A KARD a Facebook-on

Őket ajánljuk

Hírfolyam

Friss topikok

Elérhetőség

A KARD blog

e-mail: kard.blog@gmail.com

Facebook: A KARD

Twitter: @KARD_blog

Romániának sikerült

2014.11.16. 23:41 timargabor

Az első részeredmények, és különösen a nagyon magas választói részvétel miatti valószínűségek szerint borult a papírforma Romániában: az elnökválasztás második fordulójában Nagyszeben szász származású polgármestere, Klaus Iohannis maga mögé utasította Victor Ponta miniszterelnököt, aki a híradások szerint már gratulált is ellenfelének.

bukarest.jpg

Várjuk persze ki a hivatalos végeredményt (ez még nem a végleges), ám  olyan nagyon más végeredményt a már a több városban utcára vonult tömegek nem fognak elfogadni. A kormány ugyanis - amelynek ugye Ponta a vezetője - nagyon súlyosan elszámolta magát a külföldi szavazókkal kapcsolatban. Román vendégmunkásból ugyanis sokkal több van, mint magyarból, a választási szabályok se olyan diszkriminatívak, mint a mieink, így aztán ők tízezerszámra rohamozták meg a konzulátusaikat, hogy szavazzanak. Volt olyan hely, ahol több mint kétszer annyian jelentek meg, mint ahány szavazólapot oda sikerült juttatni. Ezen szavazók érdemi része nem tudta leadni voksát román idő szerint 21 óráig, és az első forduló adatai alapján a román diaszpóra (Moldova kivételével) egyértelműen Iohannis-párti. Komoly balhét előz meg Ponta azzal, ha maga gratulál ellenfelének.

Az elmúlt két hétben a hazai sajtó leginkább a választás területi, regionális jellegére koncentrált, hisz Erdély inkább a jobboldali Iohannist, míg a román Ókirályság és két dél-erdélyi megye Pontát emelte pajzsra. Ez azonban félrevisz, és a jelenség magyarázata inkább a klasszikus jobb- és baloldali szerepekben, és az ezekhez kapcsolódó választók lakhelyében van. Iohannis mindig is a munkát tartotta a célkeresztben, és referenciaként rekétasebességgel fejlődő városát tudta felmutatni. Ponta ezzel szemben az inaktívak embere volt, az ő félelmeikre próbált játszani. A foglalkoztatottság pedig Erdélyben - illetve Bukarest környékén - sokkal magasabb, mint a román Ókirályságban.

Ami Romániában végbemegy Iohannis győzelmével, na az valóban egy fülkeforradalom. Arrafelé Bethlen Gábor óta nem győzött Erdély mentalitása a Balkán felett. Persze Iohannisnak sem lehet bármit elhinni, de az, hogy egy Románia-jellegű országban az aktív rétegek képviseletét felvállalva elnökválasztást lehet nyerni, egy nagyon biztató dolog. Talán nekünk is, mert nálunk is valami ilyesmi lehetne a kitörés iránya. Nekünk persze egyelőre nincs Iohannisunk - 1998-ban még volt, de ő aztán mára inkább Pontát csinált magából.

Ami a különösen reményteli, hogy Romániában milyen közösségi élményként élik ezt meg sokan. Menne ez nálunk is? Persze, hétfő este lesz most "közösségi élmény" Budapesten és sok városban - én azt látnám már szívesen, amikor az érdeklődő hazai közönség egy "aktív-párti" program mentén érzi át ezt a katarzist, amit ma Románia.  Kell ez az élmény a következő évekre nekik - és de jó lenne nekünk is

 Egyetértesz? Csatlakozz hozzánk a Facebook-on és oszd is meg a posztot:

Tegyük a KARD blogot a könyvjelzők közé

RSS hírfolyam a blog bejegyzéseiről

37 komment · 1 trackback

Címkék: elnökválasztás Románia Victor Ponta Klaus Iohannis

A bejegyzés trackback címe:

https://kard.blog.hu/api/trackback/id/tr956908319

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Romániának sikerült 2014.11.17. 01:26:02

Ami Romániában végbemegy Johannis győzelmével, na az valóban egy fülkeforradalom. Arrafelé Bethlen Gábor óta nem győzött Erdély mentalitása a Balkán felett.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Moin Moin 2014.11.17. 00:03:24

"Blau der Himmel, klar der Tag.
Jeder fröhlich singen mag
|: Wenn wir so marschieren, :|
wenn wir so marschieren."

