A KARD a Facebook-on

Őket ajánljuk

Hírfolyam

Friss topikok

Elérhetőség

A KARD blog

e-mail: kard.blog@gmail.com

Facebook: A KARD

Twitter: @KARD_blog

Telefonadó: kormány-multi szövetség?

2012.08.03. 23:09 timargabor

Elolvashattuk Jakab Andor blogjában: megjöttek az első, telefonadót is tartalmazó távközlési számlák. Eloszlott a kétely: igen, átterhelik a szolgáltatók a fogyasztókra. És igen, a telefonadót is terheli ÁFA. Ennél is érdekesebb azonban, hogy míg a törvény úgy szól, hogy minden perc telefonálás és minden SMS után 2 forint az adó (ÁFÁ-val: 2 forint 54 fillér), de magánszemélyek esetén 2011-ben havonta ez maximum 400 forint lehet úgy, hogy az első 10 perc telefonálást nem terheli adó, ehhez képest a szolgáltatók (na jó: kettő biztosan) ezt úgy valósítják meg, hogy 400 Ft plusz áfával megemelik a havidíjat.

Ez utóbbit megerősíthetem. Andor egy adott szolgáltató esetében mondja ezt, közben én is kaptam egy SMS-t a napokban a sajátomtól (vajon mennyi adót fizetett azért, hogy ezt minden előfizetőjével közölje?):

Tarifacsomagja 2012.08.16-tól módosul. Br. 508 Ft nem leforgalmazható kiegészítő havidíj kerül bevezetésre. A tarifacsomag egyéb díjai nem változnak. (szolgáltató)

Ismétlem: szó nincs arról, hogy a percdíj nettó 2 forinttal emelkedik. Alapból feltételezik, hogy havonta 200, illetve az adómentes idővel együtt 210 percet beszélek. Ha nem beszélek semmit, akkor is beszedik a megengedett maximális adót (508 Ft = 400 Ft + 27% ÁFA). Még Matolcsy nagymamája is fizethet, pedig ő csak 10 percet beszél havonta. Hogy ezt aztán mind be is fizetik-e az államnak, azt nem tudom.

És itt egy elég zavaró gyanú fogan meg a fejemben: az állam összefogott a szolgáltatókkal - ellenem? Kiveti rájuk a távközlési adót, amit nekem úgy ad el, hogy inkább a gazdag multi fizessen helyettem, miközben nekik megengedi, hogy erre hivatkozva ne a törvény szerinti adóösszeggel, hanem annál többel emelje a díjait felém, ezzel "extraprofitot" érjen el. Ennél még súlyosabb a helyzet: láthatóan 2 külön szolgáltatóról van szó, és mindkettő ugyanígy jár el: ezt akár kartellnek is nevezhetném. Az állam dolga az ilyenek letörése lenne, persze a dinnyeügy óta tudjuk, hogy a mi államunk nem letöri, hanem szervezi a kartelleket.

És ne álljunk meg itt. Nekem fixa ideám, hogy egy állam ereje lemérhető a betéti és a hitelkamatok közti különbség, az úgynevezett kamatmarzs mértékén. Ha az állam gyenge (és a bankok erősek), akkor ez a különbség magas, ha az állam erős, akkor alacsony. A legnagyobb magyar bank esetén az átlagos lekötött, nem akciós betéti kamat 7% körüli (kicsivel a jegybanki alapkamat alatt van), miközben a személyi hitel kamatmértéke 30% körüli (több mint négyszeres 20% marzs). Ne menjünk messzire, nézzük meg ugyanennek a banknak a kínálatát Romániában: nem akciós betéti kamat 5% körül, hitelkamat 14-15% (kb. háromszoros 10% körüli marzs, köszi Ppix). Nyugatra hadd ne is menjek, elég annyi, hogy e meglehetősen szubjektív mérce szerint Romániában az állam (a bankokkal szemben) lényegesen erősebb, mint nálunk. Vajon van ennek köze a hazai bankadóhoz? Vajon ez annak az ára, hogy a bankok ezt beszedik tőlünk, vagy az állam nézi el (ahelyett, hogy letörné) a - bankadó előtt, más kormányok alatt is - igen nagy kamatmarzsot, de lefölözi belőle a bankadót?

Akárhogy is: a szektoriális adókat nem a "gonosz multik" fizetik, hanem mi: akik telefonra fizetünk elő, akik bankban tartjuk a pénzünket, vagy hitelt veszünk fel onnan - vagyis mindenki. És a telefonadóból láthatóan nem is annyit, mint amit a törvény mond, hanem többet, tényleges fogyasztástól függetlenül. Az is ismételten kiderült, hogy nem szabad becsszóra elhinni semmit, amit a kormány mond, amíg el nem fogadják az adótörvényeket. Csak a számláknak hihetünk, ahonnan már nehéz korrigálni. Elég baj.

És komolyan: nem lehetne tisztességesen és átláthatóan kivetni az adót, ha sok kell, akkor sokat? Láthatóan ha egy multival szedetjük be, az olyan mint a PPP: drágább, mint a multi nélkül. Igaz, ez nem lenne forradalmi dolog, inkább konzervatív. Én a kormánnyal ellentétben inkább ez utóbbit favorizálnám.

Egyetértesz? Csatlakozz a KARD Facebook-csoportjához:

Tegyük a KARD blogot a könyvjelzők közé

RSS hírfolyam a blog bejegyzéseiről

186 komment · 2 trackback

Címkék: kormány telefonadó szektoriális adók kartellezés

A bejegyzés trackback címe:

https://kard.blog.hu/api/trackback/id/tr264694879

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mennyit kell még aludni a Fidesz-kormány leváltásáig? 2012.08.04. 11:03:28

Hány nap múlva váltunk kormányt? Ha 2014. április 6-án lesz a választás, akkor szeptember elsejétől már csak ötszáznyolcvankettőt kell addig aludni. Ezt a kis időt már fél lábon állva, sőt akár fejen állva, sőt akár fejen aludva is ki lehet bírni, nem ...

Trackback: Matolcsy György életrajza 2012.08.04. 11:00:13

Unortodox gazdaságpolitikusunk soha nem dolgozott a versenyszférában, ám MSZMP-s és “demokrata” múltja alatt is sokat igazgatott, elnökölt, kurátorkodott. Hogyan irányíthatja egy ország gazdaságát az, akinek egyetlen nap munkatapasztalata s...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ppix 2012.08.04. 01:40:53

"Nekem fixa ideám, hogy egy állam ereje lemérhető a betéti és a hitelkamatok közti különbség, az úgynevezett kamatmarzs mértékén"

A fixa idea mellett valami minimális gazdasági hozzáértést is összeszedhetnél, mert bár sok dologban igazad van, de azt igen nagy baromságokkal fűszerezve sikerül leírni, itt-ott demagóg módon.
Kezdjük mindjárt a "kamatmarzsnál".
"7% körüli (kicsivel a jegybanki alapkamat alatt van), miközben a személyi hitel kamatmértéke 30% körüli (több mint négyszeres marzs)"

Ez mi??? A marzs az a különbözet. (a-b). Nem állunk neki osztogatni-szorozgatni!!! Nincs háromszoros marzs, ami jobb mint a négyszeres!!!! Akkor a (7%-1%) rosszabb lenne a (30%-10%)-nál, hiszen az hétszeres, emez meg csak három???? Te a utóbbit választanád???

"Ennél még súlyosabb a helyzet: láthatóan 2 külön szolgáltatóról van szó, és mindkettő ugyanígy jár el: ezt akár kartellnek is nevezhetném."

Nevezheted húsvéti nyúlnak is, de attól még nem az. Mégis mi a szart vártál? Ha egy adott piacon minden szereplő számára azonos módon szignifikánsan változik egy költségelem, mondjuk adó, vagy alapanyag ára, akkor azt a szereplők ha tehetik mind megpróbálják továbbhárítani a vevőkre. Elemi közgazdaságtan. Ha drágul a liszt, akkor az összes szemét pék is kartellezik amikor drágábban süt kiflit????? Nyilván összebeszéltek...
Idejött az a szemétláda brit, germán vagy norvég tőkés, ahelyett hogy bomba hozamú állampapírt vett volna, inkább befektetett az országban pár milliárd eurót. Gondolhatod hogy évtizedekre előre számolt, van profit elvárása és azt megpróbálja teljesíteni. Naná hogy árat emel, amennyire csak lehet.

"Ismétlem: szó nincs arról, hogy a percdíj nettó 2 forinttal emelkedik. Alapból feltételezik, hogy havonta 200, illetve az adómentes idővel együtt 210 percet beszélek. Ha nem beszélek semmit, akkor is beszedik a megengedett maximális adót"

Nem tökmindegy? Ezt minek számolgatni? Ki igérte azt meg neked hogy minden díjcsomagban pont az adóhoz igazodva emelnek árat? Annyit emelnek amennyit éppen jónak látnak az adott csomagon. Nyilván a nagyobb csomagok árait célszerűbb jobban emelni, ott arányaiban kisebb emelést jelent mondjuk 500 Ft, mint egy kis csomagnál.
Félelmetesen figyelmetlen és tudatlan ez az ország, nem egy ismerősöm nekiállt percdíj emelésben gondolkodni meg ilyen hülyeségeken agyalni. Holott ki lett mondva, hogy a perc alapú adót a szolgáltató fizeti. A továbbhárítás módját meg majd kreatívan kitalálják a szolgáltatók, nem kell izgulni, meg lesz oldva.

Visszatérve a címre ("kormány-multi szövetség"), ez hülyesség, nincs ilyen. Egy multinak nem érdeke a kiszámíthatatlan környzet, növekvő munkanélküliség, áttekinthetetlen adórendszer. Tiltakoztak a telefonadó ellen is, gondolom nekik sem vicces perceket számolgatni, a végeredmény számít csak, hogy be kell csengetni X milliárdot a költségvetésbe.
Egy banknak nem érdeke a bedőlő hitelesek tömege.
Azért emelenek árat mert kockázatosabb a működésük, több költség van, csökken a kereslet, az állam szivatja őket.

johannes 2012.08.04. 06:36:05

Illo tisztelettel: Bécsben egy nalunk is ismert bank vezetője mondta, amikor a NORMALIS feltételü dolgaik után beszélgettünk. Minden bank az adott országban addig megy el, ameddig éppen nem éri el a buncselekmény határát. Sok dolog ami Magyarországon természetes az Ausztriában már bűncselekmény. Minden állam maga alakitja ki, mennyit enged meg a bankoknak. És hogy ezt kire hivatkozva, akár az EU-ra hivatkozva teszi, az már magánugy senkit sem érdekel. Magyarországon különben most történik egy bank filozófia váltás. Megjeleni nyiltan egy orosz bank Sberbank az egykori Volksbank hamvain és a kormány ujra próbalha huzni a takarékszövetkezet-Hangya szövetkezet állami bank szentharomságot, ami a naboru előt jól működött. Most nem lehet semmit sem tudni...

Putyilov gyári melós 2012.08.04. 08:16:54

@Ppix:
Az érvelésed ott bukik meg, hogy vannak kisebb szolgáltatók, amelyek nem hárítják át a telefonadót.
Ezek általában kis cégek, nem tőkeerősek, ráadásul az infrastruktúrát bérlik.

Úgyhogy valami államilag jóváhagyott kartell csak van.

Aztán a banki kamatok kapcsán is vitatkoznék, mert még az OTP alkalmazottai sem tudják, hogy hogyan számolja a cégük egy hitelkártya kamatait. Amikor már végképp sarokba szorulnak, akkor jön a megszokott duma, hogy nem ember, hanem a számítógép csinálja.
Saját tapasztalatom szerint, hasra csap valami nagyfejű és annyit húznak le a parasztról, amennyit akarnak.
Megtehetetik, szemet huny az állam.

És mielőtt feleslegesen futnád a köröket, saját tapasztalataimat írtam le, kár belekezdened meggyőznöd az ellenkezőjéről.

timargabor · http://kard.blog.hu 2012.08.04. 08:35:09

@Ppix: "A fixa idea mellett valami minimális gazdasági hozzáértést is összeszedhetnél" - határozoztt szerencse akkor mindenkinek, hogy nem vagyok gazdasági miniszter :-)

laci0011 2012.08.04. 08:53:32

@Ppix: A kormány és a multik tényleg nem szövetségben vannak,hanem versenyben a mi pénzünkért,elvileg.Vaknak kell lenni ahhoz,hogy ne lássa az ember mégis milyen szimbiózisban teszik ezt,a kormány biztosítja a multinak a verseny korlátozását,a multi tud kaszálni.Jelenleg a számolni sem tudó kormányzat csődbe vitt minket ezért most több pénz kéne nekik,ilyenkor nem működik olyan jól a bejáratott rendszer,így hazudni kellet az idiótáknak...Sokmindenre képesek ezek a morálnélküli fosztogatók a hatalom megtartásásért,így inkább érdemes fenntartással kezelni amit mondanak,hát még amit csinálnak!

laci0011 2012.08.04. 09:03:48

@Putyilov gyári melós: A magyar állam a multik és a saját hozzá nemértése ,foglya.Csak 1 gödörlakó nem látja.Ahelyett hogy az állampolgárait védené,a multikkal együtt fosztogatja az országot,a fejünk felett összekecsintva,vagy mint mostanság,viktorék nagyobb szeletet akarnak a koncból,így komoly súrlódásokkkal.A barmok még mindig azt hiszik van még pénzünk,csak nem akarjuk odaadni!

garmr · http://kard.blog.hu 2012.08.04. 09:06:33

Remélem lassan mindenki számára nyilvánvaló lesz, hogy végső soron mindent a zemberek fizetnek meg. A cégek profitját is a zemberek állítják elő, ahogy aztán a végén mindent ők is vásárolnak meg abból a fizetésből amit a cégek visszajuttatnak nekik. Ha az állam szopatja a cégeket, akkor kevesebbet fognak keresni, vagyis máris fizetnek, vagy nem fognak kevesebbet keresni, csak egy részük ki lesz rúgva. Ha az állam adót vet ki a cégekre, azt is a vásárláson keresztül a zemberek fizetik meg, vagy pedig visszafordul a kör oda hogy az állam szopatja a cégeket.

