A KARD a Facebook-on

Őket ajánljuk

Hírfolyam

Friss topikok

Elérhetőség

A KARD blog

e-mail: kard.blog@gmail.com

Facebook: A KARD

Twitter: @KARD_blog

Meddig terjed a Nemzeti Emlékezet?

2012.05.31. 18:52 timargabor

Ha szorul a kapca, a Fidesz bedobja, hogy majd egyszer. Megzsaroljuk a magánnyugdíjpénztári tagokat? Nosza, ígérjünk nekik egyéni számlákat az állami rendszerben, majd lesz olyan. Kellemetlenkedik az LMP meg a Jobbik ezzel az ügynökmúltasdival? Majd lesz szép Nemzeti Emlékezet Bizottsága, nemzetiszín szalaggal átkötve, csinál az majd olyan lusztrációt, hogy na.

Vagy mégsem?

Nézzük csak. 2010 december elején, amikor már lehetett tudni, hogy az marad manyup-tag, aki nyilatkozik, és az akkori ábra szerint a nyilatkozók lemondtak volna a jövőbeni szolgálati idejük után járó állami nyugdíjról is, az Országgyűlés elé került egy politikai nyilatkozat. Nem akárkik írták alá: Orbán, Kósa, Lázár. El is fogadta a Parlament. Az öt pontból a harmadikon és a negyediken túl vagyunk, az ötödik - bár a mögöttes szándék megkérdőjelezhető - a hetekben fordul élesbe. Marad kettő: az állami rendszerbe visszalépőknek legyen egyéni számlás rendszerük, és legyen biztosított a "befizetések értékállósága".

Itt mintha bicsaklana a történet. Miután az egyéni számlás rendszer bevezetésének a többedik határideje is lejárt, és már lassan nyíltan is kimonják, hogy ebben a ciklusban ilyenre ne is számítson senki, sőt, lassan kiderül, hogy hát a nyugdíjak értékállósága sem szavatolható a jövőben - ezt azért eddig is lehetett tudni! - az LMP újra benyújtotta ezt a még hibádzó két pontot, ismét politikai nyilatkozat formájában. Na, mondjuk szóról szóra, végülis politikai nyilatkozatot csak tiszta forrásból. Aláírók: Jávor, Scheiring, Vágó. Nem olyan veretes lista mint az eredeti, így aztán ezt elutasította az Országgyűlés. Hoppá. Viktor megígéri másfél éve, és most írásba, mi több, parlamenti határozatba adja, hogy mégsem? Mit fogunk neki elhinni ezután?


(Forrás: LMP)

Ez azonban, lássuk be, csak az egyik, talán a kisebbik baj. A nagyobb baj az, hogy úgy különben ez az egyéni számlás rendszer nem is lenne annyira bonyolult. Tízmillió (na jó, ennyi nem is kell...) sor egy Excel-táblában (igen, tudom, hogy az Excel 2^16-ig lát, de azért van erre célszoftver), és minden sorba havonta új oszlopba odaírjuk, hogy mennyi nyugdíjjárulékot utaltak az illető polgár részére (Update: belekotty tényleg szakértő kommentjeit nagyon érdemes végigszemezgetni annak, akit a technikai részletek érdekelnek. Engem pl. érdekelnek.). A visszalépőknek a név utáni első oszlopba meg azt az összeget, amennyit visszaadtak nemnyilatkozásukkal az államnak, mínusz a reálhozam. Mi ezen a bonyolult?

Na, ez a baj. Valószínűleg ez is bonyolult. Sajnos valószínűsítenem kell, hogy a magyar állam képtelen ennek a műveletnek és a hozzá tartozó adatgyűjtésnek az elvégzésére. (Update: "Vízió van, megvalósítási képesség nincs", írja a mai Véleményvezér.) Nem túl biztató kép a nyugdíjba menni szándékozók részére. Felvetődhet a kérdés, hogy ezután - hivatkozva arra, hogy az állam nem tartotta be a visszalépési "kampányban" tett ígéretét - kérheti-e valaki, hogy mégis írják vissza magánba? Urak közt ez így működne.