:-)))

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2014.11.17. 00:05:34

a választási szabályok se olyan diszkriminatívak, mint a mieink, így aztán ők tízezerszámra rohamozták meg a konzulátusaikat, hogy szavazzanak"

mert a miénk miért olyan diszkrimi?

Tyreo 2014.11.17. 00:11:40

A román részéhez nem szólok hozzá, ahhoz nem igazán értek. Ha igazad van, akkor eljött az idő, hogy elkezdjünk felzárkózni Romániához...
Azonban! Ezek a holnapi tüntik nincsenek annyira futtatva, és nincs is mögöttük egy konkrét cél ami annyira aktivizálná a tömeget. Aggaszt, hogy a nagy tömeg most elmarad. Ne legyen igazam.

timargabor · http://kard.blog.hu 2014.11.17. 00:12:14

@tesz-vesz: Ekkora választói tömeget csak levélben lehetne szavaztatni, vagy kibérelni sok helyiséget és kiküldeni szavazatszámlálókat.

A miénk annyiban volt diszkriminatív, hogy regisztrálnod kellett, hogy hol akarsz (ez még önmagában belefér, csak a hazai lakcímmel nem rendelkezők levélszavazási lehetőségéhez képest volt súlyosan más), és sok esetben visszadobták formális hülyeségekkel (születési névbe nem írtad be a doktori címet). Mindent bedobtak, hogy elvegyék a kint dolgozók kedvét a szavazástól.

A románoknak meg hiába is próbálták volna.

Mark Bolt 2014.11.17. 03:16:38

@tesz-vesz: hát hogy utaztatják a külföldieket. Van akinek egy országon belül több száz kilométert kell utaznia hogy szavazhasson, míg például az erdélyiek levélben is szavazhattak.

Módfelett Kényelmetlen 2014.11.17. 06:58:51

@maxval birca hozzászóló: így van, a nyugdíjaspárti neokommunista provinciális Ponta sokkal jobb lett volna nekik, bárki megláthassa milyen jól mennek a dolgok itthon is a Mi Viktorunkkal!

Szúnyog 2014.11.17. 16:25:15

Nem tudom, a miénk miért volna diszkriminatív a román mellett, ahol egyszerűen sokaknak lehetetlen volt szavazni. Éppen fordítva van.

S tegyük hozzá azt is, Iohannis (azaz Johannis) esetében ott volt az a ki nem mondott, de állandóan sugalt mondat, hogy Merkel Johannist akarja, s dől majd a lé.....
S benne van Ponta vereségében az, hogy ő olyan, amilyen, kezdve a plagizálástól odáig, hogy a sok helyütt még mindig népszerű Basescu jelenlegi államfőnek rendre beígérte, hogy november 17-én megy a sittre.
Ponta egy olyan figura, akitől normális ember nem vesz autót.

Nyugi! Semmi, de az égvilágon semmi nincs az egész, egyébként meglepő történetben, amit utánozni kéne, vagy amire különösen büszkék lehetnek a románok.

lavór 2014.11.17. 17:08:54

Fel kéne emelni a popókat, kedves polgártársak a fotelből és választáskor elmenni szavazni. Nem álmodozni, hogy nekünk ez menne-e... Milyen jó lenne, ha...

sanyix 2014.11.17. 17:20:26

@lavór: mire szavazni? Hiányzik az "egyik sem", és a normális párt a szavazólapról...

lavór 2014.11.17. 17:26:41

@sanyix:

Ezt a mantrát már ezerszer, százezerszer olvastam. Gondolom, a megoldás a "Normális Párt" fán terem.

polyvinyl · http://beszelomajom.blog.hu 2014.11.17. 17:27:10

"Romániának sikerült... menne ez nekünk is?"

Mi?

Hogy egy Klaus keresztnevű, Johannis vezetéknevű "magyar" legyen a miniszterelnök? Kizárt dolog.

sanyix 2014.11.17. 17:27:47

@lavór: nem fán, hanem a komcsi párttagok hulláin kb...

lavór 2014.11.17. 17:29:22

@sanyix:

Meg majd a jobboldal hulláin. Mivel a jelenlegi jobboldal is tele van komcsival...

Sir Galahad 2014.11.17. 17:33:10

"Romániának sikerült... menne ez nekünk is?" Ha lenne egy erős ellenzék, meg egy szerethető, népszerű jelölt, lehet. De egyik sincs.