Nagyon fontos felismerés lenne a magyar közfelfogásban és alapvetően változtatná meg a politikához való hozzáállást, ha végre ez beleépülne a közgondolkodásba. A matelcsy sokat tesz ezért, így valahol ennek még örülni is lehet. :)

jjoey 2012.08.04. 09:13:08

a poszt demagógia a köbön!
éljél pártállamban, (Észak-Korea?) egy szolgáltatóval, 30 éves várakozási idővel a telefonra.
a betéti kamat személyi kölcsönnel összehasonlítani zseniális, igaz, utóbbi minden fedezet nélküli hitel, ráadásul a hitelek terén az állam beleszólt UTÓLAG két civil szerződésébe, úgy, hogy az egyikkel közölte UTÓLAG, hogy "sokat keresel a bolton", fizess vissza valamennyit. Ezért nem akar a bank hitelezni, és ezt hogyan teszi, kamatot emel..., A felvetésed olyan, mintha a kupiból kifele jövet nem akarnád kifizetni a tarifát, "mert". Nem csak befele menet kell vigyorogni, kifele jövet is.

Blogger Géza 2012.08.04. 09:22:15

Már előre bejelentették, hogy át fogják hárítani a díjat, nem értem, mi ez a meglepődés. Amúgy meg ezért is jó lesz, ha jön a negyedik szolgáltató, válts át, már van számhordozás is. Túlságosan oligopol a helyzet.

Azért az adóhoz képest itt több lehetőséged van: Lemondod az egész előfizetést, másik csomagra vagy másik szolgáltatóhoz váltasz.

Blogger Géza 2012.08.04. 09:26:23

@garmr: Azért neked is nyilvánvaló lehet, hogy ha egy cég extraprofitot vág zsebre, esze ágában sincs a fogyasztóinak adni. Ha van egy kis vesztesége, megpróbálja áthárítani, ami vagy sikerül, vagy nem. Azért a bankok és a telekomszektor extraprofitja az utóbbi időszakban csak kisebb lett... Ha azt is nekünk kellett volna tovább is finanszírozni, még kevesebb lenne a mi zsebünkben.

dr. pretender 2012.08.04. 09:29:08

én sem értem a meglepődést... miért nyelnék le? saját apparátusukkal, infrastruktúrájukkal végzik el az állami feladatot (adóbeszedés).
idióta egy rendszer, de az első pillanattól kezdve teljesen világos volt, hogy ki is fogja ezt megszívni...

Kristl 2012.08.04. 09:30:16

@jjoey:

te fideszes troll vagy ugye?

garmr · http://kard.blog.hu 2012.08.04. 09:39:24

@Blogger Géza: Valóban így van, csökkent a bankok profitja. Cserébe bezártak egy csomó fiókot, kirúgtak egy rakat embert és ha hitelt akarsz felvenni mert rájöttél a tuti bizniszre, akkor bekérik még az öregapád katonalevelét is a hitelbírálathoz.

Igen naív vagy ha azt gondolod, hogy ezt nem mi fizetjük meg végső soron. Lehet hogy nem is veszed észre, hogy mondjuk számlevezetési díjad felemelkedett 200-ról 220-ra, hogy a bank csökkentse a veszteségét.

Az extraprofitot pedig igenis visszajuttatja a cég a fogyasztónak, de csak akkor, ha rá van kényszerítve, értsd: versenyhelyzetben van. Verseny viszont csak normálisan működő piacon létezik, ahol van jogbiztonság, ezáltal kiszámítható üzleti környezet, az állam pedig nem áll az út szélén furkósbottal a kezében.

A jelenlegi kommunista kormányzat sajnos pedig nem csak az út szélén áll lassan, hanem ott bújik minden bokorban és settenkedik a hátad mögött is.

Lehet itt vízionálni mindenféle fantazmagóriát az állam csodás szerepéről, aztán a végén majd ott állunk mint 600 millió indiai. Áram nélkül.

gyárvárosi 2012.08.04. 09:57:31

A középkorban az uralkodók bérbe adták az adószedés jogát, így ők gyorsan és biztosan pénzhez jutottak, cserében az adószedő elvihette a jobbágy, vagy iparos mindenét.
Most a nagyonnemzeti,nagyonhaffyas, nagyon-nagyon magyar kormányunk rálőcsöli az adók beszedését a cégekre, ne csodálkozzunk, ha az adószedő is beszedi a saját kis hasznát.
De Giro-Szász úrtól tudjuk, hogy nem hárítják át, és kicsit régebbről Szíjjártó úrtól pedig azt, hogy ez "nemmegszorítás", nem ám úgy mint az emúttnyócévben"!
Nevezzük el a NER jegyében "önkéntes" államtámogató adóhozzájárulásnak, és máris büszkék lehetünk, hogy mi milyen hazafiak vagyunk!

soproni1 2012.08.04. 10:29:11

@Blogger Géza: Nem aza gond, hogy áthárítják, hanem, hogy nem annyit háritanak át. Úgy alakították át a tartifákat, hogy azonos perc telefonálás mellett 20 százalékkal fizetsz többet, nem 5-10 - el ,amit az adó indokol. Kivetették a közművekre is különadót, már kaptam felszólítást végrehajtási fenyegetéssel elmaradt 2006, 2008', 2009 es befizetésekről. Jött acsekk is, 350 ezer ft értékben. Mázli volt, hogy mindig anyámat küldöm befizetni a csekket ő pedig elrakta anno. A szomszéd már nem volt ennyire szerencsés, pedig ő is mindig befizeti időre. Ez az aljasság.

Ppix 2012.08.04. 10:34:52

@Putyilov gyári melós:

"Az érvelésed ott bukik meg, hogy vannak kisebb szolgáltatók, amelyek nem hárítják át a telefonadót."

Egyelőre. Nem értem miért bukna meg az érvelésem, és melyik érvelésem? Egy kis szolgáltató, mondjuk egy családi vállalat átmenetileg benyelheti a veszteséset, legfeljebb kevesebb pénzt vesz ki a tulaj. Vagy azt gondolhatja, hogy ezzel próbál piacot szerezni. Egy tőzsdei részvénytársaság érzékenyebben reagál, túl sok érintett van, akik nem fognak arra a közös döntésre jutni hogy nem emelnek árat. Egyébként 1-2 kivétel nem jelent semmit, mindig lehet pár piaci szereplő aki többé kevésbé máshogy reagál. Elvégre nem mindenki egyforma. Ettől még a gazdasági törvényszerűség és a reakció általános.

"... államilag jóváhagyott kartell csak van."
Hát ha tényleg tudod mi a szó jelentése, akkor kérlek tegyél feljelentést a súlyos törvényszegés miatt! Egyébként akik nagyobb állami szerepvállalásért nyafognak és különösen multiellenesek jó lenne ha észrevennék hogy van ám GVH, NMHH és egyéb hatóságok akik éves többtizmilliárdos költségvetésből gazdálkodnak és bírságolgatják a multikat százmilliókra. Szóval vagy nincs is annyi kartell és becsapás amennyiről megy a sírás, vagy a kormány balfasz módon üzemelteti ezeket a hatóságokat és elkúrják az adófizetők milliárdjait ezek a jó kis szervek... (És a választóikat és átkúrták mert ezek szerint mégiscsak látszólag multiellenes a kormány). Valamelyik kérdésben nincs igazatok gyerekek, lehet választani.)

"Saját tapasztalatom szerint, hasra csap valami nagyfejű és annyit húznak le a parasztról, amennyit akarnak.
Megtehetetik, szemet huny az állam."

Én lennék a helyükben kiszámolnám hány hitelkártyát tudok eladni, milyen forgalom lesz, mennyien futnak bele a kamatos időszakba, mennyi lesz a behajthatlan követelés, aztán beáraznám ezeket és ráraknám a kigondolt profitomat.
Egyébként mit kellene itt az államnak tennie? Betiltani? Vagy hatósági árassá tenni? Észak Korea kellene vagy szocialista népköztársaság?

Pan Modry 2012.08.04. 10:37:25

@Ppix:
"A fixa idea mellett valami minimális gazdasági hozzáértést is összeszedhetnél, mert bár sok dologban igazad van, de azt igen nagy baromságokkal fűszerezve sikerül leírni, itt-ott demagóg módon.
Kezdjük mindjárt a "kamatmarzsnál".
"7% körüli (kicsivel a jegybanki alapkamat alatt van), miközben a személyi hitel kamatmértéke 30% körüli (több mint négyszeres marzs)"

Ez mi??? A marzs az a különbözet. (a-b). Nem állunk neki osztogatni-szorozgatni!!! Nincs háromszoros marzs, ami jobb mint a négyszeres!!!! Akkor a (7%-1%) rosszabb lenne a (30%-10%)-nál, hiszen az hétszeres, emez meg csak három???? Te a utóbbit választanád???"

A kamatmarzs lenyegeben hasonlit a trading bid-offer spread-jehez. Nem transzparens, illiquid piacokat jellemzi altalaban a magas bid offer spread. Az alacsony transzparenciaert pedig eppen az allam a felelos leggyakrabban.

asdf 2012.08.04. 10:45:12

Akkor, amikor az allambacsi kitalalta, hogy az ado alanya nem az allampolgar, hanem a telkocegek lesznek, azzal a mozdulatta bele is kodolta az afat a dologba, leven ahhoz, hogy a telko 2 ft-ot be tudjon fizetni telekomadokent, ahhoz neki 2+afat kell beszednie az elofizetotol.
Szinten e nagyon okos lepes kovetkezmenye, hogy ahelyett, hogy mindenki annyi adot fizetnie, amennyit rizsazik (es megkapna az elso 10 perc adomentesseget), ehelyett a telkocegek buveszkednek a tarifacsomagok felteteleivel, egyes masodpercalapu tarifacsomagok az elso percre percalapuva valnak, a havidij lebeszelhetoseget ezentul megosztjak halozaton beluli es halozaton kivuli iranyra, kiegeszito havidijat vezetnek be (ami nem szamit bele a lebeszelhetosegbe) es ezt mind mind azert is teszik, hogy -az utcai atlagemberhez kepest kb. amugy is felaron, vagy meg olcsobban telefonalo- cegek csoporton beluli ingyenhivasa tovabbra is ingyenes maradjon.
Szoval allambacsi amit csak lehetett, azt elbaszott ebben a tortenetben...

Ppix 2012.08.04. 10:47:12

@Blogger Géza:
Mi az hogy extraprofit? Tudsz rá valami definíciót? Legalább valami kommunista tankönyvből valót?

A 4. szolgáltató semmin se fog változtatni, egyszerű matek. Neki is ki kell fizetnie az iparág horribilis belépési költségeit. Ki kell építenie saját hálózatát (gyakorlatilag teljesen felesleges pénzkidobás). Frekvenciagazdálkodási szempontból a lehető legrosszab lépés volt a negyedik szolgáltató behozása, három infrastruktúra bőven elég az országnak, egy negyediket nem lehet nyerességesen kiépíteni 100%-ra telített piacon.
Valaki fizetni fog érte. Vagy az ügyfelek, vagy az állam, vagyis az adófizetők. Az utóbbi lenne a kommunista megoldás, mert az is fizetne, aki nem ügyfél, nem kap szolgáltatást.
Ezt nyilván tudják fideszék is, ergo csak a közpénzlopás céljából csinálják.

KopaszMercis 2012.08.04. 10:54:19

Blogszerzo:
Nincsen olyan, hogy extra profit, meg luxus profit...
Olyan van, hogy normal profit meg luxus prosti...
Csak ugy szolnÁk, mielottnagyon belendulnel. Itt a lenyeg az: ezeket valasztottuk meg, mert megigertek az adocsokkentest... Latod meg is kaptuk ;)

KopaszMercis 2012.08.04. 10:58:31

@Ppix:
Te egy ertelmes ember vagy... Nemtom hogy keveredtel az indexre, de halleluja!!!

KopaszMercis 2012.08.04. 11:03:13

@Blogger Géza:
Uristen, inkabb az uncyclopediat linkelted volna... Bazd meg egy kozgazdasagi fogalom definiciojat minimum egy rendes szaklapi cikkel kellene alatamasztani... Jezus Maria.
Nncsen ilyen hogy extra profit, mert TUDOMANYOSAN ERTELMEZHETETLEN... Kerdezz meg barmilyen K karost a kozgazon. Ez Orban Viktor erotikus alma, hogy van ilyen. De nincsen.

kifordított nagyanyó 2012.08.04. 11:03:48

Mi van blogger géza?Ma minden blogon te vagy szolgálatban?:))

killercsiga 2012.08.04. 11:10:31

@Blogger Géza:
az úgynevezett "extraprofitot" nem úgy kellene csökkenteni, hogy adóztatással elvesszük egy részét (más részét meg a fogyasztóra hárítják), hanem okos szabályozással valódi versenyhelyzetet kell teremteni, ahol a többlet a vásárlónál csapódik le (akár olcsóbb árban, akár jobb szolgáltatásban)

persze, ha az államnak pénz kell, akkor adóztatni fog, csak akkor a köntörfalat kellene elfelejteni (a cikk is erről szól igazából)

Blogger Géza 2012.08.04. 11:10:59

@KopaszMercis: Ez egy teljesen elfogadott tudományos fogalom, függetlenül attól, hogy te ismered vagy sem. Kérdezz meg bárkit, aki már elvégezte a közgázt.

KopaszMercis 2012.08.04. 11:13:26

@Blogger Géza:
En elvegeztem penzugyszakon...

Elegtelen, visszaulhetsz.

KopaszMercis 2012.08.04. 11:14:45

@killercsiga:
Verseny helyzet kene igen, csak azzal az a baj, hogy a tarsadalom es a Zemberek jarnak jol. Nem a multik meg az allam...

déjá vu39 2012.08.04. 11:20:50

@soproni1: Nem világos, hogy a 2006-os elmaradt befizetéseknek mi köze van a blog témájához...
(Azt sem értem, hogy a befizetési csekkeket miért nem őrzik meg.)

@ppix: "Egy multinak nem érdeke a kiszámíthatatlan környzet, növekvő munkanélküliség, áttekinthetetlen adórendszer."
Ez így van. Sikerült egy multiellenes hangulatot kelteni. Ugyanakkor, a mi saját multijainkkal meg elégedettek vagyunk (én nem), ők a jó multik.