A Nemzeti Emlékezet azonban nem terjed ki másfél évvel korábbi ígéretekre. Igazából a jelek szerint három hónapra sem. Akkor dobta vissza a parlament a Schiffer-féle javaslatot, hogy legyen minden ügynökakta alapból nyilvános. Érezték azért, hogy ez így nem kicsit kínos, nosza jöjjön hát a "majd" és a nemzetiszínű pántlika kombója: majd május 15-ig javasol a kormány csilivili Nemzeti Emlékezet Bizottságát, és majd az. Majd az szétcsap az ügynökök közt.

Májusnak vége. Ez is akkor lesz, amikor egyéni nyugdíjszámla állami rendszerben?

Tetszett a cikk? Csatlakozz a KARD Facebook-csoportjához:

Tegyük a KARD blogot a könyvjelzők közé

RSS hírfolyam a blog bejegyzéseiről

56 komment · 2 trackback

Címkék: orbán viktor hitelesség lmp egyéni nyugdíjszámlák nemzeti emlékezet bizottsága

A bejegyzés trackback címe:

https://kard.blog.hu/api/trackback/id/tr944557747

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Az újbeszél, a duplagondol és a múlt változtathatósága – Mi köze van Orbán szómágiájának az orwelli diktatúrához? 2012.05.31. 22:25:48

Ki az, akinek nem nyílik ki a bicska a zsebében, amikor Orbán Viktor a Fidesz egyik kedvenc manipulációs technikáját – a szómágiát – alkalmazza? A trükköt, amely során megfosztja egy-egy kifejezést az eredeti jelentésétől, majda saját érdek...

Trackback: Vörös heringgel etette a fideszcsürhét a Parlamentben Navracsics Tibor 2012.05.31. 22:23:18

Csürhe módon viselkedett a Fidesz-frakció Vadai Ágnes felszólalása alatt, amire Navracsics a “red herring” nevű manipulációval válaszolt. Ha az ellenzék viselkedne így bármelyik fideszes képviselő beszéde alatt, Kövér László tombolva hívná ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pan Modry 2012.05.31. 23:04:57

Mit varsz, ezek az ugyek messze nem olyan fontosak mint a csuti akademia.

Dr. No 2012.05.31. 23:36:26

Az állami nyugdíj egyéni számlarendszeréről már akkor lehetett tudni, hogy egyszerű, sőt primitív hazugság, amikor azt 2010 decemberében bedobták. Az egyéni számlás rendszernek ugyanis nem most kellett volna fölállnia, hanem a manyupokéval párhuzamosan. A pénztárak a megalakulásukat követően (emlékszünk? 1998) legfeljebb két éven belül elérték, hogy megbízhatóan működő egyéni számlás rendszerük legyen. Mindegyiknek. Ez ugyanis annak a feltétele volt, hogy a PSZÁF, akkor még Pénztárfelügyelet egyáltalán működni engedje őket. Az állami TB egyéni számlarendszere tehát 2010-ben már az eredeti tervekhez képest 12 év "késésben" volt, bár ezt késésnek már nem nevezném. Orbánék erre ígértek rá, ergo már akkor is nyilvánvalóan tudták 12 évnyi tapasztalat birtokában, hogy ebből nem lesz semmi. Az állami TB-nek nem egyszerűen nem érdeke, hogy követhető legyen az egyéni befizetések sorsa, hanem kifejezetten ellenérdekelt benne.

igazi hős 2012.05.31. 23:42:30

Nem bonyolult az egyéni számla, akár több évre visszamenőleg is meg lehetne csinálni, de politikai öngól. Egy ilyen "Excel táblára" rámozdulnának olyanok akik ismerik mind a 4 alapműveletet, plusz azt, hogy a nyugdíjkasszának nullszaldósnak kell lennie és leírják a két nyilvánvaló következményt, a saját "törzsközönségüknek" megfelelő tálalásban:
- lesz minimálnyugdíj a mai, vagy annál nem sokkal alacsonyabb szinten: ekkor azok a százezrek, akik sokat fizetnek be látványosan kevesebbet fognak kapni, mint "ami jár".
- nem lesz nyugdíjminimum (vagy valami viccesen alacsony): ekkor azok a százezrek, akik vagy tényleges vagy kamu minimálbéren vannak 20 éve, rájönnek, hogy a leendő nyugdíjuk annyit ér, mint bármely más politikai ígéret.
Az első csoport pont a Fidesz elképzelt törzsbázisát érinti, jól kereső középkorúakat. Hazavágni az egykulcsos adóval dédelgetett csoport szimpátiáját egyértelmű halál.
A második csoportot könnyebb leírni, a szegények jóval kisebb szavazási hajlandósága miatt, de nem csak ők kerülnek ide, hanem egy jóval hangosabb potyautas réteg is, aki átverve érzi magát. Ők nagy arányban lesznek a protest szavazók között.
Érthető, hogy a Fidesz igyekszik ezt a keserű pirulát 2014 után beadni, vagy mással beadatni. Erre az IMF, mint bűnbak tökéletesen megfelelő, de félő, hogy még így is túl magas lenne az ár.

