A KARD a Facebook-on

Őket ajánljuk

Hírfolyam

Friss topikok

Elérhetőség

A KARD blog

e-mail: kard.blog@gmail.com

Facebook: A KARD

Twitter: @KARD_blog

Marad a bírói nyugdíjazás az AB ellenében is?

2012.07.16. 23:25 timargabor

Orbán Viktor 2007-ben, amikor az Alkotmánybíróság zöld utat adott a Fidesz három kérdéses népszavazási kezdeményezésnek, a következőket mondta:

Magyarország olyan ország, ahol az Alkotmánybíróság döntései mindenkire kötelezőek. Nincs kibúvó, kiskapu, ez a magyar demokrácia egyik vastörvénye.

Lehet persze, hogy elfelejtette odatenni a kiscsillagot meg az apróbetűt: kivéve, ha kétharmadunk van. Mert akkor:

  1. nem törődünk vele;
  2. kétharmados törvénnyel azonnal elvesszük a hatásköreit;
  3. kétharmados törvénnyel módosítjuk az alkotmányt, hogy mégis nekünk legyen igazunk;
  4. telepakoljuk az AB-t a saját embereinkkel, akár olyannal is, aki ezekről a törvényekről szavazott.


Most épp a hármas opciót látszik Orbán elővezetni:

Marad a bírák nyugdíjazásának új rendszere (...) A kormány a tervek szerint még a hét vége előtt javaslatot tesz a parlamentnek az alaptörvény, a bíróságokról szóló jogszabály és a nyugdíjtörvény közötti összhang megteremtésére (...) A rendszer marad.

Beszélhet az Alkotmánybíróság, amit akar, az minket nem érdekel. Az emberek meg majd úgysem emlékeznek rá, hogy mit is mondtunk ellenzéki korunkban.

Jó - illetve nem jó, de mit tudunk csinálni - ő ilyen, nagyon mást nem tételeztünk fel. Nade azért alul lehet múlni, hivatalból és helyből is: Handó Tünde hivatala is sietve a fenti egyes verziót közölte:

A bírák nyugdíjazására vonatkozó szabályozást visszaható hatállyal megsemmisítő hétfői alkotmánybírósági döntés nincs közvetlen kihatással a bírák már megszűnt, illetve ez év második félévében megszűnő szolgálati viszonyára.

Érthetőbben: ettől a döntéstől ők ugyan senkit vissza nem helyeznek az állásába, sőt, hiába a törvény visszamenőleges hatályú megszüntetése, a továbbiakban is folytatják a nyugdíjazásokat. Tessék perelni, teszi még hozzá (igaz, szebben becsomagolva) az Országos Bírói Hivatal, amelytől az ember mégis valamelyes jögkövetést várna el.

Leülne még valaki sakkozni fideszékkel? Nem lehet, hogy játszma közben akarnák kétharmaddal átírni, hogy a huszár meg a futó hogyan léphet?

Tetszett a cikk? Csatlakozz a KARD Facebook-csoportjához:

Tegyük a KARD blogot a könyvjelzők közé

RSS hírfolyam a blog bejegyzéseiről

27 komment · 1 trackback

Címkék: kétharmad Alkotmánybíróság országos bírói hivatal bírói nyugdíjazás

A bejegyzés trackback címe:

https://kard.blog.hu/api/trackback/id/tr514661165

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2012.07.17. 11:51:02

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

anonymand 2012.07.17. 04:03:59

Tisztelt timargabor!

"Leülne még valaki sakkozni fideszékkel?" - már ugyan miért is ne?
Csak nálam Uzi lenne az időmérő, s mindegy milyen színű bábuim lennének, én lépnék először...