@johannes: Ha azt tetszik gondolni, hogy az orosz bank vagy a Takarékszövetkezetek jobbak lesznek mint az itt lévő bankok, akkor tévedni tetszik.
És nemcsak a bankok mennek el a megengedett határig, hanem a többi cég is: multi vagy nem multi, magyar vagy nem magyar - teljesen mindegy.

@laci0011: "A magyar állam a multik és a saját hozzá nemértése ,foglya."
Már megint a multik (A magyar állammal egyetértek). A sarki fűszeres nem hárítja át az emelt ÁFÁ-t? Vagy a garázsban fogják majd gyártani a következő autóját, nem pedig egy multinál?
Tessék már leszokni arról, hogy mindig két bűnöst nevezünk meg - egyet "innét", egyet "onnét". Nem szégyen beismerni, hogy tévedtem a szavazófülkében...

-------
Első perctől fogva nyilvánvaló volt, hogy a cégek a különadókat legalábbis megkísérlik áthárítani (ki hitte el, hogy nem így lesz?) - merthogy ez nem költség hanem adó ill illeték. Az állam tehát egyszerűen adóbehajtásra használja ezeket a cégeket. Régen is az adóbeszedőre haragudtak az emberek, nem a királyra, most is így van. Ha nem jön be (mert pl csökken a forgalom), akkor majd levesznek belőle.
A kreatív (unortodox) gazdaságpolitika szép eredménye, hogy az illetéket is terheli még adó.

Alapvetően azokkal értek egyet, akik az állam szabályozó szerepének gyengesége az egyik legnagyobb hiba. Ezt a "de facto" gyengeséget (amivel valószínűleg nincsenek is tisztában)próbálja meg a kormányzat demonstratív erőfitogtató módszerekkel pótolni.

KopaszMercis 2012.08.04. 11:23:47

@déjá vu39:
Jo csak ennek az erolkodesnek bekakilas lett a vege :( Raadasul minket szartak le :)))

Blogger Géza 2012.08.04. 11:24:58

@KopaszMercis: Akkor gyorsan add vissza a diplomádat, rontod a szakma - a felhígulás miatt amúgy sem túl magas - színvonalát.

1) Eleve gazdaságtörténetből illik tudni a gyarmatosítás korából(,ár ált. iskolás tananyag volt)

2) Mikroökonómiából is tanulni kellett volna a monopóliumoknál.

Hiába, tényleg lezüllött a felsőoktatás, ha ez igaz, neked még egy érettségi is ajándék volt...

soproni1 2012.08.04. 11:25:32

@KopaszMercis: Ha az állam gazdag, az emberek szegények . És fordítva. A multik meg mindenképp jól járnak, mert az a legfejlettebb, leghatékonyabb gazdasági csoportosulás. Mivel a multik tulajdonosai szintén emberek ( a legnagyobbak tulajdonosai nyugdíj intézetek, kisrészvényesek ) , ezért simán le lehetne cserélni az önkormányzatokat multikra. Persze ehhez jobboldali többségű lakosság kellene, ami utópia itt keleten.

Blogger Géza 2012.08.04. 11:29:07

@KopaszMercis: Légy szíves, nyugtass meg, hogy ez csak valami blöff volt, és valójában zöldséges vagy vagy ilyesmi... De ha mégse, áruld el, miféle kopaszmercis iskola ad diplomát ilyenek embereknek. Csak hogy tudjam, honnan ne vegyek fel senkit.

KopaszMercis 2012.08.04. 11:30:49

@Blogger Géza:
Bocsanat, az nem extra profit, azt ugy hijjak holtteher veszteseg... Es termeszetesen koszono viszonyban sincsen azzal, amit a vezereid "extra profit"-kent probalnak lenyomni a torkodon.

Mond, magyarul nem kene megtanulj, mielott neki allsz magyarul blogolni?

Kerlek szepen figyelj oda arra nyelvre, amit konszenzussal kozosen megalkottunk, es viseltessel nemi alazattal iranta.

KopaszMercis 2012.08.04. 11:31:53

@Blogger Géza:
Kozgaz, es engem pl mar meg sem tudnal fizetni, ahhoz valszeg kicsit szegenyke vagy ;)

KopaszMercis 2012.08.04. 11:34:59

@Blogger Géza:
De tenyleg aruld mar el, hogy mennyit fizetsz a legdragabb alkalmazotadnak... Ugy kivancsi vagyok hogy a tarsadalmi rangletra milyen melysegeibolmennyire ugatsz fel ram...

Kis ember 2012.08.04. 11:37:52

@Blogger Géza:
Aki leírja azt a szót, hogy "extraprofit" az vagy kommunista, vagy fideszes. Megjegyzem, elég nagy az átfedés...

Blogger Géza 2012.08.04. 11:39:47

@KopaszMercis: Nem, az extraprofitot extraprofitnak hívják. Magyarul is. A holtteherveszteség nem nem azonos az extraprofittal. Már csak azért sem, mert az egyik nyereség, a másik meg veszteség. Az első realizálódik a második meg nem. Jézusom, ez szörnyű... add vissza a diplomádat.

soproni1 2012.08.04. 11:39:56

@Kis ember: Extraprofit= mások profitja

Kis ember 2012.08.04. 11:41:03

@soproni1:
Ja, akkor ez olyan, mint Hofi szerint a korrupció? :)

Blogger Géza 2012.08.04. 11:42:43

@Kis ember: Jesszusom, még egy marha. Ugye nem akarsz te is azzal jönni, hogy bármiféle gazdasági oktatásban részesültél?

Blogger Géza 2012.08.04. 11:43:39

@KopaszMercis: Számodra nincs felvétel, ne erőlködj.

Kis ember 2012.08.04. 11:52:43

@Blogger Géza:
Kedves (?) Géza, a másik lehülyézése nem egyenlő komoly érvekkel.
Az meg neked eddig nem volt.
Az "argumentum ad hominem" ( hu.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_hominem ) pedig már a legócskább kocsmákban sem állja meg a helyét.
Az "extraprofit" kifejezés a közgazdaságban nem létezik. MINDEN tőkés arra törekszik, hogy a nyereséget (profit) maximalizálja (ahogy te is, mikor megkapod a pártban a fizudat, próbálsz még egy kicsit hozzásírni, mutogatva, hány helyre kommenteltél).

Kis ember 2012.08.04. 11:53:53

@soproni1:
Az csak akkor undorító, ha kihagynak belőle. :)

soproni1 2012.08.04. 11:57:27

@Kis ember: Ugye, ugye ! A korrupcióval is az a baj. Én már 1990 - ben korrupcióval kezdtem a felnőtt életem. Akkor a katonaságot kellett elintéznem. Érdekes, hogy az eltelt 22 évben egyik ismerősöm sem tiltakozott ellene, tehát hasznos dolog. Hála nekik. Remélem a nyugdíjamig nem is fog változni a helyzet !

déjá vu39 2012.08.04. 11:58:03

@soproni1: Köszönöm a tanácsot, én olvasok és értelmezek.
Remélem, Ön is így tesz (ugye, nem ittuk meg a pertut?).
Én még gondolkozom is, meg emlékezek is.

Meridian74 2012.08.04. 12:04:53

A posztot csakis megerősíteni, azaz alátámasztani tudom. És mondjuk ki konkrétan melyik cégről van szó: A Vodafone-ról.

Azt találták ki, hogy az egsézet egyben - függetlenül attól mennyit telefonáltál, leszámlázzák egy un. "Kiegészítő havi előfizetési díj"-ban, melynek összege: 700 Ft + ÁFA(!)

Én flottadíjcsomagban vagyok, de csak ezért, ennek díjából elengednek 44,88%-ot így ~490 Ft lesz a díj, amit jövőre nem biztos hoyg már elengedik.

Na de eza 490 Ft is több mint a havi max 400 Ft, továbbá én csak 65 percet beszéltem összesen, ami alapján 130 Ft-ot számlázhattak volna.

Fel is hívtam a Vodafone-t de szartak rám. Jeleztem a fenti különbözet problémáját, hogy az illetékes elvtárscsoport felé továbbítsák, és ha ez megvan, és lesz valami megoldás rá, akkor hívjanak vissza - különben az egész menni fog minden forúmra, THomárra. Basztak visszahívni, annyira szarnak rá. Ránk.

jjoey 2012.08.04. 12:05:52

@Kristl: lottószelvényt ne vegyél, ilyen találati arány mellett, vagy a fidesznyik nem szereti a konkurenciát?

KopaszMercis 2012.08.04. 12:06:26

@Blogger Géza:
Nem erted... Nem baj. Mindig is elamulok azokon, akik az interneten ebbe a szanalmas farokmericskelesbe belekezdenek, es veszitenek. Tok jo. Komolyan, nelkuletek messze nem lenne ennyi onbizalmam, es ha nem lenne ennyi onbizalmam tuti nem lennek annyira sikeres, hogy igy lenezhesselek. Annyira kivancsi vagyok basszus, hogy szerinted mennyivel vagyok sokkal ertekesebb mint te.. a sajat szabalyaid es szanlamas dumad szerint :)

Basszus... Hogy tul gyava vagy hogy szamszerusitsd a dolgokat... Ez az en nagy fajdalmam.

A holt teher veszteseg, pedIg a Zemeberek elszenvedett "kara" ezt mossa ossze a politika azzal a termeloi tobblettszeru fogalommal ami a tokeletes versenyek nem letezese miatt realizalodik. Hidd el nem te tehetsz rola, hogy nem erted... A szuleid nem kapcsoltak idoben, hogy "specialis igenyu" gyermekuk van :D

KopaszMercis 2012.08.04. 12:08:10

@Kis ember:
Igen az mar csak hab a tortan hogy Marx gyengebb pillanataibol szarmazo dumaval faraszt minket a Viktorista melyszegeny :)))

jjoey 2012.08.04. 12:12:44

@déjá vu39: alapvető közgazdaságtani összefüggéseket felesleges írni a narancsködösöknek, nem fogják fel, sem a párhuzamot a kádári rendszerrel nem érzékelik, nekik csak az a fontos, hogy valaki más fizesse a számlájukat, hogy ilyen csak ideig óráig van, az őket nem érdekli, azt hiszik, hogy pl a görögök mentési ideje = életük hosszúságával és fel sem fogják, mi lenne egy argentín válság esetén, amikor a pénzüket az állam beszipkázná - volt zsé, nincs zsé - (és az összefüggést se látnák az 50es években a padláslesöpréssel, igaz, össze is tévesztik a lesöprést a takarítással, portalanítással)

nincs_nick 2012.08.04. 12:19:44

@garmr: "Valóban így van, csökkent a bankok profitja." Azért ezzel óvatosan. Ez helyesen "Valóban így van, csökkent a bankok KIMUTATOTT profitja." Vagy szerinted ha bármely itt termelő multi szabadon költségel hazafelé ezerrel kamu számlákra, mert a töketlen komcsi kormány ezt hagyja, akkor pont egy bank nem tudná megtenni?

Kis ember 2012.08.04. 12:33:03

@KopaszMercis:
Marx nevében kikérem magamnak! Marx a "Bér-ár-haszon" c művében (Budapest, Szikra, 1949) kifejti a haszon, azaz a profit fogalmát, egyetlenegyszer sem említve az "extraprofit" kifejezést. Még az 1984-es Világgazdasági Kisszótár sem ismer ilyen kifejezést, pedig azt elég antikapitalisták szerkesztették anno.
De hát ha nincs egy szó, akkor a fideszesek csinálnak.
Volt már ilyen, a már fent említett dátum nevű könyvben.

soproni1 2012.08.04. 12:44:13

@Kis ember: Azt sem mondja Marx, hogy kell a kákán is csomót keresni ? Megveszem olcsón és eladom baromi drágán !

Kis ember 2012.08.04. 12:51:12

@soproni1:
... és nem adózok utána!

soproni1 2012.08.04. 12:52:53

@Kis ember: ne is ! Az adó kidobott pénz. Sem a vevő, sem az eladó nem lesz gazdagabb tőle.

laci0011 2012.08.04. 13:25:07

@déjá vu39: Tessék már felfogni,a multi befolyásolja a törvényeket,magafelé!Már a 19.században hoztak ez ellen törvényeket,csak úgy tűnik nem jókat,elő a 98%-ot rájuk!Az összes megélhetési politikust megveszik kilóra,most is csak az a gondjuk a külföldi multiknak,hogy a magyarok kormányzati segítséggel próbálnak piacot foglalni.De ettől még a félázsiaiaknak nem lesz jobb!

különvélemény2 2012.08.04. 13:37:31

A kormány tehet a vodafone üzletpolitikájáról, a magas kamat különbségről, meg az összes ilyen húzásról?

Az ne zavarjon, hogy ez megy már 20 éve...

dekol84 2012.08.04. 13:40:22

"a szektoriális adókat nem a "gonosz multik" fizetik, hanem mi: akik telefonra fizetünk elő, akik bankban tartjuk a pénzünket, vagy hitelt veszünk fel onnan - vagyis mindenki."

Nyilvánvaló, hogy ezt az egész zorbán-szíjártó-matócsni maszlagot csak az a sok büdös bunkó faszkalap fideszfan cumizza be. Az a sok baromállat idióta aki ezeknek forradalmasította a 2/3-ot azt is elhinné az elmebeteg köpcös idióta diktátoruknak, hogy az ég narancssárga. Ezek akkora faszok, hogy 2014-ben is erre a köcsögre fognak szavazni, még ha az összesnek a qrva anyját egyesével baszná telibe a ribanc nővére hátán a zorbán és csürhéje! Hogy a keze rohadna le mindnek!

Blogger Géza 2012.08.04. 13:43:51

@Kis ember: Te szerencsétlen kukás, üsd be gugliba hogy extraprofit meg monopólium, és minden közgazdasági intézmény tanrendjét feldobja neked. Amúgy középiskolában is tananyag.

Egyet berakod neked, mert kinézem belőled, hogy még így sem megy, ha eddig nem tudtál utánanézni.

Minek szólsz bele olyanba, amihez szemmel láthatóan egyáltalán nem értesz? Mire jó ez az önégetés?