A bóvli kormány most már a lottóval is csal!! 2012.05.31. 23:52:02

A bukott, városát teljesen eladósított polgármestereket most menekítik a népharag elől a Parlamentbe / Vásárhely, Pécs, Bp.../mert, ugye nem lehetnek képviselők és polgármesterek is egyben.
Aki adósságot halmozott fel apl. két ciklusa alatt, ne lehessen parlamenti képviselő.
Miért nem erről kérdez a törpe nemzetimagyar gonosz?

mavo · http://polmavo.blog.hu 2012.06.01. 00:34:07

excel tábla, ó te szent együgyűség. :)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.06.01. 07:01:11

"megígéri másfél éve, és most írásba, mi több, parlamenti határozatba adja, hogy mégsem? Mit fogunk neki elhinni ezután?"

Miért, ti eddig elhittétek, amit eddig bármilyen politikus mondott, vagy ígért?

Már annak örülni kell, ha legalább nagyjából azt csinálja, ami a programjában volt...
Naivitás élő példája volt ez a mondat :)

nu pagagyí 2012.06.01. 07:07:33

Ezek már a levont nyugdíjjárulékot sem biztosításnak fogják fel. Mindezt azután, hogy a ráfizetett 24%-ot bármire szabadon elkölthető adóvá tették. Lassan a nettóbér lesz a bruttó, az emberek meg "érdemeik" alapján jutnak öregkori ellátáshoz az atyáskodó állam jóvoltából.

Member · http://lehetvelem.blog.hu 2012.06.01. 07:12:55

@Rokkantnyugdíjas tragédiák jönnek!: Teljesen egyetértek, aki egy várost nem tud elkoordinálni, egy miniszteri tárcával miként is boldogulhatna??
Hmmm, innen Bődit nem menekítik, pedig nagy gáz van náluk is.

belekotty 2012.06.01. 07:17:32

excel tábla? Hahaha... Van fogalmad mennyire bonyolult a nyugdíj folyósítási rendszer? Oszt mit csinálunk azokkal, akik mondjuk a 80-as évek elején kezdtek dolgozni? Akiknek adatai csak papíron van meg? 2000-tól van elektronikus bevallás. Az a 300 évet hogy teszem be az egyéni számlába?
Légyszíves ne írj blogot olyanról, aminek a számítástechnikai alapjairól fogalmad sincs!
A nyugdíj folyósítás és megállapítás sokkal bonyolultabb mint egy életbiztosítási, banki és számlázási rendszer együttvéve.
Kedves Tímár Gábor!
Ritka nagy baromságot írtál ezzel az excel táblával. Bocsi de a nyugdíj folyósítás rendszereit ismerem közelről, mert szakértőként dolgoztam nekik.
Gondolom informatikai ismereteid az excelig terjednek.
Ezen rendszereket 30 év alatt írták, elképesztően bonyolultak, mert az élet elképesztően bonyolult.
Mondjuk egy bányász özvegye fog kapni nyugdíjat a férje jogán, de van egy kiskorú unokája akit ő nevel, viszont van végrehajtó általi letiltása és az utolsó 10 évben dolgozott hogy kapjon valamit minimál béren bejelentve a sarki fűszeresnél.
Igaz a 70-es években a téeszben is dolgozott, mielőtt elment gyesre és szült 3 gyereket.
A téesz papírok csak szkennelve vannak meg.
Na ebből csináljál egyéni számlát neki!
Ezzel az erővel nekiállhatnál űrhajót építeni egy csőből és egy hordó puskaporból, hiszen az annyira egyszerű, felröpül, csak elég nagyot kell építeni. Egyszerű vagy mint a faék!

timargabor · http://kard.blog.hu 2012.06.01. 07:20:03

@belekotty: bocsánat, az egyéni számlát nem a 70-es években nyugdíjba menteknek ígérték 2010-ben, hanem a magánból visszalépőknek. Az tényleg ilyen egyszerű. Akiket meg Te írtál, azoknak meg tényleg ilyen bonyolult.