És még egy apróság. Milyen érdekes, hogy Romániában nincs tiltakozás a határon túl élő románok szavazati joga miatt. "Romániának sikerült... menne ez nekünk is?"

lavór 2014.11.17. 17:33:32

@polyvinyl:
Szerintem is jobban fog hangzani az Oláh Rikárdó.

Szúnyog 2014.11.17. 17:33:52

@polyvinyl: azt is hozzá kell tenni, hogy Johannis úr, a kampányban Iohannis úr naponta jelentette ki, hogy "mi románok".
:)

A poszthoz még, mielőtt Tímár úr teljesen elájul:
Iohannist megkérdezték, miből van egy rakás hatalmas háza, mert a polgármesteri fizetéséből az sehogy nem jön ki. Azt válaszolta, hogy politizálása előtt, tehát a '90-es években mint tanár különórákat adott.....
Ha nekünk ez a nem tudom mi menne, akkor milyen posztot írna a szerző?

sanyix 2014.11.17. 17:47:34

@lavór: lol milyen jobboldal?

zobod 2014.11.17. 18:13:44

Ponta meg Iohannis is utál minket, kit érdekel melyiknek a fején van a csörgősipka...

Tudományos libsizmus 2014.11.17. 18:22:03

Ahogy ajnározzák a libsik a csávót, úgy vélem, nem sok jót várhatunk tőle.

Bereznay 2014.11.17. 19:46:51

@lavór:

Merthogy demokrácia van?

lavór 2014.11.17. 19:48:06

@Bereznay:

Papíron? Mert ebben az országban csak az számít...

Anselmo 2014.11.17. 21:47:04

Ez a blog olyan, mintha a Dohány utcából szerkesztenék.

Erő e-meló 2014.11.17. 21:56:45

" hétfő este lesz most "közösségi élmény" Budapesten és sok városban - én azt látnám már szívesen, amikor az érdeklődő hazai közönség egy "aktív-párti" program mentén érzi át ezt a katarzist, "

Micsoda finom eufémizmus ez egy puccskísérletre, ami most Magyarországon zajlik

Csak hát annyira béna az "aktív-párti" ellenzék, hogy még egy erőszakos puccsot se bír rendesen megszervezni. Persze 70 év körüli nyuggerbolsikkal nehéz lenne forradalmat csinálni, már az is szép hogy a kedvenc tévéműsorukat otthagyták egy tüntizés kedvéért

Erő e-meló 2014.11.17. 22:01:25

@Szúnyog:
A románok egy cigány után megválasztottak maguknak egy erdélyi szászt államfőnek. Lopni persze mindkettő tud, hiszen az ország mégiscsak Románia

Nem tudom, mitől kellene most beájulni

N48 2014.11.17. 22:18:42

Orbán mióta is képviseli az inaktívokat?
A közmunka bevezetése óta? A rendszeres szociális segély megszüntetésének bejelentése óta? Az egykulcsos adó óta? A családi pótlék helyetti adókedvezmény óta?
Még a rezsicsökkentés is állítólag a gazdagoknak kedvez...

Erő e-meló 2014.11.17. 22:25:22

@Moin Moin:
"Wenn wir so marschieren, :|
wenn wir so marschieren."

Bis alles ins Scherben fallt

Blogger Géza 2014.11.17. 22:35:31

@Erő e-meló: Ja, elég erőltetett a párhuzam. Romániában ugyanis nem választás utáni erőltetett tüntetések voltak, hanem normál rend szerinti választás, ahol nyert a jobb jelölt. Nálunk az utolsó 7 választáson és 1 népszavazáson nyert a Fidesz. Szóval mi ebben már rég leelőztük Romániát, az inaktívak segélyezése helyett a munkát középpontba állító erő nálunk már évek óta hatalmon van.

És nálunk is a jobb foglalkoztatási mutatókkal rendelkező nyugati országrészben győzött jobban a Fidesz. Akárcsak Romániában. Ha már párhuzam...

Bereznay 2014.11.17. 22:45:37

Szerintem is túl lelkes az összehasonlítás. Mi sikerült Romániának, ami nekünk nem? Jó, a külföldi szavazókat nem küldték el ál-indokokkal. Nálunk azt ami sikernek nevezhető, nem effélének az elérése jelentené. Mintha nem volna mindegy, hogy a Fidesznyer, vagy az MSZP! Próbáljunk már egyszer egy kicsit követeztesek lenni.

Viszont a mai tüntetés fontos. Sok minden kiderült, ami régen nyilvánvaló volt, de eddig szunnyadt. Még mindig, de már csak kicsit.