"Mikroökonómia 9. tétel
 
A monopólium elégtelen termelése, a monopóliumból eredő veszteségek, extraprofit. A tökéletlen verseny gazdasági szabályozása. A természetes monopólium."
 

users.atw.hu/nyfgtfk/felev2/.../Mikro%20kidolgozott%20tetelsor.doc

dekol84 2012.08.04. 13:44:41

@különvélemény2: "A kormány tehet a vodafone üzletpolitikájáról, a magas kamat különbségről, meg az összes ilyen húzásról?

Az ne zavarjon, hogy ez megy már 20 éve... "

Hát akkor ki tehet róla? Valószínűleg én meg még jó néhányan ebben az országban, hogy nem megyek ki az utcára és nem rúgom úgy picsán az összes fideszes csürhét, hogy visszatakarodnának a félázsiai tetves büdös kurva anyjukba mindahányan vannak, a fanjaikkal együtt!

dekol84 2012.08.04. 13:47:56

@soproni1: "Persze ehhez jobboldali többségű lakosság kellene, ami utópia itt keleten."

Még jó! Mi a faszt kezdenénk azzal a sok agymosott fidesz droiddal, akik bőnyállal szopják a köcsög zorbán összes fröcsögését! Így is sokkal, de sokkal többen vannak, mint ahány kellene belőlük! Hogy rohadna le az összesnek a fideszt beikszelő szaros keze!

Blogger Géza 2012.08.04. 13:49:01

@KopaszMercis: Várom, hogy visszaadd a diplomádat. Szerintem max kártyán nyerhetted amúgy, mert még elsőben kivágták azokat akik összekeverték az extraprofitot a holtteher-veszteséggel. Azt látom, hogy az önbizalmad az van, ellenben tudásod az nulla... :(

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2012.08.04. 14:05:50

durva! Orbán a mobilt is elveszi tőlün! pedig veheténk fel hiteleket inkább! eddig is mindig hiteleket vettünk fel és minden tök jó volt!

hajrámagyar!

dekol84 2012.08.04. 14:15:49

@endike: A te beszűkült fideszagyadban csak ez a két alternatíva van? Szerintem még csinálhatnánk azt is, hogy elkergetjük a félázsia kurva anyjába a zorbánt és csürhéjét, meg a velük szimpatizáló sok baromarcú idióta agymosottat!

énisfélek 2012.08.04. 14:16:22

A posztot olvasva egyre biztosabb vagyok abban, hogy rohadt nagy szükség lenne az iskolákban egy "pénzügyi ismeretek" nevű tárgyra.
A szolgáltatók itt nem az adót fizettetik ki a felhasználókkal, hanem annyival emelik meg a szolgáltatásuk díját, hogy abból egész biztosan kijöjjön az új adó miatti esetleges többlet kiadásuk. Ez a kettő csak laikus szemében ugyanaz, a valóságban az állam így percenként 2 helyett 2,54 forint bevételhez jut (ÁFA), a szolgáltatók meg tudnak az államra mutogatni, hogy miért "kénytelenek" árat emelni. Szóval ismét mindenki jól járt - kivétel akik legalul vannak.
De hát ez így is volt tervezve eredetileg is, most mit csodálkoztok.

kela-bá 2012.08.04. 14:27:53

Íme egy barom(i)ötlet:mondjunk fel minden telefon előfizetést, csak kártyás telefonunk legyen, hogy elérhetőek legyünk szükség, vagy baj esetén. A nélkülözhetetlen üzleti kommunikációt az interneten intézzük... No de itt a kánikula, vigyázzunk magunkra, irány valahova a vízpartra, telefonokat kikapcsolni. További szép napot !

bunkó · http://bunko.blog.hu 2012.08.04. 14:29:40

@Ppix: "Frekvenciagazdálkodási szempontból a lehető legrosszab lépés volt a negyedik szolgáltató behozása,"

Az ország számos pontján gyakorlatilag véletlenszerű, hogy van-e mobiltelefon térerő. Ezen a problémán tudna segíteni egy 450 Mhz-es telefonszolgáltató, mivel ezt a frekvenciát sokkal kevésbé zavarja/akadályozza a távolság, az épület anyaga vagy pl a különböző tereptárgyak.
Ráadásul a jelenlegi tel.szolgáltatók olyan szoros árkartellbe vannak tömörülve, hogy egy VALÓDI konkurencia pillanatok alatt milliónyi előfizetőt tudna begyűjteni.

soproni1 2012.08.04. 14:30:17

@dekol84: Ugyanaz a kéz ikszelte be a fideszt, mint az mszp-t, kisgazdákat, szdsz-t régen. Plusz néhány román állampolgár. A fidesz is csak a választói akaratát akarja teljesíteni. Én azért nem kritizálom a vezérkar pénzügyi tudását, mert pont megegyezik a választókéval. Vannak blogok, ahol a taxis meg vízvezetékszerelő vitatkozik a GDP -hez viszonyított államháztartási hiányon. 2007-ben a lakosság nagyrésze követelte a vagyonosodási vizsgálatokat, Ferenc végrehajtotta, ezzel a gazdaságnak megadta az első nagy pofont. Azért igazságos az élet, mert akik nagypofával követelték, most azok is megszívták. Ugyan ez van a multik megszivatásával. Lehet, hogy a bankok ellen uszítottuk a népet sikeresen, de a bankok meg sikeresen bedöntötték a gazdaságot. Nem úgy, hogy az álmainkra nem adnak kölcsönt, hanem a már elkezdett beruházásokra sem hosszabítják meg a szerződéseket.

Michael Knight · http://michaelknight.blog.hu 2012.08.04. 14:31:34

"A legnagyobb magyar bank esetén az átlagos lekötött, nem akciós betéti kamat 7% körüli (kicsivel a jegybanki alapkamat alatt van)" - ennél rosszabb a helyzet. A 7 százalék az OTP-nél még akciósan is csak nehezen elérhető. A nem akciós, sima lekötés éves kamata mindössze 1,5%. Bruttó. Mert abból még lejön a kamatadó...

Squid 2012.08.04. 14:47:54

@Blogger Géza: "Már előre bejelentették, hogy át fogják hárítani a díjat, nem értem, mi ez a meglepődés. Amúgy meg ezért is jó lesz, ha jön a negyedik szolgáltató, válts át, már van számhordozás is. Túlságosan oligopol a helyzet.

Azért az adóhoz képest itt több lehetőséged van: Lemondod az egész előfizetést, másik csomagra vagy másik szolgáltatóhoz váltasz."

Igen kurvajó, hogy adófizetők pénzéből gründolnak egy állami céget ami multikkal kell hogy versenyezzen... Teljesen érthető a 4. szolgáltató iránti igény hiszen 10m emberre kell...

Semmiképpen nem a lopásról az adófizetők átbaszásáról és pénzük zsebbe csatornázásáról fog szólni a dolog. Te ezt véded bazdmeg, azt hogy sok tízmillárd forintot kontroll nélkül fognak elkölteni amikor az átlagmagyarok nagy része lassan éhendöglik..

Elmész te a halál faszára Géza!

timargabor · http://kard.blog.hu 2012.08.04. 15:04:01

@Blogger Géza: "Már előre bejelentették, hogy át fogják hárítani a díjat, nem értem, mi ez a meglepődés." - Hát izé. Giró-Szász mintha mást mondott volna, igaz, az egy hónapja történt: "Hangsúlyozta: a bankadóval és a szektorális különadókkal 3000 milliárd forintot vett el a kormány a cégektől és nem az emberektől. A plusz terheket a cégek nem terhelték át a lakosságra, és valószínűleg a most bevezetett telefonadót sem fogják áthárítani az emberekre – vélekedett." - itt lehet olvasni és nézni:
nol.hu/gazdasag/giro-szasz__akitol_elveszunk_3000_milliardot__az_ralep_a_tyukszemunkre

@KopaszMercis: teljesen igaz, ezért az idézőjel. Nem az én szokásos fogalomkészletem, ha nem volt világos, elnézést.

Stomi 2012.08.04. 15:21:41

@Ppix:
"Mégis mi a szart vártál? Ha egy adott piacon minden szereplő számára azonos módon szignifikánsan változik egy költségelem, mondjuk adó, vagy alapanyag ára, akkor azt a szereplők ha tehetik mind megpróbálják továbbhárítani a vevőkre. Elemi közgazdaságtan"
Nagyon tévedsz. Az nem elemi közgazdaságtan, hogy perc alapon számolt adót a két szolgáltató akkor is felszámol nekünk, ha nem beszéltünk 1 percet sem. Ez igen is a kartell tipikus esete. A cikk író jó látja, hogy bizony a kormány szemet húny nem csak az adó átharításán, hanem annal jóval komolyabb mértékű áthárításán is.

Stomi 2012.08.04. 15:29:21

@jjoey: "A felvetésed olyan, mintha a kupiból kifele jövet nem akarnád kifizetni a tarifát, "mert". Nem csak befele menet kell vigyorogni, kifele jövet is. "

Azért más a helyzet, ha belökdöstek a kupiba azok, akikben bíztál. Azt nem mondták, és a kupinak sem tiltották, hogy az aktuális ár az lesz, ami akkor érvénye amikor kijössz. Amíg bent vagy szépen emelkedik.

Stomi 2012.08.04. 15:32:57

@Squid: "Semmiképpen nem a lopásról az adófizetők átbaszásáról és pénzük zsebbe csatornázásáról fog szólni a dolog. Te ezt véded bazdmeg, azt hogy sok tízmillárd forintot kontroll nélkül fognak elkölteni amikor az átlagmagyarok nagy része lassan éhendöglik"

Azért kb. 10 évvel ezelőtt, amikor az óvatlan előfizetők még 120 Ft percdíjat fizettek, míg európában ennek tizedét, milyen jól jött volna egy negyedik. A harmadik is jól jött, komolyan leverte az árakat anno.

Squid 2012.08.04. 15:55:25

@Stomi: jjja mert ha 3 szolgáltató van akkor lehet kartellezni, de ha 4 akkor már nem ugye? Ez valami kínai számmisztika vagy a szar nem szar és nem budös ha a fideszből jön ugye? Az adó nem adó a rablás nem rablás a hazugság nem hazugság ha orbán mondja, mert elmultnynyolcév...

Blogger Géza 2012.08.04. 15:56:35

@timargabor: Azért egy kormányszóvivő jövőre vonatkozó tippelését ne vegyük már szentírásnak, főleg ha olyan dologról nyilatkozik, ami nem a kormány hatásköre.

Abban igaza van persze, hogy összességében a terhek döntőt többségét nem tudják áthárítani (3000 milliárd Ft nagyságrendben biztos nem)

Blogger Géza 2012.08.04. 15:58:41

@Squid: Minél több a szereplő, annál nehezebb. Pláne, ha az egyik állami, amelyik nem feltétlenül a rövid távú profitot teszi első helyére a célfüggvényében...

Blogger Géza 2012.08.04. 15:59:53

@timargabor: Ha nem lett volna egyértelmű: Az "előre bejelentés" megjegyzésem a szolgáltatók bejelentésére vonatkozott.

01234567 2012.08.04. 16:13:04

Ezt fizettetik velünk meg 2001 óta:
index.hu/gazdasag/vilag/2012/07/23/offshore/
És ezért annyiból amennyit keresünk 1980 óta:
www.facebook.com/kulturalis.kreativok/posts/363651107042073
ennyi...

timargabor · http://kard.blog.hu 2012.08.04. 16:15:34

@Blogger Géza: ezzel azt mondod, hogy nem számít, amit mond. Én elfogadom ezt, akkor viszont minek van? Hülyítésre? Azt Nyakó (vagy ki volt Gy.F. szóvivője?) is tudta.

De hát arról volt szó a választáskor, hogy pont ebből elég, nem?

Squid 2012.08.04. 16:25:47

@Blogger Géza: géza géza géza....az a kormány aki egy közepesen szar költségvetést sem képes összerakni és havonta módosíja a meglévőt mert annyira alkalmatlan fog tudni versenyezni majd az ágazat legnagyobb multijaival....

Igazi szektás zombi vagy

Blogger Géza 2012.08.04. 16:26:21

@timargabor: A forráskritikáról sosem szabad lemondani. Amúgy egy kormányszóvivőnek meg kéne maradnia annál, hogy a kormány döntéseit, terveit kommunikálja, az alábbi mondat hiba volt Giró-Szász részéről, ha tényleg ezt mondta.

Amúgy a Fidesz sosem volt híres frappáns kommunikációjáról, ezt a hagyományt folytatja is... Talán Nyakót azért veri, de ez kevés.

Talán még Borókai meg Nagy Anna volt jó ebben a műfajban.

SzaszaG1 (törölt) 2012.08.04. 16:27:12

Nyugartra ne menj, mert pl. Angliában van az 4-5x-ös is, ha nem több.

Blogger Géza 2012.08.04. 16:27:35

@Squid: Havonta módosítja??? Légy szíves, másold már be a havi módosító törvényeket, köszi.

timargabor · http://kard.blog.hu 2012.08.04. 16:41:44

@Blogger Géza: sakk-matt helyzetbe került, nem volt jó választása. A kormány terveinek, konkrétan a teladónak a magyarázata közben a legnyilvánvalóbb kérdés az áthárítás. Kifarolhatott volna - nem elegáns, de legalább hosszabb távon legkisebb veszteségű megoldás - ehelyett bemondta hogy nem lesz áthárítás. Lett. Innen az jön, amit írtam.

Szóvivők közül nem is rémlik jó nekem, talán Juhász Judit Antall idejéből. Bajnai kormányzása valamivel jobban tetszik, de nem emlékszem a szóvivőre. (Mondjuk ez is lehet egy kritérium...)

Blogger Géza 2012.08.04. 16:51:53

@timargabor: Egy kormányszóvivőnek kezelni kell tudni ezt a helyzetet, és nem ígérhet meg (még valószínűsítés szintjén sem) hülyeséget. Hiba volt, és kész. Talán ezekben a helyzetekben látszik, hogy ő nem egy profi kommunikációs szakember (szemben Borókaival és Nagy Annával), hanem egy politológus.