@ColT: ez igaz, de hát mégiscsak az Emberről van szó, Aki Még Sohasem Hazudott. :)

belekotty 2012.06.01. 07:20:47

@igazi hős: "Nem bonyolult az egyéni számla, akár több évre visszamenőleg is meg lehetne csinálni" - na itt a másik informatikai "szakértő". :-((

belekotty 2012.06.01. 07:23:32

@timargabor: Elektronikus bevallás akkor is csak kétezertől van. De aki 14 éve bent volt a mnypben, az előtte is dolgozott 20 évet. Azt hogy számítom bele? Elfelejtem? Két nyugdíjat utalok?
Az APEH-tól 2000 óta jövő adatok minőségéről ne is meséljünk!

belekotty 2012.06.01. 07:25:49

@belekotty: 30 évet, nem 300-at, bocs ideges lettem, remegett a kezem rajta.

@timargabor: Az a baj hogy hasonló hozzáértéssel mint a tiéd, miniszterek és főokosok is terjesztenek be javaslatokat, amit a szavazógép megszavaz. A NYUFIG-osok meg csinálják meg!

timargabor · http://kard.blog.hu 2012.06.01. 07:31:44

@belekotty: valamelyiket az általad írtak közül. Viszont ha már a bocsoknak megígértem, akkor a kézszéttárás nem jó ötlet.

Ott van fenn a posztban a kép: "garantálni kell az egyéni számlavezetés intézményét az állami nyugdíjrendszerbe átlépő, korábbi magánnyugdíjpénztári tagoknak", mondja a kormány vezetője. Vagy nem tudta, mit beszél (mert pl. nem kérdezett meg Téged, aki értesz is hozzá), vagy az igazság és megvalósíthatóság nem volt szempont. Azt hiszem, mindketten tudjuk, melyik történt.

Azt viszont tényleg megtehette volna, hogy feliratja egy (elektronikus) kockás papírra, hogy a visszalépőkről mit tud akkor és később, ha már valami ilyent ígért. Persze hogy ebből hogy lesz nyugdíj, az nincs kitalálva, de ha jól sejtem, az a manyupoknál sincs (2010-ben még biztos nem volt).

nu pagagyí 2012.06.01. 07:34:23

@belekotty: Emlékeim szerint 1992-től, a járulékmaximum bevezetésétől rendelkezésre állnak elektronikusan a járulékadatok. Az előtte levő jogviszonyokról csak kézi kartonok voltak, nem tudni feldolgozták-e?

nu pagagyí 2012.06.01. 07:42:41

@timargabor: A kormány már "eltőzsdézte" a magánpénztári vagyont, nem csoda, hogy nem igyekszik az egyéni számlával. Még a végén valamiféle követeléssel állnának elő a pénzüktől (magánvagyonuktól) "önkéntesen" megfosztott egykori tagok.

timargabor · http://kard.blog.hu 2012.06.01. 07:53:28

@belekotty: Ja és még egy. Ha ez a (nevezzük így) "excelesdi" a *mostani* befizetésekkel még mindig nem működik (tehát függetlenül attól, hogy a 2000 vagy akár 2012 előtt még nem így történt), akkor el kéne kezdeni, mert később majd a mostani állapotok lesznek a mittudoménmilyen színű kormány érvei, hogy miért nem megy ez. Valahol csak húzni kell egy vonalat, és az annál korábbiakkal küzdeni kell, viszont azóta meg legyen rendben. Lehet, hogy így is van, ezt én nem tudom, Te viszont igen.

@nu pagagyí: erre megint belekotty tud választ adni, tippem szerint nem. Valószínűleg a NYUFIG nyelve attól is a földig ér, hogy az aktuálisan nyugdíjba menők aktáit összeszedegesse és kalkuláljon valami nyugdíjat nekik, nemhogy rendszerszinten ilyen munkákba vágjon - de ne legyen igazam.

dolgozni kék 2012.06.01. 07:54:56

szerintem nem a technikai részleteken kellene fennakadni..

butus 2012.06.01. 07:56:02

@Pan Modry: A csuti akadémia pont olyan fontos, mint az akasztói stadion. Az is egy buta paraszt ötlete volt, ez is!