Szúnyog 2014.11.17. 22:51:56

@Erő e-meló: jaja, de az az erdélyi szász nagyon nem hangoztatta, hogy ő szász. Meg is értem, egyébként egy nagy román párt tartalék jelöltje volt.
A románok azért választották meg, mert elhitték, hogy román.
Mindezen felül, az roppant érdekes, hogy az első forduló után Iohannis és Ponta támogatottsága Hunyad megyétől eltekintve követte egykori határunkat.
Azt lehet bizony mondani, hogy soha nem látott tisztasággal különült el az erdélyi és a regáti román politikai véleménye.

timargabor · http://kard.blog.hu 2014.11.17. 23:23:12

@Erő e-meló: "70 év körüli nyuggerbolsikkal nehéz lenne forradalmat csinálni" - ez kb. a Békemenet, amit írsz. A mai Kossuth tér (meg a múltkori tüntetések) pont nem erről a korosztályról szóltak.

@N48: "Orbán mióta is képviseli az inaktívokat?" - A Fidesz (ahogy az MSZP meg Romániában Ponta pártja is) sokkal inkább nyugdíjaspárt, mint bármi más. Nézd meg a nyugdíjemelések arányát a törvényben előírt mértékhez képest, mindig felette vagyunk. A közmunka pedig ebből a szempontból akkor lenne érv, ha az állam magára nézve is kötelezőnek tartaná a minimálbért, és annyit adna érte. Így viszont azt ismeri, be, hogy ez látszat, nincs értékteremtő hatása. A segélyt kiváltja, ez még rendben is van, de ne nevezzük "munkaalapúnak" a társadalmat attól, hogy levelet szedetünk a munkanélküliekkel, miközben a vállalkozások (leginkább adminisztratív okokból és a követhetetlen jogi változások miatt) nem bírnak több embert felvenni, és hitelt sem kapnak, mert épp elszámoltatunk meg különadóztatunk.

Erő e-meló 2014.11.18. 01:11:33

@timargabor:
A képeken mindenki látjhatja a tüntizők átlagéletkorát, nem lehet kamuzni.

Nagyjából 70-80 százalékban ugyanazok a nyuggerkommerek voltak, akik Gyurcsány megjelenésekor szokták a könnyes szemüket törölgetni. Nekik ez most jó alkalom volt egy jelképes visszavágásra 2006-ért, aztán hazabandukoltak megnézni magukat a híradóban.

Volt egy 20-30-as fiatalokból álló "kemény mag", korunk Leninboy élcsapata, akik megpróbálták előadni a Téli palota ostromát. Nem sikerült, talán mert elmaradt a nyitó lövés a Leitha monitor ágyújából?

Persze enélkül is mókás történet, hogy akiknek a pártjai csak töredékesen jutottak be a Parlamentbe, azok most - a direkt demokrácia jegyében - közvetlenül akarták elfoglalni a Parlamentet. Hasonló csürheakció alig fordult elő a magyar történelemben, igaz eddig nem volt rá nyílt parancs Amerikából

beszélni hogy milyen nagyot mel csápolnak

Bereznay 2014.11.18. 11:00:57

@lavór:

Sohasem fogom tudni megérteni (azazhogy értem, csak értelme nincs annak amit értek, mert kizárólag pszichológiai megközelítésben értelmezhető), hogy miért olyan rettentesen nehéz az átlag választónak aki torkig van a 25 éves rendszerrel (és mennyire joggal!), azt fölfognia, hogy a szvazásról távolmaradás is véleménnyilvánítás, méghozzá az adott készerzubbonyban az egyetlen megmaradt demokratkus. Nicxs szüksg semmiféle fölösleges kényszercselekvésre, úgymint olyasmit deírni, amit nem lehet, obszcenitésokat rajzolni meg efféle.

Mikor fogja a nép végre fölismerni, hogy a rendszer legsebezhetőbb pontja a legitimitás hiánya? Annak idején kibulizták ezt maguknak az áldemokratikus álellenzékiek, abban bízva, hogy utólagosan majd legitimélják őket a kicsalt szavazatk. Mndegy kire mennek azok a szavazatok, a rendszere mennek. Ha ezt szélesebb közösség fogja föl végre, akkor vége lesz az egésznek. Ilyen szempontból teljesen érdektelen az, hogy mit kodifikálnak ami ennek láétszólag ellentmond Nem lehet kodifikálni azt, hogy a demokratikus legitimitás hiánya legitim.
süti beállítások módosítása