Tisztelettel:
anonymand

laci0011 2012.07.17. 08:40:56

Szokás szerint csak ellenzékben tudják majd hogy a kevesebb több lenne,vagyis ha kevesebbet lopnának a végén több maradna nekik és még talán meg is úsznák a letöltendőt.Most csak az a kérdés hány 100 évet kapnak.

laci0011 2012.07.17. 08:44:28

Valószinűleg ezt próbálják elkerülni a bírák nyugdíjjaztatásával.Sajna a csodafegyver amire mindent feltettek,besült és most keresgélik az okát.

stikasz_1 2012.07.17. 10:32:20

A bírókat nem nyugdíjaztatják, ezek a bírók többségében az első adandó alkalommal nyugdíjba mentek 62 évesen maguktól is, csak tovább dolgoztak 70 éves korukig. Tehát azt gondolom, a pontos fogalmazás kedvéért a "kényszernyugdíjazást" fel kellene cserélni valami másra, ezek nagyon is "önkéntnyugdíjasok", akik kedvezőbb feltételekkel akartak szerettek volna fizetést kapni még 8 évig. Sem a hozzáértésükről, sem elkötelezettségükről nem szól ez a megjegyzés, kizárólag pontosítani akartam a helyzetet.

OkoskaTo:rp 2012.07.17. 10:34:05

Ide is leírom: A bírói kar politikai célú, megfélemlítő lefejezése márpedig megtörténik, csakazértis, mert Viktatúra van. Mire az érdekeltek átküzdik magukat a szükséges jogi lépéseken (off-topic: hehe, a kedves bírók most saját bőrön tapasztalhatják majd meg a magyar bíróságok ügyfélbarát gyors ügyintézését...), nagy részük eléri a rendes korhatárt, így keresetük okafogyottá válik. Az pedig, hogy majd milliárdos kártérítést kell kifizetni (párszáz bíró, szorozva néhány (tíz)millióval), az Viktort nem érdekli, hiszen közpénzből megy majd, nem a saját zsebéből, ráadásul majd a következő kormány kontójára. A legolcsóbb hitelfelvétel felélni a jövőt, és a következő kormány számlájára mulatni (ld. MNB megadóztatás).

különvélemény2 2012.07.17. 10:49:06

Elkaszálta az alkotmánybíróság, erre megváltoztatják a jogszabályt, hogy alkotmányos legyen.

Hihetetlen, vége a demokráciának, itt a világvége, ilyen még sosem volt...

crevita 2012.07.17. 11:04:42

@OkoskaTo:rp:
mint a 2008as IMF hitel?
báz, ülj le fiam, egyes...

crevita 2012.07.17. 11:05:47

@különvélemény2:
néhány hónapja meg azon siránkoztatok, h az alkotmánybíróság is csak formalitás, mert már tele van a fidesz embereivel. Szar lehet ez a meghasonlott állapot;)

altimus 2012.07.17. 11:11:10

@OkoskaTo:rp: pontosan errol van szo. orban igen pragmatikus ember. lecsereli a neki nem tetszo biroi kart, noha az alkotmanyellenes. ezutan nem allitjak vissza az eredeti helyzetet, hanem mehetnek a birok perelni. a pereket meg fogjak nyerni, aminek bironkent max nehany tizmillio forintos koltsege lesz. partizmilliardbol megoldotta a kituzott feladatot. oszt jonapot.

amikor 2-3-4 ev mulva esedekes lesz a kifizetes vagy lesz a kasszaban penz vagy nem. ha lesz az jo, ha nem lesz az is jo, majd legfeljebb szinten torvenyserto modon kivet valami ujabb kulonadot.

orban vilegkepe es modszerei egyszeruek mint egy faek. es mukodnek. miert mukodnek? mert ott az a bizonyos 2/3, illetve egy olyan hatalmi es partszervezet mogotte ami nem kerdojelezi meg ennek az egesznek a legitimitasat.

orban olyan mint egy bivaly, megy elore, ha ott egy fal akkor addig uti amig at nem tori. mindezt egy ocska, avittas, giccses vilagkepnek az ideologiajaval.

az orszagnak meg ez ugy tunik megfelel. ha most lennenek a kovetkezo valasztasok a fidesz meg mindig nyerne. erre kellene a demokratikus ellenzeknek vegre raebrednie es egy normalis alternativat ajanlania. amibol most sajnos semmi nem latszik. (es amig igy van meg is erdemeljuk orbant es amokfutasat)

különvélemény2 2012.07.17. 11:13:13

@timargabor:
Azt nem írták, csak azt, hogy összhangba hozzák a jogszabályokat.
Ha beépítik a fokozatosságot, akkor máris nem alkotmányellenes.