belekotty 2012.06.01. 07:57:40

@nu pagagyí: Most dolgozzák fel. Irtózatosan nehéz, mert a kartonokat másképp vezették Zalában, mint Borsodban, meg Budapesten.
Valódi csak elektronikus, alfanumerikus adatok csak 2000-től vannak és azokban is sok a hiba, mert az APEH csak a főösszeggel foglalkozik ami a cégektől jön.
Az "eltőzsdézésnek" ehhez semmi köze. Akkor lehet nekiállni informatikát csinálni ha van koncepció. Csakhogy az egy súlyos politikai döntés, amihez ráadásul az EU-nak is lesz egy-két szava. Na meg hozz egy döntést 2012-ben, aminek első eredményei, mondjuk egy első számítás 2013-ban lát napvilágot. Szerinted? Ezt ki kockáztatná meg 2014 előtt? Csak a svéd modell említése is óriási vihart kavart.

belekotty 2012.06.01. 08:04:55

@timargabor: 2000 óta pontosan meg lehet mondani arról akinek a munkahelye jól küldte elektronikusan az adatokat az APEH-nek, hogy mennyit fizetett. De sok a hibás. Ja és mit csinálok azokkal - sokan vannak - akiknek bevallotta a munkahelye, de hibásan, akiknek bevallották de nem fizették be, a cég már sehol. Aki azt hitte hogy bejelentették, de kiderül hogy nem is - sok ilyen van.
Fogalmad sincs mekkora botránnyal járna ez, úgy hogy az aktuális kormány viselné a terhét, miközben köze nincs hozzá.
Most megy egy ilyen feldolgozás EU-s pénzből és iszonyat mit szív vele a nyugdíj ágazat.
Esküszöm áldom a szerencsém hogy jelenleg nincs ehhez közöm!
Azokat akik csinálják meg sajnálom. Azt a kormányt aki pedig ennek átalakítását bevállalja eleve bukottnak gondolom, amikor az adatok napvilágra kerülnek.

belekotty 2012.06.01. 08:10:40

@dolgozni kék: "szerintem nem a technikai részleteken kellene fennakadni.." - csakhogy az ördög azokban lakozik.

Pan Modry 2012.06.01. 08:15:03

@belekotty:

ez egy technikai kerdes, ha eleg kepzett eroforras van a problemara allokalva akkor megoldhato, pont!

belekotty 2012.06.01. 08:15:59

870 milliárddal tartozik a magyar
index.hu/gazdasag/magyar/2012/06/01/870_milliarddal_tartozik_a_magyar/

Ez nincs 3 havi nyugdíj. Szerintetek? Ennyire egyszerű belenyúlni a nyugdíj rendszerbe?
Ha valamit elbasznak az informatikusok és nem megy ki időben a nyugdíj, akkor a külföld egyből azt gondolja hogy csődben van Magyarország, aznap menekül minden pénz, másnapra lázadás, következő nap megbukik a kormány. Ennyire érzékeny ez a rendszer.

belekotty 2012.06.01. 08:18:00

@Pan Modry: Te hány informatikai projektet vezettél életedben?

nu pagagyí 2012.06.01. 08:18:19

@belekotty: 1996-ban elektronikusan be kellett küldenie minden cégnek az 1992-1996 közti járulékadatokat személyenként, jogyviszonyonként. 1997-től elektronikus NYENYI bevallás volt, 2006-tól pedig a 08-as APEH (NAV) bevallás része a nyugdíjjal kapcsolatos minden fontosabb adat. Nyilván ezek fel vannak dolgozva, online módon megismerhetővé kellene tenni legalább a járulékalap, levont járulék és a szolgálati idő adatait, hogy az állampolgár időben jelezni tudja, ha valami nem oké. Aztán majd csak megszűlik, hogy ebből milyen nyugdíj lesz.

belekotty 2012.06.01. 08:19:17

@Pan Modry: "ez egy technikai kerdes, ha eleg kepzett eroforras van a problemara allokalva akkor megoldhato, pont! " - na én, itt, befejeztem!

belekotty 2012.06.01. 08:20:50

@nu pagagyí: Ez is nagyon érzékeny politikailag, adatvédelmileg. Ez sec-perc megoldahtó lenne. Most mentem.