Mondhatta volna azt pl. hogy ez már nem a kormány hatásköre, de a kormány bízik benne, vagy megkéri a fogyasztókat, hogy figyeljenek oda, és akadályozzák meg tudatos döntésekkel, utalhatott volna a készülő állami társaságra stb.

nyulaspista 2012.08.04. 17:05:30

400 Ft + ÁFA, tényleg kőkemény összeg. Amikor Gy. Ferenc szopatta a jónépet én havi 80.000 körül kellett többet adózzak minden mondvacsinált rüggyel. Akkor érdekes nem volt ennyi sírás. Ugye, hogy sok a baloldal fizetett szócsöve, mint ez a blog is ?

KopaszMercis 2012.08.04. 17:30:18

@Kis ember:
Marx Engelsz vagy Leninsz tuti beszelt valami ilyesmirol hogy a tokes extra profitja.. Vagy nem extra, de ugyan ilyen samankodas volt az is... Tuti, keress ra, en most lusta vagyok.

KopaszMercis 2012.08.04. 17:32:07

@nyulaspista:
Akkor nem volt siras? Teged egy ko ala szultek? Be sem jott a sok naplopo a kossuth terrol ott basztak az anyjukat latastol mikulasig es obegattak... Jojo neha betortek a tv szekhazba es kizabaltak a sznikerzt a bufebol meg szejjel lopkodta a TVt, de sirtak rittak is bovrn, nem csak romnoltak meg loptak ;)

KopaszMercis 2012.08.04. 17:33:55

@Blogger Géza:
Meg mindig nem erted... Es meg mindig nem mered ideirni azt, hogy mennyit keresnek az alkalmazottaid... Szanalmas. Annyira jo hogy vannak ilyenek... Csak az a kar, hogy helyetted is en kell fizessem az adot :(

Zsolty81 (törölt) 2012.08.04. 17:51:38

Nekem a vodafone "kiegészítő havi előfizetési díj" címen 1452Ft többletet rakott az alapdíjra, ami tartalmazza visszamenőlegesen(!) is a telefonadót... Ez így szabályos? Ebből 'nagy kegyesen' -651Ft kedvezményt adnak, de így is 800Ft-ra jött ki a többletköltség. Na ennyit a maximum 400-ról! Tetű szemét banda!

Mocsár 2012.08.04. 18:07:13

Mégis ki gondolta komolyan, hogy a szektorális különadó miatt a telekom vállalatok még a mobiladó miatti 2 Ft-os percenkénti fizetési kötelezettségüket is benyelik, és nem fogják részint áthárítani a végfelhasználókra? Mert az elég naiv lehet. Különadó, mobiladó, mellette tartsd fenn, ill. modernizáld a hálózatod állapotát, mert a júzer mindig csak hisztizik, hogy nincs térerő (holott az ország lefedettsége Európában igencsak élen jár), és még ne is legyél veszteséges. Ugyan már, gyerekek.

Magyarvagyok_Nemturista 2012.08.04. 18:27:51

Nem hiszem, hogy havi összáz forinton vitázni kellene. Ráadásul ez egy olyan adó amit mindenki fizet akinek van mobiltelefonja. Te is, én is, sőt még a Matolcsy is. (Mármint a privátot, mert az állami telefonját a mi adóinkból fizetik.)

Nekem például semmi bajom nem lenne ezzel az adóval. Összáz? A kínain is elzavarnának, ha ennyit ajánlanék egy vietnami strandpapucsért. Mennyit fizettél a telefonodért? Almás Nokia média mánia xl díjcsomiban 100 ropi? 2 év hűségnyilatkozattal 75? Kit érdekel az összáz?

Ami felháborító az az, hogy a koszos vodafone akkor is ennyit vesz el tőled, ha te csak feleannyit telefonáltál. Ami pedig a zsebében marad azt meg köszöni szépen! Sok kicsi sokra megy.

Na ez már bunda, és egy tisztességes populista társaság már rég fel is mutatná a piroslapot.

De ne féljetek, mert ha kipattan az ügy majd jön a Zorbán és lecsap a népnyúzó bandára, és mi majd csókolhatjuk a kezét. Én csókolom is, mert nem akarok lemaradni, nehogy kilógjak a sorból kéremszépen. Csak tessék engemet is odaengedni!!!!

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.08.04. 18:34:20

@bunkó: egy 450 Mhz-es telefonszolgáltató,

Westel 450 2003. június 30-án megszüntették.

Ők voltak a 06-60.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.08.04. 18:35:43

@Blogger Géza:

Ezen a hétvégén nagyon jó vagy! Ne engedd, hogy megcsinálják a klímát!

timargabor · http://kard.blog.hu 2012.08.04. 18:35:58

@Blogger Géza: ennyi. Pedig okos a srác (ránézesre okosabb Nyakónál), de ez valóban profizmus kérdése (is).

Ja, és ha még vonalban vagy, ma eszembe jutott a múltkori kommunikációs posztunkra írott egyik kommented. Szóval valószínűleg 2010 előtt se lett volna totál főhír a teladós számlák megérkezése, de totál elhallgatás sem lett volna, pláne palackba szorult sünihez kihívott rendőrökkel helyette :-)

@Magyarvagyok_Nemturista: igen, erről szól a poszt :-)

Blogger Géza 2012.08.04. 19:03:08

@timargabor: Ez is igaz. Így utólag részben nagyobb igazságot kell adnom a bejegyzéseteknek. Ma részben a blog hatásra megnéztem a tv2 hiradóját. (Évek óta nem tettem ilyet. ) Ez tényleg elképesztő: késelés egy diszkónál, darázscsípés, leejtett kisbaba, fitnesz egy strandon, zárlatos eszköz egy kórházban, varánusz megmérése. Külpolitika talán nem is volt, és belpol se. OK, hogy nyár van, de... Ez tényleg vizuális Blikk.

Blogger Géza 2012.08.04. 19:04:24

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Ezt most tényleg nem értem, jó a klímám, de inkább a hideg sörökben bízom a hűtőmben. :) Hamarosan úgyis vége a nyárnak... :(

Blogger Géza 2012.08.04. 19:06:57

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Lényegi dolgon minimális mértékben változtattak, inkább az évközi hatályba lépés miatt tisztázták az emiatti nyitott kérdéseket. Amire ugye meg azért volt szükség, hogy ne pár hét, hanem több mint fél év legyen a hatályba lépés előtt. Ezt szerintem jól csinálták.

Boli – Ch.T. is, meg hát! 2012.08.04. 19:19:19

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Folyamatosan melózik a csávó, echte Kumin-huszár... :) Valaki ennyire védje a narancsos komancsokat - ehhez már elhivatottság és egy jó bankszámla kell.

timargabor · http://kard.blog.hu 2012.08.04. 19:20:30

@Blogger Géza: és a még húzósabb az, hogy a köztévé híradója gyakorlatilag ugyanez. (Ráadásul a bűnügyi betétek sokszor olyanok, hogy kisgyerekekkel - van nálunk néhány - lehetetlen megnézni. Előtte-utána ugyancsak simán 16 karikásnak minősülő ajánlókkal.)

taecleau 2012.08.04. 19:27:41

"Romániában az állam (a bankokkal szemben) lényegesen erősebb, mint nálunk"

Romániában a labdarúgószövetség elnöke egy bankár aki a miniszterelnökkel egy páholyban nézi a meccseket? Ugye, hogy nem?

Boli – Ch.T. is, meg hát! 2012.08.04. 19:29:38

@timargabor:
Ne is haragudj, de megérdemlitek, ha ennyire "bevállalósak" vagytok. :)
RTL, TV2 - rettenetek. Azoknál már csak a királyi tévé van lejjebb!
Ha megnézed a korántsem csúcs Index címlapot, biztos lehetsz benne, hogy a tévék kb. 90%-ban azt adják le. Média... Vicc.

timargabor · http://kard.blog.hu 2012.08.04. 19:43:50

@Friss fahéjas Edward Boli – Ch.T. is, meg’há...: van egy lényeges különbség: az Index címlapon találsz - akár érdemi - politikát is, a tévében szinte kizárt, hogy a többoldalú megközelítést már ne is mondjam. Írtuk:
kard.blog.hu/2012/08/01/politikai_tavoltartas

Ppix 2012.08.04. 19:49:40

@Blogger Géza:
"extraprofit: a tőkésnek az átlagos profitot meghaladó többletjövedelme "

Rendben, van rá egy tök jó definíció. A vállalatok profitot vágnak zsebre. Ki többet, ki kevesebbet. Akik átlag felett teljesítenek - mondjuk egy adott szektorban - akkor az átlag feletti részt extraprofitnak nevezzük.

Következő kérdésem:
Baj az extraprofit? Talán mindenkinek egyformán hülyének kellene lennie? Vannak okosabbak, meg bénábbak. Van aki többet keres. Ez van. Volt amikor ezt próbálták akadályozni - a kommunizmusban, ha valaki nem emlékezne.
És most ne gyere nekem azzal, hogy mindhárom mobil operátor extraprofitot vág zsebre, az képtelenség, hiszen ők jelentik a teljes mobilkommunikációs szektort, csak van egy átlag és van valaki, aki átlag alatt teljesít...
Nem ér azt sem mondani, hogy más szektorokhoz viszonyítva sok a profit és a pékek kevesebbet keresnek. És akkor mi van? A pékek nem fektettek be annyit, ha én is eurószázmilliókat költenék mindenféle új hálózatok kiépítésére, akkor én is jó vastag profitot várnék el cserébe azért hogy rohadt sok pénzt kockáztatok és rengeteg hibalehetőség van ami miatt veszteségesre fordulhat a biznisz. Nem 1-2 év alatt kell behozni a pénzt, évtizedek alatt térül csak esetleg. Aztán jön a kedves helyi kormányzat és addig szórakozik, míg végül nem kapok elég frekvenciát a tenderen, holott egy évvel korábban még ott bazsevált mindhárom operátor országos hálózatmodernizációs fejlesztést bejelentő sajtótájékoztatóján a fejlesztési miniszter, hogy milyen frankó dolgok lesznek ebben az országban. Aztán mégis inkább Postamobil lesz, azt meg bárki megnézheti a Vodafone óriásplakátján, hogy 9í-56-56%-on áll az "országos" lefedés, mivel csak a Vodának van elég frekvenciája ehhez...

Ppix 2012.08.04. 20:02:41

@bunkó:

"Az ország számos pontján gyakorlatilag véletlenszerű, hogy van-e mobiltelefon térerő. Ezen a problémán tudna segíteni egy 450 Mhz-es telefonszolgáltató, mivel ezt a frekvenciát sokkal kevésbé zavarja/akadályozza a távolság, az épület anyaga vagy pl a különböző tereptárgyak.
Ráadásul a jelenlegi tel.szolgáltatók olyan szoros árkartellbe vannak tömörülve, hogy egy VALÓDI konkurencia pillanatok alatt milliónyi előfizetőt tudna begyűjteni. "

Muhahhaha.
Nyilván ezért nem volt jelentkező a 450-es tenderre 2008-ban, ezért nem írták ki 2010-ben és ezért nem volt egyetlen épkézláb jelentkező a tavaly felkínált 900-as és 1800-as sávokra. Mármint olyan pályázó, akiből kinézed hogy piaci alapon ki tud építeni egy hálózatot, márkát, boltokat, eladói hálózatot, vállalatot, stb.

Milliónyi ügyfelet olcsó árakkal csak veszteségesen lehetne gyűjteni. Imádkozzál hogy ne ez legyen a postamobil célja mert annak a veszteségeit és a beruházás költségeit is együtt fogjuk mi adófizetők fizetni. Párszázmilliárd forint minusz, beh szép is lesz.

Még egy megjegyzés, itt leírtam miért téveszme ez a "Magyarországon drágább a mobil" hiedelem:
homar.blog.hu/2012/07/13/a_t-mobile_blokkolja_a_skype-os_sms-eket/fullcommentlist/1#c17314329
A mobil helyett persze írhatnánk bármilyen terméket vagy szolgáltatást...

Blogger Géza 2012.08.04. 20:06:26

@Ppix: Oligopol helyzet tankönyvszerűen vezet extraprofithoz.

Ppix 2012.08.04. 20:20:54

@Stomi:
"
"Mégis mi a szart vártál? Ha egy adott piacon minden szereplő számára azonos módon szignifikánsan változik egy költségelem, mondjuk adó, vagy alapanyag ára, akkor azt a szereplők ha tehetik mind megpróbálják továbbhárítani a vevőkre. Elemi közgazdaságtan"
Nagyon tévedsz. Az nem elemi közgazdaságtan, hogy perc alapon számolt adót a két szolgáltató akkor is felszámol nekünk, ha nem beszéltünk 1 percet sem."

Hagyjál már a hülyeségekkel, fent leírtam. A szolgáltatónak be kell fizetnie X milliárd adót. Az idióta állam azt találta ki, hogy ezt a percekből kell kiszámolni. De nem te fizeted, hanem a szolgáltató. Ez lesz X összeg.
A szolgáltató ezt szépen továbbhárítja. Te is többet fogsz fizetni. Akár tetszik akár nem. Ennek semmi köze a te percedhez. Aztán hogy percdíjat, havidíjat emelnek vagy hálózathasználati járuléknak keresztelnek el egy új díjat az már tökmind1.

" Ez igen is a kartell tipikus esete."
Miért is??

"A cikk író jó látja, hogy bizony a kormány szemet húny nem csak az adó átharításán, hanem annal jóval komolyabb mértékű áthárításán is.
"

Erre még nem tértem ki, de _tudnod_kéne_ a szolgáltató által fizetett távközlési adó és az áremeléssel behajtott extra pénz pontos mértékét hogy kijelentsd hogy "nagyobb mértékben" hárították át. Pusztán 1-2 díjcsomag áremelésének összehasonlítása a "percdíj adóval" úgy, hogy közben azt sem tudod hogy az adott díjcsomag használói hány percet beszélnek átlagosan és milyen áremelés volt a többi csomagban totális blődség, a világ nemértése, közgazdasági analfabétizmus, gondolkodás képtelensége, az átlag sötétség lenyomata.

És igen, pontosan ez volt a kormány célja, hogy _Ti_egyszerű_egységsugarú_birkák_ ne értsétek mi történik, csak utáljátok a gonosz tetű multikat akiket a kormány belekényszerít abba hogy helyette beszedje az adót.

Így a nagy többségnek nem tűnik fel hogy az elmúlt 22 év legaljasabb sunyi hazug tolvaj kártevő kormánya van hatalmon...