Persze lehet, hogy alkotmányt is módosítanak, csak ez még nem világos.

különvélemény2 2012.07.17. 11:14:53

@altimus: "aminek bironkent max nehany tizmillio forintos koltsege lesz"

Ne szerénykedjünk, egy ilyen per akár százcsilliárd dollár is lehet.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2012.07.17. 11:16:13

Akár a közösségi érdeket is figyelembe vehetnék, de minek is, ugyebár? :)

KÖZ
(Közérdekű közhelyek)

Egyén keresi helyét a Közben,
Egyéniségét veszti-e közben?

S Köz-e a Köz, ha sok-sok kis egyén
Elvan csak egymás hátán és hegyén?

Mondja-e a Köz: egyén, ezt tegyed?!
Egyén marad-e ettől az egyed?

Köz van egyénért? Egyén van Közért?
ABC közös nyelv, vagy csak egy közért?

És egyáltalán, hol a Köz helye?
S erről bármit írni nem közhely-e?

Köz, jól vagyok!

illusztrálva:
fradyendre.blogspot.hu/2012/07/koz.html
:)

OkoskaTo:rp 2012.07.17. 11:30:38

@crevita: Nem tudom, pontosan mihez is írtad ezt a cizellált, bőven kifejtett véleményt. De 2008-ból nem tudok az Alkotmánybíróság döntését tudatosan, szándékosan magasról letojó kormányról.

altimus 2012.07.17. 11:33:45

@különvélemény2: munkaugyi perekben altalaban az elmaradt ber kifizeteset itelik meg. gondolom az eves atlagfizetes max 15millio lehet. nem tudom az atlageletkort, de tegyuk fel, hogy 4 ev az atlag amit megitelnek, azi 60millio Ft/fo. (es akkor szerintem generozusan szamoltam). ha jol tudom boven ezer alatt van az erintettek szama, ugyhogy ez max 60milliard Ft-os osszeg.

de: -nem fog minden biro perelni, mert sokan kapnak majd alacsonyabb beosztast ugyanolyan berert, nehanyan meghalnak ...

boven szamolva se lesz tobb a buko mint 30 milliard. es mit kap ezert orban cserebe? egy megfelemlitett, neki csicskazo biroi kart. sok ezert ennyi penz? talan nem, vegulis haboru van, aminek vannak kiadasai. ennek bezony ennyi a koltsege, es szerintem fideszek tudtak is azt, hogy ezen a szinten mar nem lehet mindent ingyen atnyomni. a birok meg nem fognak sokat ugralni, ahogy latjak, hogy megkapjak a penzt 98%-uk kussba is lesz onnantol. (elvegre nekik is jocskan van vaj a fuluk mogott valoszinusithetoen)

Anti Anyag (törölt) 2012.07.17. 11:35:47

Nem nagyon értem, egy kormány miért nem rendelheti el a bírók nyugdíjaztatását?

Ez felfogható politikai kérdésnek is, a bíró ugyanis 89 előtt politikai állás is volt.

A 2006-os események futószalagon hozott törvénytelen ítéletei rámutattak arra, hogy erre nagy szükség volt. Azt én elhiszem, hogy a "demokratáknak" minden jó úgy ahogy van, de az ország lakosságának többsége nem tartozik közéjük és joggal követelheti, hogy ilyen ne fordulhasson elő még egyszer.

Steve31 2012.07.17. 11:46:57

Csak úriemberekkel ülnék le sakkozni.

Ebbe a körbe fideszes nem tartozik bele.