igazi hős 2012.06.01. 08:23:13

@belekotty: Látom, te valódi szakértő vagy, nem buta informatikus, mint én. Akkor mondj egy okot, hogy elmúlt 12 évet miért nem lehetne évi egy adattal megcsinálni. Az adóbevallások megvannak elektronikusan, akadnak olyanok, akik szorozni is tudnak, a járulékplafont sem egetverő bonyolultságú belevenni a képletbe. Biztos lenne több száz, netán több ezer ember, akinek a hibás adószám vagy más okból adathiánya lenne, de azoknak mindegy, hogy most, vagy a nyugdíjba vonuláskor kell egyeztetni. (Sőt most talán könnyebb, mert az eltelt idővel egyre nehezebb visszakeresni az adatokat.)
És még fel kell dolgozni a korhatár alatti, korkedvezményesen nyugdíjazottak utáni befizetéseket, ha teljesen korrekt állapotokat akarnának. Ez sem túl nagy falat, hisz kevés emberről és friss adatokról van szó, de mivel szinte biztosan és azonnal csökkenő nyugdíjat jelentene az érintetteknek, nem hiszem, hogy meglépnék.
Nos?

nu pagagyí 2012.06.01. 08:25:46

@belekotty: Erre találták ki a magyarorszag.hu-t, ahol saját azonosítóival, jelszavával most is megnézheti mindenki, milyen jogviszonyokat tárol róla például az OEP. Nem tudom, a nyugdíjról miért nem nézheti meg a polgár, mit tárolnak róla?

timargabor · http://kard.blog.hu 2012.06.01. 08:26:17

@belekotty: "...az aktuális kormány viselné a terhét, miközben köze nincs hozzá." és "Azt a kormányt aki pedig ennek átalakítását bevállalja eleve bukottnak gondolom, amikor az adatok napvilágra kerülnek."

Értem mire gondolsz, ugyanakkor én még elég idealista vagy naiv vagyok ahhoz hogy azt higgyem: a normális politikának pont ez lenne a dolga. Magyarázza el, hogy mit fog csinálni (rendbeteszi a nyilvántartásokat), mi fog kijönni (napvilágra kerül elmúlt 60+ év káosza) és mi lesz az eredmény (legalább tudjuk, meg mostantól talán működik a rendszer).

A gond persze ott van, hogy a politika olyan, amilyent akarunk magunknak. Ha az "elmúlt*évezés"re gerjed a többség (figyelem: *nem* kizárólag 2010-re gondolok ám!), akkor olyan kormányt kap. Ha meg arra lenne kereslet, hogy tegyük rendbe ezeket az - elég bonyolult, de mégis valamilyen szinten technikai - dolgokat, akkor meg olyant.

Pan Modry 2012.06.01. 08:27:47

@belekotty:

informatikai projektet csak ugy hogy a technikai projektvezeto nekem jelentett, viszont panaszkodos, a problemakat tuldimenzionalo "ezt nem lehet megcsinalni" tipusu magyar dolgozot annal tobbet vezettem, olyanokat akik ha legalabb annyit foglalkoztak volna a feladat megoldasaval mint amennyit a felmerulo problemak miatt rinyaltak akkor meg lettek volna a hataridore gyakrabban a dolgok.

igazi hős 2012.06.01. 08:30:09

@belekotty: Politikailag érzékeny, ezzel egyetértek, kiderülne, hogy hány ember nem termeli ki a nyugdíját, ami remek muníció egyeseknek.
De "adatvédelmileg" miért érzékeny ez az információ? Alapvető jogomnak kéne lenni, hogy ezekhez az adataimhoz is hozzáférjek. TB adataimból is csak azt látom, hogy mit számoltak el (kiadás), de a bevételt nem.

Sparhelt · www.sparhelt.hu 2012.06.01. 08:30:10

@belekotty: Szerintem mindenki tudja aki ért hozzá, a cikkíró is, hogy nyilvántartani valakiről a befizetett járulékát nem ördöngősség. Tulajdonképpen valóban egy 'excel tábla' de ha ez téged irritál akkor hívjuk adatbázis táblának. Benne vannak a nevek(személyi azonosítók) és a hozzá tartozó havi befizetések - ez egy egyszerű dolog, és az update-je is. Amiről te beszélsz, az valóban bonyolult, de ez nem ennek a táblának a része, hanem az adatbázisnak és az elemzőprogramnak. A szerző ezt a táblát hiányolja, ami az ígéretekkel szemben valóban nem tudott elkészülni. Ahogy kinéz, nem is fog.

timargabor · http://kard.blog.hu 2012.06.01. 08:31:11

@igazi hős: "Biztos lenne több száz, netán több ezer ember, akinek a hibás adószám vagy más okból adathiánya lenne" - én az eddigi kommentek alapján a több tízezer, nehát több százezer nagyságrendre tippelnék.