Blogger Géza 2012.08.04. 20:28:55

@еndikе: Megártott a meleg? :) Vagy most konkrétan mi a bajod? :)

еndikе (törölt) · http://barathendre.wordpress.com/ 2012.08.04. 20:31:05

@Blogger Géza: Az hogy elvtelenül védesz minden fideszes szarságot!

timargabor · http://kard.blog.hu 2012.08.04. 20:34:40

@Ppix: @Stomi: Ppix utolsó mondatát nézve szerintem egy oldalon álltok...

timargabor · http://kard.blog.hu 2012.08.04. 20:51:30

@еndikе: mondjuk úgy, hogy Géza jó vitapartner, össze kell szednie magát az embernek, ha vívni akar vele - de ez nem baj, sőt; jobb lesz a színvonal.

Azt hadd kérjem, hogy ne egymást, hanem egymás mondandóját minősítsük vagy vitassuk.

komplikato 2012.08.04. 20:54:21

Nekem a fix áru csomagomat röpke 720 forinttal emelték csak fel, az nekem sehogyan sem 400FT+áfa. Gondolom bele van kalkulálva az előfizetésüket sorba visszaadó ügyfelek miatti kiesés is.
Minden esetre viccesek az árak és arányok, pláne ha a"döglődő nyugaton" lévő USA-t tekintjük adó ügyileg, ha már Mekkmester rájuk hivatkozott.

Meridian74 2012.08.04. 21:11:16

Na, hoyg tisztább legyen a kép, nem szakadok bele a 4-5-600 Ft per hónapba. De az nagyon is bassza csőröm, hogy a tőzsdei tranzakciókat bár annak ellenére hogy eredetileg azt tervezték megadóztatni, végül mégsem adóztatták meg.
Helyette jött a telefonpercdíj alapú adóztatás, ami nyilvánvalóan nem a szolgáltatók fizetnek meg, hanem a megfizetettést hárították át rájuk.

Stomi 2012.08.04. 21:41:12

@Ppix: "Ti_egyszerű_egységsugarú_birkák_ ne értsétek mi történik, csak utáljátok a gonosz tetű multikat akiket a kormány belekényszerít abba hogy helyette beszedje az adót."

Örülök az általánosításodnak. Egyébként konkrétan egy közgazdászt oktatatsz, igaz nem gyakorlom éppen a szakmámat. Dühös vagy és elvakult. Ettől nincs igazad. Ha 2 Ft adót kell fizetnem és én csökkentem a beszélgetett időmet, de hiába, mert alapdíjban felszámolta a szolgáltató, nekem ne magyarázd, hogy így jogos. Nem a befizetett összes adó mennyiségét kérte a kormány a mobil cégektől, 2 Ft-ot kért.
Mielőtt félre értenél nem a kormányt védem, gyűlölöm a politikusainkat, főleg a hatalmon lévőket. Ettől még a mobil cég jól átvág minket a kormánnyal szövetkezve.

Stomi 2012.08.04. 21:46:58

@Squid: Nem értem hogy jön ide a Fidesz. Te autókról is fideszezéssel beszélgetsz?
A 4. szolgáltató állami irányítású. Ezzel lehet élni és lehet visszaélni. Visszaélni viszont csak úgy ha előtte komoly előfizetői tábort szereznek. Ahhoz bizony alacsony árak jó szolgáltatások kellenek, tehát nehezen beszélnek össze majd a piaci hármak.

Blogger Géza 2012.08.04. 22:13:08

@еndikе: Az, hogy a mobilszogáltató megemelte a díját (ahogy azt előre bejelentette) az mitől fideszes szarság? Hol védtem én itt azt, hogy az emelés jogos, vágy bárkit? Én nem védtem itt senkit.

Ppix 2012.08.04. 22:58:30

@Stomi:

"
Örülök az általánosításodnak. Egyébként konkrétan egy közgazdászt oktatatsz, igaz nem gyakorlom éppen a szakmámat."

Hát sajnálom, de rád fér az oktatás.

"Dühös vagy és elvakult. "

Én elvakult??? Te nem érted az egészet :)

"
Ettől nincs igazad. Ha 2 Ft adót kell fizetnem és én csökkentem a beszélgetett időmet, de hiába, mert alapdíjban felszámolta a szolgáltató, nekem ne magyarázd, hogy így jogos.
"

NEM KELL FIZETNED ADÓT, nem te fizeted az adót, fogd már fel!
A kormány azt mondta, hogy a _telefonszolgáltatók_ fizessenek percenként, ennyit meg annyit, ügyfelenként max emennyit.

Telefonszolgáltató vagy? NEM
Mennyi közöd van ehhez: SEEEMMMEEENNNNYI!

" Nem a befizetett összes adó mennyiségét kérte a kormány a mobil cégektől, 2 Ft-ot kért."

De igen, a kormány és a mobilcégek tudják, hogy azzal a 2 Ft-al számolva mennyi adót kell _összesen_ fizetni. A mobilcégek is tudják, hogy mennyivel kell árat emelni, hogy meglegyen a hiányzó összeg. Az áremelés módja meg nyilván arra megy rá, hogy a lehető legkevesebb bevételvesztéssel járjon, kevesen menjenek át másik céghez, nem mondják le, stb. Erre vélhetően nem az a legjobb megoldás, ha az adószámítás metódusát alkalmaznák, nem is ezt tették.
Ennyi.

"ne magyarázd, hogy így jogos"
Már miért ne lenne jogos? Annyival emel árat, amennyivel jól esik. Megtehetnék hogy az ügyfelek vagy csomagok felének megemelik a díjat az adó kétszeresével, a többinek meg semennyivel. Semmilyen törvény nem tiltja.

Ha kormány azt mondta volna hogy minden páros telefonszám után kell fizetni 1000 Ft adót (kb. metódusában annyi értelme lenne ennek is mint a mostani adónak) és a mobilcég MINDEN ügyfélnek megemelte volna 500 Ft-al a havidíját, akkor is itt sírnál, hogy: "dehát nekem páratlan telefonszámom van miért fizetek adót" ????

Komolyan nem érted????

Atya ég. Milyen szépen bejön a kormány számítása, öröm nézni.
Mondjuk érthető, mivel elemi jogi és gazdasági ismeretekkel sem rendelkezik a lakosság jó része.
A színvonal az a "ne a zemberek fizessék meg", az "itthon minden drágább" és a "mert a szemét kizsákmányoló multik" kocsmai hőbörgés szintjén megy. Így végül is nem nehéz 2/3-ot szerezni, ha a lakosság 80%-a fejben még a kádárizmusban él, téveszméi vannak a kapitalizmusról és a gazdasági összefüggésekről.
Nem csoda hogy a tanult fiatalok jó része inkább húzna el külföldre... :(

dr. mesterséges színezék 2012.08.04. 23:16:22

@Friss fahéjas Edward Boli – Ch.T. is, meg’há...: Ne buzeráld már Gézát! Nehéz kenyér az övé, és különben sem kellemes neki tükörtelenített lakásban élni.

Ppix 2012.08.04. 23:16:50

@Blogger Géza:

"
@timargabor: Egy kormányszóvivőnek kezelni kell tudni ezt a helyzetet, és nem ígérhet meg (még valószínűsítés szintjén sem) hülyeséget. Hiba volt, és kész. Talán ezekben a helyzetekben látszik, hogy ő nem egy profi kommunikációs szakember (szemben Borókaival és Nagy Annával), hanem egy politológus.

Mondhatta volna azt pl. hogy ez már nem a kormány hatásköre, de a kormány bízik benne, vagy megkéri a fogyasztókat, hogy figyeljenek oda, és akadályozzák meg tudatos döntésekkel, utalhatott volna a készülő állami társaságra stb. "

Mert ez utóbbi nem lett volna hülyesség. Mert a pékek nem emelik a kenyér árát, ha felmegy 25%-al a liszt ára...
Figyeljen oda a fogyasztó, ugye...

Tényleg oda kellene figyelnie a fogyasztónak/választópolgárnak hogy ez egy piacgazdaság próbál itt lenni és ha a rablókormány havonta beavatkozik az adórendszerbe vagy a szabályozási környzetbe, akkor a vállalatok kényszerűen árat fognak emelni.

A "készülő" állami társaságra meg pláne lehetne utalni mint az állami tulajdon hűtlen kezelése és a különösen nagy értékű gondatlan károkozás csúcsára...
Elesett az ország több tizmilliárd Ft elmaradt bevételtől a frekvenciák megtartása miatt + nemzetgazdaságilag hatékonytalan többszörösen párhuzamos infrastruktúra épül, százmilliárdokat költ el az állam egy telitett piacra történő belépésre, ahol kb. tuti vesztésre van itélve...
Remek lesz.

dr. mesterséges színezék 2012.08.04. 23:18:08

@Blogger Géza: "Oligopol helyzet tankönyvszerűen vezet extraprofithoz"

Ezt csak akkor hiszem el, ha a Mindig Igazságosan Pályázatot Nyerő Simicska mondja.

dr. mesterséges színezék 2012.08.04. 23:20:40

@timargabor: "mondjuk úgy, hogy Géza jó vitapartner, "

Így van. Csakúgy, mint a szcientológusok vagy jehovisták felkészültebbjei. A hit szárnyakat ad, a vakhit még sugárhajtást is.

dr. mesterséges színezék 2012.08.04. 23:22:30

@komplikato: "720 forinttal emelték csak fel, az nekem sehogyan sem 400FT+áfa."

Talán túl hamar értesültek egy matolcsys áfacsökkentésről.

dr. mesterséges színezék 2012.08.04. 23:24:23

@Meridian74: "nem szakadok bele a 4-5-600 Ft per hónapba."

Azt nem is úgy kell nézni. Szijjártó szerint egy korsó sör árát sem szabad tűrni, hogy Gyurcsány meg akarja fizettetni a zemberekkel.

dr. mesterséges színezék 2012.08.04. 23:27:12

@Ppix: "Mondhatta volna azt pl. hogy ez már nem a kormány hatásköre, de"

... de nem akarta mondani. Hiányszik neki, hogy Szijjártó az ő székét is elfoglalja!?

Csigataposó 2012.08.04. 23:54:56

@Ppix: Blogger Gezat nem celom vedeni, de soksok evvel ezelotti mikro oraimrol meg remlik valami olyan definicio, hogy a normal/gazdasagi profit folotti profitot hivjuk extra profitnak ez versengo piacon csak atmenetileg tud kialakulni.
Sajnos mivel magyarorszagon a bankszektorban kurvara nem versengo piacrol van szo. Igy jonehany banki szereploknel jelentos extra profit keletkezik. Persze normali kormany ezt torvenyileg igyekszik leszabajozni, de magyarisztanban hagyjak had vegyenek mindent azemberek jo dragaert aztan Eldorado jelentszeruen utolag megemelik a mar eladott alma arat.

tede 2012.08.05. 00:28:16

Nekem a voda odavágott 700ft + ÁFA emelést, érdekes, hogy a kormányrendelet alapján 400 lehetne a maximum. Igaz, nagy kegyesen adtak kedvezményt, tehát kb az 55%-t fizetem csak, tehát ugye nincs mire reklamálni, de a másik érdekes húzásuk, hogy előre kérik és ezért most 1,5 hónapot idevágtak, néztem is mi ez a brutál magas számla. Utólag fizetős számla esetében szépen előre kérik az adót, azért ez durva húzás.

A harmadik durva dolog, amit sokan pedzegetnek, hogy milyen alapon szedi be a teljes adó összegét, ráadásul előre. Honnan tudja előre, hogy le fogom telefonálni? Sírtak ríttak, hogy milyen bonyolult az informatikai rendszer, de gondolom azért egy olyan informatikai rendszert ki tudtak gyorsan fejleszteni, hogy az előfizetőt lehúzzák az adó összegére (ráadásul érdekes módon mindjárt a 2013-as teljes 700+ÁFA-ra) de a kormánynak csak a tényleges percek után utalnak, a maradék meg jól jön, mint extraprofit. Gusztustalan na, persze ez csak feltételezés.

holex · http://fred-basset.blogspot.com 2012.08.05. 01:09:20

@Blogger Géza: csak annyit fűzok az "extraprofit" kifejezéshez, ha létezne ilyen fogalom már az Apple-t rég ronggyá adóztatták volna, az egyébként igen erős kapitalizmusáról híres, USA-ban.

ehelyett csak dollár milliárdok vannak a cég számláin.

én nem tudom mit tanultál közgazdaságtanból, meg úgy a kapitalizmusról általában, de hogy valami csúnyán félreértesz és/vagy bekajáltál hozzánemértő politikusoktól, az biztos. tudnál egy elfogadott szakkönyvet mondani, fejezettel oldaszámmal, ahol definálva van, hogy pontosan mekkora profittól válik a profit extraprofittá?

mert ugye attól, hogy a OV kitalál baromságokat, az nem jelenti azt, hogy az attól már létezik is. :)

De hová tűnt Columbo felesége? 2012.08.05. 01:44:42

Az extraprofit-vita nem teljesen felesleges. De mivel nem tudjuk, hogy a hazai 3 szolgáltató között van-e kartell, azt hiszem, ALAPESETBEN tényleg kár is belemenni ebbe.

Maradjunk annyiban, hogy nincs tiszta verseny, az oligopólium sajátossága miatt a Nash-egyensúly eléréséig mindig akad egy szreplő, aki változtat árain. Fogalmazzunk így: könnyebb kartellezni, mint örökösen versenyezni az árakkal (s így holtteherveszteséget szenvedni el).

Viszont (a tévedés minimális kockázata mellett.
Azt, hogy a 2 Ft adóból hogyan lesz 2,54 Ft tudjuk: rámegy az ÁFA - már önmagában ez is bosszantó, hiszen lehetne olyan száémlát kapni, hogy:
szolgáltatás nettó értéke: 1000 Ft ( házszám, csak példa, de TELADÓ nélkül!)
Telefonadó: mondjuk 300 Ft (házszám, csak példa)
ÁFA: 270 Ft (Csak a nettó szolgáltatási értékre!)
Összesen. 1000 Ft + 300 Ft +270 Ft = 1570 Ft.

Látható, hogy nincs kamatos kamat, nincs ÁFA-val terhelve az alapvetően szolgáltatásként igénybe vett, termékre kivetett, adó. Itt a 2 Ft, 2 Ft marad.

