetetten vagy potenciálisan is - igyekszik kevésbé vonzóvá tenni. Nyilvánvalóan ez a helyzet, ha az itthon maradó diplomásnak elengedik a tandíjhitelét, a távozónak meg nem.

Gerardus A. Lodewijk 2013.02.22. 22:20:14

@Gerardus A. Lodewijk:
Korrigálom magam:
"az államot esetleg érő kár"
helyett
"az államnál esetleg keletkező elmaradt haszon".

Tyreo 2013.02.22. 22:23:35

@Gerardus A. Lodewijk: Na ez hosszú idő után a legjobb érv amit fel lehetett hozni a "röghözkötés" ellen. Köszönöm.

capacete 2013.02.23. 01:11:20

Egyszerű, gyakorlati képzés: Van magyar és brit diplomám is. Jelenleg Magyarországon dolgozom. Vajon ebből az következik, hogy a magyar államnak utalnia kellene az adóbefizetésemből a briteknek?
A brit diploma nyilvánvalóan segített a munkaerőpiacon, de a magyar diploma nélkül nem tölthetném be ezt az állást...

dr. jenőke (jenőke) 2013.02.23. 05:06:05

Most a diplomások eltávozása fáj, úgy mintha konkrét lenne a probléma.
Tud az állam minden diploma mellé egy munkahelyet is állítani versenyképes fizetéssel?
Nem.
Gondolt-e bárki a szakmunkáshiányra?
Nem.

Más:
Mi van a focistákkal? Azokat nem csak úgy általában az adónkból, hanem célzottan a társasági adóból is (tehát: is) támogatjuk. Ha elmegy egy játékos külföldre, az addigi támogatás haszonnal térül meg annak, aki "kinevelte" és az ügynökének is hasznot hoz. Megtérül ez az adózóknak?
Nem.

Kandeláber 2013.02.23. 13:52:58

Csak frekventált szakmáknál van értelme a röghöz kötésnek.
Büfészakosok menjenek Isten hírével Londonba, vagy ahová akarnak, várják őket a koszos tányérok.

Verkaufsförderung 2013.02.23. 17:14:16

Nem csak az a baj, hogy nem finanszírozzák a következő generációk oktatását, hanem az hogy a szüleik nyugdíjába se adnak bele egy Fillért se és nekünk itthon maradóknak kell eltartanunk őket az alacsonyabb fizetésünkből....

Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2013.02.25. 11:52:40

Ritkán olvasok ennél nagyobb hülyeséget,...

Ezen is meglátszik a magyar "furfangos ész" túlbonyolításra és agyonszabályozásra való hajlamossága.

Az egész kb. a Matolcsy-féle unortodoxiára hajaz.

Bereznay András (törölt) 2013.02.25. 12:09:39

@Vhailor:

Három mondat, három (csaknem teli)találat.
süti beállítások módosítása