Darázs Csaba 2012.07.17. 11:48:46

Egyetlen szekértábornak sem vagyok tagja, az ősi bírák elzavarásával viszont 100%-kal egyetértek.

Volt 1 munkaügyi perem, ahol a Hatvan és Miskolc közötti korú bíró konkrétan nem értette, hogy a részvényopció a munkabér része, sőt még azt sem, hogy egy opció mitől jelent jövedelmet, "mennyi az értéke". Összeadni még éppen tudott, de kivonni, szorozni egyáltalán nem.

Tisztában vagyok azzal, hogy a bíróság lefejezésének az az oka, hogy a várható bűnvádi és magánvádas eljárásokban a hálás bírói kartól immunitást remélnek (á la Polt Péter). Az eredménye viszont az, hogy a kihalásos rendszer haszonélvezői, közöttük sok-sok teljesen alkalmatlan, még mindig a hatvanas években élő/gondolkodó bíró távozik és ezt jónak tartom.

crevita 2012.07.17. 12:12:11

@OkoskaTo:rp:
"A legolcsóbb hitelfelvétel felélni a jövőt, és a következő kormány számlájára mulatni"

Csigataposó 2012.07.17. 12:25:10

@altimus: Kicsi pontosabb adataim vannak (pl iden 274 birot erint nem ezret, de minden evben lesz uj erintett). Becsult koltseg 10 Milliard (6-20 nagyjabol a perek szamatol es hosszatol fuggoen), raadasul ugye a perek nagyreszenek lezarulta 2014-re es utanra varhato igy a szamla a kov kormany terheli.

különvélemény2 2012.07.17. 12:28:34

@altimus:
Majd meglátjuk, ha lesz per.

Ki félemlített meg kit? Miről beszélsz?
Mert elküldtek nyugdíjba pár embert?
Húha, rettegjen mindenki.

Egyébként meg legalább csökken az olyan levelezések száma a bírák és a jogászok között, amikor csak azért levelezel, hogy higgye már el a barom vén fasz, hogy ez van a jogszabályban már x éve...
Mert igen, van ilyen, és baromi sok ilyen van, mert baxnak rá, neki már mindegy, így is úgy is kihúzza a nyugdíjig, ő márpedig nem olvasgat jogszabályokat.

Csigataposó 2012.07.17. 12:46:00

@Darázs Csaba: Ugyan mar, nalunk egy 35eves forma biro no azt nem birta kiszamolni hogy a havi 30 ezres eletjardekot 2,5 eve nem fizttek akkor most utolag mennyi penz is jar a nagyfaternak.
A teljesen alklmatlan kihalasos jogszolgaltatok hlyere meg alkalmtlanabb debilek kerulnek akinek egyetlen erteklheto tulajdonsaguk a lojalitas lesz. Ettol a szinvonal nem fog javulni egyatalan (ha szerncsesek vagyunk romlani sem), de az ugyhatralek biztosan noni fog igy rendszer lassab lesz. Illetve szemlyes erzes persze, hogy lojalistak majd osztogatjak a kegyeket ahogy az elvarhato es az elv+gerinctelenebb ha mar itt-ott kedvezmenyez akkor masut miert ne alapon jo eselyel korruptabb is lesz a rendszer.

OkoskaTo:rp 2012.07.17. 12:58:17

@crevita: Írtam én egy szóval is, hogy Gyurcsányékra ugyanúgy nem férne rá teljes vagyonelkobzás és némi kárenyhítő kényszermunka?

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.07.17. 13:00:34

@Darázs Csaba: handó tünde is hasonló adottságokkal bírt.

Kétszer hozott ítéletet, mindkétszer egyezett a tényállás, mindkétszer ugyanarra a paragrafusra stb hivatkozva. Egyszer nekünk ítélt, egyszer ellenünk.