A 2,54-gyel csak állambácsi jár jól (mert extra ÁFA-t kap - forgalmi adót szed be olyan pénz után, ami nem része az eladott jószágnak, hanem adó.

Ha a számlán 2,54-nél több szerepel, akkor viszont a szolgáltatónál is maradhat "extraprofit", vagyis olyan profit, ami teladó nélküli árképzés esetén nem lenne (indokolt se).

***

Egy férfiakat talán jobban érintő példán (sör) keresztül tudjuk a legjobban megérteni, milyen klassz biznisz adót adóztatni.

A sör jövedéki adója 1470 Ft/hektoliter/1% alkoholtartalmom. Ergo: 5%-os sörnél ez 7350 Ft/hektoliter, azaz 36,75 Ft/0,5 liter (korsó, üveg, doboz) - ÁFA nélkül.
Ezt leginkább az első forgalomba hozó (leginkább a gyártó fizeti be állambácsinak.

Itt jön a lényeg egy mondatban: az adó árképző hatású (Az ÁFA nem az!)

Számoljunk:

A gyártó által befizetett jövedéki adó megjelenik az árban (a nettó ár részévé válik), amit a nagykereskedelmi vevője felé közöl, így megjelenik árképzésében is.
A hatás multiplikátor-jeleggű: megjelenik a nagyker vevőnél, aztán a kisker vevő árképzésében és végül pakolódik rá az ÁFA.

Ez számokban, egy 0,5l-es 5%-os sörre:

Jövadó: 36,75 Ft(ez az alap, állambácsié, alahangon.)
Gyártói árrés (10%): 3,675 Ft (a jövadó emeli az átadási árat, így erre is szémolhatunk gyártói hasznot).
Nagyker árrés (15%): 5,5125 Ft (ennyi kerül a nagyker zsebébe a jövadó mmiatt)
Kisker árrés (30%): 11,025 Ft (ennyi kerül a kiskereskedő zsebébe a jövadó miatt.
ÁFA (21,26%): 9,9225 (ezt állambácsi kapja, immár ÁFA-ként, de ez a jövadó kamatos ÁFA-ja!!!)
Jövadó + többlet: 66,885 (összesen ennyiben van ez a buli egy sörivónak.
Többlet: 30,135 (ebből ennyit lehetne megspórolni).
Látható,hogy van extra profit.

/Megjegyzem, hogy van olyan élelmiszerkereskedlemi lánc, akinél az ÁFA is képes árképző tényezőként megjelenni - na ez viszont már tényleg non plus ultra..../

Mivel esetünkben a 3 nagy mobilszolgáltató már a végfelhasználónak adja el termékét, az ellátási lánc rövidebb, mint a sör esetében, de miért pont a teladó lenne kivétel, amiből egy kis hasznot még zsebre lehessen tenni szektoriálisan, és államilag is?

Bocsánat, a hosszú komment miatt...

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.08.05. 02:04:35

@Zébácsi:

Kedves Zébácsi!

Szemléletes példa.

Azonban a sör ÁFa tartalmánál apró hibát vétettél szerintem: Az ÁFA, ha felfele számolod, 27%, és a bruttóból vissza 21,26.

De hová tűnt Columbo felesége? 2012.08.05. 02:38:56

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Kedves Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn!

Köszönöm a reagálást - teljesen igazad van!

Mindenhol árrésszorzóval számoltam, azaz lentről felfelé (az ÁFA esetében is 27%-kal) - így megtévesztő, hogy a végén ÁFA tartalmat adtam meg.

Most, hogy átnéztem a számokat, azt is látom, hogy ráadásul rossz is a matek, mert az egyes szinteknél csak az eredeti jövadómértéket szoroztam, pedig mindenki az előző árrésére is ráteszi a sajátját.
Ez így néz ki valójában (Javítás):

Jövadó + többletteher = 36,75*(1+0,1)*(1+0,15)*(1+0,3)*(1+0,27).

Vagyis:
Jövadó / 0,5liter: 36,75 Ft
Gyártói árrés (10%): 3,675 Ft
Nagyker árrés (15%): 6,06375 Ft
Kisker árrés (30%: 13,946625 Ft
ÁFA (27%): 16,31755125 Ft
Jövadó + többlet: 76,75292625 Ft
Többlet: ~40,00Ft - ez az eredti jövadó 108%-a)

Ergo +40 Ft csapódik a rendszerben (amit a kedves sörfogyasztó fizet ki), csak azért, mert az állam jövadóval terheli a gyártót, amire árrések és ÁFA pakolódik!!!

Az állam 16,30 Ft-tal (ez az ÁFA) kap végül többet, mint ami a CSAK jövadóból származó bevétele lenne (ez 44%).
A többi pénz pedig árképzőtényező, azaz beépül az árrésekbe: Ha nem lenne jövadó (vagy, ha úgy kellene befizetni, mint az ÁFA-t!), ezek az összegek sem lennének.

És itt nem 2 Ft-ról van szó.

149 Ft -ért már lehet venni akcióban 5%-os sört, ebből 76,75 Ft csak a jövadó buli miatti ártényező (amiből a példában látjuk, 40 Ft kvázi "felesleges".

A fennmaradó 72,25 Ft nettója 58,89 Ft.
Ebből kell megtérülne az önköltségnek, gyártói, nagyker és kisker normál profitoknak.

Bocsánat a hibák miatt...

Üdv:
Zb

daito 2012.08.05. 03:16:14

Akkor most beleszólok az extraprofit dologba.

Mindkét félnek igaza van, a hiba a magyar közgazdasági oktatás "hibája". (Részben.)

Olyan fogalom, hogy extraprofit, létezik, de csak Magyarországon nevezik ilyen pongyolán. Ebben semmi extra nincs - höhö - ez részben szakmai, részben nyelvi probléma.
(Nem egy közgazdasági, pénzügyi végzettségű embertől hallottam, olvastam már a "fizetőképes kereslet" kifejezést; ami valahol hülyeség, hiszen, a kereslet gyk. a fizetőképes igény (röviden); ettől függetlenül ez a fogalom - fizetőképes kereslet: általánosan használt.)

Az extraprofit fogalmáról mindent elmond, hogy az angolszász szakmai terminológia nem ismeri, miközben a profitot igen, a magyar és az angol is a "profit" szakszót használja.
De. Ismerik és használják az "excess profit", az "abnormal profit", a "superprofit" fogalmakat; bár nem puffogtatják annyit, mint mi az extraprofit kifejezést.

Mielőtt marha nagy melldöngetés jönne elő az extraprofit hívekből, hozzátenném, hogy az angolszász alap közgazdaságtan gyk. 1 mondatban kivégzi a dolgot; inkább emelt, tudományos szinten vesézgetik a témát. (Tessék csak rákeresni a kifejezésekre, lózungokat fog találni.)

Az van, hogy a profit fogalmában benne van minden, csak a számszerűség, a mérték nincs. Kell? Elméleti szempontból lényegtelen, főleg, ha pénzben méred. Egy 100 milliós üzletben 35 millió a profitom. Extraprofit? Hát persze; ha hozzáteszed, hogy ez a pénznem euró; ha meg visszamész 15 évet, és jugoszláv dínárnak hívod, akkor nem.

Az van, amikor ez a kérdés előkerül, az tipikus példája az állam (és/vagy az állampolgár) buta, mohó irigységének. :)

neoteny · http://word.blog.hu 2012.08.05. 03:43:20

@daito:

Az "extraprofit" hasonló a "hard-core pornográfiá"-hoz, amiről Stewart Potter, a Legfelsőbb Bíróság bírája azt írta a Jacobellis v. Ohio döntéshez írt egyetértésében:

"Most nem próbálom meg pontosabban meghatározni azt hogy szerintem mi értendő ez alatt a rövid leírás alatt; és talán soha nem is lennék képes azt kielégítő módon megtenni. De megismerem amikor látom [...]".

Blogger Géza 2012.08.05. 06:54:26

@holex: Ez középiskolás tananyag, vegyél egy könyvet, és művelődj (beírásod alapján még életedben nem sikerült egyet sem elolvasnod a témában) , ha ennyire érdekel.

еndikе (törölt) · http://barathendre.wordpress.com/ 2012.08.05. 08:44:36

@Blogger Géza: Á! Semmi köze a telekom adóhoz, ugye? A telekom adó jó, a vizitdíj rossz ugye?

CM2131 2012.08.05. 09:23:24

Itt most egyértelműen a szolgáltatók a hunyók, amiben a kapzsiság mellett benne van egy fricska is a kormánynak: 'látod, keresztbe tudunk mi tenni neked, most nem vagy szavahihető'. És ezt meg is tehetik, hiszen az előfizetési díjat annyival emelik amennyivel akarják. A fő probléma itt tényleg a kartelezéssel van.
Azért picit lehet röhögni is az okostojásokon, akik hosszú cikkeket szenteltek annak, hogy fogják elkerülni a telefonadót skype-al meg viber-el :))

lobster thermidor 2012.08.05. 09:36:00

Emlékezzetek csak emberek...!

Az elején volt a nagy rimánkodás, hogy ennyi idő alatt nem lehet megoldani az adó kiszámítására alkalmas számlázó rendszerek, meg a szoftverek beüzemelését. Zokogott minden szolgáltató, hogy milyen hatalmas pluszköltséggel jár az új rendszer bevezetése.
Hát mostanra elmondhatjuk, nem szaroztak sokat a részletek cizellálásával! Odalökték a fogyasztónak, aki eszi, nem eszi, úgysem kap mást, hiszen mindegyik telefonos cég egy kottából játszik. Hozzáteszem nem is tehetnek mást, hiszen a kottát nem ők írják, hanem a matolcsy - féle kontárok.

еndikе (törölt) · http://barathendre.wordpress.com/ 2012.08.05. 09:49:35

Csak úgy megkérdezem tőletek hitelt zabáló matyar értelmiség! A telkom adó mennyivel jobb mint a vizit díj? Azt leszavaztátok, mert fincsi a hitel, most többet fizettek havonta fixen, mintha egyszer orvoshoz mennétek minden hónapban.
Gratulálok! De a hitelt, azt szeretitek, mi?

Stomi 2012.08.05. 09:59:12

@Ppix: Most már nagyon össze-vissza beszélsz. :)
Nyugi.
Hiába lovagolsz a szavakon. Mindenki tudja, hogy a mobil cég fizeti be az adót, de annak áthárítási jogos is. De a 2 Ft azért lett kitalálva, hogy aki jobban fogyaszt, többet fizet (lásd Áfa), tehát aki akarja visszafogja a fogyasztását. De nem tehetem, ha havi díjjas az emelés.
Vagy szándékosan nem érted, vagy tényleg nem, de akkor minek is oktatsz?

Stomi 2012.08.05. 10:18:06

@Csigataposó: Az a baj, hogy versenypiacról csak kisebb környezetben beszélhetünk. (sarki fűszeres) Globálisan nem. Legalább is azóta, mióta a multinacionális, internacionális vállalatoka a kormányok fölött állnak, és komoly befolyással bírnak. Báb államok vannak hatalmon pénzemberek alatt. Hol is itt a piac? Magyarországon ez a rendszerváltás óta kifejezetten igaz. Most nyílik majd a Posta piac, láthatjuk majd hogyan jön ki a posta törvény. Most kiderül, hogy védjük a szolgáltatót és munkahelyeket, vagy a nyugati lobbi már mindent vitt.

blah 2012.08.05. 10:19:43

hát jó reggel, sikerült rájönni, hogy nem a gonosz multik/bankok fizetik a kivetett extraadót hanem mi?

holex · http://fred-basset.blogspot.com 2012.08.05. 10:23:52

@Blogger Géza: nagyon okos tanács, az ilyesfajta lepasszolás árulkodik a hozzárértésedről — magyarul fingod sincs, hogy miról beszélsz, de osztani az észt azt kíválóan tudod.

de hátha mégis tudod mit beszélsz... szóval melyik könyvet vegyem elő a középskolából és hol üssem fel, melyik fejezetnél, ahol pontosan definiálva van az "extraprofit" fogalom, és hogy mitől válik "extrává" a profit a "hagyományos" profitkoz képest?

déjá vu39 2012.08.05. 11:17:29

@jjoey: "..alapvető közgazdaságtani összefüggéseket felesleges írni a narancsködösöknek,,"

Azért meg kell próbálni. Vannak, akik nem sötétek, csak elhitték az ígéreteket. Van, aki azt mondta nekem, hogy "Mindig becsapnak" - pedig ott voltam, amikor odaadta a kopogtatócéduláját. És nem is volt egészen alaptalan az előző időszak kritikája.

déjá vu39 2012.08.05. 11:20:33

@holex: "Szóval melyik könyvet vegyem elő a középskolából és hol üssem fel, melyik fejezetnél, ahol pontosan definiálva van az "extraprofit" fogalom, és hogy mitől válik "extrává" a profit a "hagyományos" profitkoz képest?"

Géza nem fog ilyet találni, segítsünk neki. Extraprofit az, amit annak neveznek.

@Blogger Géza: lássa (ingyenes tudásbővítés).

déjá vu39 2012.08.05. 11:26:27

@soproni1: Na végre, valamiben egyetértünk. Ez már jó.

Szóval, hogy jönnek a telefonadóhoz az elmaradt befizetések?

déjá vu39 2012.08.05. 11:29:41

@KopaszMercis: "Jo csak ennek az erolkodesnek bekakilas lett a vege :( Raadasul minket szartak le :))) "

Hát ez az...

déjá vu39 2012.08.05. 11:49:01

@laci0011: "Tessék már felfogni,a multi befolyásolja a törvényeket,magafelé!.."

Így van. Minden piaci szereplő megpróbál lobbizni. (A nem piaciak is: pl az egyházak). De azt is láttam a az én multimnál, hogy a szabályokat nagyon-nagyon igyekeztek betartani. Csak az ő lobbizásuk kevésbé látszik.
Mindenesetre szerencse,hogy egymás ellen is csatáznak.
És ha nem sikerült a 19. szd-ban jó törvényeket alkotni, akkor meg kell próbálni a 20-ban, a 21-ben, stb.