Utánérzés egy sokkal korábbi posztunkból: az a "bóvli" bennünk, hogy ezt a helyzetet, per ország, normálisnak tartjuk, és ahogy belekotty írta, még be is buktatnánk a kormányt, ha rendbe akarná tenni.

igazi hős 2012.06.01. 08:38:52

@timargabor: Azok a kommentek a nyugdíjadatokról szóltak, azokat hanyagoltam, csak az adóbevallásokból indultam ki. Abban sokkal kisebb a hiba.
Nem lehet való képet kapni 45-ig visszamenőleg, de az utolsó tizenvalahány év elég, hogy 99,5%-os pontosságú adatod legyen. Ha a nyugdíjkasszának arányos nyugdíjrendszer mellett csak 0,5%-os deficitje lesz, az már a Kánaán.

timargabor · http://kard.blog.hu 2012.06.01. 08:40:19

@igazi hős: valószínűleg igen.

"Ha a nyugdíjkasszának arányos nyugdíjrendszer mellett csak 0,5%-os deficitje lesz, az már a Kánaán." - ajjaj, de mennyire!

@csárli hárper (nyikhaj, tollforgató terrorista): délután jövünk a témával.

igazi hős 2012.06.01. 08:40:59

@csárli hárper (nyikhaj, tollforgató terrorista): Nyugi, nem hülyék ezek. Amit az állam elbukott, azt valaki megnyerte. Jó helyen van az a pénz.

csárli hárper 2012.06.01. 09:00:22

@igazi hős: sajnos igazad van...
ezen buktak 20 milliárdot, a szájbabaszott csekkadójukon nyernek kb.40 milliárdot.
mondom én hogy zsenik...

Netuddki. 2012.06.01. 09:23:56

A fideszesek köztudottan fel voltak mentve matematikából az iskolában. Mégis mit vársz tőlük?

Netuddki. 2012.06.01. 09:25:11

@igazi hős: A probléma, hogy az állam által elbukott pénzek max. pár %-át nyerhette meg valaki. Persze a lopás ettől még lopás...

OftF 2012.06.01. 09:26:06

Az, hogy egyszerű, vagy nem, teljesen részletkérdés. Ott az a rengeteg ember, elvileg értenek hozzá, csinálják meg.

De nincs rá politikai szándék, ezért nem lesz belőle semmi.

igazi hős 2012.06.01. 09:41:00

@kovi1970: Szerintem a nyereség simán 50% feletti, ezek nem tőzsdei papírok.

belekotty 2012.06.01. 09:50:13

@Pan Modry: "ha legalabb annyit foglalkoztak volna a feladat megoldasaval mint amennyit a felmerulo problemak miatt rinyaltak akkor meg lettek volna a hataridore gyakrabban a dolgok. " - ez maximálisan igaz.

@igazi hős: "Akkor mondj egy okot, hogy elmúlt 12 évet miért nem lehetne évi egy adattal megcsinálni. " - ehhez bizony politikai akarat kellene, de a nyugdíj nagyon rázós terület, 3 millió szavazót lehet szembefordítani egyetlen rossz mondattal.

@nu pagagyí: "Nem tudom, a nyugdíjról miért nem nézheti meg a polgár, mit tárolnak róla? " - ez is politikai akarat kérdése. De akkor sem egyszerű.

A nyugdíjkassza hiánya 30 százalék!!!!

"Azt kell mondani tehát, hogy a teljes nyugdíjkifizetések nagyjából 30 százaléka nem érkezik be az állami költségvetésbe. Tehát nagyjából 900 milliárd forintos, egész pontosan 888 milliárd forint, tehát majdnem 900 milliárd forintos hiánnyal zárna a nyugdíjrendszerünk ezen belül is, döntően a nyugdíjkassza."

www.kormany.hu/hu/nemzetgazdasagi-miniszterium/a-miniszter/beszedek-publikaciok-interjuk/matolcsy-gyorgy-a-kormanyszovivoi-sajtotajekoztaton-20110

belekotty 2012.06.01. 09:53:30

@belekotty: Ez nagyjából megegyezik a lakosság ingatlanokra felvett hitelével.