Asszem ő mondta anno, az SZJA nem a munkabér része.

altimus 2012.07.17. 13:08:03

@különvélemény2: > Ki félemlített meg kit? Miről beszélsz? Mert elküldtek nyugdíjba pár embert?
Húha, rettegjen mindenki.

nezd, itt mindenki tudja mire megy ki a jatek. a biroi kar tetejenek a lecserelese egy politikai jatszma resze, aminek lenyee az orbani hatalom sokciklusu bebetonozasa.

es a baj ezzel van. ugyanis az ember egy demokratikus orszagban szeret elni, ahol 4 evente az emberek tisztesseges korulmenyek kozott eldonthetik hogyan es kivel tovabb. ahol a hatalmi agak szet vannak valasztva ezzel biztositva, hogy pl. nem lesznem koncepcios perek, nem lesz elkoltve az mnb valutatartaleka stb stb.

sot mi tobb, az sem tul gentleman-like magatartas ha pl. az alaptv olyan dolgokat tartalmaz (pl. az adozasrol) ami a mindenkori kormany kompetenciajaba tartozik.

es az orban kormany eppen ezert nagyon budos. ugyanis nem tartja be a demookracia _elemi_ szabalyait.

by the way az olyannyira istenitett alaptv-t immar sokadszorra kell elemi hibak miatt modositani. sokan mondtak, hogy egy fercmu, tele hibakkal, ellentmondasokkal, hulyesegekkel. es ez ilyenkor latszik igazan. nemhogy evszazadokat, evtizedeket nem bir ki, de meg heteket sem. nezz utana hogy hanyszor es miert modositottak pl. az usa alkotmanyat.

**

a nyugdijazott birokert nekem sem faj a szivem, de a demokratikus rend es szokasjog nem teszi lehetove az ilyen eljarast mint pl. a mostani ugyeskedes a birokkal kapcsolatban. es a jogrend stabilitasa sokkal magasabb fontossagu dolog mint pl. ennek az akcionak a hozadeka.

altimus 2012.07.17. 13:20:25

@különvélemény2: Egyébként meg legalább csökken az olyan levelezések száma a bírák és a jogászok között, amikor csak azért levelezel, hogy higgye már el a barom vén fasz, hogy ez van a jogszabályban már x éve...

A szakmai munka minosegenek egy sztalini funyiroelven mukodo fix eletkorhoz kotott nyugdijazashoz sok koze nincs.

senki ne mondja, hogy a birosagok ne vegezzenek szakmailag kifogastalan munkat. a minoseg ellenorzes resze kell, hogy legyen pl. a biroi itelkezesnek. senki nem mondja, hogy szakmai inkompetencia miatt ne lehessen elkuldeni birokat. sot mi tobb lehessen! de csak es kizarolag egyedi eljaras kereteben. valaki nem attol lesz hulye, tajekozatlan, lelkiismeretlen, inkompetens, hogy eleri a 62. eletevet. az ilyen ember mar 61 evesen is ilyen volt.

szoval a szakmai munka minosegere hivatkozni nevetseges.

raadasul a csapbol is az folyik (orban is ezt mondja), hogy a nyugdijkorhatart folyamatosan emelni kell. es ez igaz is. akkor hogy a fenebe jon hirtelen ez a 62 eves limit? Prima es alapos HVG cikk van arrol az egyik utolso szamban, hogy mi tortenne a felsooktatassal ha ezt a torvenyt most azonnal szo szerint vegrehajtanak. A legtobb egyetem akkreditacioja ugrana, a phd hallgatoknak nem lennenek konzulensei, a kulso munkak joresze eltunne stb stb. A korzeti orvosokrol nem is szolva. Van olyan mo-i regio ahol a korzeti orvosok tobb mint a fele 62 evesnel idosebb, es 90%-a 55-nel idosebb! (eszak mo peldaul).

persze ahol fat vagunk, ott hullik a forgacs, ahogy mar sztalin elvtars is megjegyezte.

mennyivagymaradni 2012.07.18. 09:06:38

Biztos sokkal jobb egy rakat nyugdíjas, mint egy azonos méretű bírói társaság. Ez nevetséges.
süti beállítások módosítása