"Az összes megélhetési politikust megveszik kilóra,most ".
Ha nem is összeset, de sokat. És persze, leginkább a hatalmon lévőket, ugye. De nem arra kell haragudni, akitől kikényszerítik a jattot, hanem arra, aki kiköveteli, aki nem elégszik meg havi 1-2-3 Mft legális jövedelemmel.

"..csak az a gondjuk a külföldi multiknak,hogy a magyarok kormányzati segítséggel próbálnak piacot foglalni."
Hol? Lesz saját autógyárunk? Coca-cola ültetvényeink? Saját chipgyártónk?

"De ettől még a félázsiaiaknak nem lesz jobb!"
Akkor mi értelme? Az miért jó nekem, hogy jövőre SL nem 1,2 Mrd Ft-ot fog kivenni a cégeiből, hanem 2-3 Mrt-ot?

Blogger Géza 2012.08.05. 12:19:07

@еndikе: A vizitdíjat népszavazás leszavazta, így az nem téma. Amúgy annyiban rossz, hogy bünteti, hogyha az emberek igénybe veszik a legalapvetőbb alapellátást, vagy csak simán el akarnak menni szűrésre, és az egészségügyet meg abban teszi érdekeltté, hogy minél többször jobbra meg balra küldözgessék az embert. Hálistennek ez már a múlt, amit meghaladtunk.

Blogger Géza 2012.08.05. 12:19:42

@еndikе: Olvass vissza, már beidéztem.

Blogger Géza 2012.08.05. 12:21:33

@holex: Már ezt is leírtam. Mikroökonómia. Monopóliumok (és oligopóliumok) fejezet. Ha ilyened nincs, akkor újkori történelem, gyarmatosítás.

Blogger Géza 2012.08.05. 13:26:10

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: A 300 Ft-okból nem rendezték úgy az egészségügy bérét, mint ahogy ez most megindult. Nem is lehetett volna... Plusz a negatív hatások, amiket írtam, és vannak még mások (a tényleg legelesettebbek kiszorulása a a rendszerből, akiknek a vizitdíj is komoly érvágás volt pl kisnyugdíjasok, vagy ott volt a dupla vizitdíjat fizető megsérült tűzoltók esete stb.)

holex · http://fred-basset.blogspot.com 2012.08.05. 13:32:54

@Blogger Géza: Géza, mondom én, hogy fogalomzavarban vagy az "extraprofit" definícióját illetően és/vagy meg vagy vezetve ostoba politikusok által — hol vannak magyarországon monopóliumok?

sorold már őket, hogy melyek azok a vállaltok, akik monopol helyzetben vannak ma magyaroszágon, és sokszoros bőrt húznak le a fogyasztóról, mert megtehetik, nyugodtan mondhatsz kormányközeli és esetleg kormány tulajdonban lévő vállalatokat is az egyes szektorokból. (kétlem is, hogy találnál más tulajdonban lévőeket)

az, hogy egy normális piac működésénél a versenyhelyzet határozza meg a profitot, ami igazodik a kereslek-kínálathoz, ott nem beszélünk "extraprofit"-ról, mert egyszerűen ez nem is létezik ilyen környezetben. a nagy "ellenség", a multik, semmiféle extraprofitot nem termelnek a működésük közben, a kartellezés esetét pedig szintén szabályozzák a törvények és büntetik is.

ha OV erről az "extraprofit"-ról beszél, akkor valószínűleg halvány fogalma sincs a monopóliumokról (és hogy ma magyrozságon kiknek a tulajdonában vannak a monopol szolgálatók), arról sem, hogy a magyar törvények alapvetően szirogúan szabályozzák kartellezést is — viszont nagyon hangzatos ez a kifejezés a "vegyük el a multiktól, mert nekik úgyis sok van" beszédhez, a tudatlanok úgy nyelik ezt, mint a kacsa nokedlit.

amiről ez az ember "extraprofit"-ként beszél az pusztán a személyes irigységéhez mérhető, és semmi köze a közgazdasági fogalomhoz, és a mai magyarországon piacról élő multikhoz.

@déjá vu39: én is azt gyanítom, hogy jelen értelmezésben az "extraprofit" mértéke csupán kormányzat irigységének a nagyságától függ. ez a tipikus, "ha a mi profitunk dupla, akkor normális, sőt több kell, ha másé csak feleakkora, akkor az már extraprofit, vegyük el". ez kőkemény irigység, semmi több.

Blogger Géza 2012.08.05. 13:38:43

@holex: Bocsássál meg, de nem Orbán Viktor beszélt extraprofitról, hanem én. (Lehet, hogy ő is, de erről nem tudok. ) Magyarországon oliogopol helyzet (ami szintén extraprofitit eredményezhet) van telekommunikációban (vezetékes, mobil, kábeltévé stb.), közműszolgátatásoknál, bankoknál és részben építőipari nagyvállalkozásoknál is. És még biztos lehetne találni, de itt tuti.

holex · http://fred-basset.blogspot.com 2012.08.05. 13:55:53

@Blogger Géza: nos, amíg nincs kartellezés a vállalatok között, addig normális piaci verseny van, és ez határozza meg az árakat. ha úgy gondolod, hogy mégis kartellezés van a kevés számú, ám nagy piaci erővel rendelkező vállalatok között, akkor tedd meg a megfelelő jogi lépéseket, és rukkolj elő bizonyítékokkal is — ha nincs ilyen, akkor ne ess abba a hibába, hogy feltételezel valamit és aztán erre építve levonod a következetést, hogy az mit eredményezhet.

ugyanis, ha bármelyik nagyvállalt elszaladna az árakkat (és a Te általad hitt "exrtaprofit"-ot szeretné lehúzni a fogyasztókról), arra a piac reagál, és fogyasztók az olcsóbb megodást fogják keresni. (ha a fogyasztó hülye és erre egyedül nem képes, akkor sincs szükség állami beavatkozásra a szabad piac működésének eltorzításához.)

vagyis amiről Te beszélsz az leginkább összeesküvés-elmélet magyarország vs multik relációban, ennyire pranoiás, kérlek, ne legyél.

a képlet egyszerű, amire nincs szükséged ne vedd meg — ha meg szükséged van arra a szolgálatásra, akkor ne elégedetlenkedj az ára miatt, ilyen egyszerű. ha meg valamit kötelező(!) igénybe- és megvenned, akkor gondokozz el azon, hogy ki tette kötelezővé számodra azt, és mindjárt meg fogod látni, hogy ki hozta a piacot ilyen helyzetbe. ez pedig nem más mint az állam és a kormány az összevisza ötletelésével és barmolásával.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.08.05. 14:41:13

@Blogger Géza:

300 Ft kontra 1%-ot nem tudod megmagyarázni, ne is fáraszd magad!

Ma egy kollégádon röhögök egy másik blogon.

laci0011 2012.08.05. 18:37:42

@déjá vu39: Nem baj ha egyik korábbi szavadat üti amit most mondasz,ez van 1 hülyeországban.Bármi lehet igaz és annak az ellenkezője...

laci0011 2012.08.05. 18:49:49

@holex: Piacról élő multi,vicces vagy,össze sem lehet számolni már hány kartellezési büntetést szabtak már ki rájuk!Ennyire nem kéne együgyűnek lenni...

Ppix 2012.08.05. 20:15:29

@Stomi:

"Hiába lovagolsz a szavakon."
Azt látom. :)

"Mindenki tudja, hogy a mobil cég fizeti be az adót, de annak áthárítási jogos is. De a 2 Ft azért lett kitalálva, hogy aki jobban fogyaszt, többet fizet (lásd Áfa), tehát aki akarja visszafogja a fogyasztását."

"Mindenki tudja", muhhahahahah!!! :)
A mobilcégek hol nem szarják le hogy a kormány (szerinted) azért találta ki így az adót, hogy vissza lehessen fogni a fogyasztást. Mit csináljon a cég azzal az ügyféllel, akinek van egy 8000 Ft-os csomagja 300 perc lebeszélhető és általában 240 percet beszél??? (egy példa, biztos van még pár vicces konstrukció a csomagok között).
Fog is azzal bajlódni a mobilcég hogy a kormánynak milyen agymenése van, milyen téveszmék villódzanak matolcsy agyában a telekommunikációs piacról, vagy mit hazudott a kormányszóvivő az m1 hiradóban az egyszeri parasztnak.
Ahol tudnak árat emelnek. Az ilyen jó vastag havidíjú lebeszélhető perces csomagokban különösen. (De szólj ha rájöttél hogyan lehetne úgy árat emelni ennél az ügyfélnél hogy ha akarja vissza tudja fogni a fogyasztását! Beterjesztenélek közgazdasági Nobel díjra)

" De nem tehetem, ha havi díjjas az emelés."

ÉSSSS??
Váltsál kisebb csomagra!
Menj, reklamálj orbán viktornál! Baszki 0 szakmai konzultáció után bevezetnek egy olyan adót aminek _módját_ az összes iparági szereplő ELLENZI, erre idejössz azzal hogy milyen hülye a mobilcég.
Nem lehet hogy mégiscsak a kormány a faszparaszt????

"Vagy szándékosan nem érted, vagy tényleg nem, de akkor minek is oktatsz? "

Mert egy kicsivel csak több eszed van mint matolcsynak és nem vagy teljesen reménytelen :)

holex · http://fred-basset.blogspot.com 2012.08.05. 22:19:34

@laci0011: ez nem az együgyűségről szól, hanem arról, hogy ezek szerint Te önmagad értékítéle alapján NEM vagy tudatos vásárló. :) de nincs ezzel semmi baj, hiszen most mondtad, hogy a kartellezést büntetik ígyis vagy úgyis, szóval nincs miért aggódnod, az állam majd megvéd. :D

én ezt a hitet hívom igazi együgyűségnek, amikor azt várja valaki, hogy majd valaki más megoldja helyette a problémát.

laci0011 2012.08.06. 05:39:00

@holex: Olyan ügyesen kevered a szezont a fazonnal,hogy legalább ötödikesnek tűnsz,vagy kormányszóvivőnek...A tudatos vásárláson meg majd jót röhögnek a kartellező multik,amikor villamos áramot veszel,amikor tankolsz,amikor gázzal fűtöl,vagy netán központi fűtésed van,amikor eladnád a megtermelt gabonádat....

holex · http://fred-basset.blogspot.com 2012.08.06. 09:09:12

@laci0011: megbocsáss nekem előre is, de azt hiszem a vörös ködtől nem láttad tisztán a kommentemben azt a részt, hogy a pont a kormányzat által kontrolállt enegeriaszektorban van az IGAZI kartellezés, és monopol helyzettel maximálisan visszaélő szolgáltatói réteg — és a kormány mégis a multikat venné elé, hogy a feltételezett "extraprofit"-jukat adóztassa meg. légy erős, hogy ezt Rád fogják terhelni, meg a beszállítóikra, nem igazán fogja őket meghatni egyik miniszter nyilatkozata sem, hogy "ezt bia' nem majd a fogyasztókra terhelni". persze, hogy nem lehet, ezért ők duplán is továbbterhelik őket.

ha ezek után az az első gondolatod, hogy kormányszóvivő, esetleg retardált lennék, az felveti az erős gyanúját annak, hogy súlyos szövegértési problémákkal küzdesz és/vagy buta politikusok által szépen Te is meg vagy vezetve.

szerintem Te nem tudod mi az a tudatos vásárlónak lenni, és nem hinném, hogy valaha is voltál az... mikor Jolánka morcosan nézett Rád a Tesco ügyfélszogálaton vajon meghunyászokdva hordtad odébb az irhád? vagy voltál már esetleg komolyabb helyeken is, ahol az érdekeidet érvényesíteni kellett, ész érvekkel? (ezek költői kérdések, a válaszok már egyértelműek voltak a kommented alapján. bocsi.)

laci0011 2012.08.06. 09:38:49

@holex: Igazán adhatnának neked valami szóvivői stallumot,jobban megy a másrólbeszélés,mint a szőke ciklonnak...Ne adj olyat a számba ,amire mégcsak nem is gondoltam,pláne nem írtam,hehe.

holex · http://fred-basset.blogspot.com 2012.08.06. 09:45:51

@laci0011: Lacika, adj! én meg adok barackot a kis buksidra cserébe. már persze csak ha ennyire nem tudod értelmezni a leírtakat, ugyanis abban esetben csak így tudunk a jövőben kommunikálni.

laci0011 2012.08.06. 10:23:43

@holex: Van az úgy hogy valaki csak beszéli a magyart,de nem éti.

holex · http://fred-basset.blogspot.com 2012.08.06. 10:33:33

@laci0011: szeretem, amikor valakinek van önkrtikája. bravó! :)

laci0011 2012.08.06. 10:36:52

@holex: Csak nem érted,brávó.

holex · http://fred-basset.blogspot.com 2012.08.06. 10:45:34

@laci0011: ajjaj, ha Te ezt komolyan gondoltad, akkor súlyosabb bajok vannak, mint hittem. :( sebaj, élvezd tovább a bodog tudatlanságot, kiszálltam a parttalan vitából Veled.

ezt komminukálhatod ezt mindent elsöprő győzelemnek is akár, mindezek után ez teljesen normális önámító reackió lenne. :) valótlan ugyan, de normális.

laci0011 2012.08.06. 11:45:55

@holex: Ojannal vádolsz amit te követtél el,régi bolsi-cigány megoldás.

holex · http://fred-basset.blogspot.com 2012.08.06. 19:31:51

@laci0011: biztos ismered a mondást: "amikor véleményt alkotsz valakiről, nem az illetőt minősíted, hanem önmagad". hát, gratulálok!

laci0011 2012.08.06. 20:30:17

@holex: Csak nem visszaolvastad miket hablatyoltál össze?Gratula.

déjá vu39 2012.08.14. 20:22:12

@laci0011:

Nem látom, hogy melyik mondataim ütik egymást. Talán a beidézett szövegeket (idézőjelben vannak - kivéve, amikor elgépeltem). Talán ezeket tetszett összeolvasni az én véleményemmel.

déjá vu39 2012.08.14. 20:25:10

@laci0011:

Bocs, javítom a szöveget (maga mindent mond?)

Nem látom, hogy melyik mondataim ütik egymást. Talán a beidézett szövegeket (idézőjelben vannak - kivéve, amikor elgépeltem)tetszett összeolvasni az én véleményemmel.
süti beállítások módosítása