870 milliárddal tartozik a magyar
index.hu/gazdasag/magyar/2012/06/01/870_milliarddal_tartozik_a_magyar/

Na erre varrjatok gombot!

Az informatika itt a legkisebb gond.

igazi hős 2012.06.01. 10:07:37

@belekotty: A politikai okokról nem vitatkozom, abban már egyszer egyetértettünk (sőt eredetileg is azzal kezdetem). Úgy tűnt, az első nekem szóló kommentedben technikai szempontból szóltál le, amikor a feladatot (államigazgatási mércével mérve) egyszerűnek mondtam. A mostani rendszer is "hibrid": vannak a ledolgozott éveid és van annak egy részéről kereseti adatod és ebből számolnak neked nyugdíjat. Milyen technikai okból bonyolult egy ugyanilyen egyéni számlás rendszer? Persze amíg be nem mész egy kupac papírral, hogy rendezd 9x előtti munkaviszonyodat, addig az egyéni számlád csak közelítő adatot ad. Ennek ellenére egész pontosan ki lehet jelenteni, hogy ha igazolsz X évet, akkor számlád egyenlege alapján havi Y forint nyugdíjra számíthatsz. (Itt visszaérünk a politikai okhoz, mert ezt akarja legkevésbé a kormány, de ez nem technikai érv.)

Velence19 2012.06.01. 10:29:34

@butus: A különbség, hogy Akasztót a juhász a saját pénzéből építette, a felcsutit viszont a te és én és sok más ember adójából.

butus 2012.06.01. 11:23:19

@Velence19: ...azért abban is volt részünk. Az a pár száz millió be nem fizetett ÁFA.

igazi hős 2012.06.01. 11:56:28

@butus: Akkor remélhetjük, hogy ezeket a milliárdokat is leüli valaki?

szabóca 2012.06.01. 12:01:05

@belekotty: Irtózatosan nehéz? Nem kérőjelezem meg a hozzáértésedet, de: irtózatosan nehéz egy bőrdíszművesnek kéménypillért rakni, egy profi könyvelőnek vakbelet operálni, vagy egy remek közgazdásznak portrét festeni. Egy ott ülő, tapasztalt, szakirányban képzett, elég jól megfizetett szakembernek ez legfeljebb kemény, sok munkát igénylő, de megoldható feladat. Persze csak akkor, ha erre utasítást kap... Azt gondolom, inkább az utóbbival lehetnek gondok.

butus 2012.06.01. 12:54:34

@igazi hős: ...igen! Én még reményt látok rá. Csak ahhoz már igazi forradalomra lenne szükség. No, de ami késik, nem múlik. Rákosi sem gondolta 56 tavaszán, hogy mi lesz ősszel!

Alal 2012.06.01. 13:18:24

@szabóca:

Én is úgy látom, hogy egy olyan helyen, ahol olyan irtózatos mértékű pénzek mozognak papíron, mint itt, ott adminisztrációs hibákból is milliárdok veszhetnek el, és egy pár milliárdos fejlesztés (amibe elég sok minden belefér) elég sok mindent megoldhat. Olyan feladatok, számítások elvégzéséről beszélünk, amiket előbb vagy utóbb így is, úgy is el kell végezni (legkésőbb a nyugdíj kiszámításakor). De az itteni vitában én azért azt látom, hogy - ahogy te is - mindenki tisztában van vele, hogy ez egy szakmai kérdés, amit meg lehet oldani, ha adnak hozzá pénzt, vesszőt, paripát, csak a politikai akarat nincs meg egy ilyen tett felvállalásához. Bár tegnap az origo-n volt egy cikk, ami a német rendszer bevezetését pedzegette, amiben ezt burkoltan meg lehet oldani.

HavocS · http://www.obsidianshell.com 2012.06.01. 14:27:17

Kit érdekelnek a technikai részletek? Ha nem tudják megcsinálni, nem kellett volna megígérni. Eleve addig hozzá se szabadott volna nyúlni amíg mindenkinek nincs átvezetve és nem kapott erről legalább egy papírt a pontos összeggel.

Mert ez így nettó hazugság volt.

És mint tudjuk, Orbán Viktor soha nem hazudik.

Velence19 2012.06.01. 15:11:25

@butus: Ült is érte 8 évet (minusz a jó magaviseletért a harmadolás)
süti beállítások módosítása